Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Første dager i en i3, og litt om utstyret

Startet av timingbeltkiller, tirsdag 18. februar 2014, klokken 20:43

« forrige - neste »

TeslaK

Jeg tipper det garantert er moms på elbiler når model 3 kommer, men mulig prosentsatsen er lavere. Tipper prislappen i Norge vil ligge mellom 300-400k.
2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf

OddB

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Epleskreller

Tipper vi får se første i Norge høsten 2019. Første levering blir august 2020. Så vet dere det. Pris blir fra 280k 2020 -kroner..

Så vet dere det :-?
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Voll1

Kanskje Model E kommer for sent! Hva skjer om i3, eGolf og andre har tatt hele markedet før Tesla får levert bilen? Ja, miljøet er vinneren, men kommer Tesla til å få den inntjening de har planlagt? Får de igjen for investeringene? Har de fortsatt penger til å la Model S "leve" (prod, service, etc)? Har VW og BMW bygd ut ny infrastruktur for lading? Mange spørsmål og mange mulige svar. :)  "
Den som lever får se ......
Model S  2013-2018
Model X  2017-

Amoss

Sitat fra: Voll1 på torsdag 04. desember 2014, klokken 19:34
Kanskje Model E kommer for sent! Hva skjer om i3, eGolf og andre har tatt hele markedet før Tesla får levert bilen? Ja, miljøet er vinneren, men kommer Tesla til å få den inntjening de har planlagt? Får de igjen for investeringene? Har de fortsatt penger til å la Model S "leve" (prod, service, etc)? Har VW og BMW bygd ut ny infrastruktur for lading? Mange spørsmål og mange mulige svar. :)  "
Den som lever får se ......

Det er så klart fullt mulig at Model 3 kommer senere enn planlagt. Selv har jeg troen på at de klarer å holde timeplanen sånn ca, men man vet aldri. Mange som ser på forsinkelsene av Teslas tidligere modeller og forventer det samme her....

Regner også med at markedet er mer enn stort nok for flere aktører i markedet for langtrekkende elbiler i denne prisklassen. Men klart, markedet er ennå ferskt og lite (dvs, ikke eksisterende i øyeblikket, da det ikke finnes noe tilbud i denne klassen), og det kan fort komme ting som snur det helt på hodet. Overraskende gjennombrudd hos en aktør der de plutselig kan levere batterier som er betraktelig billigere og/eller lettere/mindre enn for alle konkurrentene f.eks. Og om noen andre skulle komme med dette så er det en mye større trussel mot Tesla enn noe annet. Men her kommer også ting som lade-infrastruktur etc inn, og der ser jeg at Tesla så langt har den store fordelen. Ser ikke noe som etter mitt syn kan endre på dette med det første. Så har derved heller ikke noen bekymring for om de klarer å få igjen for investeringene (de har jo også flere bein å stå på ved salg av batterier til stasjonær energilagring).

Dersom - mot formodning - Model 3 "flopper" (mens Model S/X fortsatt selger som i dag) kan de fortsatt tjene penger på salg av Gen-II bilene (+ evnt. en ny roadster?), og fortsette med det fremover - så fremt de ikke går konkurs. Skulle det verste skje og de går konkurs på satsningen på Gen-III er jeg rimelig sikker på at noen kommer til å kjøpe opp Gen-II delen av firmaet og fortsette satsningen på "store premium elbiler med lang rekkevidde og høy/sportslig ytelse". Denne delen tjener inn penger i dag, og kan sikkert fortsette med det selv med for stor konkurranse i ett lavere prissegment.

Men uansett sier jeg som deg:
Sitat
Den som lever får se ......
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Espen Hugaas Andersen

Jeg tipper følgende:

- Første leveranser Q4 2016 i USA, Q2 2017 i Norge.
- Tilgjengelig med hengerfeste.
- Standard batteripakke på ca 60 kWh, rekkevidde på 350 km EPA.
- Oppgradert batteripakke på ca 90 kWh, rekkevidde på ca 500 km EPA.
- Kommer som 60, 90, 90D og P90D.
- Startpris på 259.000 kroner i Norge, 34.999 USD i USA
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

KrW

Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Amoss

Sitat fra: KrW på onsdag 14. januar 2015, klokken 11:33
Model 3 vil bli vist neste år:

Men den linken fikk ikke med seg alt vedrørende Model 3 fra den sessionen. Den linken du la ut i Model X forumet: på ca 0:30 sier han noe ala "The Model 3 will be the lower cost car that is probalby 3 years away". :(

Dette betyr da sent 2017 eller 2018, og betyr en (liten) forsinkelse i forhold til hva som har vært sagt før. I fjor en gang sa han "om ca. 2 og ett halvt år".

:'(
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

timingbeltkiller

Et Tesla år ligger mye nærmere ett skuddår enn et kalenderår.
Modell X skulle opprinnelig komme i 2013.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Frykter modell 3 vil komme i en skrapa utførelse med bebudet pris $35K.
Men at den med forhåndsbetalt SC, største range og ekstrautstyr de fleste anser som nødvendig,
raskt vil nærme seg 50K.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Amoss

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 15. januar 2015, klokken 14:00
Frykter modell 3 vil komme i en skrapa utførelse med bebudet pris $35K.
Men at den med forhåndsbetalt SC, største range og ekstrautstyr de fleste anser som nødvendig,
raskt vil nærme seg 50K.

Selvfølgelig snakker man om en "skrapa utgave" til basisprisen. Hvor mye ekstrautstyret og superladingen vil koste er foreløpig ukjent, og hva som skal til for å med det som man anser nødvendig vil så klart variere fra person til person.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

kjølholdt

Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Batteritralla

Sitat fra: KrW på onsdag 14. januar 2015, klokken 11:33
Model 3 vil bli vist neste år:

Ref Elon Musk uttalelse

"I think we'll do something more radical"

Det håper jeg på.

De fleste husker vel reaksjonene når "Banglomobilen" Bmw E65 7 serie kom i 2002?

Men designet var av typen "It grows on you", og la på mange måter føringen for hele bilbransjen i tiåret fremover vil jeg si.

Synes BMW har gjort mye det samme med I3, en stygg-tøff bil.

Min samboer likte den ikke initiellt, men nå gjør hun det!

Håper Model 3 kan bli tilsvarende "design changer" som E65 7 serie var i 2002.






Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)


Amoss

Sitat fra: satheesh.net på torsdag 23. april 2015, klokken 10:30
Tesla Offers Slight Glimpse Into Model 3's Status
http://www.nasdaq.com/article/tesla-offers-slight-glimpse-into-model-3s-status-20150422-01542

Men ryktene skal ha det til at de nå søker etter tredjepartsdeler som skal brukes på bilen, så da regner jeg med at de har en viss idè om hva de skal bygge om ikke annet :)

Dersom de skal holde samme tidslinje som for Model S, så har de 10 måneder på seg til å bygge alfaen, noe som ikke er så langt i fra en mulig visning i januar/februar neste år som det har blitt hintet om tidligere. Personlig holder jeg en knapp på at de fullfører første prototype i sommer, og at det som vil bli vist neste år vil være en evnt. revisjon II eller III, og at Beta vil komme raskere enn vi så langt har sett fra Tesla - håper det i det minste ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA