Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Elbilferie langs E6 i Norge

Startet av Spiffster, fredag 21. februar 2014, klokken 15:17

« forrige - neste »

Spiffster

Jeg har nå 3 erfaringer med Nissan merkeverksted i Bergen, og det er en ting som trekker helhetsinntrykket betydelig ned, og det er at de ikke gidder å sette bilen til lading når den er ferdig. Det har vært flere ledige ladepunkter utenfor så mulighetene for lading er der. Siste gang hadde bilen liten rekkevidde (4,5mil pga prøvekjøring av verkstedet) slik at det begrenset bruken av bilen den dagen. Jeg tipper det hadde gått med ca 10kW for å fullade de gangene Leafen var på verkstedet, dvs ca 10kr gangen i kostnad.

Hva er deres erfaringer? Lader verkstedene bilene? Burde verkstedene lade bilen frem til henting?


Elbil fundamentalist

Bra spørsmål. Jeg hadde min på Birgir n Haug i Oslo. Første gangen var den fulladet, andre gangen ikke, men da var den nesten fulladet.
Dette burde verkstedet legge til sine rutine å lade bilene etter service.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Powerflux

Da min var inne til SW upgrade hos BNH i Oslo så satte de den på hurtigladeren etterpå.
Var supert det siden det ikke var allverden med strøm på den i utgangspunktet :D
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Knotten

Sitat fra: Spiffster på onsdag 12. februar 2014, klokken 23:21
Jeg har nå 3 erfaringer med Nissan merkeverksted i Bergen, og det er en ting som trekker helhetsinntrykket betydelig ned, og det er at de ikke gidder å sette bilen til lading når den er ferdig. Det har vært flere ledige ladepunkter utenfor så mulighetene for lading er der. Siste gang hadde bilen liten rekkevidde (4,5mil pga prøvekjøring av verkstedet) slik at det begrenset bruken av bilen den dagen. Jeg tipper det hadde gått med ca 10kW for å fullade de gangene Leafen var på verkstedet, dvs ca 10kr gangen i kostnad.

Hva er deres erfaringer? Lader verkstedene bilene? Burde verkstedene lade bilen frem til henting?

Enig i at det hadde gitt verkstedet en stjerne i boken, men jeg har heller aldri opplevd at de har fylt diesel på dieseldyret jeg hadde før.. :-X
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

Lynet

Witro har gjort det to ganger til meg  ;D, en gang ba jeg spesielt om det og da var den selvfølgelig fulladet når jeg hentet den  ;D
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

dissern

Har hatt bilen inne flere ganger hos merkeforhandler i Bergen og ingen av gangene er den blitt ladet. En gang var det såpass lite strøm igjen at jeg måtte kjøre bort til naboen (IKEA) for å lade der før jeg kunne kjøre hjem...
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

bjorn_2390

Ser hva Knotten har skrevet om manglende dieselfylling, - jeg har samme erfaring  ;)

Nå: Jeg har også opplevd å komme til relativt slunkent batteri når jeg skal hente bilen.
Tror løsningen her er å si fra ved levering at det er ønskelig at bilen settes til lading når den er ferdig. Jeg vet ikke om vi kan forvente dette, kanskje? På et eller annet vis, skal jo bedriften ha igjen pengene sine.  På sikt kan det være det blir en fastpris på dette, på samme vis som det er på hurtigladestasjonene.

Tankesett:
Hvis jeg kommer til verkstedet med en bil som har en gåen parklyspære, skifter de vanligvis ikke den, uten at de får beskjed om det. Hvis jeg derimot gir beskjed, skiftes den, og faktura følger som regel med jobben.
Det vil alltids være verksteder som spanderer den pæra, og kanskje til og med gjør det uoppfordret. Slikt kalles service. Eller kanskje også ekstraservice.

Men forvente det uten videre, det tror jeg ikke vi kan.
Blå Euro-Leaf (2012)

cra

Og i motsatt retning har jeg opplevd at vekstedet har tatt seg godt betalt for en skvett med spylærvæske når bilen er inne til service. Jeg passer derfor på å toppe tanken før jeg leverer fra meg bilen.

Når det gjelder lading når elbilen er inne til service eller garantireparasjon pleier jeg å si fra at de godt kan lade den litt så jeg er sikker på at jeg kommer meg hjem, og det har alltid vært ordnet. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Spiffster

Det er interessant å høre hva dere mener. Selv er jeg ikke enig sammenligningen med lyspærer og tildels spylevæske også. Disse tingene påvirker ikke om man har nok rekkevidde til å komme seg hjem etter verkstedbesøket. Dette er også mye dyrere ting enn noen kW med strøm.

For min del så påvirker dette mitt inntrykk av Sande Auto i Bergen. Jeg forventer å kunne kjøre bilen hjem etter besøk hos et merkeverksted. I hvertfall når den leveres med mye strøm.

reptil

Når jeg hentet en nyreg bil i August så klarte de ikke en gang å ha den oppladet....
Svart Leaf Acenta

Elmo

Sitat fra: cra på torsdag 13. februar 2014, klokken 12:25
Og i motsatt retning har jeg opplevd at vekstedet har tatt seg godt betalt for en skvett med spylærvæske når bilen er inne til service.
Jeg det irriterer meg noe grenseløst, når jeg har glemt å fyllle rett før.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Knotten

Sitat fra: Spiffster på torsdag 13. februar 2014, klokken 17:43
Det er interessant å høre hva dere mener. Selv er jeg ikke enig sammenligningen med lyspærer og tildels spylevæske også. Disse tingene påvirker ikke om man har nok rekkevidde til å komme seg hjem etter verkstedbesøket. Dette er også mye dyrere ting enn noen kW med strøm.

For min del så påvirker dette mitt inntrykk av Sande Auto i Bergen. Jeg forventer å kunne kjøre bilen hjem etter besøk hos et merkeverksted. I hvertfall når den leveres med mye strøm.

Jeg har benyttet meg av Sande Auto sin hurtiglader i Drotningsvik noen ganger på vei hjem på kveldstid. Mens jeg ventet har jeg gjerne tuslet litt rundt omkring og har bl.a. kikket inn på verkstedet.
En kveld sto det 6 eller 7 Leafer inne på verkstedet. Samtlige var tilkoblet lading.
Alle kan gjøre en tabbe og det er vel ikke så lett å lade alle om man har mange biler inne for bagatellmessige reparasjoner vil jeg tro.
Spurte du om de ville spandere en hurtiglading, de har jo det også i Åsane?
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

Mr.Zero

Hatt bilen på div garantiutbedringer - og har alltid fått bilen igjen fulladet. Sist gang hos Autobjørn (Citroen i Oslo) var bilen min ferdig og plassert ute, men gutta hadde sett min 20m skjøteledning baki bilen og brukt denne til å hente strøm inne fra verkstedet. Veldig bra service!  :)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

TorC

Sitat fra: Elmo på torsdag 13. februar 2014, klokken 22:53
Sitat fra: cra på torsdag 13. februar 2014, klokken 12:25
Og i motsatt retning har jeg opplevd at vekstedet har tatt seg godt betalt for en skvett med spylærvæske når bilen er inne til service.
Jeg det irriterer meg noe grenseløst, når jeg har glemt å fyllle rett før.

For ikke å snakke om "Verkstedmateriell". Hvorfor i alle dager ligger ikke det inne i timeprisen? 
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Spiffster

Autobjørn har skjønt det og jeg tror også de vil ha flere trofaste kunder den dagen uavhengige verksteder vil tilby service på elbilene. Hvis Sande Auto har mulighet til å lade 6-7 biler på verkstedet i tillegg til 4(5?) biler utenfor(inkl 1 hurtiglader) så skjønner jeg enda mindre hvorfor ikke kundebilene lades. Reptil fikk sikkert ikke et supert førsteinntrykk når han startet opp sin nye bil med "halv tank" og det skjønner jeg. Skal nybilkjøperene ringe å spørre "Hei, jeg skal hente min nye Nissan Leaf idag. Gidder noen å lade den?"

Nei, jeg tar meg en tur til Rema og kjøper en potetgullpose til 20kr og får gratis hurtiglading....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA