Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Parkeringsur dott enno

Startet av 1970SurfDude, torsdag 20. februar 2014, klokken 15:27

« forrige - neste »

Terondo

En bil vil aldri være rette arena for å presentere best mulig lyd. Og for å få kontroll over de beste høyttalerelementene må det kraftige forsterkere til, noe som selvsagt er mindre forenelig med en elbil. Her har nok BMW levert en gyllen middelvei, som høres bra ut, uten å bruke for mye strøm, og uten å koste for mye. Det er alltid rom for forbedringer, men enig i at det ikke er noe poeng å legge de store pengene i bilens lydanlegg. Derimot er det en vesentlig forbedring mellom standard og HK anlegget, som jeg mener er verdt den ekstra summen penger. Her får man MYE for pengene.

De som er opptatt av lyden, vil finne ekstra glede i det oppgraderte anlegget, selv om standardanlegget høres greit nok ut, vil det mangle litt dybde, fylle bilen mindre og mettes raskere, om man liker å ha litt volum på. For å høre på radio til og fra jobb, er det nok mer enn nok.
2014 BMW i3 - Laurel Grey / Suite
- På veien i Bergensområdet -

TrondW

Problemet med oppgraderte anlegg i bil er at det gjerne medfører flere høytalere, men av marginalt bedre kvalitet (kanskje ikke bedre i de hele tatt). Det er egentlig like greit med 2 dårlige høyttalere i stedet for 7-8 dårlige. Vurderte seriøst å droppe HK anlegget og heller bruke 5 500,- på å oppgradere de høytalerene som allerede sitter der. Er overbevist om at det ville gitt bedre lyd enn HK oppgraderingen ;)

Sitat fra: Olemann på onsdag 12. februar 2014, klokken 14:24

Tror ikke du trenger angre, valgte det også bort, ville heller ha LED frontlys og metallic lakk, og et sted går jo grensen...
Men; lyttet til begge i demobiler, og for mitt bruk var det originale anlegget mer enn bra nok for bilbruk
(Er ellers nokså opptatt av lyd og HiFi og min nye i3 som jeg venter på er billigere enn stereo-anlegget jeg har hjemme)

Mvh Ole

Sitat fra: Sirka på onsdag 12. februar 2014, klokken 01:22
  :-\

Valgte bort det ... Men regner med at standardanlegget er greit nok for å få med seg nyheter og trafikkmeldinger.  :)
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

LMOR

Sitat fra: TrondW på onsdag 12. februar 2014, klokken 14:52
Vurderte seriøst å droppe HK anlegget og heller bruke 5 500,- på å oppgradere de høytalerene som allerede sitter der. Er overbevist om at det ville gitt bedre lyd enn HK oppgraderingen ;)

Det er jeg overbevist om at du ikke klarer :-)

Dirac som jeg har i F10, og forresten også til mine 3 lydanlegg hjemme, gir mye bedre lyd på ok kvalitets elementer enn du kan kjøpe til 10 ganger prisen. Og hvis du har er anlegg til 350 000.- så gir det også bedre lyd på det anlegget..

HK Anlegget som står i i3 har en optimalisert DSP, som du ikke vil klare å få til med verdens beste element på standard-anlegget. Sorry :-(
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TrondW

Sitat fra: LMOR på onsdag 12. februar 2014, klokken 14:58
Sitat fra: TrondW på onsdag 12. februar 2014, klokken 14:52
Vurderte seriøst å droppe HK anlegget og heller bruke 5 500,- på å oppgradere de høytalerene som allerede sitter der. Er overbevist om at det ville gitt bedre lyd enn HK oppgraderingen ;)

Det er jeg overbevist om at du ikke klarer :-)

Dirac som jeg har i F10, og forresten også til mine 3 lydanlegg hjemme, gir mye bedre lyd på ok kvalitets elementer enn du kan kjøpe til 10 ganger prisen. Og hvis du har er anlegg til 350 000.- så gir det også bedre lyd på det anlegget..

HK Anlegget som står i i3 har en optimalisert DSP, som du ikke vil klare å få til med verdens beste element på standard-anlegget. Sorry :-(

Vel....Dirac er vel et romkorrigeringssystem.....de (fleste) av oss som har brukt flere månedslønner på et skikkelig lydanlegg holder seg til 2 kanaler og 2 høytalere uten romkorrigering. Vi bygger heller om huset  ;) Men la nå det ligge, det er vel litt OT  :)
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

LMOR

Det er vel nettopp et rom-korrigeringssystem du trenger i en bil?

Og lyd-krig er verre enn religionskrig. Jeg hører også på 2 kanaler, og tviler på at det finnes noe rom som ikke trenger korrigering (og ikke minst forsterker, kabler og elementer), men enig i at du kan bruke 1 mill på å kjøpe utstyr, bygge huset rundt rommet slik at du kan klare deg godt uten. Men da er vi langt fra min bil og mitt hus. Men det er sikkert jeg som ikke tilhører majoriteten :-)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA