Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Oppdatert garanti og serviceavtale - tilbakevirkende kraft

Startet av arendal, onsdag 19. februar 2014, klokken 23:57

« forrige - neste »

arendal

Heisann!

Jeg vurderer å kjøpe elbil. I jobben min reiser jeg fra privathus til privathus i Aust-Agder og kjører i snitt 71km hver dag. MEN av og til blir det MAX 120km i løpet av en dag. Har også muligheten til å lade hos dem jeg kommer til for å jobbe, men da maks 2 timer totalt pr dag.
Trenger litt plass til verktøy og mulighet til å være minimum 4 i bilen av og til.

Finnes det p.t. noen elbil (evnt. hvilken) som jeg kan satse på eller må jeg gå for fossilbil?




Elmo

Alle nyere elbiler tilfredsstiller vel det behovet du beskriver, men jeg vil si kjøp VW eUp. Der får du definitivt mest bil for pengene akkurat nå.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Vind

Du har masse muligheter - det er bare ett spørsmål om hvor mye du vil betale, og hvilke krav du har til komfort.

Trillinger (Mitsubishi, Peugeot eller Citroèn) får du ganske nye fra 120 000

e-Up er neste nivå, mere bil, og mye bil for pengene fra ca 200 000

Leaf - her er bruktutvalget stort, og de ligger på Finn fra 145 000, og opp til nye med bra utstyr til oppunder 300  000.  Her er mitt tips å holde seg til Europeiske og med "norsk utstyr", men man kan nok prutte en del på bruktimporterte med ustyrsmangler, og få en rimelig bil.  Det er jo over 250 til salgs på Finn, så her er det mulig å prutte mye, spesielt på de som mangler det riktige utstyret.

BMW i3, da får du en liten sportsbil med premiumfølelse, men her er det jo nesten ingen brukte, og de få som legges ut er ofte veldig vellutstyrte og ligger på rundt 350 000.  Du kan få den fra rundt 280 000, men ny kan den ikke leveres før til sommeren.

Tilslutt så kommer jo e-Golf også, vil nok legge seg prismessig midt i mellom ny Leaf og i3 - og er vel heller ikke leveringsklar før til sommeren.

Det er selvfølgelig mulig å velge eldre biler, Think kan være veldig mye bil for pengene, og det finnes masse kunnskap på forumet her.  Flere av modellene greier den rekkevidden du trenger, men her er alder på batteri og batteritype viktig. 
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

arendal

Men vil en E-Up , Leaf, trilling eller i3 klare å la meg kjøre 120km en vinterdag?
Jeg er bekymret for rekkevidden. E-up og trillingene sies skal holde maks 120-150km dette vil jo ikke gå på vinteren. Leaf og i3 sies å ligge på rundt 190km men dette er jo ved helt ideelle forhold.
Og etter 2-3 år så er vel batterikapasiteten rundt 80% og hvordan vil det da gå på vinteren selv med 1,5 time mellomlading??

Mulig jeg bare er vedlig skeptisk til rekkevidden, men det er jo et stort skritt å ta;-)

AndersinOslo

Første gangen jeg kjøpte meg elbil, lånte jeg en bil og prøvekjørte worst case ruten. Startet hjemme, til jobb, til diverse kunder, på butikken, til skolen, og hjem. Det gikk akkurat.

En start og stopp rute på 120 km på vintertid er det vel ingen som helt vet hvordan vil gå med de bilene du nevner. Det er nok i lengste laget tror jeg, så lån en bil hos en forhandler og prøv en dag.
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

Vind


Sitat fra: arendal på tirsdag 11. februar 2014, klokken 22:48
Men vil en E-Up , Leaf, trilling eller i3 klare å la meg kjøre 120km en vinterdag?
Jeg er bekymret for rekkevidden. E-up og trillingene sies skal holde maks 120-150km dette vil jo ikke gå på vinteren. Leaf og i3 sies å ligge på rundt 190km men dette er jo ved helt ideelle forhold.
Og etter 2-3 år så er vel batterikapasiteten rundt 80% og hvordan vil det da gå på vinteren selv med 1,5 time mellomlading??
I3 har ikke noe problem med 120 km en vinterdag. Jeg ville nok vært mere usikker på en E-up.

De nyeste bilene (Leaf, i3 og e-up) har også garantier og batterireserver så du mister ikke batteri på samme måten som eldre biler, men selvfølgelig vil batteriet slites og må byttes ut en gang. På alle disse bilene er det en overkommelig operasjon.

Både i3 og e-UP (sikkert Leaf og, men det kan jeg ikke noe om) er forberedt for nyere batterityper, så bytter man batteri om f.eks 5 år, vil man kunne bytte til batterier med kanskje 20-30% mere effekt.

Det er alltid usikkerhet ved kjøp - då her må man prøve bilene, og ta noen valg.

Benytter du bil i jobb - så kan det jo godt hende du kan regne hjem en Tesla.  Den har jo en helt annen rekkevidde. Det går flere Tesla i Oslo som Taxi nå.  Man må jo ikke ha toppmodellen, selv "minstemann" har over den dobbelte rekkevidden av en Leaf.

Bruktpriser og restverdi er satt lavt, så finansiering er litt mere komplisert enn ved vanlige biler.

BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Elmo

Sitat fra: arendal på tirsdag 11. februar 2014, klokken 22:48
Men vil en E-Up , Leaf, trilling eller i3 klare å la meg kjøre 120km en vinterdag?
Jeg er bekymret for rekkevidden.
Og etter 2-3 år så er vel batterikapasiteten rundt 80%

Du kan finne mange brukte elbiler på finn.no, men jeg fikk inntrykk av at du tenkte nybil.

Aller nyeste og mest utstyrte Leaf har som de sier teoretisk rekkevidde på 19 mil mens alle de andre stort sett oppgir 16 mil. Nevnte Leaf må du gi ca 260000 kr for. Trillingene er vel nå billigst. Citroën C-Zero ble nettopp senket til 159.000,- inkl alt, tom vinterhjul. BMW i3 er vel kanskje den som vil gi deg nest mest rekkevidde, men etter min mening er det ikke verd 350000 kr som du må opp i hvis du skal ha "litt" utstyr. Så jeg mener fremdeles at eUp, som du kan få for 190000 kr alt inkl hvis du er god til å prute.

Batteriene taper seg, men IKKE til 80% på 3 år. Flere merker har 8 år/80% garanti. De fleste som kjøper elbil for første gang opplever vel heller at rekkevidden øker fordi du blir flinkere til å kjøre økonomisk og dermed kommer en god del lenger når/hvis det virkelig gjelder.

På elbilforeningens sider finner du en god del uhildet info.
Generell kjøpeveiledning og oversikt over hva som gjelder for ulike merker og modeller
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Vind

Sitat fra: Elmo på onsdag 12. februar 2014, klokken 07:57
BMW i3 er vel kanskje den som vil gi deg nest mest rekkevidde, men etter min mening er det ikke verd 350000 kr som du må opp i hvis du skal ha "litt" utstyr.
350 000 er med nesten alt, du kan få en bil med det viktigste sikkerhetsutstyret for omtrent 310 000, og da har du en del utstyr du ikke finner på noen andre el-biler (som avtandsbasert cruisecontrol, nødbrems osv)

Det at i3 har kortere rekkevidde en Leaf stemmer faktisk ikke, men den nøyaktige rekkeviddeindikatoren i i3 sier hvor langt du har igjen, i motsetning til Leaf som sier hvor langt den kunne ønsket å gå under perfekte forhold - derfor tror noen at Leaf går lenger.  Leaf har større batteri, men i3 har betydelig lavere vekt, rullemotstand og effektivitet i drivlinjen, som gjør at den totalt sett får noe lengre rekkevidde.

Her må man jo prøve bilene, og etter å ha kjørt begge vil nok svaret gi seg.  Den største fordelen til Leaf er at den er lagervare, og det tar det litt tid før i3 blir.

Sitat fra: Elmo på onsdag 12. februar 2014, klokken 07:57
Så jeg mener fremdeles at eUp, som du kan få for 190000 kr alt inkl hvis du er god til å prute.
Jeg vet du er glad i eUp, men rekkevidde 120 km om vinteren er vel faktisk litt optimistisk (etter å ha lest litt på eUp forumet)

Ellers er et bilvalg basert på brukerens behov, følelser, økonomi osv.  Det er vanskelig å gi ett klart valg, og vi har jo alle våre favoritter her allerede.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Trond Arve

Sitat fra: Vind på onsdag 12. februar 2014, klokken 07:01
I3 har ikke noe problem med 120 km en vinterdag. Jeg ville nok vært mere usikker på en E-up.
Har ingen erfaring med I3, men garantert 120 km på kalde vinterdager høres tvilsomt ut.

Rekkeviddeindikatoren har forøvrig lite med dette å gjøre (men helt riktig at den ikke er til å stole på for Leaf).
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

d386yv

Jeg har en e-up og det høres ut som 85% av kjøringen din går greit med e-up om vinteren. Det kan bli problematisk med 120 km selv med 2 timer lading hvis det er mange enkeltetapper. Da må du varme opp bilen hver gang og det koster en del energi, evt. kan du kjøre uten varme.

Vet ikke hvor kaldt det blir i Aust-Agder, men er det over 0 vil jeg tro 120 km med 2 timer lading går hvis du kjører i eco / eco+ modus og ikke presser 100+ km/t i oppoverbakker etc.

Tror jeg ville gått for leaf i dette tilfelle, brukt og billig. i3 er kul, men 100 - 150k mer enn e-up ville jeg ikke lagt på bordet. Da hadde jeg heller leid bil for de kaldeste dagene med 120 km kjøring. Kan leie en del bil for 100k. Med mindre kjøregodtgjørelse gjør regnestykket penere igjen, det kan jeg ikke noe om.


Vind

Sitat fra: Trond Arve på onsdag 12. februar 2014, klokken 09:58
Sitat fra: Vind på onsdag 12. februar 2014, klokken 07:01
I3 har ikke noe problem med 120 km en vinterdag. Jeg ville nok vært mere usikker på en E-up.
Har ingen erfaring med I3, men garantert 120 km på kalde vinterdager høres tvilsomt ut.

Rekkeviddeindikatoren har forøvrig lite med dette å gjøre (men helt riktig at den ikke er til å stole på for Leaf).
Garantere kan ingen, har heller ikke kjørt i3 i mer enn -8, men 120 km går helt fint (om man holder seg under 90 km/t)
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

timingbeltkiller

Selv på kysten av AA er det enkelte vinterdager minus 10 og lavere.
Og i indre og høyere strøk minus 20 og lavere.

I begge tilfellene tror jeg du lett kan gå fem på med 120 km en enkelt dag.

Men du ha antakelig flere korte turer hver dag.
Da kan du lettere enn med en lang pendlerreise de få kalde dagene:
- kjøre uten varme og andre elforbrukere
- kjøre langsomt helt ned til 50/60 kmh

og på den måten strekke range betydelig.

En helt annen ting er at du sannsynligvis enten har kjøregodtgjøring i jobb
eller driver for deg selv og fakturerer kjøring på kundene.
Og da har du antakelig også økonomi til å kjøpe en Tesla
og kvitte deg helt med rekkevidde-bingoen.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

arendal

I3 synes jeg personlig ikke er så fin, også synes jeg den er litt overpriset i forhold til de andre.
EUP tviler jeg på om vil holde 120km på vinteren ellers så liker jeg prisen veldig godt.
Bor og jobber ved kysten så det er ekstremt skjeldent det er minus 10 her.
Kanskje svaret er å prøvekjøre både leaf og eUp noen vinterdager og se.
Stort sett korte turer så det kan la seg gjøre å ikke ha på varme. Dessuten vil jeg ha en 4x4 fossilbil i backup.

Vurderer Tesla også, kan jo ta 4,20kr pr km og 0,80 i verktøytillegg pr km. Men jeg vet ikke om det vil lønne seg.


Elmo

Sitat fra: arendal på onsdag 12. februar 2014, klokken 15:24
EUP tviler jeg på om vil holde 120km på vinteren ellers så liker jeg prisen veldig godt.
Kanskje svaret er å prøvekjøre både leaf og eUp noen vinterdager og se.
Jeg, som har kjørt PSA classic i 9 år, har ingen problem med å få ut 120km med eUp'n nå i null-føret på regnvåte veier hvis jeg må. Men den innbyr ikke til å kjøre så "daft" som PSA, så jeg ender normalt ikke på mere enn 100. 

Leaf og i3 har jeg bare prøvekjørt 2 ganger, så jeg kan ikke uttale meg om hvilken rekkevidde jeg ville fått med dem, men den høyere prisen er ikke verdt forskjellen. Kanskje som en sa at brukt Leaf er tingen for deg ?

Sitat fra: d386yv på onsdag 12. februar 2014, klokken 10:38
e-up . .  kan bli problematisk med 120 km selv med 2 timer lading hvis det er mange enkeltetapper. Da må du varme opp bilen hver gang og det koster en del energi, evt. kan du kjøre uten varme.
Det er nok sant ja, at oppvarming fra kald bil flere ganger tar rekkevidde. Men så har eUp den fordelen at den har oppvarmet frontrute så du kan kjøre uten varme i nødsfall under at ruta dugger ned fullstendig.

Hvis du kjøre ladekabel med 16A "kladd" (eller finner type2 ladestolper) så lader du en god del på 2 timer.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA