Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Avstemming: Mugg i soltaket.

Startet av Lena82, tirsdag 18. februar 2014, klokken 22:22

« forrige - neste »

Lena82

Har lest litt rundt om kring, og ser mange skriver om "knappen ved siden av rattet" når det snakkes om lading til 100%. Er det knappen med bilde av en klokke med OFF skrevet under jeg skal trykke på for å få ladet bilen til 100% ? Når i ladeprosesse skal man evetuelt trykke på denne knappen?

Vil samme gjelde hvis jeg, etter bilen har stoppet på 80%, trykker på "start charging" i Carwingsappen på mobilen?

Bruker ikke noe timer når jeg lader, og bilen stopper vist av seg selv (2014 modell) på 80%. Blir veldig sjelden jeg har behov for å lade til 100, men vil gjerne vite hvordan det gjøres når behovet først er der...

Nissan Leaf Acenta 2014
Bergen

cra

Sitat fra: Lena82 på mandag 10. februar 2014, klokken 15:38
Har lest litt rundt om kring, og ser mange skriver om "knappen ved siden av rattet" når det snakkes om lading til 100%. Er det knappen med bilde av en klokke med OFF skrevet under jeg skal trykke på for å få ladet bilen til 100% ?

Stemmer. :)

Sitat fra: Lena82 på mandag 10. februar 2014, klokken 15:38
Når i ladeprosesse skal man evetuelt trykke på denne knappen?

Når det passer deg. Ladingen vil da starte umiddelbart.

Sitat fra: Lena82 på mandag 10. februar 2014, klokken 15:38
Vil samme gjelde hvis jeg, etter bilen har stoppet på 80%, trykker på "start charging" i Carwingsappen på mobilen?

Yup. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

X-Trail

Hvis den alltid stopper på 80% uten timer så har du trykket på en knapp i menyen som er dumt oversatt. Tror den kalles "langdistanse modus" eller noe sånt og kan lett misforstås :) kan eventuelt sjekke eksakt navn når bilen kommer hjem :)
Stolt eier av ELise♡

Lena82

Sitat fra: X-Trail på mandag 10. februar 2014, klokken 17:59
Hvis den alltid stopper på 80% uten timer så har du trykket på en knapp i menyen som er dumt oversatt. Tror den kalles "langdistanse modus" eller noe sånt og kan lett misforstås :) kan eventuelt sjekke eksakt navn når bilen kommer hjem :)

Hmm....ja det høres kjent ut. Jeg har nok trykket på den. Da bare trykker jeg av den hvis jeg vil lade fullt da :)
Nissan Leaf Acenta 2014
Bergen

Bobbulf

Det stemmer at man ikke får lengre lading enn til 80% hvis man har brukt den nye menymuligheten til å stille ladingen til 80% der.
Det er derfor best å bruke metoden som på de eldre Leafene ved å stille timeren til 80% fra kl 0til 0 hver dag, slik at man da også har muligheten til å lade videre til 100% ved å trykke "timer override" knappen eller starte ladingen videre på appen når ladingen har nådd 80%.
Litt rart at Nissan ikke har inkludert noen mulighet for overstyring av 80% hvis man har stilt inn 80% i den nye menyen. Det gjør jo at å stille inn til 80% der er bare tull hvis man ikke kan lade videre til 100% ved behov. Man kan jo selfølgelig gå inn i menyen der og stille det vekk for hver gang man vil lade videre, men det er jo utrolig tungvint.
Det beste er altså å bruke timermenyen for å stille inn ladingen til 80%, for da er det enkelt å overstyre videre til 100% ved behov.
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Truls123

Hvorfor burde man lade til 80% og ikke 100%?
For oss som har 2011 modell, vil dette ha noen innvirkning på batterikapasiteten over tid?

Bobbulf

Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

eledille

#7
Sitat fra: Truls123 på tirsdag 11. februar 2014, klokken 14:47
Hvorfor burde man lade til 80% og ikke 100%?
For oss som har 2011 modell, vil dette ha noen innvirkning på batterikapasiteten over tid?

Ja, det vil det.

Tesla Model S har batterier som regnes som noe av det mest seiglivede som er å få tak i (NCA-kjemi). Likevel kan man stille inn ladestopp fritt mellom 50 og 90 %. Man kan sette den helt opp til 100 % også, men gjør man det to ganger på rad så maser den om at hyppig topplading skader batteriet. På Model S er "100 %" egentlig ca 95 %.

I USA har det vært en god del bråk fordi endel Leafer som har gått i de varmeste områdene mistet mye kapasitet etter bare et par år. Nissan har erstattet noen av de verste batteriene, men ikke alle.

Der er det veldig mye varmere enn her, men selv om kombinasjonen av høy ladestatus og høy varme er verre enn bare høy ladestatus, så blir ikke effekten borte.

En annen ting er at når det først begynner å gå utforbakke med batteriet så ser det for meg ut til at det går fortere og fortere.

En relativt enkel måte å få ned gjennomsnittlig ladestatus er å bruke timer. I stedet for å stå full mesteparten av natta blir det bare en time med fullt batteri like før avgang.

Men om man trenger 100 % så lad til 100 %, det skal mye til at det blir like dyrt som å kjøre fossilt!
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA