Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Reduksjon i batterikapasitet?

Startet av bakskj, fredag 21. februar 2014, klokken 11:05

« forrige - neste »

bakskj

Har forstått det slik at Tesla er på rundtur over hele landet med nye kabler og jeg er nysgjerrig på hvor utbredt Tesla mener problemet er, hvor ofte man får ny kabel dersom man har hatt problemer og hvor mange de eventuelt "overvåker" og sender kabel til uoppfordret. Er veldig fornøyd med at de gjør dette, vitner om evne til å gjøre noe med problemet.
TM3 LR AWD

Cowboystrekk

Hva med oss som har hatt ladeproblemer, varslet Tesla og ikke fått Mennekes? :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

ebbrey

Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 12. februar 2014, klokken 19:28

Tror ikke de leverer til de som <har hatt ladeproblemer>. Slik jeg forstår det leverer de kabler til de biler som er logget med problemer over tid ved bruk av UMC "på fast plass". Samt vedvarende ladeproblemer etter "sw fix". Om dette er fair eller ikke er et annet spm. Men alle får til slutt ny UMC. Selv var det Tesla som kontaktet meg første gang og fortalte at det var problemer med lading av bilen min. Andre gang ringte jeg selv. Og de leverte også ny kabel på døren. Når de leverte kabelen gav jeg beskjed om at jeg hadde gitt opp UMC og skaffet egen kabel for litt siden. Jeg spurte om de skulle ha igjen mennekes kabelen når ny UMC kommer, for da trengte jeg den ikke. Fikk beskjed om at mennekes kabelen var min og jeg kunne selge den om jeg ville. Helt grei løsning. Mennekes fungerer hvertfall knirkefritt.

Selv kjøpte jeg 8M 16A mennekes kabel med CEE stikk. Enda kjekkere enn den de leverer ut.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Frodebo

Har hatt ladeproblemene, kontaktet Tesla og ikke fått ny kabel (står ikke som alternativ i avstemminga).

I flg. Tesla oppstår problemet når bilen etter å ha full-ladet skal vedlikeholdslade (skjer normalt etter 1 - 3 timer, avhengig av temperatur). Spenningsfall/variasjon medfører at bilen da kobler fra ekstern tilkobling. Og i neste omgang går det utover 12V-batteriet. Tesla foreslo for meg å sette ned ladehastigheten slik at den ikke er fullladet før den skal brukes neste morgen - altså unngå at den kommer i en situasjon der den skal vedlikeholdslade. Har gjort det de siste dagene, og det fungerer prikkfritt. For meg er det like greit som å bruke annen kabel, også fordi jeg kun har blått stikk i garasjen, ikke schuko. I flg. Tesla er det meninga at dette problemet løses med 6.0. Og det bør det absolutt også gjøre, det er jo ikke alltid like lett å forutsi når man skal kjøre neste gang.
Trondheim. Model S P85 2/2014 Solgt 12/2016
Model X 90D. Levert 11/1-17 Solid hvit, 5-seter, AP2.0, Vossen 22"/PH 20". Signaturmedlem TOCN

OleJA

Hadde ladeproblemer før FW-fix som jeg varslet Tesla om. Etter fix opplever jeg ikke problemer, men Tesla monitorerer bilen og påstår den er 'utenfor'. De insisterte derfor på at jeg skulle ha ny ladekabel her om dagen.

Fine greier, men hadde vært kjekkere om jeg hadde fått den for 3-4 måneder siden når jeg virkelig hadde behov for den. Nå har den havnet i bagasjerommet som 'tur-lader'.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

ebbrey

Sitat fra: OleJA på onsdag 12. februar 2014, klokken 20:27
Hadde ladeproblemer før FW-fix som jeg varslet Tesla om. Etter fix opplever jeg ikke problemer, men Tesla monitorerer bilen og påstår den er 'utenfor'. De insisterte derfor på at jeg skulle ha ny ladekabel her om dagen.

Fine greier, men hadde vært kjekkere om jeg hadde fått den for 3-4 måneder siden når jeg virkelig hadde behov for den. Nå har den havnet i bagasjerommet som 'tur-lader'.

Hadde selv litt den samme opplevelsen etter sw fixen. Trodde alt var bra. Den vedlikeholdsladet osv.. Men plutselig en dag jeg skulle på jobb var de røde lysa tilbake og skjermene svarte. Kom ikke på jobb til tida den dagen nei.

12v hadde ikke fått tømt seg mye, for fikk liv i den ene skjermen. Tror den var nede på ca 11v iflg laderen. Bilen hadde da stått noen dager og skulle igang med vedlikeholdslading nr 2 kvelden før. Det gikk ikke så bra.

OleJA

Sitat fra: ebbrey på onsdag 12. februar 2014, klokken 20:32

Hadde selv litt den samme opplevelsen etter sw fixen. Trodde alt var bra. Den vedlikeholdsladet osv.. Men plutselig en dag jeg skulle på jobb var de røde lysa tilbake og skjermene svarte. Kom ikke på jobb til tida den dagen nei.
Hadde forsåvidt en sort skjerm selv her om dagen, som løste seg etter en reboot.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

ebbrey

Sitat fra: OleJA på onsdag 12. februar 2014, klokken 20:35
Sitat fra: ebbrey på onsdag 12. februar 2014, klokken 20:32

Hadde forsåvidt en sort skjerm selv her om dagen, som løste seg etter en reboot.

Ja prøvde det først.. Men når den lille skjermen skrudde seg på og sa "12v low" og noe ala "charge 12v to start". Skjønte jeg at reboot ikke ville løse saken. Lading med batterilader tok også for lang tid, så NAF gutta måtte booste.
Når man nærmer seg volten MS vil aktivere på (ca 12,8v) må man drive å pumpe på bremsepedalen helt til den skrur seg på. NAF  gutta sa at bilen begynte å lade boosteren dems med en gang jeg fikk skrudd på bilen. Så man trenger aldri å "kjøre en tur" etter at man har fått starthjelp med 12v low.

bakskj

Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 12. februar 2014, klokken 19:28

Nytt alternativ lagt til :-)
TM3 LR AWD

BjørnP85

Ble kontaktet av Tesla i går.  De  hadde monitorert bilen og funnet ut at det var noe feil med lading.  Jeg har ikke merket eller hatt noen ladeproblemer av betydning.  Tesla Trondheim opplyste at de vil komme og levere ny UMC 20. februar.  Om dette er Mennekes vet jeg ikke.  Uansett så virker det betryggende at de følger opp.
P85 2013 - solgt
90 D 28.12.2016
TM3 reservert

turfsurf

Sitat fra: BjørnP85 på torsdag 13. februar 2014, klokken 00:28
Ble kontaktet av Tesla i går.  De  hadde monitorert bilen og funnet ut at det var noe feil med lading.  Jeg har ikke merket eller hatt noen ladeproblemer av betydning.  Tesla Trondheim opplyste at de vil komme og levere ny UMC 20. februar.  Om dette er Mennekes vet jeg ikke.  Uansett så virker det betryggende at de følger opp.

Han fra Tesla jeg fikk Mennekes kabelen fra sa de drev og testet ut den nye UMCen nå, var visst en komplett redesign. Hadde jo vært bra om den kom så tidlig. Regner med de leverer ut til noen betatestere først, før de produserer opp til alle.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Cato76

Selv så lader jeg 95% av all lading på jobb. I helgene lader jeg kun dersom det er behov... Så her er det vel vanskelig for Tesla å se at jeg har veldig varierende spenning hjemme (205-225 Volt).

Sitat fra: turfsurf på torsdag 13. februar 2014, klokken 06:26
Han fra Tesla jeg fikk Mennekes kabelen fra sa de drev og testet ut den nye UMCen nå, var visst en komplett redesign. Hadde jo vært bra om den kom så tidlig. Regner med de leverer ut til noen betatestere først, før de produserer opp til alle.

Håper at Tesla husker på å designe denne slik at den passer til offentlige ladestasjoner, uten bruk av skjøteledning...
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

turfsurf

Sitat fra: Cato76 på torsdag 13. februar 2014, klokken 07:54
Håper at Tesla husker på å designe denne slik at den passer til offentlige ladestasjoner, uten bruk av skjøteledning...

Det er tydeligvis vanskelig, funker ikke så bra med Mennekes kabelen heller...
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Spinner

Sitat fra: turfsurf på torsdag 13. februar 2014, klokken 10:59
Sitat fra: Cato76 på torsdag 13. februar 2014, klokken 07:54

Det er tydeligvis vanskelig, funker ikke så bra med Mennekes kabelen heller...
Det kan hende man må sette den "opp-ned" så kabelen går i en liten løkke opp i boksen og ned igjen, men ellers har den passet over alt jeg har prøvd.

rakriste

ble oppringt idag selv jeg og spurt om de kan komme i kveld og levere en reserve kabel inntil ny  umc er klar for de har registrert problemer hos meg.
Jeg har ikke meldt inn problemer og ei heller hatt problemer med lading utover å sette inn/ut kabel 2 ganger avogtil før amp stiger.
dog så testet jeg en del på 3fas via adapter i går og da blinket ladeporten rødt og etter at trikkeren målte differanse på fasene så lot vi det ligge inntil det er rettet opp ( dette er dog på arbeidsplassen og ikke hjemme)

sa det ikke var nødvendig, men de insisterte så er vel for å forsikre seg evnt å sjekke ladepunktet mitt hehe..

jaja, hyggelig med besøk da :D
Tesla Model X 90D - 2017

x Tesla Model S P85 - 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA