Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladepunkt hjemme, vanlig stikk, salto boks eller finnes det noe bedre?

Startet av Cowboystrekk, torsdag 20. februar 2014, klokken 20:34

« forrige - neste »

Muffinman

Har hatt både Conti 5 og PS2 i 21" på rwd bil. De ble ikke gamle, og man så mønsterdybden bak minke for hver tur som var mer enn middels lang. For å sette det litt i perspektiv; Landsail``ene som står på rwd-bilen har nå passert kjørelengden som Contidekkene holdt til tross for rotering annenhver uke, og mer enn halvparten av kjørelengden PS2 holdt. Likvevel er det nærmere 90% igjen av mønsterdybden. De skal monteres på D``en om en måneds tid for en Europatur på 9-10.000km. Kommer til å dokumentere mønsterdybde før og etter.

...jepp, kunne nok vært mer moro å kjøre på 21" over Hochalpenstrasse, men det er forhåpentligvis mindre attraktivt å stjele billigfelger som koster mindre for fire enn en stk Vossen :)

Lynet

Og Michelin sier at Primacy 3 skal greie 30% mer km enn konkurrentene!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Muffinman


Cookie Monster

Ikke bare se på treadwear. Er en pekepin ikke fasiten. Treadwear er også noe dekkprodusentet setter/tester selv og ikke en 3 part så de kan trikse mye med parameterne. Feks bare teste på den fineste asfalten som sliter mindre på dekkene.

Michelin har gjort det best i flere slitasjetester.

https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/vinterdekktest-2015/dette-dekkmerket-holder-lengst/

https://www.nrk.no/livsstil/stor-forskjell-pa-slitestyrken-1.6698733

Primacy 3  er testet til å holde lengst av DEKRA som jeg ville stolt mer på en Treadwear nummeret.



2015 P85D

Cookie Monster

Etter å ha lest litt mer om den treadwear testen vil jeg gå så langt å si at den er ubrukelig til å sammenligne dekk mellom forskjellige produsenter og bør bare brukes til sammenligning av dekk fra samme produsent.


SitatThe problem with UTQG Treadwear Grades is that they are open to some interpretation on the part of the tire manufacturer because they are assigned after the tire has only experienced a little treadwear as it runs the 7,200 miles. This means that the tire manufacturers need to extrapolate their raw wear data when they are assigning Treadwear Grades, and that their grades can to some extent reflect how conservative or optimistic their marketing department is. Typically, comparing the Treadwear Grades of tire lines within a single brand is somewhat helpful, while attempting to compare the grades between different brands is not as helpful.

https://www.tirerack.com/tires/tiretech/techpage.jsp?techid=48
2015 P85D

Muffinman

Forskjellen i slitestyrke jeg hadde på P85 mellom Conti 5 og PS2 står ihvertfall ikke i forhold til TW-ratingen. PS2 holdt over dobbelt så langt, men fremdeles veldig kort. Synes riktignok det gir en god indikasjon om det dekket har god, middels eller dårlig slitestyrke - ihvertfall basert på egne erfaringer. For eksempel ser Lexani LX-20 som jeg kjører på nå ut til å holde ca. like langt på 85D som Michelin PS3 (siste i 19"), og muligens litt lenger. Tror begge har treadwear 320.

Digiman

#2062
Fornøyd med Lexani LX-Twenty Muffinman? Vurderer disse på min 85D. PS3 (19") mine er nesten modene for utskiftning etter ca 20k og ser at mange skryter av Lexani og Landsail 588. Sistnevnte virker å være sluttsolgt overalt?

Muffinman

Veldig fornøyd med dem, og om det ikke var for at 285 er sjelden lagervare ville jeg handlet på nytt. Har hatt nye framdekk  liggende ei stund siden 245 er lettere å skaffe, men de ser ut til å holde temmelig lenge. Fikk levert et par av disse til å ha bak i dag:


Liker å ha nye dekk liggende klare før de gamle blir utslitt. Spesifikasjonene er ganske lik Lexani, så det blir interessant.

Landsail ser ut til å være utsolgt over alt ja, men Delinte er et merke fra samme produsent. En variant er prikk lik Landsail 588UHP å se til, så kanskje man har et alternativ der. Hvem vet, kanskje samme dekket.

knut.aulie

Hvis orginal er 215/50/17
Og erstatning er 215/60/16
Dvs + 2%

Vil det fungere bra (Nokian R2 99R XL)?

Cowboystrekk

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 07. juni 2017, klokken 23:09
Hvis orginal er 215/50/17
Og erstatning er 215/60/16
Dvs + 2%

Vil det fungere bra (Nokian R2 99R XL)?
Snakker du om Ampera-E jmf profilbildet? For Tesla sin del går ikke felger mindre enn 19 pga bremseklossene. Du har lov til å ha avvik inntil 5%. Erstatninga du foreslår, såfremt det gjelder Opeln er innafor. Sjekk dog med hjlubuer etc, på Tesla har du ikke mye å gå på om du bruker dekk med større diameter.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

knut.aulie

#2066
Sitat fra: Cowboystrekk på fredag 09. juni 2017, klokken 12:10
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 07. juni 2017, klokken 23:09
Hvis orginal er 215/50/17
Og erstatning er 215/60/16
Dvs + 2%

Vil det fungere bra (Nokian R2 99R XL)?
Snakker du om Ampera-E jmf profilbildet? For Tesla sin del går ikke felger mindre enn 19 pga bremseklossene. Du har lov til å ha avvik inntil 5%. Erstatninga du foreslår, såfremt det gjelder Opeln er innafor. Sjekk dog med hjlubuer etc, på Tesla har du ikke mye å gå på om du bruker dekk med større diameter.
Stemmer med Ampera-e.

Har sjekket med felg på bilen og Megahjul mente det gikk greit med klaring. Det er dekkomkretsen og  at det er 99R XL jeg lurer på. Vet at det er lovlig.

Klarte å overse at dette var Tesla tråd, beklager det, men prinsippene er like når det gjelder støy, rullemotstand ol så håper det er greit [emoji851]

Doro

Jeg har fortsatt originaldekkene fra 2014 på min model S. Dette er Goodyear RS-A2 i 19 tommer.
Jeg opplever denne sesongen betydelig mer dekkstøy enn tidligere. Det er fortsatt bra med mønsterdybde igjen (4-5mm), men vurderer nå å bytte sommerdekk bare pga. støy. Er det normalt at dekkene støyer (mye) mer etterhvert?

arv

Sitat fra: troso på fredag 09. juni 2017, klokken 16:38
Jeg har fortsatt originaldekkene fra 2014 på min model S. Dette er Goodyear RS-A2 i 19 tommer.
Jeg opplever denne sesongen betydelig mer dekkstøy enn tidligere. Det er fortsatt bra med mønsterdybde igjen (4-5mm), men vurderer nå å bytte sommerdekk bare pga. støy. Er det normalt at dekkene støyer (mye) mer etterhvert?
Jeg har fortsatt originaldelene på min s 85 2013, støyer mere , hardere gummi etter så mange år.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

Cowboystrekk

Sitat fra: troso på fredag 09. juni 2017, klokken 16:38
Jeg har fortsatt originaldekkene fra 2014 på min model S. Dette er Goodyear RS-A2 i 19 tommer.
Jeg opplever denne sesongen betydelig mer dekkstøy enn tidligere. Det er fortsatt bra med mønsterdybde igjen (4-5mm), men vurderer nå å bytte sommerdekk bare pga. støy. Er det normalt at dekkene støyer (mye) mer etterhvert?
Etter hva jeg har lest så øker støy og reduseres rullemotstand jo mer dekk slites.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA