Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Departure time - fulladet batteri?

Startet av TeeLa, onsdag 19. februar 2014, klokken 19:56

« forrige - neste »

TeeLa

Hei.

Har leenge tenkt på å kjøpe el-bil å da har valget gått på en Nissan Leaf  :-*  Tenkt da å kjøpe en brukt bil mulig 2012 modell. Bor langt Nord så går for en norsk bil med full varme pakke. Men hva er ellers lurt å tenke på. Har det så mye å si hvor langt bilen har kjørt og hva er det som man trenger av ekstra utstyr? ser på to biler som begge ligger til 189 000. ene har kjørt 9000 km andre 20500 km. Den ene ser ut til ha mer utstyr en den andre og den som har mest km på seg er også inkl omregistrering. Syns det er litt vanskelig å se på de tekniske forskjellene å slikt.. :o  all hjelp å tips motas med STOR takk 

Hilsen
Liten nordnorsk to barns mamma  :)

Bekkenes

Mer utstyr?
Trodde utgavene før medio 2013 bare hadde et utstyrsnivå jeg :)
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017
BMW i3 94Ah Fully Charged Edition 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016
58535km 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

Arnt Helge

Hei

Så litt på finn.no. Har følgende kommentar til bilene jeg skriver finn-kode på under.

46465090: Mangler bl.a. knapp for rattvarme på bildet. Konklusjon er at dette er en importbil uten varmepakken som er på alle biler solgt i Norge av Nissan.

46649022: Importert bil, men utstyrsnivå som skal være rimelig lik norsksolgte 2012-modeller. Garanti stilles av bilforhandler, og ikke Nissan Norge pga import.

46633714: Norsk bil, standard garantibetingelser som alle Norsksolgte biler. Har varmepakken, som jeg personlig anbefaler i Norge.


Kjøpte selv Blå Nissan Leaf levert 22.6.2012. Passerer straks 30 000 km. Veldig fornøyd så langt.
Men lurt å sørge for å være klar over fordeler/ulemper med elbil generelt før kjøp.!
Ditt bruksmønster og lademuligheter er viktig å kjenne til.

Håper dette var litt til hjelp.

Mvh

Arnt Helge
Bergen: Blå Nissan Leaf siden 22.6.2012, kjøpt ny hos Nissan i Åsane, 63500 km (Pr 25.1.2016)

TeeLa

Sitat fra: Bekkenes på tirsdag 11. februar 2014, klokken 12:09
Mer utstyr?
Trodde utgavene før medio 2013 bare hadde et utstyrsnivå jeg :)

åå... d vet ikke jeg noe om.. er alle like før 2013?

TeeLa

Sitat fra: Arnt Helge på tirsdag 11. februar 2014, klokken 12:36
Hei

Så litt på finn.no. Har følgende kommentar til bilene jeg skriver finn-kode på under.
46633714: Norsk bil, standard garantibetingelser som alle Norsksolgte biler. Har varmepakken, som jeg personlig anbefaler i Norge.

er denne jeg har sett på. men på de andre står det jo ikke om det er import eller norsk bil.. syns dem skulle opplyst om det. men leser litt om det som heter euro versjon. har de lengere kjøre lengde?
bor i troms og er mye kaldt. men har ikke behov for å kjøre store distanser. er 7 km inn til byen for meg, så tur retur byen og en svipp innom butikken holder for meg :) og hvor mye senker batteri kapasiteten på hvor mange år..

Gordon Retriever

Sitat fra: TeeLa på tirsdag 11. februar 2014, klokken 13:05på de andre står det jo ikke om det er import eller norsk bil.. syns dem skulle opplyst om det. men leser litt om det som heter euro versjon.
Begrepet "euroversjon" er en diskret måte å si at bilen er importert fra et annet europeisk land - i motsetning til "US-utgave" eller "norsk bil".

Fordelen med "euroversjonen" er du har fabrikkgaranti, samt at Carwings, navigasjon og radio fungerer som på en "norsk" bil, selv om ikke alle importerte biler har varmepakke.


johncl

Men er ikke "euroversjonen" også en indikator på at bilen er bygget i Sunderland?
Perlehvit Leaf 2014

Gordon Retriever

Sitat fra: johncl på tirsdag 11. februar 2014, klokken 13:31
Men er ikke "euroversjonen" også en indikator på at bilen er bygget i Sunderland?

Er ikke UK-produserte biler kjent som "Euro-leaf"?

Gordon Retriever

Utfra åpningsinnlegget til TeeLa tar jeg en råtipp på at hun mange ganger skal ha med to barn når hun er ute og kjører. Basert på dette vil jeg anbefale  å ha et lite blikk på annonserte biler for å se hvor stort prishoppet er fra en 2012-utgave opp til en 2013-modell Acenta. Denne har et litt mer praktisk mørkt interiør og dessuten varmepumpe på varmeanlegget, som gjør at man bruker mindre strøm på å holde bilen varm inni ved typiske vintertemperaturer i norsk kystklima.

Thomas Parsli

Sortert på pris, men billig betyr også mindre/dårligere garanti og mulighet for reklamasjon.

1) US-importert 2011-modell (ev. 2012-modell)
Pass på at du får med varmepakke (seter og ratt) og at bilen ikke har gått i en varm delstat (Arizona) da det kan skade batteriet

2) EU 2012-modell
Varmepakke ble standard i 2012 så her bør du bare passe på at garantien er i orden.

3) Norsk 2012-modell
Alle er like, så pris bør være det viktigste

4) Norsk 2013-modell
Mer plass i bagasjerommet, sort interiør og 100 små forbedringer som sikkert er "skikkelig bra".

Den den kjørelengden du oppgir er alle bilene mer enn bra nok.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

emil

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 11. februar 2014, klokken 14:05
4) Norsk 2013-modell
Mer plass i bagasjerommet, sort interiør og 100 små forbedringer som sikkert er "skikkelig bra".

Gjelder biler levert fra sommeren 2013, biler levert første halvdel av 2013 (fram til mai ca) er like 2012 bilene.

johncl

Det er vel slik at de fleste bilene med lyst interiør er biler fra før sommer 2013? Men jeg ser at lyst interiør er faktisk en valgmulighet på de nye også.
Perlehvit Leaf 2014

Thomas Parsli

Lyst interiør er heller ikke så ille som jeg fryktet. Etter to år og 40.000km har vi hatt det meste av barn og bagasje i bilen -den ser fortsatt grei ut. Men jeg skal nok rense setene til sommeren.
Tjærebånd på hockeykølle passer nok bedre med svart interiør, ellers kan det meste annet vaskes bort.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Powerflux

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 11. februar 2014, klokken 15:08
Lyst interiør er heller ikke så ille som jeg fryktet.

Samme erfaring her!
Første jeg gjorde var å impregnere stoffinteriøret og det har gått greit å vaske vekk det meste 3 unger greier å dra inn!
Det eneste er innvendig dørhåndtak foran som har det samme interiørstoffet..... Makan til ultraklein løsning ::)
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

eledille

Om man skulle bestemme seg for en US-modell, så er det ikke bare Arizona som bør unngås. Varme går hardt utover batteriet, og det er ikke spesielt kjølig i New Mexico, Texas eller Louisiana heller, for å nevne noen.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA