Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladepunkt hjemme, vanlig stikk, salto boks eller finnes det noe bedre?

Startet av Cowboystrekk, torsdag 20. februar 2014, klokken 20:34

« forrige - neste »

Muffinman

PS2 er vel "eldgammelt", rundt 10 år siden det ble lansert eller noe slik? Det har 220 i treadwear, som er svært lavt. PSS har 300 hvis jeg ikke husker feil og er dermed litt mer slitesterkt i tillegg til at det overgår forgjengeren på alle parametre.

Til sammenligning har Falken 453 og Lexani LX-20 treadwear 320, og det mye omtalte Landsail 588 treadwear 500.

BMW850

Tenkte å kjøpe inn 21" Lexani LX-20 for neste sommer. Fant ikke noen på Dekkonline. Noen som vet hvor man kan kjøpe disse?
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Toltar

Sitat fra: Muffinman på lørdag 22. oktober 2016, klokken 12:40
PS2 er vel "eldgammelt", rundt 10 år siden det ble lansert eller noe slik? Det har 220 i treadwear, som er svært lavt. PSS har 300 hvis jeg ikke husker feil og er dermed litt mer slitesterkt i tillegg til at det overgår forgjengeren på alle parametre.

Til sammenligning har Falken 453 og Lexani LX-20 treadwear 320, og det mye omtalte Landsail 588 treadwear 500.

Sammenligningen min var kun ment som et erfaringsskriv basert på to sammenlignbare dekk, de du lister opp er ikke helt i samme klasse med tanke på prestasjon. Om man derimot skal kjøre rundt på norske veier og ikke bevege seg noe utenfor motorveien, så er det kanskje greit å bare finne det dekket med høyest treadwear.

I tillegg går det vel an å nevne at Tesla egentlig burde levere ut bilene med PSS og ikke PS2 om de har valget, kostnaden er ikke så stor ved anskaffelse, men om man må bytte dekk etter en sesong så er kostnaden større for eier av bilen enn om bilen går flere sesonger på samme settet.

Muffinman

#1773
Sitat fra: BMW850 på lørdag 22. oktober 2016, klokken 23:25
Tenkte å kjøpe inn 21" Lexani LX-20 for neste sommer. Fant ikke noen på Dekkonline. Noen som vet hvor man kan kjøpe disse?
Dekkonline hadde 245/35-21 inne for litt siden og det kostet da omkring 1300,-.  Ser ut som utvalget på sommerdekk er minket, kanskje ikke så rart med tanke på at det er vinterdekksesong. Tipset er vel å følge med og se om det dukker opp igjen. Byttdekk har det inne i 19", men da er vel Landsail 588 muligens et bedre valg siden det er mer slitesterkt og har lavere rullemotstand.

En mulighet er å høre om Tempe Dekkservice i Trondheim kan skaffe, de selger jo disse.

Uansett veldig spent på om noen kan reprodusere mine erfaringer med dette Lexani-dekket i 21". Blir lenge å vente :)

EDIT: Interdekk har Landsail 588 i 19" inne til tusenlappen nå. Kanskje lurt å slå til om man skal ha noen til våren, i fjor vinter og vår var de ikke å få kjøpt noen steder i lange perioder. Jeg plukket opp mine når de var tilgjengelig en kort stund om vinteren før de forsvant igjen.

Jejl

Til info: Interdekk sammarbeider med Dekk1-kjeden. Jeg har bestilt Landsail 588 19" sommerdekk hos Dekk1 som skal legges på til våren. Fikk en veldig bra pris på dekkene ferdig montert.

EL-Chupa

Jeg har akkurat byttet til Michelin X-Ice3 og det første jeg la merke til er at jeg syntes de var støysvake. Hatt en liten kjøretur på snø og følte ikke de sto tilbake fra Hakka R2 som bilen ble levert med. Var også veldig førnøyd med R2, men det at de var "ferdige" etter 2 vintre (uten usymetrisk slitasje) og ca 20k km synes jeg er for lite. Håper X-Ice holder litt lengre.
Tesla Model S, Sort 75D, VIN: 208506, levering 03.11.17
Tesla Model S, Sort 60, VIN: 46083, levering 25.08.14 - Solgt

jkirkebo

Sitat fra: EL-Chupa på mandag 24. oktober 2016, klokken 11:00
Jeg har akkurat byttet til Michelin X-Ice3 og det første jeg la merke til er at jeg syntes de var støysvake. Hatt en liten kjøretur på snø og følte ikke de sto tilbake fra Hakka R2 som bilen ble levert med. Var også veldig førnøyd med R2, men det at de var "ferdige" etter 2 vintre (uten usymetrisk slitasje) og ca 20k km synes jeg er for lite. Håper X-Ice holder litt lengre.

Merkelig at levetiden skal være så forskjellig. Jeg har R2 på min P85+, de er nå igang med sin 4.sesong og bilen har rullet 83.000km til sammen. Dog under halvoarten på vinterdekk, men alikevel godt over 30.000km.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Har kjørt mye på R2 med P85. Får 25.000 ut av dem på drivhjulene. Foran antar jeg de ville vart minst 60.000 om de fikk stå der.

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på mandag 24. oktober 2016, klokken 14:22
Har kjørt mye på R2 med P85. Får 25.000 ut av dem på drivhjulene. Foran antar jeg de ville vart minst 60.000 om de fikk stå der.

Jeg har rotert mine hvert år, anbefales :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Var ikke nødvendig med 25k+ hver vinter. Da passet det like godt å bare bytte bakdekkene, og ha 'nye' dekk til neste vinter.

EL-Chupa

Roterte mine også og alle er slitt like mye, var 4mm igjen etter andre sesong... så de har slitt ned 2mm hver vinter.
Tesla Model S, Sort 75D, VIN: 208506, levering 03.11.17
Tesla Model S, Sort 60, VIN: 46083, levering 25.08.14 - Solgt

alda

Snart dags för mitt första hjulbyte på bilen - tips fra erfarna ägare på vad man bör tänka på? Bilen väger ju nästan 2,2 ton - min jekk klarer 2, men det ska väl gå bra?

Har funderat på att köpa elektrisk mutterdragare, någon som har tips på en bra? Såg att det var ett test i Dagbladet förra veckan, någon som har resultatet?
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

fonberg

Sitat fra: alda på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 10:01
Snart dags för mitt första hjulbyte på bilen - tips fra erfarna ägare på vad man bör tänka på? Bilen väger ju nästan 2,2 ton - min jekk klarer 2, men det ska väl gå bra?

Du (dvs. jekken) skal jo bare løfte et hjørne av bilen, ikke hele bilen på én gang  :)
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

BMW850

Sitat fra: alda på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 10:01
Snart dags för mitt första hjulbyte på bilen - tips fra erfarna ägare på vad man bör tänka på? Bilen väger ju nästan 2,2 ton - min jekk klarer 2, men det ska väl gå bra?

Har funderat på att köpa elektrisk mutterdragare, någon som har tips på en bra? Såg att det var ett test i Dagbladet förra veckan, någon som har resultatet?

Tror de har greie nok elektriske muttertrekkere på Biltema og Jula. Du skal jo ikke bruke den annet enn noen få ganger i året. Bare husk, greit å løsne med muttertrekkeren men trekk til for hånd. Jeg kjøpte en solid jekk på Biltema og er veldig fornøyd med denne :) http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Garasjejekk-lavprofil-25-tonn-2000022809/
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

kjellan

Sitat fra: alda på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 10:01
Snart dags för mitt första hjulbyte på bilen - tips fra erfarna ägare på vad man bör tänka på? Bilen väger ju nästan 2,2 ton - min jekk klarer 2, men det ska väl gå bra?

Har funderat på att köpa elektrisk mutterdragare, någon som har tips på en bra? Såg att det var ett test i Dagbladet förra veckan, någon som har resultatet?

Bruker 2 jekker og løfter foran og bak på begge ei side om gangen. Det gir god ekstra sikkerhet og det er raskt å skifte begge hjul.  Bruk også moment nøkkel 175 Nm. Setter muttrene inn manuelt . Mutterdrager kan trekke skjeivt og skade gjenger. Husk å låse styring dersom du har luftfjæring.  8)

Kjellan
Tesla Model S P85 Mars 2014 (Solgt)

Tesla Model S P85D  Mars 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA