Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla Model S premium eller bare mellomklasse?

Startet av lifern, fredag 21. februar 2014, klokken 11:15

« forrige - neste »

lifern

Er det 16A i stikkontaktene på kjøpesenter?
SVART EUROLEAF 2013

BE

Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Elmo

Alle jeg har sett er 16A.
Men på IKEA har de klart å lage 3 ladeplasser på to dobble 16A. Det bli ikke 16A til alle tre :(
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

lifern

Flott at det var en som kunne svare fornuftig.
Det står jo ikke akkurat på uttaket om det er
10 eller 16.
SVART EUROLEAF 2013

BE

Problemet er jo nettopp det at det ikke står noe som helst. Sannsynligvis er det 16A, men det er ikke sikkert, og da er det kanskje 10A. Alternativt er det kanskje flere kontakter på samme sikring, f.eks 3 kontakter på en 32A sikring, noe som ikke er uvanlig.

På offentlige ladepunkter er det derimot helt vanlig at det er 16A på hvert stikk.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

lifern

Hva skjer da dersom jeg kommer med
16A ledning,vist det er 10 A?
SVART EUROLEAF 2013

StineLeaf

Nå har jeg ikke testa, men etter min forståelse vil du kunne lade med en 16A-kabel, men den trekker bare det som er tilgjengelig. LadeNå!-appen er veldig hendig da man kan gå inn på detaljer om forskjellige ladepunkt, deriblant hvilken styrke de har.
Rød Nissan Leaf Acenta som eneste bil.
Registrert 13.01.2014
Oslo/Kristiansand.

BE

Sitat fra: lifern på onsdag 12. februar 2014, klokken 20:21
Hva skjer da dersom jeg kommer med
16A ledning,vist det er 10 A?
Da ryker sikringen, og du får ingen lading.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

StineLeaf

Sitat fra: BE på onsdag 12. februar 2014, klokken 20:53
Sitat fra: lifern på onsdag 12. februar 2014, klokken 20:21
Hva skjer da dersom jeg kommer med
16A ledning,vist det er 10 A?
Da ryker sikringen, og du får ingen lading.


Aha, takk for oppklaring av det! Krysser fingrene for at noen får inn Charge-Amps-kabelen snart, blir fint å slippe ta med seg flere kabler når man skal på tur.
Rød Nissan Leaf Acenta som eneste bil.
Registrert 13.01.2014
Oslo/Kristiansand.

Powerflux

Sitat fra: StineLeaf på onsdag 12. februar 2014, klokken 21:02
Krysser fingrene for at noen får inn Charge-Amps-kabelen snart, blir fint å slippe ta med seg flere kabler når man skal på tur.
Pratet med Nofuel i dag og de regner med å få dem inn til uken...med litt flaks ;)
Samme pris som Elbilshop men kan hentes på Lysaker! Passer meg perfekt!!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

TB

Sitat fra: StineLeaf på onsdag 12. februar 2014, klokken 20:51
Nå har jeg ikke testa, men etter min forståelse vil du kunne lade med en 16A-kabel, men den trekker bare det som er tilgjengelig. LadeNå!-appen er veldig hendig da man kan gå inn på detaljer om forskjellige ladepunkt, deriblant hvilken styrke de har.

Type 2 ladepunkt fungerer slik - der vil lading tilpasse seg automatisk, kan t.d. dele 32A kurs på fleire ladepunkt, med automatisk justering om fleire koblar seg til. Få slike punkt pr. idag.

På schuko er det ingen automatisk justering, ved forbruk over det sikring er dimensjonert for - så går sikringen. Ofte står sikringen i boksen i lag med kontakten, slik at det er enkelt og vippe den opp, men det gjeld ikkje alltid.

Om sikring står i skap er den ofte ikkje tilgjengelig - og står uten lading til "den med nøkkel" har slått på igjen.

Om eg er i tvil - og har god tid justerer eg ned til 6A - dermed er det lite truleg at sikring går.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Knotten

Sitat fra: BE på onsdag 12. februar 2014, klokken 20:14
Problemet er jo nettopp det at det ikke står noe som helst. Sannsynligvis er det 16A, men det er ikke sikkert, og da er det kanskje 10A. Alternativt er det kanskje flere kontakter på samme sikring, f.eks 3 kontakter på en 32A sikring, noe som ikke er uvanlig.

På offentlige ladepunkter er det derimot helt vanlig at det er 16A på hvert stikk.

3 schuko kontakter på en 32A sikring bør det IKKE være, da det ikke er lov å sikre en schuko kontakt med mer enn 16A!!  :o
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

BE

#12
Her på jobben har vi massevis av parkeringsplasser for elbil med 32A sikringer. 3 parkeringsplasser pr. sikring. Det fungerer bra at 3 biler lader på 10A, men dersom en av disse er uheldig og lader på 16A ryker sikringen tvert (Så lenge de 2 andre på samme kurs er i bruk). Det er en dobbel schuko på hver parkeringsplass.


Edit: Nå er ikke jeg elektriker, men for meg virker det som at det er en 32A sikring fordelt på 3 doble schuko. Når det er sagt, så er jo denne sikringen fysisk større enn en typisk hjemmesikring, så det er mulig det er noe mer komplisert.

Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

pberg

Det der ser ut til å være en 3-fasesikring...
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

MindViruz

32 a foran schuko er ikke lov. Da skal det være sikret ned med 16a ett sted i kretsen. På 400v tn-s er det teoretisk mulig å belaste 3 stikk på 16a hvis du har en 4-polt sikring. Strømmen gjennom L1,2 og 3 vil bli 16a mens summen av strømmene i N vil bli null.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA