Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladepunkt hjemme, vanlig stikk, salto boks eller finnes det noe bedre?

Startet av Cowboystrekk, torsdag 20. februar 2014, klokken 20:34

« forrige - neste »

BMW850

Tenkte samme tanken. Dekket blir rundere med høyere trykk og dermed mindre kontakt med underlaget. Bruker selv alltid 45 psi som Tesla foreskriver.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Muffinman

Blir radialdekk virkelig rundere? Det er jeg ikke helt sikker på.

Den reduserte rullemotstanden skyldes nok at deformasjon av dekket blir mindre, ikke at kontaktflaten minskes. I det minste tror jeg det, og ganske bestemt.

Tesla foreskriver 45psi på 19" ja (det har riktignok vært noen variasjoner der), men merk at f.eks. Nokian anbefaler 10% høyere trykk enn anbefalt for bilen til R2. Da er vi oppe i 49,5psi, og fremdeles helt i tråd med anbefalingene til de som burde ha greie på det.


Havebigfun

Jeg har også 50psi på mine 19" R2- oppleves ikke gelatinøs ved pådrag og får godt feste. Når jeg ser på avtrykket i inntørkete vanndammer på garasjegulvet har jeg ikke inntrykk av at kontaktflaten er liten  :).

J.C

Jeg har tenkt å kjøpe nye felger med sommerdekk. Kan man bruke 245/35-21 både foran og bak eller må dekkene bak være brdere?
70D Titanium Metallic
Henvisningskode: http://ts.la/jayson6330

SunSeeker


Muffinman

Må bare advare mot disse Pirelli Sotto 2 - dekkene. Første skikkelige snøfall i vinter og 2-3 minus, og jeg er stuck med en firehjulstrekker som er blitt uberegnelig og farlig. Problemet med disse dekkene er at de har så enormt forskjellige egenskaper alt etter hvilken snø man kjører på. Selv om underlaget ser uforandret ut kan snøen ha andre egenskaper enn den du kjørte på litt tidligere, og dekkene går fra å fungere greit til å forandre bilen til en kjelke med begrenset kontroll. Jeg er faktisk direkte skremt over at noen anbefaler disse til bruk på annet enn bart føre, og at Tesla tar sjansen på å selge dem. En av opplevelsene i dag var når jeg skulle ned oppkjørselen som hadde fått et fint lag med snø, noe som aldri har bydd på problemer med noen biler jeg har hatt de 17 årene jeg har bodd her. Bilen seilte på stive hjul nedover, la seg på tvers og stoppet ikke før et stykke lenger nede på veien. RWD-bilen rygget jeg rolig ned uten å skli, og tok til og med en stopp halvveis for å sjekke om det virkelig var så glatt. Deretter kjørte jeg opp igjen og parkerte, uten å spinne. Kastet på et par kilo sand, og kom opp på tredje forsøket med D``en. Strøsanden begrenset heldigvis seilingen på de to mislykkede forsøkene. Dette var ikke den eneste opplevelsen i dag, og jeg er glad det står en bil som er anstendig skodd utenfor huset her. Hvis ikke måtte jeg kjøpt nye dekk på mandag.

Rwd-bilen har Hakka 8, men piggene hjalp nok ikke mye i her. Dette var nok en grei tydeliggjøring av snøegenskapene til disse to dekktypene, og forskjellen var ekstrem selv om de dårligste dekkene stod på firehjulsdrevet bil.

Oppsummert; styr unna hvis du skal på glatta med bilen!


Øyvind.h

Spennende :)
Spørsmålet blir da: gambler jeg og satser på å få Sottozero 3 (tok en prat med faren min, han var fornøyd med dem), men med risiko for å få sotto 2?
Bytter jeg til r2 før levering
Tar jeg bort vinterdekk-pakken og kjøper tredjepart til 17-18k?
Eller får jeg sotto levert og kjøper et sett med Michelin i tillegg/selger sotto dekk på Finn?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Muffinman

#1342
Spennende  :o

Dritskummelt er ordet. Men, det ville vært snedig å få noen til å teste Sotto 3. Kanskje det går an å spørre hva de leverer før du bestemmer deg?

Uansett, tipper 3 er bedre. Se på 2 her, det ser jo bare ut som et sommerdekk som er kuttet opp med tapetkniv:


Mens 3 ligner mer på et vinterdekk:


Gummiblandingen er selvfølgelig også relevant, men hvis de har brukt en blanding som fungerer dårligere på snø på etterfølgeren skjønner jeg lite.

Muffinman

Skaffet meg en fjasebokkonto for å kunne se på TOCN-gruppa og div bedriftsinfo, og fant denne:

SitatVi har Sottozero på vår P85+. Har så langt vært skånet for særlig utfordrende føre. I går var det imidlertid nullføre og snøkaos her i Bergen. Bilen ble nesten ikke kjørbar, og min kone slet stort med å komme seg hjem fra jobb. Flere ganger måtte hun få hjelp med skubbing fra forbipasserende.

Ikke bare jeg som sliter med disse mao.

Øyvind.h

Beklager. Mente spennende for meg ift mitt valg. Forstår at det er langt mer enn bare spennende å seile på tvers uten kontroll.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

petersv

At noen er overrasket over at kontinentale vinterdekk er dårlige på glatt føre er for meg et mysterium... Er man ute etter best mulig feste kjøper man pigg, og bytter ofte, enkelt og greit. Bor man i de store byene og toporgafien er ok kjøper man de beste poggfrie, pronto.

Muffinman

Overraskelsen her ligger slettes ikke i at de er dårlige, men hvor dårlige. Samt at dekkene fungerer så vanvittig forskjellig på tilsynelatende likt føre. Det gjør dem uforutsigbare.

petersv

Skjoenner. Du faaar kjoepe noen nye dekk da, prismessig blir det jo ikke saa ille iom. Sottos lave pris. Er endel nesten nye paa finn og, hakka 7&8.

jazzwheel

Lest eller hørt om noen som har testet Model X felger på Model S? De ser ut til kunne å passe begge:

    Front wheels: 20 x 9.0  +35 mm (1.378″) offset
    Rear wheels: 20 x 10.0 +40mm (1.575″) offset
    Front Tires: 265/45 R20 – 40 PSI (*46 PSI / 317 kPa)
    Rear Tires: 275/45 R20 – 40 PSI (*46 PSI / 317 kPa)

    Front wheels: 22 x 9.0  +35 mm (1.378″) offset
    Rear wheels: 22 x 10.0 +40mm (1.575″) offset
    Front Tires: 265/35 ZR22 – 42 PSI (*50 PSI / 345 kPa)
    Rear Tires: 285/35 ZR22 – 42 PSI (*50 PSI/ 345 kPa)

Havebigfun

For de som skal bruke bilen på "ekte" vinterveier er R2, evt Xi3 de beste valgene- de har jeg ytret de siste to år men følte meg til tider nedstemt av noen som mente at Sotto 2 fungerer strålende- jeg ar testet alle og synes R2 er det beste kompromisset. Ulempen er evt pris og at R2 begrenses til 160km/h- det kan være lite ved gode veiforhold på Autobahn. Piggdekk er ikke aktuelle for meg- men jeg forstår at noen trenger slike.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA