Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Copernicus

Sitat fra: snd på tirsdag 09. januar 2018, klokken 00:02
Å bruke over 1000,- på lakkering per Tesla-felg, som i mine øyne er verdt under 2000,- mtp. kvalitet/vekt, er bortkastet. Bruk heller pengene på lettere kvalitetsfelger fra f. eks Niche/Vossen. Disse kommer stort sett i alle gråtoner med satin/matt finish. Du må heller ikke ha smidde felger for å få de lettere enn Tesla-felger  :police:

Selv solgte jeg 2.5 år gamle Turbinfelger med halvslitte dekk og brukte kr 50,- ekstra på Niche-felgsett. Da får man dyttet hjulene langer ut mot hjulbuen også  ;)

Har kikka litt på Vossen-felger, og må si at det frister enormt å skaffe noen sånne istedenfor org Turbin som "alle" har. Liker bare ikke tanken på at Tesla kan bli vrange mtp. garanti pga. 3.partsfelger, selv om jeg tror at dette egentlig ikke er noe å bekymre seg over.
Tesla Model S75D - bestilt 26.09.17
Teller dager.... :)

Cowboystrekk

Hvem trenger trenger lakkering av felger når man kan bruke..... PLASTIDIP :D

Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Cowboystrekk

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 20. desember 2017, klokken 12:24
Sitat fra: Natesla på lørdag 16. desember 2017, klokken 14:06
Sitat fra: snd på lørdag 16. desember 2017, klokken 11:38
Sitat fra: Natesla på lørdag 16. desember 2017, klokken 10:56
Jeg har nå Sottozero Winter 3 på mine 21» vinterdekk. Noen som har noen erfaring med disse?
Er det noe spesielt føre man bør være ekstra oppmerksom på?

Edit: står endel om sottozero her, men vanskelig å se om det gjelder 19» s2 eller 21» S3
Antar at du vet at SZ3 ikke er nordiske vinterdekk...

Mm nei, egentlig ikke. Hva er forskjellen? Er det noe spesiellt føre man burde være ekstra forsiktig på, foruten isholka da har jeg forstått

Vi har 19" Pirellidekk som ble utlevert nå i høst. Fungerer helt utmerket på norsk vinterføre (is, snø, slaps osv osv). Komfortabelt og fint på motorveien og bare saltede veier (som jo de fleste nesten utelukkende bruker).

At man fyker ut i grøfta så fort bilen ser snø er "fake news"  :laugh:
Jeg tror vell ingen sier det ang snø ;) Hovedforskjellen er bremselengde på is. Jeg sliter litt med å finne tester som sammenligner, men fant en: Nokians beste nordiske piggfridekk anno 2012 møter det beste kontinentale Nokiandekket: 10 meter lengre bremselengde på is (71 mot 61, 15%), 1,3 sek dårligere aks (6,4 vs 7,7, 20%), rundetid isbane 6 sek dårligere (51,5 vs 57,5, 12%). Ingen dekk, selv jalladekk var så dårlige som Nokians kontinentale dekk på is. I alle andre disipliner hevdet Nokians konti-dekk seg bra, spesielt på tørr og våt asfalt.

Konklusjon: Kjører du svært sjelden på is, har mulighet til å la bilen stå på de drøyeste dagene eller har hurtigkjetting så kan Sottozero vær et godt valg. Der jeg bor er det ofte is på vinteren, har snakka med en kar som bor like ved meg med Sottozero 2 og han bytta til Nokian R2 etter en sesong, han hadde noen fæle opplevelser med Sottozero og bremselengde\stå fast i bakker.

Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

sfinxern

Har liggende helt nye 19" Slipstream med sommerdekk på Dekkmann etter at jeg hentet ut ny S75D i desember.

Hvor mye kan man forvente å få for et slikt sett hvis man selger det? Vurderer å selge og legge i litt for en 21" pakke sorte felger med dekk. 
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

rmr

Sitat fra: sfinxern på tirsdag 09. januar 2018, klokken 11:43
Har liggende helt nye 19" Slipstream med sommerdekk på Dekkmann etter at jeg hentet ut ny S75D i desember.

Hvor mye kan man forvente å få for et slikt sett hvis man selger det? Vurderer å selge og legge i litt for en 21" pakke sorte felger med dekk.

Jeg solgte mitt likt sett for 16000,- på finn.no , så det er vertfall en indikasjon :)

Vel å merke i august -17 , så er nok enklere når mdu kommer til april , når folk trenger sommerhjul
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

Copernicus

Vossen VFS2 21"
Foran: 245/35-21
Bak: 285/30-21

Noen som har dette oppsettet som kan si om dette vil fungere på en 2017 TMS uten å ta borti og subbe ved fullt rattutslag?  ::)

Muffinman

Det kan ingen bekrefte eller avkrefte da det er forskjell på bilene mtp klaring til innerskjermen foran. Sannsynligvis vil det ta litt i ved rattutslag eller rygging, uten at det vil være et problem. Innpress på de fremre felgene avviker også såpass mye fra originalt at de ikke vil være godkjente (mer enn 7,5mm avvik).

Copernicus

Sitat fra: Muffinman på onsdag 10. januar 2018, klokken 20:46
Det kan ingen bekrefte eller avkrefte da det er forskjell på bilene mtp klaring til innerskjermen foran. Sannsynligvis vil det ta litt i ved rattutslag eller rygging, uten at det vil være et problem. Innpress på de fremre felgene avviker også såpass mye fra originalt at de ikke vil være godkjente (mer enn 7,5mm avvik).

Ah ok, da har jeg misforstått litt.. Hvilken dim. burde man hatt?

snd

Vossen VFS2 sammen med de fleste andre felgene fra Vossen montert på TMS har 21x9" ET30 foran og 21x10.5" ET38 bak. Dette oppsettet passer bilen helt fint, men som @Muffinman sier er sporvidden foran endret for mye ift. det loven tillater.

Dekkdimenjonene du nevner er både lovlig og passer, riktig innpress tatt i betraktning.
Se etter ET32.5-38 både foran og bak slik at du kan fylle hjulbuene maksimalt med loven på din side.
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

Muffinman

Hvis du vurderer Vossen bør du ta en titt på Niche sine modeller. De ligger designmessig veldig nært Vossen, og koster det halve. Det skulle overraske meg om det er noen forskjell i kvalitet til fordel for Vossen.

Hyperstress

Sitat fra: Muffinman på torsdag 16. november 2017, klokken 19:48

Imidlertid kjøpte jeg fire Rotalla Ice-plus S210 før denne hendelsen, og de ble lagt på for første gang i dag. Stor overraskelse over at de var veldig stillegående, komfortable og sporingen som Sottozero II har som varemerke forsvant. Forholdsvis tighte å kjøre på er de også, og det kjennes ut som de sitter bra på våt asfalt. Selv om jeg har et hjulsett med Hakka 8 liggende klar til de mer vinterlige forhold tenker jeg å teste hvordan de fungerer på is og snø. Jeg blir veldig overrasket hvis de er dårligere enn Sotto`ene, gummiblandingen kjennes mykere og seipingene ser mer hensiktsmessig ut. Kommer tilbake med mer info når det blir hvitt under bilen.

Muffinman, hva er dommen på disse dekka?  :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Muffinman

Av diverse årsaker fikk jeg kjørt veldig lite på dem i høst for piggdekkene måtte på. Ble vel omkring 1500km på en blanding av våt og tørr bar vei, et par langturer med delvis snøføre og nullføre med blank is. Inntrykket er at de banker Sottozero II  langt ned i støvleskaftene på de fleste disipliner, uten at de blir spesielt gode av den grunn. For lite grunnlag til å si noe bastant, men positivt overrasket. Dette er jo i bunn og grunn konstruert med sommerdekkmønster hvor man har brukt mykere gummi og pøst på med masse seipinger.

De monteres igjen rundt midten av mars, og får nok rulle fram til vi skriver mai.

Li-Ion

Hva syns vi om de nye turbin felgene til Tesla....?

Teslaeier siden 2013 :)

Muffinman

Isj. Turbin og Arachnid har hatt seg, blitt gravide og klemt ut disse. Tror ikke jeg liker dem, men folk har heldigvis forskjellig smak :)

Li-Ion

Litt usikker selv også... Har alltid likt den gamle turbin felgen, og kjøper denne for tredje gang... hadde vært greit med litt forandring... sendte uansett en Mail om det gikk an å få endret bestilling... men det blir vel vaaaaaanskelig....!
Teslaeier siden 2013 :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA