Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Oppgraderte bremser kommer!

Startet av Vind, onsdag 19. februar 2014, klokken 17:41

« forrige - neste »

i3_X5_730

Sitat fra: MortenH på tirsdag 25. februar 2014, klokken 14:59
Jeg har endt opp med 13,7 et eller annet etter en lang tur på Jæren. 
Vennligst post noen ironiske innlegg vedrørende dette.

pr. 1000 ... (km)?  ;)

Terondo

Hvilke kjøreforhold var det under denne 13,7 turen MortenH?
2014 BMW i3 - Laurel Grey / Suite
- På veien i Bergensområdet -

MortenH

#47
9. februar 2014: Bryne - Egersund t/r ca 100 km. Det var ganske flatt den dagen. Været var litt kaldt med vind, regnbyger og 5,5 varmegrader. Jeg kjørte i EcoPro+ modus, med varmedress (hardcore).

Vi hadde 14 varmegrader i dag for øvrig. På radioen sier de at det virker som våren er kommet til Jæren.

Jeg husker jeg fikk 5 stjerner på acceleration og anticipation i displayet. Det var meget tilfredsstillende.
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

Gondron

hvor mye hadde du igjen etter denne turen på gjettometer?

Vind

Sitat fra: Gondron på onsdag 26. februar 2014, klokken 16:19
hvor mye hadde du igjen etter denne turen på gjettometer?
Bare for å presisere - i3 har ikke "gjettometer", den viser gjennværende rekkevidde i km, med ganske bra nøyaktighet...
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

Sitat fra: Vind på onsdag 26. februar 2014, klokken 19:32
Sitat fra: Gondron på onsdag 26. februar 2014, klokken 16:19
hvor mye hadde du igjen etter denne turen på gjettometer?
Bare for å presisere - i3 har ikke "gjettometer", den viser gjennværende rekkevidde i km, med ganske bra nøyaktighet...
Har nå også fått testet at det er meget presist også på gjenstående ladetid, som jeg først trodde var et "gjettometer". Temperaturen kan selvfølgelig endre seg noe i løpet av 8-9 timer, men likevel imponerende. Det er nyttig på tur også.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

MortenH

Sitat fra: Gondron på onsdag 26. februar 2014, klokken 16:19
hvor mye hadde du igjen etter denne turen på gjettometer?
Jeg noterte meg ikke hvor mange km som var igjen. Jeg får ta meg en ny tur og komme tilbake med rapport.
Jeg skylder å gjøre oppmerksom på at det blåste sørlig vind den aktuelle dagen. Det betyr at jeg hadde motvind først. Da jeg snudde i Egersund etter ca 50 km, var forbruket mye høyere (kanskje 14,7 eller noe i den duren). Så jeg hadde medvind på returen og merket at forbruket sank, slik som vist på bildet.
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

Rapid

Og så blir det naturlige spørsmålet for min del. Vil en i3 kunne kjøre fra Sandnes til Flekkefjord uten ladestopp?  Det virker jo som alle normale (el)bilstørrelser akkurat ikke klarer dette uten spesielle forberedelser eller fint vær og "flat veg". Det kommer visstnok lader på Bens etterhvert. Men utrolig irriterende å måtte ta en halvtimes stopp hver veg.

Jorgensen

Sitat fra: Rapid på fredag 28. februar 2014, klokken 13:06
Og så blir det naturlige spørsmålet for min del. Vil en i3 kunne kjøre fra Sandnes til Flekkefjord uten ladestopp?  Det virker jo som alle normale (el)bilstørrelser akkurat ikke klarer dette uten spesielle forberedelser eller fint vær og "flat veg". Det kommer visstnok lader på Bens etterhvert. Men utrolig irriterende å måtte ta en halvtimes stopp hver veg.

Her viser BMW et kart hvor langt du kan kjøre
http://www.bmw.no/no/no/newvehicles/i/i3/2013/showroom/drive.html#range
Trykk på Opplev BMW i3 under rekkevidde, og søk på Sandnes, da får du frem et kart som viser hvor langt du kan kjøre i de forskjellige modus'ene, og Flekkefjord ligger innenfor med Comfort, og enda litt lengre med ECO PRO +   :)
-------------------------------------------------------
Hyndai KONA Electric - aug 2018
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

MortenH

Sandnes-Flekkefjord innebærer en tur på 114 km. Det skal du klare fint på en dag med plussgrader, lite vind og moderat kupevarme (19 grader) og EcoPro modus. Hold fartsgrensene nøyaktig, og la heller travle folk kjøre forbi.

Bryne-Flekkefjord har samme profil/avstand. Jeg prøver til påske. Da skulle Combo hurtiglader være på plass i Flekkefjord, så returen er sikret.
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

Rapid


MortenH

#56
Jeg tok en ny tur til Egersund i dag. Det var vindstille og ca 3 varmegrader. Vinterdekkene er fortsatt på. Veien til Egersund er flat med høydeforskjell 0-70 meter over havet. Det var lite trafikk, særlig i starten. Jeg kjørte saktere til Egersund og raskere tilbake. Pedalfri kjøring med Adaptive Cruise Control (ACC) så og si hele veien.

Resultatet var at jeg kjørte gjennomsnittlig 3-5 km/t under fartsgrensene for hele turen.

Modus EcoPro+ med kald luft i ventilasjonen. Ingen dugg eller mangel på komfort på turen (varmedress og hansker). Det var alt i alt en fin tur, lett overskyet. Jeg kjørte forbi bare en gang. Det var en traktor. Det var forresten få traktorer ute på veien i dag.

Konklusjonen er at med EcoPro+ kommer man sannsynligvis 150 km med fullt batteri ved 3 plussgrader og flatt terreng.

Her er bilder fra turen. Status ved start viste først en lengre rekkevidde, så programmerte jeg inn Egersund i navigasjonen, for en korrekt start-rekkevidde.
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA