Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla aksjer

Startet av hedda, onsdag 19. februar 2014, klokken 22:14

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Denne ladeplassen er vel streng tatt ikke optimalisert for lading, men markedsføring og feiring?

Den ble åpnet av samferdselsministeren, støttet av både Norsk Designråd og Transnova, feiret av fiffen, hadde "innkjøringsproblemer" i flere måneder og stengte vel før det hadde gått 6mnd (skulle være oppe til 31.08.2014).

At Transnova støttet et prosjekt det ikke var mulig å benytte uten forhåndsbetaling er rasende festlig, all den tid de samtidig maste på andre aktører om det samme forholdet...

Premissene for prosjektet var å "...teste ut løsninger som kan gjøre lading mer kundeorientert, utnytte ladepunkt bedre og redusere belastningen på strømnettet".

Jeg synes de feilet totalt på de to første punktene -men det siste punktet klarte de bra siden få benyttet ladestasjonen!

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Rav4_EV

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Øyvind.h

Hva er egentlig galt med lederne i selskapene som tilbyr hurtiglading i Norge? Jeg trodde i det minste Salto var litt seriøse, men tydeligvis ikke. Det virker ikke helt som de forstår betydningen av enkelhet, tilgjengelighet og oppetid. Aktørene fjerner til en hver tid minst en eller to av de tre faktorene.
Er laderen enkel, så er det ikke tilgjengelig eller oppe.
Er laderen oppe, så er den ikke tilgjengelig eller enkel.
Er den tilgjengelig, så er den ikke oppe eller enkel.

Det tar lang tid å bygge tillit og kundemasse. Det tar veldig kort tid å bryte ned tillit og fjerne kundemassen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Thomas Parsli

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 20. august 2014, klokken 08:27
Hva er egentlig galt med lederne i selskapene som tilbyr hurtiglading i Norge?

De tenker ikke kommersielt, ihvertfall ikke når det kommer til ladestasjoner.

Årsaken er antakeligvis at vi mangler konkurranse, har gode støtteordninger og man tjener penger andre steder:

* Salto selger ladere/infrastruktur
* Fortum, Ishavsveien og Grønn Kontakt er energiselskaper
* Statoil Retail selger fossilt brensel

Hverken lederene i disse selskapene eller sentrale politikere kjører elbil som trenger hurtiglading regelmessig...

Thomas

Øyvind.h

Jeg forstår at topplederne har andre ting å tenke på enn å bygge hurtigladere, men det må vel være noen mellomledere som har ansvar for nye forretningsområder :) ? Og det må da finnes noen selskaper som ikke bare ser risikoen for offentlig utbygging, teknologiske skifter etc., men også ser muligheter.

Statoil har jo faktisk satt opp noen få ladere som jeg tror fungerer greit. Men de tvinger kunden inn på stasjonen for å aktivere lading. Jeg forstår hvorfor de laget løsningen slik, men som kunde er jeg opptatt av at ladingen starter omtrent umiddelbart når jeg parkerer. Shoppe inne på stasjonen ønsker jeg å gjøre mens bilen lader, ikke før.

Jeg får følelsen av at alle satser halvhjertet, og demper satsingen sin når de ikke lykkes. Uten at de forstår at det var deres halvhjertede innsats som drepte satsingen (alt fra ågepriser på lading, via ustabilitet og elendige betalingsløsninger, til manglende redundans og tilgjengelighet).

Hadde jeg hatt noen titalls millioner og litt mer fritid (evt. utbygging som heltidsjobb) skulle jeg "enkelt" etablert noe som utkonkurrerer det man har sett så langt (nei det er ikke enkelt, og jobben er tidkrevende, men det er absolutt ikke vanskelig å få til med de rette ressurser). Ikke fordi jeg er så forbannet smart, men fordi jeg forstår hva en kunde forsøker å oppnå. Rask, problemfri og bekymringsfri lading, med med diverse små tidsdrepere innenfor 0-100 meters radius.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Olatho

Virker på meg som om Salto har tatt en pause på ett eller annet vis.
Vi skulle få tilbud på ladebokser og masse greier til borettslaget før sommeren, men selv etter flere purringer har de ikke klart å hoste opp noe konkret. Nå svarer de ikke på mail heller lenger.

E_S

Jeg synes det er rart at ikke Statoil har satset på litt mer utbygging eller noen andre fossil-selskaper har kastet seg på. Man må huske at det selskapet som driver stasjonene ikke er det samme som driver oljeutvinning/raffinerivirksomhet, og at for pølse-og-bensin-pusherne er det pølser, burgere, bilvask og slikt som er hovedinntektskilden. Drivstoffet selger de nesten bare for å ha noe å trekke kunder inn på stasjonen med. Sånn sett kunne elbil-hurtiglading, som tross alt tar en god del mer tid enn en tanking av fossilbil være en bra inntektskilde, da man må "henge" på stasjonen 15-30 minutter og trolig kommer til å legge igjen mer penger der enn for selve ladingen.

Å la energiselskaper eller noen andre som ser lettjente penger i markedet bygge ut virker som det er helt håpløst og blir ustabilt, lite kundevennlig og skrekkelig dyrt. Det minner egentlig litt om pakke-firmaer som Tollpost, DHL, UPS og lignende når det gjelder privatkunder - det er helt klart et system laget for bedriftskunder som benytter seg av tjenestene i stor skala og regelmessig, ikke for en-gang-iblant-privatkunden..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Thomas Parsli

Statoil Fuel & Retail har nå hatt rekordoverskudd i Norge mange år -og i 2011 var de nå ihvertfall selv fornøyde med lønnsomheten på drivstoff:

http://mobil.abcnyheter.no/penger/oekonomi/2011/07/27/statoil-ja-vi-har-veldig-stor-fortjeneste-pa-drivstoff
"- Vi er veldig fornøyd med en betydelig økning i lønnsomheten her. 73 øre literen er veldig høy fortjeneste, sa Schram da han la frem resultatet i dag, onsdag."

http://www.aftenposten.no/okonomi/innland/Boller-er-bare-trekkplaster-for-Statoil-5347267.html
Salget av bensin og diesel står for nesten halvparten av resultatet til Statoil Fuel & Retail. Ikke fordi selskapet sitter igjen med så veldig mye pr. liter drivstoff, men fordi selskapet selger rundt 8 milliarder liter drivstoff i året.

Tviler på at kanadiske Alimentation Couche-Tard kjøpte de pga. boller og pølser ;)

Thomas

E_S

8 milliarder liter er enorme mengder, såmdet skulle bare mangle om det ikke sto for en betydelig del av fortjenesten. Poenget er at mange elbilister fort vil legge igjen mer penger pr. besøk enn fossilbilister, og om de hadde satset bra på hurtiglading har de både erfaring med å drive butikk og den nødvendige infrastrukturen for å tilby tjenesten. De har rett og slett et mye bedre utgangspunkt enn de inkompetente aktørene vi har i dag som graver sin egen grav med komplisert betaling, ågerpriser og ladere som er mer nede enn oppe samt at laderne stort sett finnes i områder der de fleste uansett primært lader hjemme eller på jobb og ikke langs veien fra A til B hvor dagens "vanlige" elbiler i praksis ikke kan brukes uten hurtigladere.

Rio

Sitat fra: E_S på torsdag 21. august 2014, klokken 06:37
8 milliarder liter er enorme mengder, såmdet skulle bare mangle om det ikke sto for en betydelig del av fortjenesten. Poenget er at mange elbilister fort vil legge igjen mer penger pr. besøk enn fossilbilister, og om de hadde satset bra på hurtiglading har de både erfaring med å drive butikk og den nødvendige infrastrukturen for å tilby tjenesten. De har rett og slett et mye bedre utgangspunkt enn de inkompetente aktørene vi har i dag som graver sin egen grav med komplisert betaling, ågerpriser og ladere som er mer nede enn oppe samt at laderne stort sett finnes i områder der de fleste uansett primært lader hjemme eller på jobb og ikke langs veien fra A til B hvor dagens "vanlige" elbiler i praksis ikke kan brukes uten hurtigladere.

Statoil Minnesund har en CHAdeMO hurtiglader, en passende distanse fra Oslo, og burde være en av landets travleste ladesteder.

Av alle de gangene jeg har vært der, har den alltid vært ledig, bortsett fra én eller to ganger. Én gang har det vært noen i kø bak meg. Den er ikke akkurat overbelastet, for å si det slik.

Vi (elbilister) må kjøre mer hvis vi vil ha mer hurtigladenett på kommersiell basis. :)

Sjekk status på hurtigladekartet - det meste står ubrukt.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

emil

Sitat fra: Rio på torsdag 21. august 2014, klokken 09:36
Vi (elbilister) må kjøre mer hvis vi vil ha mer hurtigladenett på kommersiell basis. :)

Jeg vil gjerne flytte mer av kjøringen fra fossil til elektrisk, men da må hurigladere med fornuftig pris/betalingsmåte på plass først...

E_S

Statoil Minnesund har en CHAdeMO hurtiglader, en passende distanse fra Oslo, og burde være en av landets travleste ladesteder.

Av alle de gangene jeg har vært der, har den alltid vært ledig, bortsett fra én eller to ganger. Én gang har det vært noen i kø bak meg. Den er ikke akkurat overbelastet, for å si det slik.

Helt enig - men så lenge det faktisk er få langturer som kan tas uten saktelading noe sted blir det nok bare den innerste harde kjerne som synes det er helt greit å stå timesvis underveis på lading eller kjøre i 80 i 110-sone som kjører elektrisk på langtur. Oslo-Kristiansand går omtrent ikke uten saktelading et sted eller lastebilfart på motorveien,og Oslo-Trondheim er helt utelukket uten overnatting underveis..

Leon

Sitat fra: E_S på torsdag 21. august 2014, klokken 10:31

Helt enig - men så lenge det faktisk er få langturer som kan tas uten saktelading noe sted blir det nok bare den innerste harde kjerne som synes det er helt greit å stå timesvis underveis på lading eller kjøre i 80 i 110-sone som kjører elektrisk på langtur. Oslo-Kristiansand går omtrent ikke uten saktelading et sted eller lastebilfart på motorveien,og Oslo-Trondheim er helt utelukket uten overnatting underveis..

Er enig i at hurtigladerne er påfallende lite i bruk. Nå på sommeren holder det med 20 min hurtiglading for å kjøre 150-200 km, og legger du på til 30-35 min kommer du fort nesten 250 om du kjører økonomisk. Dette opplever jeg som uproblematisk siden jeg ofte stopper for en kaffekopp og en bollepose/pølse uansett.

Det betinger imidlertid også at hurtigladerne ligger gunstig plassert, og ikke minst at de fungerer som de skal. Ideelt lader jeg fra 15/20 til 75/80%. Dette tar ca 20-30 min på sommerstid, og gir ca 90 nye km. Opplever sjelden eller aldri kø.

Hurtigladekartet er nå oppdatert med de siste invilgede søknader markert i gult, blant annet flere fra Statoil. Får vi disse på plass i løpet av vinteren, sammen med de varslede Kiwi-laderne, er det bare å begynne å planlegge bilferie i Norge neste sommer!  :)
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Thomas Parsli

Vi har kjørt Asker-Hamar vinterstid og brukt hurtigladerene på Frogner (Fortum) og Minnesund (Statoil) flere ganger.
Erfaringsmessig må vi legge inn en halvtime buffer per ladested, så en to timers tur blir til tre timer på en god dag og fire timer en dårlig dag (kø på lader og mange minusgrader).

Det fungerer ikke så bra for oss pga. jobb, så etter flere forsøk kjører vi nok fossilbil på denne strekningen.

Fossilbilen og bensinstasjoner hadde neppe vært særlig utbredt hvis man risikerte å måtte vente 30min for å fylle drivstoff, brukte 30 minutter på å fylle tanken og bensinen koster 20,-/literen...

Thomas

Rio

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 22. august 2014, klokken 09:05
Vi har kjørt Asker-Hamar vinterstid og brukt hurtigladerene på Frogner (Fortum) og Minnesund (Statoil) flere ganger.
Erfaringsmessig må vi legge inn en halvtime buffer per ladested, så en to timers tur blir til tre timer på en god dag og fire timer en dårlig dag (kø på lader og mange minusgrader).

Det fungerer ikke så bra for oss pga. jobb, så etter flere forsøk kjører vi nok fossilbil på denne strekningen.

Fossilbilen og bensinstasjoner hadde neppe vært særlig utbredt hvis man risikerte å måtte vente 30min for å fylle drivstoff, brukte 30 minutter på å fylle tanken og bensinen koster 20,-/literen...

Thomas

Men hadde man hatt 3 stk 22 kW semihurtigladere i stedet for én 50 kW hurtiglader, så ville de køene neppe oppstått. Det ville faktisk tredoblet kapasiteten på vinterstid, og vært billigere.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA