Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dekk og felger

Startet av foijord, torsdag 20. februar 2014, klokken 13:46

« forrige - neste »

foijord

Title says it all... har googlet litt, men ikke blitt særlig klok på hva alternativene er eller hva det vil koste. Tenker forsåvidt å ta den helt ut når det gjelder lading, dvs. installere så mye effekt jeg kan få.

Noen tips?

LAH

Noe slikt kanskje? Har en selv hjemme med RFID og nettverk ;)
En dag med litt fritid blir den integrert mot "smarthus" (KNX)

http://www.emobility.no/produkt/ladestasjon-type2-med-4m-kabel-22kw/
85 - P4126 - VIN18537
Lev. des - lev. okt - lev. november - levert fredag 13. des

foijord

Sitat fra: LAH på tirsdag 11. februar 2014, klokken 22:42
Noe slikt kanskje? Har en selv hjemme med RFID og nettverk ;)
En dag med litt fritid blir den integrert mot "smarthus" (KNX)

http://www.emobility.no/produkt/ladestasjon-type2-med-4m-kabel-22kw/

Stilig... men hva er vitsen med RFID?

Gressvikingen

I sikringsskap:
4x32A sikring.
40A jordfeilbryter 4 pol 30mA type B (fås kjøpt hos Salto)
Til garasje eller hvor du måtte ønske å parkere:
5G10mm2 kabel eller 5x16 hvis lang (sjekk forlegningsmåte)
Ved parkering:
Salto ladestasjon eller lignende 400V 32A med Mennekes type2-type2 32A kabel

Da kan du lade så mye du kan dersom hovedsikringene dine og forbruket forøvrig tillater det.

Har du enkeltlader går du ned fra 32A til 16A samt 5x2,5mm2 kabel (5G4 hvis lang >25m)
Du kan da også velge om du vil bytte ut Salto ladestasjon med rødt 16A stikk. På dette stikket kan du benytte medfølgende UMC med rødt adapter. Du kan da også sløyfe jordfeilbryter og sette opp en jordfeilautomat istede for vanlig sikring.
P85D"+"

foijord

Når man bruker en type-2 ladestasjon med egen kabel, må man da åpne ladeluka fra skjermen i bilen?

foijord

Noen som har erfaring med å legge ut et slikt oppdrag på FINN?
Eller kan noen anbefale en bedrift i Rogaland som kan dette?
Dette er vel forsåvidt enkle saker sånn rent teknisk så det er kanskje ikke så nøye hvem som fikser det?

Gressvikingen

Den som gjør det bør vite hva han gjør og om du benytter en elektriker fjerner du den mulige risikoen det er ved å gjøre det selv (om du ikke er trikker).
Men hvis du har nogenlunde peil kan du jo kjøpe inn utstyr, legge kabel og sette opp stikk etc, men overlate koblingen til trikker'n.
Ellers kan du selvsagt ta de sjanser du ønsker.
P85D"+"

nebbulk

Har 400V TN og tenkte å sette opp et rødt stikk, samt 32A.
Dette bør vel gi greieladeforhold?
Black Beauty P85+ Mellombrunt /pianosort / Grå 21" / All inclusive!

Gressvikingen

Mener du et rødt 32A stikk? Da må du ha en egen UMC som passer til det. Hvis ikke trenger du kun et 16A rødt stikk. Tesla UMC spiser opp til 16A. Tesla kommer riktignok, så vidt jeg har forstått, med en ladestasjon som kan ta 32A 3 fas 400V. I mellomtiden er det nok av andre som allerede har slike for salg.
Hvis du mener blått enfas 32A (230V L1-N) så trenger du ikke det. rødt 16A gir mer effekt enn 32A blå enfas. Veldig ugunstig å sette opp bått enfas når du har 3fas 400V.

32A 400V får du kun utnyttet med dobbeltlader.
P85D"+"

nebbulk

Har bestilt med dobbeltlader.

Kan man ikke bare bruke det røde adapteret som Tesla selger?
Black Beauty P85+ Mellombrunt /pianosort / Grå 21" / All inclusive!

Gressvikingen

Jo, men det adapteret er for 16A rødt stikk (11kW). Skal du utnytte 32A (22kW) og dobbeltlader må du ha 32A stikk med en annen UMC enn den som blir levert med bilen eller en passende ladestasjon mode 3 type 2.
P85D"+"

foijord

Har nettopp hatt Sønnico her og installert laderen.

https://drive.google.com/file/d/0BzVCE6Fswkl1M2VDbGhxVVk4M2c/edit?usp=sharing

Ble kanskje ikke helt super-clean da jeg sa jeg ville ha en kontakt å plugge laderen i (kan også føre kabel direkte inn i lader, men vil ha mulighet til å flytte den senere).

Det er noen måneder til jeg får levert Teslaen, men kunne godt tenkt meg å få testet laderen før den tid... Dersom noen Teslaeiere i Rogaland kunne tenkt seg å stikke innom og "fylle tanken", send en melding!

Lanber

foijord

Sitat fra: Lanber på tirsdag 25. mars 2014, klokken 13:28
Da må du nesten oppgi hvor i Norge laderen er....
Rogaland, men for å være mer nøyaktig: Tananger. Glemte å si at det er 22kW effekt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA