Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla aksjer

Startet av hedda, onsdag 19. februar 2014, klokken 22:14

« forrige - neste »

Ona IX

Sitat fra: Rio på mandag 11. august 2014, klokken 01:27
Å betale per minutt om vinteren med kaldt batteri blir en dyr fornøyelse... ;)
Helt enig. Men vil heller at folk betaler per minutt enn fastpris. Siden da slipper man at folk står i 30 minutter når  de trenger 10. Og samme med nestemann etc. Så hvis det er litt kø ved hurtigladeren tar det bare enda lenger til før man kommer til.

Beste hadde såklart vært pris per kilowatt. Men vet ikke om det er dyrere å drifte om vinteren enn om sommeren?

Men vil ikke de fleste ha kjørt en liten stund før de må hurtiglade? Ihvertfall i mitt hode er hurtiglading noe man bare gjør når man ikke har noen annen løsning. Altså når man har kjørt lenge, men fortsatt har en god slant igjen. (såklart forstår jeg at andre har andre tanker om elbilhold og sikkert er noen som må hurtiglade 1km fra avreiseplass)
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

pwb

Rart at ikke drivstoff priser øker om vinteren, det må jo brøytes og andre ting som gjør at driften er dyrere om vinteren. Betalt pr kw er det eneste riktige, alt annet er tull.

Terjer

Sitat fra: pwb på søndag 10. august 2014, klokken 17:39
Rimelig sikker på at før minibanken så kunne man putte på en blå tier. At man ikke skal betale for det man faktisk får er svindel, men klart at når man får støtte fra staten og i tillegg kan gjøre hva man vil så blir det idiottilstander.

Ikke på Norol i Alta, der var det 100 kr seddelautomat :/
VW e-up! - Aurskog-Høland

smaug01

Sitat fra: Ona IX på søndag 10. august 2014, klokken 19:26
Tror ikke salto har fått noe støtte til powerpark. Det er vel noe de gjør for egen regning for å teste ut nye løsninger og teknologier?

Nå er det fortum jeg syntes har best betalingssystem med 2.5kr minuttet. Og for 30 kroner vil man kunne lade 12 min og dermed fylle ion tanken med 60% om jeg ikke tar helt feil? Så jeg ville heller ha smilt og fylt billigere hos salto enn å skrike over at naboen fikk mer for penga.

Er man ikke fornøyd syntes jeg man kan velge å ikke kjøpe tjenestene og holde sytingen for seg selv. Salto gjør en utrolig god jobb og gjerning med powerpark!
Ja du kan tro de gjør dette fra egen lomme.
http://www.transnova.no/project/salto-power-testfase/
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

smaug01

Sitat fra: Rio på mandag 11. august 2014, klokken 01:34
Sitat fra: pwb på søndag 10. august 2014, klokken 15:15
For fremtiden og så 30,- pr lading, kjøss meg i ræva for ett dårlig opplegg. Hva er det som foregår inni hodene til de som finner på dette? Hvorfor i granskauen skal det koste mer å putte noen mil på en ion enn en Tesla? Noe er fullstendig galt og anbefaler ett besøk hos psykolog eller noe. Kom ned på jorda. Den første som kommer med ett skikkelig fornuftig opplegg skal få meg som kunde. Stykkpris er dusteopplegg. Blir som man skulle betalt 1000,- for å fylle tanken på en bensinstasjon uansett hvor mye man fikk plass til på tanken. Håper noen snart våkner og fjerner all støtte til disse idiotiske selskapene.


Kanskje du bør justere forventningene, og slutte å skrive at andre bør til psykolog, mens du lirer av deg tirader.

Hva har du gjort for å utbygge hurtigladenettverket?
Denne holdninge ser jeg flere klamrer seg til her på elbilforumet. Da kan jeg vel spørre hva du har gjort når du klager på politiet(for alle klager vel på de). Har du vært ute i gatene å vært politi kanskje? Når du klager på brannvesen, dama i kassa på Rimi, Mesta, værmeldingen osv osv, hva har du gjort?
Det er en helt håpløs holdning å ha til dette. Vi som elbilbrukere må strebe etter og ha visjoner om at dette skal fungere og være relativt problemfritt. Det kan ikke være akseptert på noen vis at vi i Norge fortsetter å kløne med dette mens andre land har funnet oppskriften.

Det sier seg kanskje selv at hvis en bakgårdssjappe skal drive slike hurtigladere og kjøper inn 5 stk for å drive butikk, hvem tror du får deler og service når det går trått? Elmo i Estland som har 200 stk eller Luftslott enterprises i Norge med 5 og som kanskje kjøper 5 til hvis de ikke går konk i løpet av året?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Ona IX

Sitat fra: smaug01 på mandag 11. august 2014, klokken 07:27
Ja du kan tro de gjør dette fra egen lomme.
http://www.transnova.no/project/salto-power-testfase/

Da beklager jeg!
Jeg har hele tiden trodd at de ikke var støttet fra transnova. Da blir jeg litt enig i at det er dumt med nedetid. Men prisen klager jeg ikke på, mye bedre enn de fleste andre. Billigste ellers blir nesten 50kr som grønn kontakt har med sine klippekort.

Undres litt om de nå er helt ferdig. Siden da er det dumt at de får støtte fra staten bare for å teste ut egne produkter.
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

smaug01

Jeg personlig er ikke så opptatt av prisen noen steder. Jeg er opptatt av at tilbudet er der og at betalingsløsningen fungerer uten noe om og men. Det er den daglige bruken av bilen jeg sparer penger på å kjøre Leaf. At de lengre turene koster noen kroner ekstra gjør meg ikke noe så lenge det betyr at Leaf'en ikke må stå igjen hver gang man tar seg en litt lengre tur. Det som det koker ned til er at det er vanskelig(ere) å forsvare et bilkjøp til 270K hvis all bruk utenom kjøring til og fra jobb med matpakken ikke er gjennomførbart fordi det tar for lang tid.
Pri 1 for meg er tilgang(i det inngår også oppetid)
Pri 2 er enkel betalingsløsning(jævla kjipt å faktisk finne en QC for så å finne ut at man ikke kan bruke den pga manglende RFID brikke)
Pri 3 er vettug prismodell(for min egen del må det gjerne settes en pris på 10kr/kWt bare jeg føler at jeg betaler for det jeg får og jeg skjønner hva jeg kan forvente at det koster).
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Thomas Parsli

Hvis vi later som om oppetid, statsstøtte og pris er uviktig -hvordan lader man på Salto PowerPark uten abonnement?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

emil

Sitat fra: pwb på mandag 11. august 2014, klokken 04:26
Betalt pr kw er det eneste riktige, alt annet er tull.

Så det er ritkig at noen kan okkupere en hurtiglader i 15-20 minutter for å få 100% på batteriet, og egentlig ikke lade mer enn man ville fått fra en 1fase 32A kontakt på samme tiden når andre med tomt batteri kunne fyllt strøm for 10 ganger så mye på samme tid?

Det mest rettferdige er betaling for både kWh og tid brukt.  Drosjene har løst det for lengst med å ta hensyn til både tid brukt og km kjørt.

pwb

Sitat fra: emil på mandag 11. august 2014, klokken 12:37
Sitat fra: pwb på mandag 11. august 2014, klokken 04:26
Betalt pr kw er det eneste riktige, alt annet er tull.

Så det er ritkig at noen kan okkupere en hurtiglader i 15-20 minutter for å få 100% på batteriet, og egentlig ikke lade mer enn man ville fått fra en 1fase 32A kontakt på samme tiden når andre med tomt batteri kunne fyllt strøm for 10 ganger så mye på samme tid?

Det mest rettferdige er betaling for både kWh og tid brukt.  Drosjene har løst det for lengst med å ta hensyn til både tid brukt og km kjørt.
Sto en foran meg ved dieselpumpa i går, lot han fylle 15 liter så gikk jeg bort til ham og skjelte han ut fordi han ikke lot meg få fylle. Men trur du ikke han sa han skulle fylle full tank.

pwb

Sjekket prisen på vanlig diesel og den som er på lastebil pumpa, jaggu var det lik pris.

smaug01

Hadde jo vært enkelt å begrense hurtig lading til feks 80% hvis det bare hadde vært nok av de på veien.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Thomas Parsli

Sitat fra: pwb på mandag 11. august 2014, klokken 17:33
Sto en foran meg ved dieselpumpa i går, lot han fylle 15 liter så gikk jeg bort til ham og skjelte han ut fordi han ikke lot meg få fylle. Men trur du ikke han sa han skulle fylle full tank.

Jeg tror du blander liter og minutter...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Elmo

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 11. august 2014, klokken 08:52
Hvis vi later som om oppetid, statsstøtte og pris er uviktig -hvordan lader man på Salto PowerPark uten abonnement?

NOT tror jeg, rent bortsett fra at den vanlige ladestolpen helt til venstre på bildet er (var?) gratis.
Men spørsmålet er vel hvordan man hurtiglader selv med abonnement. urtigladerene er BORTE, se pilene på bildet
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Rav4_EV

Hadde tenkt å lade her i dag. Ble litt for "avansert" å få betalt.
I følge Hedda er ABL boksen til venstre ute av drift fordi den ikke har betalingsløsning.
"Oslostolpen" til høyre kunne benyttes. Dessverre sto det en Nissan Leaf parkert helt oppi stolpen uten å være tilkoblet.
Ble litt knotete da en mann i varebil som skulle skifte flaggene i flaggstengene også måtte parkere helt oppi stolpen.
Når jeg i tillegg måtte inn på Saltos nettsider for å etablere kundeforhold før jeg kunne få ladet ble det til at jeg dro til et annet ladetilbud på hjemveien.

Følte liksom at Power Parken ikke var optimalisert for "drop-in lading" selv om 300 kroner for 10 ladinger ikke er noen upris.


Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA