Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla aksjer

Startet av hedda, onsdag 19. februar 2014, klokken 22:14

« forrige - neste »

smaug01

Jeg har en enda bedre idé. Tre 50kW ladere så hadde køen blitt enda litt kortere. Genialt!
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Rio

Sitat fra: smaug01 på fredag 22. august 2014, klokken 15:52
Jeg har en enda bedre idé. Tre 50kW ladere så hadde køen blitt enda litt kortere. Genialt!

Nei, for om vinteren er det ingen fordel med 50 kW over 22 kW. De fleste elbiler med kalde batterier vil ikke ta mer enn 22 kW uansett. Og selv om sommeren er det snakk om noen minutter forskjell.

Men tre 50 kW ladere vil koste MYE mer, både å kjøpe inn og installere (kabler fra lokale transformator), slik at det koster mye mer å lade.

50 kw ladere koster mye mer (både i innkjøp og installasjon) enn 22 kW.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

erikf

Sitat fra: Rio på fredag 22. august 2014, klokken 17:43
Sitat fra: smaug01 på fredag 22. august 2014, klokken 15:52
Jeg har en enda bedre idé. Tre 50kW ladere så hadde køen blitt enda litt kortere. Genialt!

Nei, for om vinteren er det ingen fordel med 50 kW over 22 kW. De fleste elbiler med kalde batterier vil ikke ta mer enn 22 kW uansett. Og selv om sommeren er det snakk om noen minutter forskjell.

Men tre 50 kW ladere vil koste MYE mer, både å kjøpe inn og installere (kabler fra lokale transformator), slik at det koster mye mer å lade.

50 kw ladere koster mye mer (både i innkjøp og installasjon) enn 22 kW.
Men disse rimelige 22 kW-sakene, leverer de dc eller ac?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Rio

Sitat fra: erikf på mandag 01. september 2014, klokken 22:53
Sitat fra: Rio på fredag 22. august 2014, klokken 17:43
Sitat fra: smaug01 på fredag 22. august 2014, klokken 15:52
Jeg har en enda bedre idé. Tre 50kW ladere så hadde køen blitt enda litt kortere. Genialt!

Nei, for om vinteren er det ingen fordel med 50 kW over 22 kW. De fleste elbiler med kalde batterier vil ikke ta mer enn 22 kW uansett. Og selv om sommeren er det snakk om noen minutter forskjell.

Men tre 50 kW ladere vil koste MYE mer, både å kjøpe inn og installere (kabler fra lokale transformator), slik at det koster mye mer å lade.

50 kw ladere koster mye mer (både i innkjøp og installasjon) enn 22 kW.
Men disse rimelige 22 kW-sakene, leverer de dc eller ac?

DC.

Den gjør akkurat det samme som en vanlig 50 kW CCS lader, men makseffekten er begrenset til 24 kW.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Panduck

Sitat fra: Rio på mandag 01. september 2014, klokken 23:17
Den gjør akkurat det samme som en vanlig 50 kW CCS lader, men makseffekten er begrenset til 24 kW.

Jeg håper og håper dette kan ta av. Jeg synes fremdeles vi elbilister kan prøve å pushe denne ideen mot flere firma. Shell? Esso? De kan da ikke være tjent med at Statoil stjeler elbilister. De har jo alt de trenger ,22kW uttak, og det er ikke veldig stor investering for å få en boks som kan lade både chademo og ccs biler. Da har man type2 (AC) for Tesla og Zoe, og CCS/Chademo for resten.

Jeg håper virkelig dette kan ta av snart. De fleste besinstasjoner burde kunne tilby dette... Kanskje kommer det rimligere 11kW chademo/ccs ladere som veikroer osv kan tilby. Middag og 50% batteri på en time.

Rio

Ja, og det er definitivt noe Transnova burde støtte.

Laderen fra Bosch støtter kun CCS, men de kan nok sette en CHAdeMO på den dersom de fikk en bestilling på noen hundre! :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Panduck

Sitat fra: Rio på fredag 05. september 2014, klokken 11:11
Laderen fra Bosch støtter kun CCS, men de kan nok sette en CHAdeMO på den dersom de fikk en bestilling på noen hundre! :)

Her ligger et annet håp for nær fremtid. Disse ladeboksene har allerede grei nok størrelse til at du kan legge de bak i LEAF'en. Selv en 11kW chademo-boks vil gi muligheter for langturer med mulighet for "ok ladehastighet" på strekk som ikke har chademoladere. Om en slik boks kommer ned i 20.000kr, så er mye løst...

smaug01

Sitat fra: Rio på fredag 05. september 2014, klokken 11:11
Ja, og det er definitivt noe Transnova burde støtte.

Laderen fra Bosch støtter kun CCS, men de kan nok sette en CHAdeMO på den dersom de fikk en bestilling på noen hundre! :)
De kan helt sikkert, spørsmålet er kanskje heller om de får lov? Er det i BMW's interesse at en slik ladeboks som de har vært med på å utvikle også skal kunne brukes på deres argeste konkurrent? Det er lov å håpe men jeg vil bli overrasket om Bosch får lov til å selge denne også med CHAdeMO grensesnitt.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Rio

Sitat fra: smaug01 på fredag 05. september 2014, klokken 14:55
Sitat fra: Rio på fredag 05. september 2014, klokken 11:11
Ja, og det er definitivt noe Transnova burde støtte.

Laderen fra Bosch støtter kun CCS, men de kan nok sette en CHAdeMO på den dersom de fikk en bestilling på noen hundre! :)
De kan helt sikkert, spørsmålet er kanskje heller om de får lov? Er det i BMW's interesse at en slik ladeboks som de har vært med på å utvikle også skal kunne brukes på deres argeste konkurrent? Det er lov å håpe men jeg vil bli overrasket om Bosch får lov til å selge denne også med CHAdeMO grensesnitt.

Hvis ikke er det ikke noen heksekunst for andre å gjøre lage en slik, også fordi det er et håndterbart effektnivå.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

emil

Sitat fra: smaug01 på fredag 05. september 2014, klokken 14:55
Sitat fra: Rio på fredag 05. september 2014, klokken 11:11
Ja, og det er definitivt noe Transnova burde støtte.

Laderen fra Bosch støtter kun CCS, men de kan nok sette en CHAdeMO på den dersom de fikk en bestilling på noen hundre! :)
De kan helt sikkert, spørsmålet er kanskje heller om de får lov? Er det i BMW's interesse at en slik ladeboks som de har vært med på å utvikle også skal kunne brukes på deres argeste konkurrent? Det er lov å håpe men jeg vil bli overrasket om Bosch får lov til å selge denne også med CHAdeMO grensesnitt.

Vet ikke hvor mange i3, eGolf og eUp! som er produsert i verden, men bare med Leaf er det godt over 100.000 biler med CHAdeMO på veiene og jeg tror Bosch er interessert i å tjene penger i et marked som er veldig lite totalt sett i verden. Hvis den kommer med CHAdeMO (etter at man har dekket den største etterspørselen etter Combo ladere og det er overskudd i produksjonen) komer de nok til å ha en høyere pris enn Combo laderene, men ikke høyere enn at de er konkurransedyktige på pris.

smaug01

Umulig er det jo ikke men det er vel like søkt som at Nissan skulle legge til en CCS grensesnitt på sine ladere?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

emil

Sitat fra: smaug01 på fredag 05. september 2014, klokken 22:17
Umulig er det jo ikke men det er vel like søkt som at Nissan skulle legge til en CCS grensesnitt på sine ladere?

Uten å ha sjekket veldig oppå i det er det vel ikke Nissan selv som produserer laderene selv. Du ser nok kanskje ikke CCS på ladere ved Nissan forhandlere med det første, og som Bosch/BMW vil de nok dekke etterspørselen etter sin egen ladestandard først, men når man begynner å nå en viss metning er et jo naturlig at man ser seg om etter flere måter å tjene penger på og da er det ikke umulig at man støtter flere standarder. Utviklingskostnadene er høye for et nisjeprodukt sammenlignet med tjenester/utstyr til fossilbil.

Rio

Sitat fra: emil på lørdag 06. september 2014, klokken 00:53
Sitat fra: smaug01 på fredag 05. september 2014, klokken 22:17
Umulig er det jo ikke men det er vel like søkt som at Nissan skulle legge til en CCS grensesnitt på sine ladere?

Uten å ha sjekket veldig oppå i det er det vel ikke Nissan selv som produserer laderene selv. Du ser nok kanskje ikke CCS på ladere ved Nissan forhandlere med det første, og som Bosch/BMW vil de nok dekke etterspørselen etter sin egen ladestandard først, men når man begynner å nå en viss metning er et jo naturlig at man ser seg om etter flere måter å tjene penger på og da er det ikke umulig at man støtter flere standarder. Utviklingskostnadene er høye for et nisjeprodukt sammenlignet med tjenester/utstyr til fossilbil.

Fortums gamle ladere hadde faktisk en Nissan-etikett, med et modelnr på, så jeg antar de var laget enten av, eller direkte for, Nissan.

Bosch sin lader er laget i samarbeid med BMW.

Jeg er dog enig med deg at det ikke nødvendigvis er noen show-stopper for dobbelladere.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

pberg

Det er vel bare et tidsspørsmål før EU krever at det skal være ccs-hurtiglading og type-2 ac-lading på alle nye el-biler som skal selges i Europa.

Noe de egentlig burde gjøre.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

emil

Sitat fra: pberg på søndag 07. september 2014, klokken 23:16
Det er vel bare et tidsspørsmål før EU krever at det skal være ccs-hurtiglading og type-2 ac-lading på alle nye el-biler som skal selges i Europa.

Noe de egentlig burde gjøre.

Hva slags kontakter som sitter på kommende biler er egentlig lite interessant. Dagens overvekt av Type1 + CHAdeMO gjør at CHAdeMO må bli støttet av hurtigladere i mange år fremover. Type2 på 3.6kW-22kW ladestolper er derimot en god ting og forhåpentligvis blir høyeffekt AC-lading (gjerne mer enn 43kW også) standarden i fremtidens elbiler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA