Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: IP-kameraer - Kameraovervåkning av Tesla'n i gårdsplassen

Startet av i3_X5_730, fredag 21. februar 2014, klokken 16:07

« forrige - neste »

i3_X5_730



Siden ladestasjonen på Halhjem fergekai er av typen CHAdeMO og i3 har Type 2 kontakt ... trengs vel en adapter til for å bruke denne ladestasjonen på i3?

Har i tilfelle noen tips om hvor en slik kan kjøpes?  :o
Og hvor mye vil e.v.t i3'en dra i lading fra denne stasjonen?

jkirkebo

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på torsdag 13. februar 2014, klokken 02:40
Siden ladestasjonen på Halhjem fergekai er av typen CHAdeMO og i3 har Type 2 kontakt ... trengs vel en adapter til for å bruke denne ladestasjonen på i3?

Har i tilfelle noen tips om hvor en slik kan kjøpes?  :o

Finnes ikke noe kjent produkt for dette.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

i3_X5_730



http://www.treehugger.com/cars/tesla-unveils-chademo-adapter-50kw-model-s.html

Har jo denne ...  :o
Da må det jo finnes støpsel og kabel som kan kombineres, eller ... ?

jkirkebo

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på torsdag 13. februar 2014, klokken 05:33


http://www.treehugger.com/cars/tesla-unveils-chademo-adapter-50kw-model-s.html

Har jo denne ...  :o
Da må det jo finnes støpsel og kabel som kan kombineres, eller ... ?

Niks. BMW må ha de to store pinnene under (combo) mens Tesla kjører alt igjennom selve Type 2 pluggen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bromm

#4
Du trenger nok ingen adapter, nei. Så godt som alle eksisterende CHAdeMO-stasjoner vil bli oppgradert til CCS Combo uttak, og dette vil (med Transnova-midlene) skje allerede i år. For Halhjem er det klart i løpet av April:

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 13. februar 2014, klokken 03:26
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på torsdag 13. februar 2014, klokken 02:40
Siden ladestasjonen på Halhjem fergekai er av typen CHAdeMO og i3 har Type 2 kontakt ... trengs vel en adapter til for å bruke denne ladestasjonen på i3?

Har i tilfelle noen tips om hvor en slik kan kjøpes?  :o

Finnes ikke noe kjent produkt for dette.
Og vil antagelig ikke bli i framtiden heller, siden CHAdeMO er på vei ut av Europa.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

pottle

Sitat fra: Griffel på torsdag 13. februar 2014, klokken 09:53
Og vil antagelig ikke bli i framtiden heller, siden CHAdeMO er på vei ut av Europa.

Har du kildehenvisning til denne påstanden?
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

bromm

Når det gjelder "adaptere" på DC-hurtiglading, så har jeg liten tro på at slikt utstyr blir godkjent. Tesla har annonsert den "håndstøvsugeren" lenge nå, og det var veldig mye snakk om denne i Oktober (ifølge google.com). Men den står fortsatt listet som "Coming Soon", så det er vel ingen som vet om den virkelig kommer.

Det er så stor strømstyrke i >50kW-lading (50.000 Watt), at det er veldig lite ønskelig med en ekstra kontaktovergang. IEC-normen for Mode 4 er også helt klar på at stasjonene skal være utstyrt med kabel OG ladepistol som skal kobles rett i bilen. Derfor kan det bli svært vanskelig å få slike overganger godkjent - siden det bryter med sikkerhetsgodkjenningen til de som produserer ladestasjonene...

tomrh

Sitat fra: pottle på torsdag 13. februar 2014, klokken 10:04
Sitat fra: Griffel på torsdag 13. februar 2014, klokken 09:53
Og vil antagelig ikke bli i framtiden heller, siden CHAdeMO er på vei ut av Europa.

Har du kildehenvisning til denne påstanden?
Se http://www.chademo.com/wp/blog/category/faq-cpt/
"The Committee on Transport and Tourism of the European Parliament has adopted a draft report on 26 November, in which it is specified that CHAdeMO DC fast charging protocol can be installed until  1 January 2019 in Europe. While this is not an outright ban of CHAdeMO, this would lead to a de facto exclusion of CHAdeMO after 1 January 2019."

CHAdeMO er ikke helt ute ennå, men "...should the text proposed by the Parliament become the final version of the directive, this will signal a de facto exclusion of CHAdeMO from the European market".
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

bromm

#9
Sitat fra: pottle på torsdag 13. februar 2014, klokken 10:04
Sitat fra: Griffel på torsdag 13. februar 2014, klokken 09:53
Og vil antagelig ikke bli i framtiden heller, siden CHAdeMO er på vei ut av Europa.

Har du kildehenvisning til denne påstanden?

Det finnes mange kilder:
http://www.plugincars.com/why-chademo-death-row-europe-128001.html
http://insideevs.com/eu-committee-on-transport-and-tourism-in-line-with-european-parliament-on-transition-from-chademo-to-combo-2/

Når EU gjør SAE Combo til standard, så er det så godt som avklart at dette blir standard i Norge også. Det ser vi allerede med at alle nåværende stasjoner blir oppgradert. CHAdeMO vil fortsatt bli utbygd en stund fremover (i kombinasjon med Combo), men på et tidspunkt så vil nye installasjoner bare bli basert på Combo og AC Type 2.

Øyvind.h

Sitat fra: bromm på torsdag 13. februar 2014, klokken 10:17
Når det gjelder "adaptere" på DC-hurtiglading, så har jeg liten tro på at slikt utstyr blir godkjent. Tesla har annonsert den "håndstøvsugeren" lenge nå, og det var veldig mye snakk om denne i Oktober (ifølge google.com). Men den står fortsatt listet som "Coming Soon", så det er vel ingen som vet om den virkelig kommer.

Det er så stor strømstyrke i >50kW-lading (50.000 Watt), at det er veldig lite ønskelig med en ekstra kontaktovergang. IEC-normen for Mode 4 er også helt klar på at stasjonene skal være utstyrt med kabel OG ladepistol som skal kobles rett i bilen. Derfor kan det bli svært vanskelig å få slike overganger godkjent - siden det bryter med sikkerhetsgodkjenningen til de som produserer ladestasjonene...
CHAdeMO adapteret er allerede i bruk i Norge. Var en Tesla-eier som la ut bilde nylig.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

i3_X5_730

Sitat fra: bromm på torsdag 13. februar 2014, klokken 09:37
Du trenger nok ingen adapter, nei. Så godt som alle eksisterende CHAdeMO-stasjoner vil bli oppgradert til CCS Combo uttak, og dette vil (med Transnova-midlene) skje allerede i år. For Halhjem er det klart i løpet av April:

Tusen takk for info, bromm!  :)

Griffel

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 13. februar 2014, klokken 15:02
Sitat fra: bromm på torsdag 13. februar 2014, klokken 10:17
Når det gjelder "adaptere" på DC-hurtiglading, så har jeg liten tro på at slikt utstyr blir godkjent. Tesla har annonsert den "håndstøvsugeren" lenge nå, og det var veldig mye snakk om denne i Oktober (ifølge google.com). Men den står fortsatt listet som "Coming Soon", så det er vel ingen som vet om den virkelig kommer.

Det er så stor strømstyrke i >50kW-lading (50.000 Watt), at det er veldig lite ønskelig med en ekstra kontaktovergang. IEC-normen for Mode 4 er også helt klar på at stasjonene skal være utstyrt med kabel OG ladepistol som skal kobles rett i bilen. Derfor kan det bli svært vanskelig å få slike overganger godkjent - siden det bryter med sikkerhetsgodkjenningen til de som produserer ladestasjonene...
CHAdeMO adapteret er allerede i bruk i Norge. Var en Tesla-eier som la ut bilde nylig.
Og om noen vil bruke den på en BMW er det 2 mulige utfall:
1 ingen ting skjer.
2 En større reperasjon.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind.h

Sitat fra: Griffel på torsdag 13. februar 2014, klokken 18:50
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 13. februar 2014, klokken 15:02
Sitat fra: bromm på torsdag 13. februar 2014, klokken 10:17
Når det gjelder "adaptere" på DC-hurtiglading, så har jeg liten tro på at slikt utstyr blir godkjent. Tesla har annonsert den "håndstøvsugeren" lenge nå, og det var veldig mye snakk om denne i Oktober (ifølge google.com). Men den står fortsatt listet som "Coming Soon", så det er vel ingen som vet om den virkelig kommer.

Det er så stor strømstyrke i >50kW-lading (50.000 Watt), at det er veldig lite ønskelig med en ekstra kontaktovergang. IEC-normen for Mode 4 er også helt klar på at stasjonene skal være utstyrt med kabel OG ladepistol som skal kobles rett i bilen. Derfor kan det bli svært vanskelig å få slike overganger godkjent - siden det bryter med sikkerhetsgodkjenningen til de som produserer ladestasjonene...
CHAdeMO adapteret er allerede i bruk i Norge. Var en Tesla-eier som la ut bilde nylig.
Og om noen vil bruke den på en BMW er det 2 mulige utfall:
1 ingen ting skjer.
2 En større reperasjon.
Tviler på at det fungerer på i3.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Griffel

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 13. februar 2014, klokken 19:17
Tviler på at det fungerer på i3.
At det ikke fungerer er hevet-over-en-hver-tvil.
Det var hva som ville skje om noen forsøkte jeg beskrev.
(Altså ikke prøv om det det går selv om pluggen passer)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA