Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladepunkt hjemme, vanlig stikk, salto boks eller finnes det noe bedre?

Startet av Cowboystrekk, torsdag 20. februar 2014, klokken 20:34

« forrige - neste »

o.b.lix

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 13. september 2016, klokken 12:50
På sommerdekk vil noen legge vekt på rullemotstand, noen på støy og noen på veigrep.

Du glemte en parameter - slitestyrke (For eksempel er Continental god på lav støy, men dårlig på slitasje)



Sitat fra: Muffinman på tirsdag 13. september 2016, klokken 13:11
Om vinteren er jeg mest opptatt av å holde meg på veien, og dermed blir ikke denne negative siden ved R2 et tema i det hele tatt for min del.

Finnes ikke R2 i SUV-utgave som ikke har så myke sider?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

jkirkebo

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 13. september 2016, klokken 13:17
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 13. september 2016, klokken 12:50
På sommerdekk vil noen legge vekt på rullemotstand, noen på støy og noen på veigrep.

Du glemte en parameter - slitestyrke (For eksempel er Continental god på lav støy, men dårlig på slitasje)

Ja, slitestyrke er en av grunnene til at jeg byttet fra Pilot PS2 til Pilot SuperSport. Threadwear 300 på PSS mot 220 på PS2. Matematisk burde det gi 36% lengre kjørelengde på PSS.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Lexani LX-20 har TW320, for den som er interessert i å teste. Av en eller annen grunn tror jeg mange vil bli overrasket over disse, og få skuffet. Spent på om mine gode erfaringer kan gjenskapes av andre. Regner med 10.000km på disse juli-september og kommer til å måle slitasjen etter at de er tatt av. Det blir spennende med tanke på 285 bak og moderat senket bil uten at hjulvinkler er korrigert. Etter 8000km er det ikke mulig å se skjevslitasje med det blotte øye ihvertfall.

Landsail 588UHP har forresten TW500. Veldig spent på hvordan det utarter seg i det praktiske liv.

rsomby

#1713
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 13. september 2016, klokken 12:50
Sitat fra: rsomby på tirsdag 13. september 2016, klokken 11:12
Skal hente ut ny bil snart og de leverer visst ut biler med Michelin Primacy 3 på 19" for tiden. Er det noen som har erfaringer med dette dekket? 

Strengt tatt syntes jeg Tesla burde skaffe de beste dekkene i klassen til en så stor og dyr bil, eller kanskje det kunden ønsket, men men.  Nokian R2 på vinterføre f.eks var jeg ikke mye fornøyd med på gamlebilen.

Hva som er "best" er jo veldig individuelt og avhengig av hva du legger vekt på. Selv har jeg Nokian R2 og kommer til å kjøpe de på nytt.
På sommerdekk vil noen legge vekt på rullemotstand, noen på støy og noen på veigrep. Ingen dekk er best på alt.  Selv har jeg valg Michelin Pilot SuperSport som 21" sommerdekk, de er bra på stort sett alt.

Klart det blir litt personlige preferanser, men om jeg sier at jeg bor i Bergen så er det vel uten tvil vinterhjul som er best på våt og dels tørr vei som må prioriteres. Skikkelig vinterføre finnes nesten ikke her, og i praksis kjører vi på våt vei 300 dager i året  ;)

jkirkebo

Sitat fra: rsomby på tirsdag 13. september 2016, klokken 14:44
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 13. september 2016, klokken 12:50
Sitat fra: rsomby på tirsdag 13. september 2016, klokken 11:12
Skal hente ut ny bil snart og de leverer visst ut biler med Michelin Primacy 3 på 19" for tiden. Er det noen som har erfaringer med dette dekket? 

Strengt tatt syntes jeg Tesla burde skaffe de beste dekkene i klassen til en så stor og dyr bil, eller kanskje det kunden ønsket, men men.  Nokian R2 på vinterføre f.eks var jeg ikke mye fornøyd med på gamlebilen.

Hva som er "best" er jo veldig individuelt og avhengig av hva du legger vekt på. Selv har jeg Nokian R2 og kommer til å kjøpe de på nytt.
På sommerdekk vil noen legge vekt på rullemotstand, noen på støy og noen på veigrep. Ingen dekk er best på alt.  Selv har jeg valg Michelin Pilot SuperSport som 21" sommerdekk, de er bra på stort sett alt.

Klart det blir litt personlige preferanser, men om jeg sier at jeg bor i Bergen så er det vel uten tvil vinterhjul som er best på våt og dels tørr vei som må prioriteres. Skikkelig vinterføre finnes nesten ikke her, og i praksis kjører vi på våt vei 300 dager i året  ;)

Samme gjelder her i Fredrikstad, men ca. halvparten av vår månedlige kjørelengde vinterstid er jo til/fra hytta samt rundt omkring når vi er der. Og der er det skikkelig snøføre. Altså legger jeg vekt på det og ikke på våt vei der jeg synes alt fungerer greit nok så lenge man kjører etter forholdene. På snøføre fungerer slettes ikke alt greit, kommer man ikke frem hjelper det ikke å kjøre mer forsiktig ;)
Har også hurtigkjetting liggende i bilen hele vinteren.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

o.b.lix

Jeg kjører 50.000 i året, om vinteren er nok pendlig på saltede veier mest vanlig (=våt vei), men det er også is når saltbilen ikke våkner tidsnok. Kjører nesten hver helg til fjells for å stå på ski, og der er det natulig nok en god del snø.

Under alle disse forhold er X-ice 3 veldig god etter min mening.

På Mercedes-suv jeg hadde var det Nokian hakka 7 (?) med pigg, og disse var uforskammet gode på alt, bortsett støy. Jeg hater piggdekk pga støy, og det ville vært enda verre i Tesla da det ikke er diesellyd til å overdøve dekkstøy.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

jazzwheel

Noen som vet om 22" felgene fra TMX passer på TMS? Må bruke andre dekkdimensjoner så klart.

morpheos

Sweet - nye sommerdekk i april i år, fasit etter ca. 10.000 KM er 4mm igjen (Conti SportContact) - eneste gladnyheten er at dekkene slites jevnt..

Tror det blir nytt merke neste gang.

o.b.lix

Conti er stillegående, men slites fort.

Andre merker er gjerne motsatt.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Muffinman

Sport Contact er vel ikke spesielt stillegående? Er vel Contisilent det muligens?

Cookie Monster

Ja bare Contisilent utgaven med skum inni som er litt mer stille. Vanlig Sportcontact bråker mer en Pilot Sport.
2015 P85D

o.b.lix

Cookie, vet du det eller antar du det?

dB-tallet dekkene blir oppgitt med teller ikke, det er på en homogen rulle innendørs, høres helt annerledes i real life i Norge. Ansatte på Dekkmann i Bergen prøvde dette, to ulike dekk med samme dB-tall hadde en reell forskjell på 10dB inni bilen, samme bil, samme vei, samme måler...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW


Carl Anton Stenling

Oppgitt støynivå er utvendig. To dekk med samme støyangivelse kan variere mye i forhold til hvorvidt støyen forplanter seg inn i kupeen. Her vil det blant annet ha betydning hvor myke dekksidene er.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Muffinman

Forbruk med Landsail 588UHP på P85 i dag. 10-15 pluss, for det meste tørre veier. Slike forbrukstall har jeg aldri sett med andre sommerdekk. 70D``en jeg kjørte hjem igjen brukte nesten like mye :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA