Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Simen1

Er det noen her som finner direktelink til Tesla originale 21" turbin felger + dekk i nettbutikken til Tesla? Jeg skulle gjerne sett offisiell pris på de der.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Simen1

Takk, men tenkte på den norske med norsk pris inkl mva.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

SilverBullet

Kan noen bekrefte at dette oppsettet funker på TMS:
Foran 9x21 ET35 og Bak 10,5x21 ET45, dekk 245/35 og 265/35, felgene er forøvrig ZITO ZS03
Også skeptisk på at felgene ikke har org. nav diameter så man må bruke senterringer. Erfaringer?

Setter pris på tilbakemeldinger stoler ikke helt på dekkpusheren selv om de bør være legit......

Muffinman

Tja, det er jo i utgangspunktet mutrene som skal holde felgen sentrert. Senterringen har vel egentlig bare en funksjon under monteringen? Selv har jeg opplevd at ringen har ramlet av, og ingen ting merkbart skjedde.

10,5" og ET45 vil neppe fungere uten spacer. Mange må bruke spacer med Vossen 10,5" og ET38. På min bil med camber -2,3 gikk det sånn på håret uten med slike Vossen-felger, men det var ikke mer enn 1-2mm klaring på ene siden og det ble merker på støtdemperen over tid (ting beveger seg under kjøring).

Hvis du monterer justerbare camberstag og reduserer den negative vinkelen der bak kan det hende det går uten spacer, for da kommer øvre kant av hjulet  mer ut i hjulbuen.

Jeg har 9" og ET30 foran, og det fungerer ihvertfall. Original21" er jo ET40 og 8,5"; indre felgkant vil havne 7mm lenger inn enn disse, 5mm lenger inn enn mine. Jeg vil tro at det går, men ville ikke satset et felgkjøp på det.

SilverBullet

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 18. august 2020, klokken 19:21
Tja, det er jo i utgangspunktet mutrene som skal holde felgen sentrert. Senterringen har vel egentlig bare en funksjon under monteringen? Selv har jeg opplevd at ringen har ramlet av, og ingen ting merkbart skjedde.

10,5" og ET45 vil neppe fungere uten spacer. Mange må bruke spacer med Vossen 10,5" og ET38. På min bil med camber -2,3 gikk det sånn på håret uten med slike Vossen-felger, men det var ikke mer enn 1-2mm klaring på ene siden og det ble merker på støtdemperen over tid (ting beveger seg under kjøring).

Hvis du monterer justerbare camberstag og reduserer den negative vinkelen der bak kan det hende det går uten spacer, for da kommer øvre kant av hjulet  mer ut i hjulbuen.

Jeg har 9" og ET30 foran, og det fungerer ihvertfall. Original21" er jo ET40 og 8,5"; indre felgkant vil havne 7mm lenger inn enn disse, 5mm lenger inn enn mine. Jeg vil tro at det går, men ville ikke satset et felgkjøp på det.

Takk for svar :+1: jeg gidder ikke noe sånn akkurat opplegg og spacere dette utgår for min del det har jeg blitt for gammel for :laugh: jævlig synd da jeg synes felgene så veldig bra ut.... for lete videre da.

SilverBullet

Sitat fra: egolfxxx på tirsdag 18. august 2020, klokken 21:27
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 18. august 2020, klokken 19:21

Takk for svar :+1: jeg gidder ikke noe sånn akkurat opplegg og spacere dette utgår for min del det har jeg blitt for gammel for :laugh: jævlig synd da jeg synes felgene så veldig bra ut.... for lete videre da.
Viser seg at jeg de har oppgitt feil info og at det er ET35 på 10,5 felgen ikke 45 da bør det vel funke fint? Får heise opp å ta mål med felgene i dag for å få hva som er klaringen med org. felgene for å være på den sikre siden.

Muffinman

ET35 bør gå ja, med forbehold om at ikke alle biler er like. Kommer an på hvilken cambervinkel du har, hvilken bakkeklaring bilen er satt opp med osv.

Husk at om du jekker opp slik at hjulene henger når du måler får du feil mål.

SilverBullet

Sitat fra: Muffinman på fredag 21. august 2020, klokken 12:46
ET35 bør gå ja, med forbehold om at ikke alle biler er like. Kommer an på hvilken cambervinkel du har, hvilken bakkeklaring bilen er satt opp med osv.

Husk at om du jekker opp slik at hjulene henger når du måler får du feil mål.
Hadde ikke tenkt å jekke opp men justere opp til very high å sjekke. Endrer avstand seg noe nevneverdig mellom very high og low da?

Muffinman

Ja, camber endrer seg litt men det største problemet er at du måler flere cm lenger nede på bilen enn  hvor hjulet vil befinne seg i standard. Avstanden er ikke lik hele veien.

Jeg tror det mest sannsynlig går, men ikke skvis på mer enn 285/30. Da er sjansene for konflikt så små som det går an med denne felgen og rulleomkretsen er nær perfekt lik 245/45-21 jeg tipper du vil ha foran :)

SilverBullet

Da var hjulene på men det gikk ikke helt knirkefritt... Hjulene går klar bortsett fra at innerskjermene bak tar litt borti dekket når bilen sto oppjekket så jeg antok at det måtte friseres men når jeg tok av jekken og den sto i high så var alt ok.

Men det som var litt pussig er at hjul spindlene foran stikker så langt ut at senterkoppene ble presset ut når jeg satt på hjulet :o Bak var det klaring for de. Jeg måtte frese av 2-3mm for å få de på mye mer er det ikke mulig å ta av koppen før det går i gjennom og da gikk det sånn akkurat på. Merkelig at avstanden avviker ift. bak så mye men det er vel Tesla standard kanskje :-\

Felgene er ZITO ZS03 9x21 ET35, bak 10,5x21 ET35

Muffinman

Sitat fra: egolfxxx på søndag 30. august 2020, klokken 13:42
Da var hjulene på men det gikk ikke helt knirkefritt... Hjulene går klar bortsett fra at innerskjermene bak tar litt borti dekket når bilen sto oppjekket så jeg antok at det måtte friseres men når jeg tok av jekken og den sto i high så var alt ok.
Det er derfor man ikke kan måle klaringen når bilen er oppjekket, som nevnt litt lenger oppe. Men korrigerer man den vanvittige cambervinkelen der bak med noe justerbart tar det ikke i selv når det er oppjekket. Kan hende du vil vurdere noe slik om du får kantslitasje på dekkene dine. Det er nemlig vanskelig å unngå med slike sko, spesielt om man i tillegg har senket. Jeg gav opp etter å ha prøvd nær sagt alle varianter på spissingen der bak, som originalt er det eneste justerbare. Redusert fra et godt stykke nord for -2,0 til ca -0,5 nå.

Bjørn

Tenkte jeg skulle vise frem en liten felg-sak som kunne være nyttig for dem av oss som ønsker seg relativt billige og brede orginale 20" på sin tms..  :)
Jepp, originale! Det har seg sånn, at på tross av at Tesla påstår hardnakket at dette ikke går, så er det altså fullt mulig å sette tmx standard felgene på tms. (med lavere profil på dekkene!)
Disse måler 20x9" fremme, og 20x10" bak.
jeg har gitt min tms disse felgene fra en 2018 tmx med 285/35-20 og 265/35-20 Michelin pilot sport 4S, og synes dette ble helt supert. Ser også helt orginalt ut og ikke ekstremt på noe vis.
Hjulhusene er nå helt fylt ut, og ser mye bedre ut enn de orginale trådsnellene på 19x8"
Bakdekkene stikker nå ut 30,4mm mer enn før, og fremdekkene kommer 17,7mm lenger ut, Delvis pga den økte bredden men også pga 5mm mindre innpress på x-felgene. Fra 40mm på tms til 35mm på tmx.

sporvidden øker altså m 10mmn noe som er innenfor myndighetenes 15mm maksgrense.

Mulig dette ikke en noen nyhet, og vært publisert før, men jeg orket ikke å bla gjennom 200 innlegg for å sjekke..  :P

Bjørn

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA