Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Oppgraderte bremser kommer!

Startet av Vind, onsdag 19. februar 2014, klokken 17:41

« forrige - neste »

znaky85

Poenget er vel at det tar lang tid å lade og tyner derfor for å komme lengst mulig når man skal langt. Men kjøre rundt i byen, full spiker.

Lanber

Jeg kan ikke bruke full spiker nå om vinteren, Hakka R2 vrir av seg gummien i så fall. Ikke kødd, de tåler rett og slett ikke den kraften bilen gir (standard 85kwh Tesla S)

MortenH

#17
Sv: Rekkevidde - Info på skjerm
Etter det jeg kan forstå viser det øverste tallet hvor langt man kan komme med fullt batteri, og det nederste hvor langt man kan komme med det aktuelle ladenivået batteriet har.
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

Rabiat22


østfolding

Sitat fra: MortenH på tirsdag 18. februar 2014, klokken 21:49
Sv: Rekkevidde - Info på skjerm
Etter det jeg kan forstå viser det øverste tallet hvor langt man kan komme med fullt batteri, og det nederste hvor langt man kan komme med det aktuelle ladenivået batteriet har.

Ja, det viser hvor lagt du kan kjøre med fullt batteri på den modusen du har den på (Comfort, ECO Pro eller ECO Pro +).

Riddick

Hei.

Kjører 16 mil vær dag. 8 mil mellom vær lading. Sånn som det har vært nå med rundt +2 grader viser den 11 mil når jeg setter meg i bilen. Har ca 3 mil igjen når jeg kommer frem. Kjører da på Comfort, følger trafikken første 3 mil. Etter det er det motorvei med 100 sone følger trafikken her også. Har 20' på klima.
I dag hvor det var litt kaldere ca -5' hadde jeg 12 km igjen når jeg kom frem. Tydlig at ute temperatur har mye å si for rekkevidden.

Vind

Sitat fra: Rabiat22 på tirsdag 18. februar 2014, klokken 21:51
Sitat fra: MortenH på tirsdag 18. februar 2014, klokken 21:49
Sv: Rekkevidde - Info på skjerm
WOW, eg har knappe 113km
Det er fordi du bor ett sted det er kaldere - eller hvor bilen forventer lavere rekkvidde.  Temperatur har veldig mye å si for rekkevidde - jeg gleder meg til sommeren  8)
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

i3_X5_730

Sitat fra: Lanber på tirsdag 18. februar 2014, klokken 18:03
Rart det der, nå har vi biler som bruker i kostnad under 1/5 av det en forbrenningsmotor suger til seg. Hva gjør vi? Jo vi tyner forbruket så lavt som mulig.

Nei, la elektronene strømme. Det er billig morro!

Jeg hyller den uttalelsen. Greit nok at vi kjører kun 110 - 120km hver dag, men bilen står alltid i Comfort, musikk spilles, varme ... lev livet!  ;)

SE

Sitat fra: Riddick på onsdag 19. februar 2014, klokken 08:33
Hei.

Kjører 16 mil vær dag. 8 mil mellom vær lading. Sånn som det har vært nå med rundt +2 grader viser den 11 mil når jeg setter meg i bilen. Har ca 3 mil igjen når jeg kommer frem. Kjører da på Comfort, følger trafikken første 3 mil. Etter det er det motorvei med 100 sone følger trafikken her også. Har 20' på klima.
I dag hvor det var litt kaldere ca -5' hadde jeg 12 km igjen når jeg kom frem. Tydlig at ute temperatur har mye å si for rekkevidden.

Hei.  Dette ligner veldig på hva jeg også opplever.   Kjører 8 mil mellom lading;  Ved oppstart og 100% ladet vsier den rundt 120km rekkevidde. Temp. har denne uke ligget på -5  til -3  på morgenen.
Ved ankomst har jeg hatt sånn cirka 30 - 40 km igjen.

Terondo

Vel det er det som er så kjekt med denne bilen. Man kan kjøre i comfort mode, og føle på herlig aksellerasjon, og virkelig kose seg. Og på samme tid, kan man aktivere ACC (om man har det), og følge trafikken, i Eco Pro (siden den glatter ut tøysekjøringen til bilen forran), og kose seg da også. Jeg er en person som normalt kjører i 10-20 over fartsgrensen (på hovedveien), men i i3'en tar jeg meg selv i å like å ligge i fartsgrensen, gjerne bak en bil, til og med en trailer faller i smak. Og heller høre på god musikk og virkelig nyte livet. Dette er helt nytt for min del. Ganske merkelig igrunn, og har helt utelukkende med bilen å gjøre. Kjøreglede i alle hastigheter. Både deilig avslappende myk aksellerasjon og tenna i tapeten avgårde, er begge deler fantastisk. Og madammen, som normalt klager når jeg drar på i turbobensineren, synes tilsvarende g-krefter i i3'en bare er deilig.

Så om man har strøm nok, kan man kose seg med rå aksellerasjon, og om man trenger å komme lenger før man lader, tar man bare livet med ro, og nyter det også.

Min opplevelse er at den holder 12 mil, selv om man har det moro med gasspedalen underveis.
2014 BMW i3 - Laurel Grey / Suite
- På veien i Bergensområdet -

SE

istemmer.  Dette er bare gøy gøy gøy med denne bilen. Men det er litt for 'to close for comfort' m.h.t. rekkevidde for min del. Jeg er bittelitt forundret over temperaturens påvirkning til på batterikapasitetl.  Uten støttesystemer som klimatisering av batteriet bør kapasiteten synke mye. Den er grei. Opplevd rekkevidde med -5 grader er ca 12 mil.  Det betyr vel egentlig at batteriet ikke varmes nok?

bromm

Sitat fra: SE på fredag 21. februar 2014, klokken 19:36
Opplevd rekkevidde med -5 grader er ca 12 mil.  Det betyr vel egentlig at batteriet ikke varmes nok?

Vel det er litt feil - man bruker nødvendigvis rekkevidde for å varme batteriet, så i praksis tar man 40 km fra sommer-rekkevidde til å holde bilen på ca. 120 km nå på vinteren. Men det er faktisk veldig bra, for andre 160km'ere uten slik varming må nøye seg med rekkevidde godt under 100 km på vinter (noen er sågar helt nedi 70-80 km). Så 120 km er helt akseptabelt i forhold ;)

østfolding

Er det helt sikkert at i3 bruker internett til finne utetemperaturen der bilen er, og ikke temperaturmåleren i bilen?

Jeg har garasjeplass hvor det er ca. 12 grader. Rekkevidden raste rimelig kjapt 1-2 minutter etter at jeg kjørte ut av garasjen i dag morges.

Rabiat22

Kom hjem fra bergen i detta ruske været.
Kjørt på eco pro + ufrivilligt uten varme...

118km
2km igjen når vi parkerte.
3 personer plus en liten bag bagasje


LMOR

Sitat fra: Rabiat22 på søndag 23. februar 2014, klokken 18:39
Kom hjem fra bergen i detta ruske været.
Kjørt på eco pro + ufrivilligt uten varme...

118km
2km igjen når vi parkerte.
3 personer plus en liten bag bagasje
+ at den måtte trekke opp bilen og dere i en lang og bratt bakke under fjorden :-)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA