Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Første dager i en i3, og litt om utstyret

Startet av timingbeltkiller, tirsdag 18. februar 2014, klokken 20:43

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Skal jeg tippe så kan batteripakka bli så liten som 40 kW. Siden bilen er vesentlig mindre enn S\X så vil den trolig bli lettere selv om man skulle bytte ut store deler av chassis med stål. Enklere å få aerodynamisk vil den også kunne bli. Man kan få mulighet til å benytte vanlige personbildekk og dermed få tilgang til en haug med sparedekk som gir flere prosent bedre rekkevidde enn selv de beste dekkene til TMS (GY asymmetric 2 og Nokian R2\R). På papiret skal jo TMS60 ha ca 70% av rekkevidda til TMS85, men irl så ender den opp på 78%rekkevidde. Over 100 kg mindre å drasse på har nok en hel del å si, resten av forskjellen skyldes kanskje at man ikke får henta ut eller trenger å hente ut like mye HK ved aks? TMS40 som ble kansellert hadde jo rekkevidde som tilsvarte 53% av TMS85 selv om den hadde under halvparten så stort batteri, men igjen ca 100 kg i vektfavør mot TMS60.

Hva jeg tror:
- Minste batteri blir 40 kW hvis chassiset blir aluminium, men man får opsjon for større batteri mot pristillegg. hvis chassis blir stål så tipper jeg 50 kW batteri. Tesla velger nok den billigste løsninga av disse.
- Vekta blir en god del lavere enn 2 tonn som TMS60 veier, kanskje 1600 kg siden batteriet veier mye og det er vesentlig større enn Leaf?
- Skjermen\skjermene blir endel mindre.
- Supercharging som tilvalg blir dyrere enn på TMS\TMX.
- Mer av det som på TMS er standard som f.eks enkel GPS på grunnutgaven, kanskje ryggekamera, bedre dekk i større dim (tipper 16" blir standard), delskinn og elektriske dørhåndtak blir tilvalg.
- Batteriet i en TMS60 koster ifølge rimelig sikre kilder rundt 110 000 å produsere eksl MVA, fortjeneste etc. Et 40\50 kW-batteri kommer godt under 100k, kanskje helt ned mot 50 000 om Tesla får bygget megafabrikken sin snart og får ned kostnadene med 30%.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

jkirkebo

Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 19. februar 2014, klokken 12:23
- Mer av det som på TMS er standard som f.eks enkel GPS på grunnutgaven, kanskje ryggekamera, bedre dekk i større dim (tipper 16" blir standard), delskinn og elektriske dørhåndtak blir tilvalg.

16"? Samme som på billigutgaven av Leaf, som kommer med 17" på Tekna? Det har jeg ca. 0% tro på. Jeg blir svært overrasket om noe mindre enn 18" blir standard. BMW i3 har jo 19" som standard og 20" som tilvalg...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amoss

Er stort sett enig med deg, men ....
Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 19. februar 2014, klokken 12:23
- Minste batteri blir 40 kW hvis chassiset blir aluminium, men man får opsjon for større batteri mot pristillegg. hvis chassis blir stål så tipper jeg 50 kW batteri. Tesla velger nok den billigste løsninga av disse.

Er helt med på størrelses-området, men hoppe direkte fra 40 til 50kWh?  Synes det var ett stort hopp. Tipper differansen her vil være mer 5 til 7kWh. F.eks. 42 til 48kWh etter som de bygger med aluminium eller stål. (Tipper for øvrig at de vil holde seg til aluminium.)


Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 19. februar 2014, klokken 12:23
- Vekta blir en god del lavere enn 2 tonn som TMS60 veier, kanskje 1600 kg siden batteriet veier mye og det er vesentlig større enn Leaf?

Bilen skal være ca 20% mindre, og bør derfor også veie ca 20% mindre - så er med på 1600 - 1800 kg.


Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 19. februar 2014, klokken 12:23
- Skjermen\skjermene blir endel mindre.

Her har det blitt sagt at TME kun vil ha en skjerm. Hvilken de kutter ut/beholder vet jeg ikke. Tipper vel at de vil gå for analoge instrumenter, da skjermen i midtkonsollen blir litt av "varemerket" deres, samt at man jo ser at stadig flere får stadig mer skjerm der for stadig mer funksjonalitet.

Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 19. februar 2014, klokken 12:23
- Supercharging som tilvalg blir dyrere enn på TMS\TMX.

Tviler... Bilen skal være billigere, og er myntet på ett mer prisbevist publikum enn TMS/TMX. Men den skal samtidig ikke bli en ren bybil, men være en fullgod erstatting som "bil #1".

Det naturlige vil vel egentlig være å ha samme pris. Selve utbygging og vedlikehold av nettet koster det samme uansett hva for en bil man bruker.

Men det kan også argumenteres for å gi GIII biler en lavere pris:
- Bilene er mindre/lettere og har mindre batteri. Altså vil de koste mindre strøm å lade opp.
- Med TME så snakker vi om storskala produksjon, og altså mange flere å dele utgiftene på.
- TMS/TMX er jo ment for å gi Tesla økonomi til å starte storskalaproduksjonen av TME. Det kan argumenteres for at det innbefatter å bygge ut ladenettverket før TME kommer. Akkurat som at TMS/TMX vil koste mer, og antagelig ha en høyere avanse enn TME, så kan man si at nå er størsteparten av utgiftene til ladenettet tatt, og behøver ikke dekke dem inn med samme beløp fra TME.

Tipper derfor at mens SC koster $2000 på GII, så vil det koste ett sted i området $1200->1500 for GIII. (Hva man ender opp med i NOK vil jo komme ann på kursutviklingen i mellomtiden - samt om det blir innført MVA eller andre avgifter).
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Cowboystrekk

Grunna til 16' for enkleste utgave er tilgang på lrr-dekk som gir bedre rekkevidde og gjør at man kan slå av noen kW på på batteripakka og spare mye penger.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

timingbeltkiller

#19
http://www.ibtimes.com/detroit-auto-show-2014-40000-model-e-tesla-motors-tsla-will-have-practical-range-says-companys-head

I følge denne er modelbetegnelsen E ikke fastsatt enda.
TM foretrekker å referere til Gen3 inntil videre.

Sannsynlig pris $40K og range 200 miles.
Går ut fra det er "Tesla-miles" = sannsynligvis 180 EPA miles = 290 km.

Med uendrede norske avgiftsregler burde det tilsi en pris mellom NOK 300 og 400 K.
Dersom krona fortsetter å synke antakelig nærmere 400 enn 300.

MEN, og det er et stort MEN:
I 2013 het det "Founder Elon Musk Prepares Tesla Model E Electric Car Debut In 2015"
i 2014 heter det "the lower-cost Tesla electic car expected out in 2017"

Spørsmålet er om 2017 er endeleddet i tidsforskyvningen eller om flere kan ventes.
Har en mistanke om at den reelle årsaken til disse forskyvningene er at TM i likhet
med alle sine konkurrenter i elbilklassen Leaf/Golf støter på et enda uløst problem
med reell rekkevidde 300km innenfor en kommersiell lønnsom salgspris på $40 K.

Anser det derfor for minst 50% sannsynlig minst en ny tidsforskyvning vil komme.
Kanhende 2020 er det mest realistiske alternativet?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

jkirkebo

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 25. februar 2014, klokken 15:28
I følge denne er modelbetegnelsen E ikke fastsatt enda.
TM foretrekker å referere til Gen3 inntil videre.

Sannsynlig pris $40K og range 200 miles.
Går ut fra det er "Tesla-miles" = sannsynligvis 180 EPA miles = 290 km.

Med uendrede norske avgiftsregler burde det tilsi en pris mellom NOK 300 og 400 K.
Dersom krona fortsetter å synke antakelig nærmere 400 enn 300.

Hvorfor tror du det? Om vi legger prispolitikken på Model S til grunn (kurs + ca. 13%) havner jeg på ca. 275.000 kroner. At krona skal synke med et par-tre kroner mot dollaren de neste 3 årene har jeg ikke trua på.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

timingbeltkiller

#21
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 25. februar 2014, klokken 15:56
Hvorfor tror du det? Om vi legger prispolitikken på Model S til grunn (kurs + ca. 13%) havner jeg på ca. 275.000 kroner. At krona skal synke med et par-tre kroner mot dollaren de neste 3 årene har jeg ikke trua på.
JA, 40 X 6 X 1,13 = 271
Men allerede kurs 7 gir 316 og kurs 8 361

Om TM legger seg på 1,13 eller går opp noen hakk, avgjøres antakelig
mest av forholdet på markedet lanseringsåret:

1.
Opererer konkurrentene med dagens rekkevidde og med inflasjonsreviderte
priser, er de kloss opptil 300. Og da vil det være å gi bort penger for TM å selge for under 350. Spesielt siden vi må regne med 40 K dollar er magert kalkulert.

2.
Har konkurrentene øket sin range lik Tesla sin, har de nok også måttet øke prisene til et sted mellom 350 og 450.  Fremdeles ren idioti av TM å selge for under 350.

DESSUTEN opererer vi har med listepriser skrapa bil.
Alle biler, el som fossil, selges i praksis til de aller fleste kjøpere
oppgradert med nødvendig og ønskelig tilleggsutstyr fra 50K og oppover.

VIDERE er 1,13 basert på forskjellen i generelt kostnadsnivå og i kostnadskrevende forbrukervern-regler 2014. Det er antakelig realistisk å regne med disse forskjellene vil fortsette å øke disfavør Norge favør USA i årene som kommer.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

jkirkebo

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 25. februar 2014, klokken 17:27
1.
Opererer konkurrentene med dagens rekkevidde og med inflasjonsreviderte
priser, er de kloss opptil 300. Og da vil det være å gi bort penger for TM å selge for under 350. Spesielt siden vi må regne med 40 K dollar er magert kalkulert.

2.
Har konkurrentene øket sin range lik Tesla sin, har de nok også måttet øke prisene til et sted mellom 350 og 450.  Fremdeles ren idioti av TM å selge for under 350.

Alikevel tror jeg Tesla vil gjøre det. De gjør det samme i Kina nå, der de kunne tatt seg VESENTLIG bedre betalt for TMS. De har alikevel valgt å holde samme pris der som i resten av verden. Det er en del av filosofien til Tesla, at bilene skal koste det samme overalt justert for avgifter og enkelte lokale forhold. Derfor tror jeg en melking av det norske markedet er lite trolig.

Dessuten skal de jo ha opp volumet på TME skikkelig. Det er snakk om ihvertfall 500.000 biler i året.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amoss

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 25. februar 2014, klokken 15:28
Sannsynlig pris $40K og range 200 miles.
Går ut fra det er "Tesla-miles" = sannsynligvis 180 EPA miles = 290 km.

Elon har sagt $35K + evnt. inflasjon. Men du har helt rett i at dette er en skrapet basismodell. Skal man ha P++ med all mulig bling, så blir så klart prisen høyere.

Elon har sagt, også ETTER denne artikkelen, at Gen III skal ha en *realistisk* rekkevidde på minst 200miles. Model S ble lansert med en rekkevidde på 300miles. Så jeg tolker dette som at vi her snakker om 200miles EPA 5, ikke EPA 2. Altså praktisk talt samme som MS60 - 208miles EPA 5.

Når det gjelder utsettelsen av Gen III så ser jeg det dels i sammenheng med utsettelsen av MX (som skulle startet leveringen før jul i fjor), og dels i sammenheng med batterifabrikken. Tar det lengre tid å få opp og igang denne fabrikken må vi nok også vente på GIII. Men med denne igang så har jeg tro på at de får det til, til ca oppgitt pris.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

timingbeltkiller

Sitat fra: Amoss på tirsdag 25. februar 2014, klokken 22:30
Elon har sagt, også ETTER denne artikkelen, at Gen III skal ha en *realistisk* rekkevidde på minst 200miles. Model S ble lansert med en rekkevidde på 300miles. Så jeg tolker dette som at vi her snakker om 200miles EPA 5, ikke EPA 2. Altså praktisk talt samme som MS60 - 208miles EPA 5.
Her klarer jeg ikke å følge med.
300 TM miles for S85 = 265 EPA miles.
Tilsvarende blir 200 TM miles = 200X265/300 = 177 EPA miles.

Sitat
Når det gjelder utsettelsen av Gen III så ser jeg det dels i sammenheng med utsettelsen av MX (som skulle startet leveringen før jul i fjor), og dels i sammenheng med batterifabrikken. Tar det lengre tid å få opp og igang denne fabrikken må vi nok også vente på GIII. Men med denne igang så har jeg tro på at de får det til, til ca oppgitt pris.
Får håpe du rett og jeg tar feil når jeg tror det henger vel så mye sammen med enda
uløste vansker med å parre planlagt range med planlagt pris.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Amoss

#25
Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 26. februar 2014, klokken 13:47
Her klarer jeg ikke å følge med.
300 TM miles for S85 = 265 EPA miles.
Tilsvarende blir 200 TM miles = 200X265/300 = 177 EPA miles.

Da de spekket Model S i sin tid var gjeldende EPA standard det som i dag er kjent som EPA 3 cycels test. Senere ble denne utvidet med to tester til, for å gi ett mer realistisk bilde av rekkevidden. Dette er kjent som EPA 5 cycels test.

Model S ble altså konstruert for å ha en rekkevidde på 300 miles etter den gamle standarden, noe den oppfylte. Når den så ble testet etter den nye - EPA 5 cycles testen - ble rekkevidden 265miles, som mange mener er mye mer realistisk enn den gamle.
Altså:
300 EPA(3) miles for S85 = 265 EPA(5) miles for S85.

I dag er det helt meningsløst å bruke den gamle standarden for å spesifisere rekkevidden på en kommende bil. At Elon presiserte at Model E skulle ha minimum 200 *realistiske* miles tolker jeg som at han snakker om EPA(5) miles og ikke EPA(3) miles. Altså vil - etter min mening - GenIII/Model E komme med ca samme EPA(5) rekkevidde som dagens Model S 60kWt (208miles).

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 26. februar 2014, klokken 13:47
Får håpe du rett og jeg tar feil når jeg tror det henger vel så mye sammen med enda
uløste vansker med å parre planlagt range med planlagt pris.

Vi er vel egentlig enige?  Bare at svaret på "uløste vansker" = Gigafabrikken. (Det er jo ikke "løst" før fabrikken er oppe og går, og klarer å levere de batteriene som trengs til den prisen man ønsker.)


EDIT:  Link til EPA testen: http://en.wikipedia.org/wiki/FTP-75
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

timingbeltkiller

Er denne innsenderen på http://insideevs.com/elon-musk-confirms-free-supercharging-for-tesla-gen-3-model-e/

pessimistisk eller realistisk?

"My main concern is that by the time I get done adding super charging and whatever other accy's I want, the car will be 50000$. My bet is that will be the case. even at 50 K I might go for it anyway. Still need to see the styling. If it looks like the X it will be a negative for me,..."
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 27. februar 2014, klokken 20:09
Er denne innsenderen på
http://insideevs.com/elon-musk-confirms-free-supercharging-for-tesla-gen-3-model-e/
pessimistisk eller realistisk?
Well, her er en som mener realistisk:

"The first Gen III car will be a sedan like the Model S and the second a CUV(not really SUV) like the Model X.
Although Model E will start at $35k-$39.9k, of course checking off the options list will easily get you to $50k. My guess fully loaded it will be $65k. Half the price of a fully loaded Model S."
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Amoss

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 27. februar 2014, klokken 20:17
Well, her er en som mener realistisk:

"The first Gen III car will be a sedan like the Model S and the second a CUV(not really SUV) like the Model X.
Although Model E will start at $35k-$39.9k, of course checking off the options list will easily get you to $50k. My guess fully loaded it will be $65k. Half the price of a fully loaded Model S."

Høres helt rett ut dette.  Da Model S ble lansert var det enkelte som trodde at man skulle få 300miles rekkevidde, 0-60mph på 4->5 sekunder, soltaket, skinninteriør og alt for under US$50k. Dette vet vi alle i dag at ikke var realistisk. Men de holdt ord - bilen KUNNE fåes for (så vidt) under US$50k inkl. skatterabattene, og den KUNNE fåes med både rekkevidden, aksen, soltaket og alt... Men så klart ikke for basisprisen. Samme blir det nok her.  (Tipper egentlig at 40kWt batteriet ble lansert kun for å klare å komme under den oppgitte prisen, og at det egentlig aldri var meningen å gå så langt ned i spekifikasjonene....)


Men denne gangen har de ikke lovet akselerasjon/toppfartsspeks (enda), og heller ikke lovet noen "inntil" rekkevidde. Nå har de sagt at Model E bør ha MINST 200miles rekkevidde (mens J.B Straubel prøver å tone ned dette litt - kommer vi til å se ME utgaven av "40kWt batterivalget" som de egentlig ikke ønsker å selge bare for å nå ned til US$35k?). Så jeg tipper at basisversjonen vil ha en rekkevidde/aks ca tilsvarende MS60. Men nok med minst ett batterivalg til over dette, og med en del utstyrs-alternativer som f.eks. SC. Antageligvis også en "P" model, men tviler på at det blir noen P+, da P+ nå er hva P skulle hatt vært. Men dette har de vel lært nå. Evnt. vil "+" heller stå for "preformans styling" eller noe slikt bling.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

KaiRK

Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA