Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladepunkt hjemme, vanlig stikk, salto boks eller finnes det noe bedre?

Startet av Cowboystrekk, torsdag 20. februar 2014, klokken 20:34

« forrige - neste »

rmr

Sitat fra: snd på torsdag 29. juni 2017, klokken 11:29
Oppsett 2, men med 285 bak slik at diameter blir mer likt foran vs bak.
Hvis jeg kan anbefale et enda bedre oppsett (3?) slik at du har mulighet for å velge sportsdekk, som PSS.

245/35-21 på 9 x 21 ET <35
285/30-21 på 10.5 21 ET <38

Blir dårlig med Vossen i 21" har jeg skjønt. Skulle egentlig ha 21" Mørke Tesla Turbin , men brukte skal jo folk ha tilnærmet like mye som ett sett 22" Vossen CVT , da er valget lett......
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

Cookie Monster

#2116
Dårlig? Altså dårlig med Vossen 21" felger på lager? Eller ser ikke CVT så bra ut i 21?

Fornøyd med mine VFS1 i 21" med samme dimensjoner som nevnt over med Pilot Super Sport :) Grei mellomting mellom litt komfort og utseende, viktigste årsaken var bedre utvalg av gode dekk som gikk foran utseende til 22". Får nå også Pilot Super Sport i Acoustic utgave. Altså skum på innsiden slik som Contisilent.

Så i 21 får man nå 3 "stille" sportslige dekk med skum på innsiden i 245/35-21 og 285/30-21.

Michelin PSS Acoustic
Sport Contact 5 Contisilent
Dunlop SP Sport Maxx GT

295 tar ofte litt borti demperne hvis man ikke bruker spacer. Får et bankkort mellom mine 285 og demperne som akkurat går uten spacere. Dette varierer også litt med tanke på hjulstilling/høyde på bilen.
2015 P85D

rmr

Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 29. juni 2017, klokken 13:24
Dårlig? Altså dårlig med Vossen 21" felger på lager? Eller ser ikke CVT så bra ut i 21?

Fornøyd med mine VFS1 i 21" med samme dimensjoner som nevnt over med Pilot Super Sport :) Grei mellomting mellom litt komfort og utseende, viktigste årsaken var bedre utvalg av gode dekk som gikk foran utseende til 22". Får nå også Pilot Super Sport i Acoustic utgave. Altså skum på innsiden slik som Contisilent.

Så i 21 får man nå 3 "stille" sportslige dekk med skum på innsiden i 245/35-21 og 285/30-21.

Michelin PSS Acoustic
Sport Contact 5 Contisilent
Dunlop SP Sport Maxx GT

295 tar ofte litt borti demperne hvis man ikke bruker spacer. Får et bankkort mellom mine 285 og demperne som akkurat går uten spacere. Dette varierer også litt med tanke på hjulstilling/høyde på bilen.

Dårlig i så måte at jeg ikke tror CVT lages i 21".

Liker også godt VFS1  , så bør kanskje vurdere det :)
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

tkjoerlaug

Noen som har noen formening om hvor høyt lufttrykk som er alt for høyt? Kjørte autobahn i Tyskland for to dager siden og startet dagen med 3,1 bar på Middelfart i Danmark. Tipper det var ca 15C og overskyet da vi kjørte avgårde. Temperaturen steg utover dagen, og mellom Frankfurt og Stuttgart var det 33C og sol ute, og sikkert en del varmere på asfalten. Kjøring i lange strekk på 150km/t, og opp i 180-190km/t på kortere strekk. Sjekket for moroskyld lufttrykket, og så at denne til min store overraskelse var kommet opp i hele 3,7 bar. 3,7 bar er nesten 54 psi, og på dekksidene mine står det "max inflation pressure 51 psi". Da jeg parkerte bilen kjente jeg at dekkene var forholdsvis varme.

Har jeg overskredet maxtrykk her, eller er "max inflation" trykk man kan ha på kalde dekk hvor det er tatt hensyn til at trykket vil stige en del når de blir kalde?

Er ved Gardasjøen i Italia nå, men skal hjemover om 2 uker. Bør jeg da redusere trykk i dekkene, slik at trykket ikke blir såpass høyt når dekkene blir varme?

Jejl

Mener at det var en som fikk opplyst fra en dekkprodusent at dekkene fint skal tåle 60 psi over kortere tid, selv om det står maks 51 på dekket. Tror ikke det er noen vits i å ta ut luft siden det er så kort tid dekkene har for høyt trykk. Vi har selv fått advarsel om for høyt lufttrykk hver gang vi har kjørt på Europatur. Det forsvinner når vi kommer frem og kjører bilen i lavere hastigheter.

BMW850

Når det står at luftrykket skal sjekkes når dekket er kaldt vil jeg tro at kjøring i høy hastighet eller i varmt klima er tatt med i beregningen. Det er da selvfølgelig forventet økning under ekstreme forhold som autobahnkjøring osv. Viktig er det jo også at dekka er i god stand.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Muffinman

Også viktig at man faktisk har riktig trykk. Leser om mange som kjører på 21" som bruker riktig trykk for 19".

Thor2014

Sitat fra: Muffinman på torsdag 29. juni 2017, klokken 22:10
Også viktig at man faktisk har riktig trykk. Leser om mange som kjører på 21" som bruker riktig trykk for 19".
Jeg bruker stort sett 50 pund på 19-21.
Hva er best?

BMW850

Det som Tesla anbefaler som riktig trykk.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

tkjoerlaug

Sitat fra: Muffinman på torsdag 29. juni 2017, klokken 22:10
Også viktig at man faktisk har riktig trykk. Leser om mange som kjører på 21" som bruker riktig trykk for 19".

Godt mulig jeg er en av disse. Har kjørt på 19" de siste to årene både sommer og vinter, men de siste to mnd har jeg kjørt på 21". Trodde det var 45 PSI som gjaldt, men noe høyere på vinterdekk som Nokian R2.

Muffinman

Normalt er det 45psi på 19" og 42 på 21". Det er nok lurt å ha det som et utgangspunkt, men Nokian anbefaler +10% på R2 pga at det er såpass mykt. Det stemmer nok at trykket varierer; her var det noen kalde dager nylig og da var trykket 39-40psi før kjøring, og kreket seg opp på 41 underveis. I går var det skikkelig sommervarme, og da holdt dekkene 42psi når turen startet, og 44-45 etter en tids kjøring i snille, norske hastigheter. 21" hjul.

Slenger på 19" før europaturen og kommer til å fylle 45psi som anbefalt før turen starter. Blir spennende å se hvordan dette oppfører seg når omgivelsestemperatur, strålingspådriv fra sola og hastighet øker :)

fonberg

Sitat fra: Thor2014 på fredag 30. juni 2017, klokken 00:09
Sitat fra: Muffinman på torsdag 29. juni 2017, klokken 22:10
Også viktig at man faktisk har riktig trykk. Leser om mange som kjører på 21" som bruker riktig trykk for 19".
Jeg bruker stort sett 50 pund på 19-21.
Hva er best?

Jeg vil tro at 50 psi i 21" må bli veldig hardt og stumpete? 42 psi er anbefalt.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.


BMW850

Ser ganske like ut som Sottozero 2 utseendemessig. Har brukt mine Sotto 2 i 3 vintre nå og de er OK. KjøreriI lavlandet og vinterne her består jo stort sett av bare veier og der er de nydelige. Men funker også til hytta på fjellet. Det er avgjørende at du vet hva du kjører med og tar hensyn deretter.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Muffinman

#2129
Har også Sotto II, men degraderte dem til vår/høst-dekk siden de var lumske på vinterføre. De har vel ikke mer enn en høst igjen i seg (kjører mye). Men lurer på å bytte dem ut likevel siden de sporer mye på sedvanlig Pirelli-vis. Ser du skriver varmt om Sotto``ene, men det er faktisk det verste vinterdekket jeg noensinne har kjørt på 27 år. Så jeg tenker at sjansen for å få et bedre dekk er større enn å få et dårligere om man tar sjansen på et kinadekk.

Så er det jo nyttig også, erfaringen kan jo deles slik at andre kan advares eller få tips til noe som funker :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA