Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladepunkt hjemme, vanlig stikk, salto boks eller finnes det noe bedre?

Startet av Cowboystrekk, torsdag 20. februar 2014, klokken 20:34

« forrige - neste »

GOS

Sitat fra: morpheos på søndag 22. mai 2016, klokken 16:22
Noen som kjører på SportContact 5? Har rullet på 245/35/21 (265 bak) i litt over 1,5 mnd, og synes bilen slipper veldig lett (dvs. slår inn traction control) ved litt pådrag på stort glis-pedalen. Jeg har bare hatt bilen i 3 mnd, så har litt begrenset med erfaring, men rent subjektivt er nesten 19" Hakka R8 bedre enn SP5 på akkurat dette området. Ellers happy nok med dekkene; mindre støy enn jeg forventet, og bilen er langt fra så stiv som jeg fryktet (dvs. jeg liker det; var mer usikker på min bedre halvdels opplevelse av det, men har gått bra).

Hva bil er det snakk om?
Nå når det er varmet så slipper ikke 2WD engang på rett strekk om det er tørt og dekk med godt feste.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

morpheos

P85+. Slipper er vel feil ord, men den spinner ganske mye


Sent from my iPhone using Tapatalk

Muffinman

Når jeg hadde 21" på P85 spant det latterlig lett med Conti 5p, spesielt fra lav fart eller stillestående. Var ikke så veldig mye som skulle til. Med PS2 satt det mye bedre, men ikke så godt som de originale 19" Goodyear-dekkene som stod på en loaner jeg hadde en periode.

turfsurf

Naturlig at 19" sitter bedre, mere fleks. Er en grunn til at TopFuel  ikke kjører lavprofil :)


Sent from my iPad using Tapatalk
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Cookie Monster

#1579
Sitat fra: morpheos på søndag 22. mai 2016, klokken 16:22
Noen som kjører på SportContact 5? Har rullet på 245/35/21 (265 bak) i litt over 1,5 mnd, og synes bilen slipper veldig lett (dvs. slår inn traction control) ved litt pådrag på stort glis-pedalen. Jeg har bare hatt bilen i 3 mnd, så har litt begrenset med erfaring, men rent subjektivt er nesten 19" Hakka R8 bedre enn SP5 på akkurat dette området. Ellers happy nok med dekkene; mindre støy enn jeg forventet, og bilen er langt fra så stiv som jeg fryktet (dvs. jeg liker det; var mer usikker på min bedre halvdels opplevelse av det, men har gått bra).

Hvor mange bar lufttrykk har du i dekket? Har du sånn type rundt 3.3 til 3.5 bar som jeg ser flere kjører på får du dårligere grep. Optimalt for 265/35-21 er ca 2.5 til 2.8 bar med tanke på grep.
Dekk bruker friksjon for å få grep og hvis du har for mye luft i dekkene går det utover kontaktflaten altså hvor mye gummi som kommer i god kontakt med asfalten.

Sitat fra: turfsurf på søndag 22. mai 2016, klokken 21:16
Naturlig at 19" sitter bedre, mere fleks. Er en grunn til at TopFuel  ikke kjører lavprofil :)


Sent from my iPad using Tapatalk

Bla. drag times har testet model S med både 19 og 21 mot hverandre og de gjør det så å si helt likt på tider både på 1/8 og 1/4 drag.
Er ikke slik at 19" mot 21" utgjør noe kjempe forskjell slik at den ekstra profil høyden er i nærheten av å gjøre at man får brukt noen av fordelene som en dragster gjør nytte av eller gir noe "wrinklewall" funksjon slik som drag hjul har. Spes ikke med det lufttrykket flere her bruker.
Lav profil er ikke optimalt men på en så liten forskjell som på Tesla sine dimensjoner går mer på bredde og ikke minst type dekk. Ikke ukjent at piggfrie/helårs dekk har ganske så myk gummi som kan gi bra grep ved aks spes ved lavere temperaturer hvor rene sommerdekk har gummi som er mye hardere og derfor gir dårligere grep.

Å sammenligne en Tesla med vanlige gatedekk med en top fuel dragster og dekk er to helt forskjellige verdener. Hvor en top fuel dragster også gjør nytte av at dekket utvider seg i hastighet som gir høyere toppfart uten at man trenger flere gir eller en annen utveksling.

Sitat"Wrinklewall" slicks are specifically designed for the special requirements of drag racing, being constructed in such a way as to allow the sidewall to be twisted by the torque applied at launch, softening the initial start and thus reducing the chances of breaking traction. As speed builds, the centrifugal force generated by the tire's rotation "unwraps" the sidewall, returning the energy to the car's acceleration. Additionally, it causes the tires to expand radially, increasing their diameter and effectively creating a taller gear ratio, allowing a higher top speed with the same transmission gearing.
2015 P85D

Muffinman

Noen som har kjennskap til dekkmerket Lexani? Nærmere bestemt LX Twenty i store dimensjoner. Googling gjør meg ikke klokere bortsett fra at enkelte spekulerer i at det er rebrandede Nexen. De er greit ratet mtp støy, våtgrep og rullemotstand men usikker på hvordan de er i praksis.

djlarsen

Sitat fra: Muffinman på torsdag 02. juni 2016, klokken 19:14
Noen som har kjennskap til dekkmerket Lexani? Nærmere bestemt LX Twenty i store dimensjoner. Googling gjør meg ikke klokere bortsett fra at enkelte spekulerer i at det er rebrandede Nexen. De er greit ratet mtp støy, våtgrep og rullemotstand men usikker på hvordan de er i praksis.
Spurte samme spørsmål ganske nylig uten noen tilbakemelding:
Sitat fra: djlarsen på onsdag 11. mai 2016, klokken 09:08
Er det noen som har noen erfaringer med dekk fra Lexani? Jeg ser at disse har lav pris "Lexani LX-TWENTY 245/35 R 21 96W XL": http://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=5702154.129.15307&kplz=&typ=R-283026&dsco=129&ranzahl=4
...
..
.
Jeg bestilte 2 av disse dekkene da jeg kun trengte 2 stk. Har dem liggende i kjelleren da jeg fulgte et annet tips her på tråden om å sjekke dekk på finn.no og fikk tak i lite brukte dekk som jeg nå kjører på. Så har ikke annen erfaring enn at de ser helt fine ut.. Veldig nysgjerrig på å teste dem selv, men det er relativt dyrt å legge om dekkene kun for å sjekke støy etc. Så det blir ikke før neste 2 dekk står for tur til utskifting. Eller er det noen som kjenner til måter å legge om dekk selv?

Muffinman

Angående Landsail  19" og treadwear. Oppdaget i dag at det står 500 på selve dekket. Høres nesten for godt ut til å være sant i kombinasjon med at det er stillegående, lettrullende og bremser godt på våt asfalt. Til sammenligning er 19" PS3-dekkene som leveres originalt på bilene nå oppgitt til 320.

Øyvind.h

Hvor anerkjente er Landsail? Er det litt som pmpo watt fra pling plong electronics, eller er Landsail omtrent som Yokohama og tilsvarende?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Muffinman

Akkurat 588UHP er vel outsideren til gibortpris som sjokkerer ved å overgå et eller annet Michelin-dekket i en utenlandsk test, og som plasserte seg midt på treet sammen med flere anerkjente merker i ihvertfall en norsk.

Det er neppe særlig anerkjent siden det er ukjent for de fleste, men av og til dukker det opp en "perle" av et dekk blant en grå masse av lavkvalitets kinadekk.

Har dette dekket foran på P85``en, og det ble ihverfall en kraftig forbedring fra Falken-dekkene som stod der tidligere mtp støy. Nå høres de to bak plutselig veldig godt. Forbruket droppet også litt. Bakdekkene skal byttes om litt.

tomrh

Sitat fra: Muffinman på fredag 03. juni 2016, klokken 14:19
Akkurat 588UHP er vel outsideren til gibortpris som sjokkerer ved å overgå et eller annet Michelin-dekket i en utenlandsk test, og som plasserte seg midt på treet sammen med flere anerkjente merker i ihvertfall en norsk.

Det er neppe særlig anerkjent siden det er ukjent for de fleste, men av og til dukker det opp en "perle" av et dekk blant en grå masse av lavkvalitets kinadekk.
Det overgikk Michelin i NAF-testen i fjor. I år har det plassert seg bak de "anerkjente".
I fjorårets test kom et Apollo-dekk sist, det som kom på 2. plass i 2014.
Usannsynlig at produksjonskvalitet skal variere såpass mye fra et år til et annet. Det spekuleres i at de asiatiske blir for gode, og at de bevisst blir holdt nede i slike tester. Jeg og en annen Leaf-sjåfør har prøvd noen dekk, og opplever at de asiatiske er bedre enn ventet. Rullemotstand er lavere enn merking, og threadwear er også mye høyere enn tilsvarende "anerkjente" merker. Jeg har begynt å se litt annerledes på det med "anerkjent", skyldes vel heller dekkmafiaen som betaler mest under bordet tenker jeg. Mange dekkperler å finne fra Asia.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

petersv

#1586
Veldig hyggelig pris på det på skruvat.se nå, og så får man i tillegg 15% rabatt på første kjøp. 2839 3340SEK for 4 stk.


EDIT: Ser ut som om de 15% ikke gjelder dekk, så da er det 3340 SEK som gjelder, fortsatt billig.

E_S

Har hatt Landsail på annen bil og var knallfornøyd med dem. Hadde også noen dekk som het "Wanli" på en bil, og de støyet sinnsvakt og satt overhodet ikke på fuktig vei. Finnes både bra og dårlig, men nøler ikke med å anbefale Landsail-dekkene. :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Muffinman

Noen som har tips til ei god 21" sekskantpipe med ytre overflate som ikke riper felgen?


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA