Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Model S og barnevogner - barneutstyr

Startet av Camilla, onsdag 19. februar 2014, klokken 10:04

« forrige - neste »

dotten

du står selv fritt til å tegne en rød L, så jeg ville gjort det for å ikke få riper.

BTW, Dere som driver OT, om noen skal prøvekjøre bilen ,og trenger en L, så betyr ikke det at "Dætta går itte, kænn itte øvelseskjøre mæ en slekk bil amma!" :P
S85

P85D fra mars 2015

Øyvind.h

Sitat fra: RaBalder på mandag 10. februar 2014, klokken 22:51
....er vel bare det at det går så fryktelig fort galt med Tesla dersom noen trår på gassen istedet for bremsen.
Håndbrekket kan du i hvert fall glemme at klarer å stoppe den bilen. Ikke mye bremseeffekt det gir, selv om det naturligvis kan holde bilen stillestående :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

sindrej

Ville brukt tape på bakruta.  Varmetråder er på innsiden som en annen skrev.

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 11. februar 2014, klokken 06:58
Sitat fra: RaBalder på mandag 10. februar 2014, klokken 22:51
....er vel bare det at det går så fryktelig fort galt med Tesla dersom noen trår på gassen istedet for bremsen.
Håndbrekket kan du i hvert fall glemme at klarer å stoppe den bilen. Ikke mye bremseeffekt det gir, selv om det naturligvis kan holde bilen stillestående :)
Omtrent som alle litt eldre BMW'er da altså ? ;)  (Og forsåvidt alle andre biler jeg har hatt og)

Sitat fra: dotten på tirsdag 11. februar 2014, klokken 03:05
BTW, Dere som driver OT, om noen skal prøvekjøre bilen ,og trenger en L, så betyr ikke det at "Dætta går itte, kænn itte øvelseskjøre mæ en slekk bil amma!" :P
+1

cra

Sitat fra: laumb på mandag 10. februar 2014, klokken 22:21
Like greit å lære:
- trafikkregler i rolig omgivelser uten klutsj og gir.
- å kunne kjøre med "automat" uten å klampe inn begge føtter ved nødbrems.
- håndtere bakhjulstrekk.
- håndtere en voldsom mengde hester.
Eventuelt kun får å gi den kommende sjåføren en smak av det gode liv. :)

Jøsst wått ai skull til tu sei.

Greit å la de håpefulle få lære seg litt kjøring uten å bekymre seg for rykk-og.napp, bli stresset av å kvele fossilbilen i krysset etc. Men det er absolutt nyttig å lære dem å kjøre manuell girkasse. På den annen side er vel det fullstendig på vei ut med elbilenes inntog, så det er slett ikke umulig at de som øvelseskjører nå aldri kommer borti manuelt gir. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Balrog

Sitat fra: Camilla på mandag 10. februar 2014, klokken 21:08
Ser at det er mange gode ideer her inne. Jeg trenger gode forslag til hvordan jeg kan få festet denne øvelseskjørings-Len til bilen? Jeg har en slik som er magnetisk men den vil jo ikke sitte selvfølgelig. Og bakruta tør jeg ikke feste den i, redd for å ødelegge varmetrådene. Tips mottas med takk!

Det som helt klart sitter best er å skru L-skiltet fast i bakluka. Det er litt vrient å skru i aluminium, så hvis man forborrer med 2 eller 3 mm bor så går det mye lettere. Husk å etterstramme etter noen kilometer slik at L-en ikke faller av.

Om man ikke ønsker å skru i bil er en alternativ løsning å lakkere et felt hvitt og så male en rød L på etterpå. Malingen sitter mye bedre om man sliper med sandpapir først og avfetter med aceton eller rødsprit om man ikke har en flaske vodka for hånden.

Når man så ikke skal øvelseskjøre mer kan man fylle eventuelle hull i karosseriet med epoxy-sparkel og lakkere over i bilens farge igjen (Tesla selger etterhvert utbedringslakk). Husk å maskere godt slik at man ikke søler maling rundt.

Om man synes dette er mye jobb i etterkant kan man legge ut Teslaen på finn.no der det sikkert er mange som trenger en bil å øvelseskjøre med, og så kjøpe en ny Tesla i Drammen.

Vanskeligere er det ikke. Uansett - lykke til!
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

sindrej


cra

Hadde brukt tape på innsida av bakruta. Bruker du en tape som er beregnet for å ta av igjen (f.eks. blå maskeringstape) burde det ikke være noe problem. Uansett er det jo bare å passe på å tape mellom trådene, ikke direkte på dem. Selvlaget L er helt greit, og et papir veier mindre enn disse magnetiske L'ene.

Ellers kan kanskje såkalt "lærertyggis" (blue-tac?) brukes til å feste den på bakluka/bake på bilen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Foleson

Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

Camilla

Artimainna! :-D

Takk for konstruktive forslag i allefall. Lover å putte inn en fornuftig elev og kjøre på lite trafikerte veger og kun på ukristelige tider av døgnet.

Camilla

Nå var det mange som syntes øvelseskjøring med Tesla var en dårlig ide. Et halvt år og mange kilometer senere kan jeg melde at dette går helt fint. Det er riktignok en spesiell bil på mange områder men den kan altså fylle funksjonen som husholdningens nr 1-bil. Eller som i vårt tifelle, eneste bil. (Det eneste jeg savner er hengerfeste, men det blir en annen skål.)

Daniel.B

Øvelseskjørte selv mange mil sammen med fatter i Teslaen, før jeg fikk lappen selv. Ikke noe problem det. Dersom man har koll på kjøre med manuell girkasse og å velge rett gir til rett tid så går bilkjøring ut på mye mer enn det.

navelso

Enig med DanielB i at bilkjøring går ut på mye mer enn giring og clutching. Øvingskjør så mye som mulig med forskjellige biler, tilby f.eks en vask og støvsuging av bilen til onkel, bestefar, osv for en øvingstur. Det funker :)   Og: ta lappen uten automatgirbegrensning. Selv om hovedbilen er auto/el dukker det alltids opp andre behov og muligheter.


Når lappen er i boks er det selvsagt litt skuffende for den nybakte sjåføren når han/hun får beskjed om at det er helt uaktuelt å låne Teslaen, siden forsikringsselskapet sier alle sjåfører må være over 25 år (ikke at han hadde fått låne den uansett).


On topic: Når det gjelder Lén funker det å bare presse den mot bakruta med en pute/teppe e.l.

Edit: gjelder vel bare biler med hattehylla.
Elektrifisert:
USA Leaf 2012
S85 levert 22. mai 2014 - solgt august 2016
S70D facelift sept 2016 - S75D og uncork. Til salgs
Model 3 køplass reservert og avbestilt
S100D inventory kjøpt juni 2019
Rabattlink: http://ts.la/olav3716

Pompel

Litt OT, men min datter på 7 år kunne i går fortelle meg at når nybilen kommer må jeg sette på L-skilt fordi det er jo en L-bil  ::)
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

Pitter fra Madla

Hos Biltilsynet fikk jeg en klistre-L. Den er i lett folie (ikke-magnetisk) og skal bare påføres vann og klaskes på innsiden av bakruta. Etter bruk drar du den bare av, og det er bare noen våte dråper igjen i vinduet. Neste gang fuktes den, og klaskes på igjen. Har ikke funnet den noe annet sted.
P223/RN017580/VIN15137/EL22956
Lykkelig eier siden 28. august 2013

fonberg

L med sugekopp, jeg kjøpte min på Biltema eller Clas Ohlsson.

Jeg var forøvrig ute på første øvelseskjøring med min 16 år og én dag gamle datter i går, hun fant seg godt til rette i Teslaen  :)
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA