Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladepunkt hjemme, vanlig stikk, salto boks eller finnes det noe bedre?

Startet av Cowboystrekk, torsdag 20. februar 2014, klokken 20:34

« forrige - neste »

BMW850

Varmt og varmt. Det er ikke noe jeg anbefaler på det sterkeste. Grunnen er jo selvfølgelig at jeg må forsvare mitt valg  :angel: Neida, spøk til side... overraskende greit på moderat vinterføre og milevis bedre enn f.eks. R2 på bare veier. Ved bytte blir det nok nordisk type med gode egenskaper på bar vei.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Gordon Retriever

Vedr. forskjellige erfaringer med Sottozero:  Lurer på om dere har noe forskjellige føreforhold der dere bor.  Engang jeg flyttet gikk det kontinentale vinterdekket jeg hadde fra å være absolutt godkjent til ubrukelig.

Thor2014

De er bare drit dårlig på snø.
Jeg har R2 foran og Sotto bak på dual motor. Veldig fornøyd med den komboen, men forvent ikke all verden med feste bak.

Muffinman

Da har jeg klargjort 85D til ferien ved å sette på 19" Landsail. Overraskende liten forskjell på støy ift 21" Lexani, men det er merkbart. Komforten ble løftet et hakk.

Men: Disse kom fra P85``en. Den fikk æren av å bli påmontert Sottozero II som erstatning :o
Og det ble ihvertfall forskjell så det holder. Svært mye høyere støynivå og de kjennes veldig harde å kjøre på. Plutselig skrangler det i bilen på vei ned til hovedveien. Begynte å spore litt også.
For å teste om dette er forsvarlig å kjøre med på sommeren gjorde jeg noen nødbremsinger fra bra fart. Overraskende nok er det mer enn godkjent. Det ville det nok ikke blitt med nordiske vinterdekk, husker jeg gjorde  samme testen med Hakka R2 i +15 grader.....

Muffinman

Sitat fra: BMW850 på fredag 30. juni 2017, klokken 20:39
Ser ganske like ut som Sottozero 2 utseendemessig.
Fant en tysk test av dette dekket. Får gode skussmål på vinterlig føre, men dårlig på våt vei inkludert dårlige vannplaningsegenskaper. Antar at det er vinklet mot tyske motorveishastigheter siden vannplaning sjelden er et problem i norske hastigheter (ihvertfall hvor jeg kjører). Tror jammen jeg gjør et forsøk på disse til bruk sent på høsten og tidlig vår.

Kito76

Hei,
Har nettopp kjøpt en TMS 85p, 2014 med 21" sommer og vinterdekk. Vinterdekkene er ganske nye og er med GS felger+ Pirelli winter 255/40/21. Har ikke så mye peiling på felger og dekk, men hørte at hjulene er mer tilpasset Model X. Trenger litt råd og tips

Thor2014

Har fått litt erfaring med 21"Lexani.
Støysvake og fine rett frem.
Dårlig kjørefølelse i svinger.

Kito76

Bruker du også 21" vinterdekk? Går det gret med 255/40/R21 foran og bak?

rmr

Skal bestille 22" Vossen nå , men dekkonline gikk
tom for 295/25 Lexani, går det greit å bruke 285/25 isteden?
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

rmr

Sitat fra: rmr på tirsdag 04. juli 2017, klokken 17:47
Skal bestille 22" Vossen nå , men dekkonline gikk
tom for 295/25 Lexani, går det greit å bruke 285/25 isteden?

Ingen som kan hjelpe ? Sitter på bestill knappen her
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

snd

Jeg vil si at 285/25 passer bedre enn 295/25 på 10.5" felger, som jeg antar du har valgt.

http://www.tyresizecalculator.com/charts/tire-width-for-a-wheel-rim-size-chart
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014


Cookie Monster

#2142
Bredde varierer en del fra merke til merke og selv innenfor dekk fra samme merke.
Continental er ofte ganske spot on på bredde, Billig kina dekk litt under. Michelin og spesielt PSS derimot er bredere. Kan også være variasjoner fra forskjellige bredder.

Feks et Michelin Pilot Super Sport i 295 er ca samme bredde som Continental Extreme Contact 305.

Kan også variere hvor mye av mønsteret som faktisk har kontakt med bakken. (Tread width)
Her har Conti Sport Contact 5 i 285/30-21 en sporvidde på 264mm
Michelin Pilot Super Sport i samme dim har 270mm.

På samme dekkene er cross section width (Bredde fra innervegg til yttervegg) følgende.

Conti Sport Contact 5 er 271.78 mm
Michelin Pilot Super Sport er 289.56 mm

Begge disse dekkene er oppført med samme dimensjon ;D Så det tydelig på mine PSS i 285 at de var ca like brede som Conti dekk er i 295-300. Michelin dekket er likevel lettere vekt på enn Conti selv om det er ganske mye bredere.

Her er data på de to dekkene.
https://www.tirerack.com/tires/tires.jsp?tireMake=Michelin&tireModel=Pilot+Super+Sport&partnum=83YR1PSSXL&vehicleSearch=false&fromCompare1=yes

https://www.tirerack.com/tires/tires.jsp?tireMake=Continental&tireModel=ContiSportContact+5&partnum=83YR1SPC5XLV2&vehicleSearch=false&fromCompare1=yes

Så forskjellen er så stor at de anbefaler 9-10" felg på Conti dekket men 9.5-10.5" på Michelin selv om begge er 285 dekk. 

Litt mer info om hvorfor og andre målinger som bekrefter det samme.

http://www.chargerforums.com/forums/archive/index.php/t-163844.html
http://www.tirebusiness.com/article/19990705/ISSUE/307059973/same-size-but-different-dimensions
2015 P85D

snd

Interessant :+1:

Nå ble de enda mer å holde styr på ved valg av dekk/felg.

Tar tilbake det jeg sa om 285 passer bedre da jeg ikke vet faktisk bredde på dekkene. @rmr, hør på @Cookie Monster og sjekk bredden på Lexani-dekkene hvis du ikke allerede har trykket på bestillknappen.
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

rmr

Takk folkens! Hvor kan jeg få sjekket bredden på 285/25 Lexani dekket? Haster litt da lagerbeholdningen minker drastisk på dekkonline
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA