Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladepunkt hjemme, vanlig stikk, salto boks eller finnes det noe bedre?

Startet av Cowboystrekk, torsdag 20. februar 2014, klokken 20:34

« forrige - neste »

Øyvind.h

Hadde bilene samme understell? Dvs stål eller luft?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Cookie Monster

Er heller ikke mye som er likt på understellet på en dual motor og en eldre rwd store forskjeller både foran og bak. Dual motor har andre dempere både på luft og stål. Samt tykkere stabstag som er ca samme som P85+ hadde før. Eldre P85D har enda tykkere og stivere dempere. men de sluttet med de siden det ble vell for stivt for mange. Så en P90D idag har samme som en vanlig dual motor.

Dual biler er helt klart blitt litt mer fast i understellet er min erfaring og er jo også designet for å være stabil opp til 250 km/t. I Tyskland er det en service bulletin på at de endrer flere deler i understell gratis på eldre rwd siden de viste seg å ikke være gode nok i høy hastighet på autobahn.
Er jo også gjort flere endringer selv på rwd fra 2012/2013 til de nyere.

Men tipper største forskjellene er dekkene i ditt tilfelle. Pilot Sport 3 dekkene har en god del stivere sidevegger en GY dekkene som er ganske så myke siden de er et helårsdekk.
2015 P85D

Powerflux

For å hive meg på med opplevd fjæring kontra dekk følelse/erfaring!

Har en 1 uke gammel 70D facelift med stålfjærer. Dekk er Michelin Primacy 3.

Det aller første jeg gjorde var å pumpe dem til 50 PSI som i følge diverse tråder her inne er det anbefalte dekktrykk.
Jeg trodde faktisk bilen ikke hadde fjærer :o Det føltes som å kjøre med betonghjul.
Kjører nå med 45 PSI og det er veldig mye bedre. Lurer dog på om Facelift 70D har stivere fjæring i forhold til pre-facelift? Jeg syntes fortsatt den virker stivere avfjæret enn de bilene jeg har hatt på prøve tidligere!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Elektrolytt

Lurer på om det er et marked for Slipstream-felgene som fulgte bilen?

Har flyttet over dekk og sensorer til andre felger, så det er kun løse felger som er kjørt fra Tesla til lokalt dekksenter (80-90 mil).

Hva tenker dere er furnuftig "brukt"-pris om jeg legger disse ut på finn.no?

Muffinman

50 psi på sommerdekkene er jo helt vilt og kan ikke se at det er anbefalt noen steder. Eneste jeg har sett av anbefaling om å kjøre med overtrykk er for Nokian R2. Da anbefaler dekkprodusenten å kjøre med 10% høyere trykk enn bilprodusenten anbefaler.

o.b.lix

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 28. juni 2016, klokken 11:48
50 psi på sommerdekkene er jo helt vilt og kan ikke se at det er anbefalt noen steder.

Tidligere i denne tråden var det en som la fram en tabell for "north america" der "dual engine with air suspenstion" skulle ha 50 psi.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

AppleKnocker

Angående Michelin vs Goodyeardekkene:
Når det gjelder sammenligningen har 70D loaneren og min S85 begge fjærer og 19''.
Jeg har også kjørt 2015 S85D med GY. Den kjennes mer ut som min "Flintstonemobil", jeg reagerte i hvertfall ikke på ta det var noen merkbar forskjell. Tidlig P85D med hard fjæring er jo et kapittel for seg...

70D kjennes ut som en annen bil. Det kan ikke stemme at det er så stor forskjell på en 2016 70D og en 2015 S85 bortsett fra dekkene?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

fonberg

AppleKnocker: har bilene du sammenligner samme dekktrykk?
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

AppleKnocker

Det er litt høyere i min 3.3 mot 3.1 på lånebilen. Skal ta en test i kveld med likt dekktrykk.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

morpheos

Status etter snaut 3 måneder og rundt 5000 km på SportContact 5 - mellom 5 og 6mm gummi igjen (målt på SC). Det skal kjøres en del til i år, så regner med at når det nærmer seg tid for vinterdekk så har dekkene rullet rundt 12-15000 km. Slites dekk vanligvis like raskt som dette på TMS? Jeg kommer fra BMW 5-serie, så jeg er vant til at bilen spiser dekk, men sommerdekkene pleier vanligvis holde litt lengre enn dette. Tipper vel at status mot slutten av sesongen er nært 3mm og anbefalt bytte. Hva er andres erfaringer?

Ellers happy med dekkene; grei balanse mellom støy og veigrep. Har dog ikke erfaring med andre sommerdekk på TMS :P

GOS

Sitat fra: morpheos på tirsdag 12. juli 2016, klokken 12:46
Status etter snaut 3 måneder og rundt 5000 km på SportContact 5 - mellom 5 og 6mm gummi igjen (målt på SC). Det skal kjøres en del til i år, så regner med at når det nærmer seg tid for vinterdekk så har dekkene rullet rundt 12-15000 km. Slites dekk vanligvis like raskt som dette på TMS? Jeg kommer fra BMW 5-serie, så jeg er vant til at bilen spiser dekk, men sommerdekkene pleier vanligvis holde litt lengre enn dette. Tipper vel at status mot slutten av sesongen er nært 3mm og anbefalt bytte. Hva er andres erfaringer?

Ellers happy med dekkene; grei balanse mellom støy og veigrep. Har dog ikke erfaring med andre sommerdekk på TMS :P

I følge SC på min så har jeg samme mønsterdybde igjen på mine standard Goodyear sommerdekk som er nå på sin tredje sesong. Bilen (S85) er kjørt 29' hvorav ca 18- 19' er på sommerdekkene.

Men det er en kjennsgjerning at Goodyear dekka er ganske slitesterke.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

morpheos

Det høres jo sånn sett greit ut å ha slitesterke dekk, men hvordan er kjøreegenskapene? Støy, og ikke minst veigrep på våt asfalt (bor i Bergen, så det er et ganske betydelig punkt..). Er dette standard 19" forresten?

GOS

Sitat fra: morpheos på tirsdag 12. juli 2016, klokken 13:02
Det høres jo sånn sett greit ut å ha slitesterke dekk, men hvordan er kjøreegenskapene? Støy, og ikke minst veigrep på våt asfalt (bor i Bergen, så det er et ganske betydelig punkt..). Er dette standard 19" forresten?

Bor i Stavanger og har mye de samme været som i Bergen. Grepet er veldig bra på tørr asfalt og står ikke tilbake fra andre brukende dekk på vått føre, men finnes sikkert de som er bedre. Har aldri opplevd noe problem på vått føre, men jeg liker ikke å strekke strikken på vått føre heller.

Rullemotstand og støy er også helt grei, mitt snittforbruk så langt på sommerdekka er 190 så rullemotstand kan ikke være så gale. Jeg kommer antagelig til å kjøpe samme igjen.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Hyperstress

Jeg kjøpte et ekstra sett Goodyear på finn for en slikk og ingenting, men bilen er nå kjørt 40000 og originaldekka er fortsatt ok, så begynner å bli engstelig for at de som ligger på vent skal gå ut på dato :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

morpheos

Ikke for å være dekksnobb, men hvis man har kjørt 40.000 km på Goodyear-dekkene og de fremdeles er "ok" (usikker på hva slags mønsterdybde som er OK, men antar da > 3mm) - så stiller jeg meg litt tvilende til hvilke trade-offs man da gjør kontra dekk som holder halvparten mtp. kjøreegenskaper o.l.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA