Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bilder av i3

Startet av MindViruz, tirsdag 18. februar 2014, klokken 18:32

« forrige - neste »

MindViruz

Hei.

Ser at flere påstår de oppnår best rekkevidde ved å kjøre med Leafen i D i stedet for ECO.

Det jeg lurer på, er om det svarer seg å kjøre i ECO slik at man får regenerert mest mulig nedover, eller om det er bedre å kjøre i D slik at man får mest mulig fart nedover. Blir farten for stor i D kan man vel bare bremse litt, og da regenererer man vel like mye som i ECO?

johncl

Vitenskapsmann-hjernen min sier at så lenge du faktisk har gravitasjonskrefter med på siden sin så gir det vel alltid best utbytte å regenerere så mye som man kan. Dvs man kommer seg til bunnen av bakken selv om det ikke går like fort. Om man får samme utbytte ved å holde nede bremsen i ECO mode eller sette den i B vet jeg ikke men jeg skulle da tro at bilens B modus ville være optimalt programmert for dette tilfellet siden det er en av grunnene til at modusen finnes.
Perlehvit Leaf 2014

Knotten

Hvis det er snakk om korte bakker, så er det nok best å få hjelp av god fart til å komme opp neste bakke, men i lengre unnabakker er det bra å regenerere. Jeg kjører nesten alltid i ECO og bruker heller fartspedalen 'bitte litt' om det går litt seint i slakke unnabakker.. :P
Det er uansett ikke lurt å regenerere så mye at du må 'gi jernet' for å følge trafikken opp neste bakke, da har du tapt MYE mer enn du regenererte..
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

Thomas Parsli

Sitat fra: MindViruz på mandag 10. februar 2014, klokken 13:17
Hei.

Ser at flere påstår de oppnår best rekkevidde ved å kjøre med Leafen i D i stedet for ECO.

Det jeg lurer på, er om det svarer seg å kjøre i ECO slik at man får regenerert mest mulig nedover, eller om det er bedre å kjøre i D slik at man får mest mulig fart nedover. Blir farten for stor i D kan man vel bare bremse litt, og da regenererer man vel like mye som i ECO?

Hvis man "bremser" (kun regen) i nedoverbakker og er forsiktig på gasspedalen, er det liten forskjell på D og ECO.
Jeg kjører i ECO fordi det er medfører en behaglig kjøring med lite bruk av bremsepedalen, men så kjører jeg også mest mulig med Cruise Control av samme grunn.

Jeg kjører stort sett på veier med andre biler (til dels for mange andre biler) og har få muligheter til å "rulle fritt".

I praksis tror jeg du skal jobbe hardt (eller lite;) for å bruke mindre energi i D...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

eledille

#4
Så lenge farten ikke blir veldig høy er det alltid lønnsomt å flytte energi inn og ut av batteriet så langsomt som mulig. I situasjoner hvor du har mulighet til å velge farten ganske fritt selv så er det en god del å hente. Men så snart det er noen andre på veien så vil de irritere seg grønn hvis du overdriver.

Men hvis du kan holde på uten å forstyrre andre, så kan du late som at du er en berg-og-dalbanevogn. Det bruker minst energi å la farten følge terrenget med minimal bruk av gass og regen, bortsett fra at luftmotstanden øker veldig når farten blir høy. Så det er ikke gunstig verken for forbruk eller sikkerhet å trille i vill fart ned lange bakker, da er det bedre å regenerere.

Men om du kan holde lav fart på en bakketopp, la farten øke nedover, og så trille halvveis opp neste motbakke så har du spart energi. Om du planlegger så du kan gi akkurat så mye gass at farten dabber jevnt oppover hele motbakken i stedet for å måtte gi masse gass siste halvparten, så har du spart enda mer.

Det kan virke som at det er lettere for folk å trille mer hvis bilen ikke regenererer noe særlig når man slipper gassen, men det er mulig å få til hvis man konsentrerer seg om det uansett D eller ECO.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

cra

Enkelt sagt er det mest økonomisk å aldri bremse (fordi det alltid vil være litt tap også i regen), men hvis du først må bremse er det selvsagt regen som gjelder. Tilsvarende er det mest økonomisk nå aldri trykke på fartspedalen (men da kommer man jo aldri noe sted), og når du først må så er det å trykke så forsiktig/lite som mulig.

Der er plenty grafikk på bilens skjermer til å hjelpe deg å følge med på forbruket og legge seg til en økonomisk kjørestil. Som andre har nevnt over så er det største problemet alle de andre, som hindrer deg i å kjøre helt økonomisk. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Strømbil

Mener å ha lest en plass her på forumet at den optimale farten mtp. luftmotstand er mellom 70-80 km/t.
Det vil si at luftmotstanden er så stor over 80km/t at det er mer økonomisk å bruke regen.
Jeg ruller altid opp til 80km/t, setter så bilen i eco og bruker regen for å holde den farten. Mot slutten av bakken tillater jeg meg å øke farten noe, slik at jeg ofte har 90 i bunn av bakken.
Gjør det motsatte før oppoverbakker, der jeg ofte ligger litt over fartsgrensen i bunn av bakken og heller slakker av noe oppover mot toppen.
Dette har funket fint for meg.

Har dog ingen vitenskap å vise til for at 70-80 km/t er den optimalt.
Svart Nissan Leaf 2013.

BE

Alt over 50-60 km/t vil medføre tildels betydelig redusert rekkevidde, luftmotstanden øker med kvadratet av hastigheten.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Kjell Leaf

Sitat fra: Strømbil på tirsdag 11. februar 2014, klokken 09:50
Mener å ha lest en plass her på forumet at den optimale farten mtp. luftmotstand er mellom 70-80 km/t.
Det vil si at luftmotstanden er så stor over 80km/t at det er mer økonomisk å bruke regen.
Jeg ruller altid opp til 80km/t, setter så bilen i eco og bruker regen for å holde den farten. Mot slutten av bakken tillater jeg meg å øke farten noe, slik at jeg ofte har 90 i bunn av bakken.
Gjør det motsatte før oppoverbakker, der jeg ofte ligger litt over fartsgrensen i bunn av bakken og heller slakker av noe oppover mot toppen.
Dette har funket fint for meg.

Har dog ingen vitenskap å vise til for at 70-80 km/t er den optimalt.
Hvis du ser på computeren din der den viser KW/mil er det en hvit horisontal søyle som viser forbruk i øyeblikket. Når du har regenerert vil denne søylen stå på null til du har brukt opp det du har regenerert.
Da er det lett å se hvor langt opp i bakken du kommer før du har brukt opp det du regenererte.  Da kan du etterpå sammenligne med å la bilen rulle fritt.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Griffel

Sitat fra: Strømbil på tirsdag 11. februar 2014, klokken 09:50
Mener å ha lest en plass her på forumet at den optimale farten mtp. luftmotstand er mellom 70-80 km/t.
Det tviler jeg på at du har lest. Kanskje helle at det er ved disse hastigheter at luftmotstanden begynner å bli betydelig.

For mer detaljer og semivitenskap ref:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5800.msg59957.html#msg59957 med diskusjoner og vedlegg.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

johncl

Etter jeg fikk tips her på forumet at man kan trøkke pedalen i bunn for å få maks effekt selv under ECO modus så har jeg denne på hele tiden. Da får jeg begge mulighetene, hvis det er lite trafikk kan jeg kjøre seigt for å spare energi, men når det trengs gi litt ekstra på så jeg ikke irriterer folk bak meg.
Perlehvit Leaf 2014

Kjell Leaf

Sitat fra: johncl på tirsdag 11. februar 2014, klokken 10:36
Etter jeg fikk tips her på forumet at man kan trøkke pedalen i bunn for å få maks effekt selv under ECO modus så har jeg denne på hele tiden. Da får jeg begge mulighetene, hvis det er lite trafikk kan jeg kjøre seigt for å spare energi, men når det trengs gi litt ekstra på så jeg ikke irriterer folk bak meg.
Jeg kjører nesten bare B + Eco, og bruker CC nesten hele tiden. Da bremser bilen godt ned foran kryss når jeg slår av CC, vil jeg bremse ned litt saktere trår jeg bare litt på gasspedalen før jeg slår av CC.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Strømbil

Mener fortsatt at jeg har lest det en plass Griffel. Men, ser jo at ifg. dine beregninger så stemmer det ikke.:)
Svart Nissan Leaf 2013.

eledille

Obs: CC funker fint i flatt terreng, men er langt fra optimalt når det er kupert og det er mulig å la farten variere litt.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA