Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Oppgraderte bremser kommer!

Startet av Vind, onsdag 19. februar 2014, klokken 17:41

« forrige - neste »

Vind

Det er laget en del tråder om rekkevidde, rekkevidde om vinteren, rekkevidde spesielle strekninger osv. 

Jeg tror det er på tide å lage en egen rekkevidde tråd, hvor de som har fått biler kan legge inn sine erfaringer. Nå gir jo bilen vanvittig gode forslag på rekkevidde, og jeg er mer og mere overasket over nøyaktigheten på rekkeviddeindikatoren.  Viser den feil er det som regel i positiv favør, de eneste unntakene er om man kjører "som man har stjålet bilen", hvor det er mulig å komme litt kortere.

Bruk gjerne ett tabell oppsett, og summer opp lengre turer, værforhold og temperatur.  Kjøremodus, hvilke begrensninger man la på seg selv er også viktig informasjon.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Vind

#1
Jeg har den siste tiden kjørt samme distanse, Oslo - Drammen (70 km) og tilbake noen ganger under litt ulike forhold.

Det som er helt tydelig er at med + grader og tørre forhold øker rekkevidden betraktelig.  Det gir også (ikke overaskende) stor forskjell i forbruk å kjøre i 80 enn i 100, men faktisk forskjellen på 90 og 100 km/t er også stor (og mye lettere å holde seg til)







Beskrivelse          Start   StartBatteri %    Snitt forbruk       Slutt rekkevidde 
rekkevidde         batteri %ved slutt        kWh/100 kmt
Holdt fartsgrense127 km100%47%19.2 42 kmRegn/ sne 0 grader
Maks 80 km/t122 km100%58%15.2 67 kmRegn/ sne 0 grader
Maks 90 km/t102 km87%49%14.2 56 kmTørt  +4 grader (66 km lengde)

Den siste turen viser at man ved "normal kjøring" med ACC, hvor man innimellom henger seg på noen trailere, i 80, og ikke går over 90 i 100 sonen fint kan kjøre 150km i 0 føre.  Med henge på trailere mener jeg langt bak - har ren bil (og vil helst fortsatt ha det) , så har kjørt med lengst avstand på ACC

Har også fint kjørt turen Høvik - Gardermoen og tilbake, med litt småkjøring etterpå, men nullstilte ikke måleren så jeg har ikke nøyaktige tall fra den turen, men det er totalt 120km + ca 20 km til.  Vinterføre -2 til +2 grader, våte veier og en del trafikk.  Start forvarmet bil, 100% batteri.

Siste turen ga imidlertid "high score" i appen for økonomisk kjøring  8)

Edit: Alle turene i "Eco Pro" modus, med 18 grader på varmeapperat.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

MortenH

Vind: Har du kjørt med Eco Pro + når du målte dette, eller hadde du på varme og kjørte med Eco Pro?
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

Vind

#3
Sitat fra: MortenH på tirsdag 11. februar 2014, klokken 09:38
Vind: Har du kjørt med Eco Pro + når du målte dette, eller hadde du på varme og kjørte med Eco Pro?
Normalt kjører jeg i Comfort - og kjører som jeg pleier  8).  Alle disse litt lengre kjøringene er i Eco Pro, med varme på 18 grader, litt lunk i setet når nødvendig, akkurat som vanlig.

Eco Pro gir litt mindre fart på varme apperatet enn Comfort. Varmen er det samme, men litt lavere viftehastighet og effekt

Den siste turen til Drammen, som har lavest forbruk så var bilen parkert ute før kjøring, uten fullt batteri og ikke forvarmet.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

marovic

Tar det mye batteri å stoppe bilen og ha en pause i 15-20 min før man starter og kjører videre sammenlignet med å droppe pausen, gitt samme totaldistanse? Har en liten fergetur til og fra jobb, og kan ikke alltid garantere at jeg får ladet fullt på jobb. 110 km totalt eks. ferge.

østfolding

#5
Sitat fra: marovic på fredag 14. februar 2014, klokken 19:45
Tar det mye batteri å stoppe bilen og ha en pause i 15-20 min før man starter og kjører videre sammenlignet med å droppe pausen, gitt samme totaldistanse? Har en liten fergetur til og fra jobb, og kan ikke alltid garantere at jeg får ladet fullt på jobb. 110 km totalt eks. ferge.

Antatt totalrekkevidde hos meg gikk ikke noe ned etter å ha stått 5-6 timer i 5 varmegrader uten å være tilkoblet lader i dag. Og i comfort-modus etter ganske hissig kjøring så viste den 130 km fulladet. I ECO+ og med pen kjøring bør ikke det være noe problem - selv ikke i 10 minus. Tror jeg, da.

Anders Eide

#6
Kjørte følgende rute i dag: Molde - Bud - Atlanterhavsvegen - Eide - Molde .


Total distanse:          126 km
Temperatur/vær:      +2 til +4 grader, våt veibane og småregn
Kjøremodus:             Første halvdel eco pro 19 grader, siste halvdel eco pro+
Gjennomsnittsfart:    67 km/t
Energiforbruk:           13,5 kWh/ 100km
Rekkevidde slutt:      15 km

Pen kjøring etter fartsgrenser fra 50 til 80kmt, høydeforskjeller på ca 200m. Piggfrie vinterdekk.






Rabiat22

Vi skalprøve oss på langtur :) Haugesund -> Bergen.
Da det ikke er hurtigladere oppe å går ennå, så blir det på marginene.
Men det dukker opp BMW i partner ladestasjoner med stjerne merke i Connected Drive planleggeren.

Rådhuset, Os i Hordaland
BMW i partner
Torggata 7
5200 OS

Som et exsempel, er det da litt hurtigere en vanlig "Stikk"

Terondo

Om jeg kjører bilen, som om jeg har uendelig med strøm, bruker jeg rundt 25kWh/100km. Og kjører jeg i EcoPro med så mye ACC som jeg kan, bruker jeg halvparten. Dette er til og fra jobb-kjøring i Bergen. Da er det alt fra 60-70km/t til helt stillestående med krypkjøring, og både svingete og kupert. Temperaturer på rundt 2-5 grader. Klima på 20 grader, DAB i gang, med normalt lyttevolum og gjerne litt ekstra under sangene.

Synes personlig dette er meget gode målinger, med tanke på at jeg ikke skal kjøre bilen som om jeg har uendelig med strøm, hele tiden, og om jeg må, kjører den seg nesten selv på 12kWh/100km, og det er med temperaturer LANGT fra det som er ideelt for god rekkevidde. Det har også vært typisk Bergensvær med nedbør som gir litt mindre regenerering, spesielt i skarpe svinger.

Trenger forøvrig ikke å regne på det selv, eller resette noe i bilen, for BMW i Remote appen viser gjennomsnittet på forrige tur.
2014 BMW i3 - Laurel Grey / Suite
- På veien i Bergensområdet -

Ckis

Sitat fra: Rabiat22 på mandag 17. februar 2014, klokken 20:28
Vi skalprøve oss på langtur :) Haugesund -> Bergen.
Da det ikke er hurtigladere oppe å går ennå, så blir det på marginene.
Men det dukker opp BMW i partner ladestasjoner med stjerne merke i Connected Drive planleggeren.

Rådhuset, Os i Hordaland
BMW i partner
Torggata 7
5200 OS

Som et exsempel, er det da litt hurtigere en vanlig "Stikk"

Ser at det er en hurtiglader på fergekaien i Halhjem i Os, så da er vel Bergensturen sikret?
http://lokalen.wordpress.com/2012/11/05/apner-nye-ladepunkt-pa-el-39/

i3_X5_730

Sitat fra: Ckis på tirsdag 18. februar 2014, klokken 00:31
Sitat fra: Rabiat22 på mandag 17. februar 2014, klokken 20:28
Vi skalprøve oss på langtur :) Haugesund -> Bergen.
Da det ikke er hurtigladere oppe å går ennå, så blir det på marginene.
Men det dukker opp BMW i partner ladestasjoner med stjerne merke i Connected Drive planleggeren.

Rådhuset, Os i Hordaland
BMW i partner
Torggata 7
5200 OS

Som et exsempel, er det da litt hurtigere en vanlig "Stikk"

Ser at det er en hurtiglader på fergekaien i Halhjem i Os, så da er vel Bergensturen sikret?
http://lokalen.wordpress.com/2012/11/05/apner-nye-ladepunkt-pa-el-39/

Beklager! Der må jeg skuffe deg: Les: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12428.0.html

bromm

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på tirsdag 18. februar 2014, klokken 03:54
Sitat fra: Ckis på tirsdag 18. februar 2014, klokken 00:31
Sitat fra: Rabiat22 på mandag 17. februar 2014, klokken 20:28
Vi skalprøve oss på langtur :) Haugesund -> Bergen.
Da det ikke er hurtigladere oppe å går ennå, så blir det på marginene.
Men det dukker opp BMW i partner ladestasjoner med stjerne merke i Connected Drive planleggeren.

Rådhuset, Os i Hordaland
BMW i partner
Torggata 7
5200 OS

Som et exsempel, er det da litt hurtigere en vanlig "Stikk"

Ser at det er en hurtiglader på fergekaien i Halhjem i Os, så da er vel Bergensturen sikret?
http://lokalen.wordpress.com/2012/11/05/apner-nye-ladepunkt-pa-el-39/

Beklager! Der må jeg skuffe deg: Les: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12428.0.html

Skuffe ? Spørs vel når turen skal kjøres det da, for stasjonen blir jo oppgradert i løpet av April http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12428.msg183215.html#msg183215
Men akkurat nå ser det vel dårlig ut, ja ;)

Rabiat22

Kan ta en time hos en BMW forhandler.
Da klare eg det...... tror eg...

Rabiat22

132km med 2 voksne og et barn med overnattings bag........

Er det gjennomførbart?

Lanber

Rart det der, nå har vi biler som bruker i kostnad under 1/5 av det en forbrenningsmotor suger til seg. Hva gjør vi? Jo vi tyner forbruket så lavt som mulig.

Nei, la elektronene strømme. Det er billig morro!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA