Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Oppdatert garanti og serviceavtale - tilbakevirkende kraft

Startet av GotMeTeslaMS, tirsdag 18. februar 2014, klokken 14:20

« forrige - neste »

Kagex

er helt for å klage litt på ting, men klage på at tesla ikke ordner forsikring er vel litt luksusproblem eller hva?
P29687

fhovlan

Sitat fra: Wait4TeslaMS på mandag 10. februar 2014, klokken 07:43
Skal i følge Tesla få mitt eksemplar om noen uker. Kjenner på at opplevelsen det gir å kjøpe en Tesla står i grell kontrast til det å kjøre den.

Fra vi ingikk avtale om kjøp har:
- Utleveringssted blitt flyttet med 5 mil.
- Leveranse tidspunkt er flyttet med minst 1 måned.
- Adapteret som ble anbefalt og skal følge med er mangelvare (var påstått i leveranse da vi signerte avtale).
- Forsikring av bilen klarer Tesla ikke å ordne, så det må vi selv fikse.
- Ekstrautstyr som gummimatter osv klarer de ikke levere med, men det må bestilles på internett/service center separat som om de kommer fra en annen leverandør.

Om ikke annet hadde det vært greit med en forklaring og en beklagelse for ulempene.

Joda, jeg skjønner at dette høres ut som syting. Men når Tesla heller ikke tar bruktbiler i bytte og f.eks. Audi nå hevder de har en SUV med 70 mil rekkevidde på tegnebrettet, hva er da sjansen for at Tesla kan overleve med sitt "fremtidens" serviceløse internett salg?

Jeg tror ikke vi kjøper Tesla for andre gang om de ikke de nok en gang er helt unike på miljøvenlighet og teknikk.

Så kjære Tesla: Please, skjerp servicenivået!

Ja, eller kjøp deg ein Tesla! :-)
Synd, den gangen at Think ikkje ville ta din Ford Focus i innbytte heller!

SIS

OW

Jeg tror det er viktig å huske på en ting, og det kommer oss forbrukere til gode. Tesla opererer som egen forhandler, det er ingen mellomledd som også skal ha grov fortjeneste. Det er et pluss i boka for Tesla for sin del. At jeg slipper 10 000 kroner billigere unna (ref. BMW) mot levering i Drammen (jeg bor i Telemark - den er ennå lenger enn lillestrøm) er jeg også superhappy for.

Tesla har ikke trua på forhandlere og varierende priser i forskjellige markeder. Det er transparent og i mine øyne veldig bra. Det er ikke sikkert alle føler det sånn, men akkurat den servicen med likhet for "alle" er like viktig som mange andre ting for meg.

Det hadde selvfølgelig vært kjekt med mulighet for billigere forsikring gjennom Tesla-avtale, men det er jo ingen garanti for at det hadde vært billigere.

Innbytte er uansett alltid til blodpris. Trekk 20-30 000kr fra prisen på billigste sammenlignbare bil på finn, minst.

Ellers må det være lov å diskutere litt, og man må være forberedt på at ikke alle er enige, når man legger ut en tråd om "aldri mer Tesla". Uansett greit å holde det på et greit høflig nivå da.
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

FruTesla

Bare vent til du får bilen - da får pipen en annen lyd - GARANTERT!! STORFORNØYD!! :) :) :)
Mercedes E 220 CDI
Model S 85 perlehvit - hentet des. 2013 (solgt)
Model S 90D - hentes 21. juni 2017

Muffinman

Sitat fra: OW på mandag 10. februar 2014, klokken 17:38
Tesla opererer som egen forhandler, det er ingen mellomledd som også skal ha grov fortjeneste. 
Det betyr også null konkurranse. Jeg har opplevd nærmere 10% differanse mellom billigste og dyreste forhandler på en ny BMW i prisklasse 4-500". Og det innenfor samme fylke.

cyber

Tesla har ikke trua på forhandlere og varierende priser i forskjellige markeder.

Dette er det geniale med Tesla, men det innebærer selvfølgelig mangel på konkurranse i salgsleddet - noe som ikke kommer kundene tilgode.
Men, etterhvert som batterikosnadene synker kan Teslabilene bli bedre utstyrt uten at prisene økes - det er bra for nye kunder  :D 

OW

Hvilken konkurranse i et ikke-eksisterende forhandlernett? Tror vi skal lete veldig lenge etter en forhandler som kan konkurrere mot USA priser i Norge. I USA kan jeg skjønne de kanskje skulle ønske seg litt mer konkurranse, men i Norge? Så lenge Tesla opererer med så like USA priser som de gjør ser jeg ingen behov for en konkurranse på priser som skal legge seg oppå Tesla sine.

Gå til BMW sine USA sider og prøve å spesifisere en M5. Hvis norske forhandlere noen gang kommer til å operere med sånne priser på ekstrautstyr blir jeg lykkelig.
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

frekri

- Utleveringssted blitt flyttet med 5 mil.
Jeg ble overrasket over dette selv. Jeg synes det er litt merkelig at vi må hente bilen i Drammen når de i USA leverer bilen hjem til folk.

- Leveranse tidspunkt er flyttet med minst 1 måned.
Jeg antok at det ville skje etter å ha lest på forumene, men ser at det er problematisk for mange som legger planer i forhold til leveringstidspunkt.

- Adapteret som ble anbefalt og skal følge med er mangelvare (var påstått i leveranse da vi signerte avtale).
Enig i at dette er dumt.

- Forsikring av bilen klarer Tesla ikke å ordne, så det må vi selv fikse.
Det tar 2 sekunder å ordne på f.eks. if.no. Tesla gir beskjed til if når forsikringen skal starte når du får bilen levert.

- Ekstrautstyr som gummimatter osv klarer de ikke levere med, men det må bestilles på internett/service center separat som om de kommer fra en annen leverandør.
Det er jo bare å bestille i etterkant.

- At Tesla ikke tar imot bruktbil
Det finnes mange steder som tar imot bruktbiler. Jeg synes det er riktig prioritering av Tesla. De har ikke kompetanse på annet enn elbiler og jeg ville ikke ansatt folk med slik kompetanse bare for å ta imot bruktbiler.
Model S85 - grå, luft, pano, lydstudio, tech
Bestilte 10. sep
Bekreftet 11. sep
VIN 6. des.
Building 10. jan
In transit 15. jan
Levert 25. feb 2014

GotMeTeslaMS

Sitat fra: fhovlan på mandag 10. februar 2014, klokken 17:06

Ja, eller kjøp deg ein Tesla! :-)
Synd, den gangen at Think ikkje ville ta din Ford Focus i innbytte heller!

Ja, ikke sant. Focusen var egenkapital og Th!nk gikk konk før vi rakk og selge. Veldig synd. Neste fase i planen var Tesla og innbytte av fosil nr 2.

Sånn sett har jeg vel nå ventet ca 5-6 år på Tesla, men var bevisst noe mer aventende med å signere el-bil kjøpet denne gangen inntil jeg så at leveransene kom igang for alvor.

Jeg føler meg ikke støtt av svar på tiltale og svulstige uttalelser når overskriften er så provoserende, men finner trøst i uttalelse om stadig bedre service på Skøyen.

Jeg må allikevel tilstå at det ville vært veldig behagelig å bli møtt med den samme "varmen" som jeg har opplevd hos fosilleverandørene.

Bor i Drøbak. Har Tesla Model S 85. Har en el-sykkel (oppgradert Xilhouette Kondisjonalis) som gir ekstra medvind i tråkkene :-).

cra

Sitat fra: Wait4TeslaMS på mandag 10. februar 2014, klokken 21:24
Jeg må allikevel tilstå at det ville vært veldig behagelig å bli møtt med den samme "varmen" som jeg har opplevd hos fosilleverandørene.

Kan det være at denne varmen kommer at at de vet at de kan flå deg gang på gang på gang for slitedeler og diverse vedlikehold?  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

janmb

Sitat fra: MyTess på mandag 10. februar 2014, klokken 15:18
Det må være lov å være misfornøyd, eller påpeke mangler uten å bli slått ned på den måten.

Det er ikke å være misfornøyd eller påpeke mangler trådstarter får reaksjoner for.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

espenlg

Sitat fra: snurrehue på mandag 10. februar 2014, klokken 11:00
Å bare tilby henting i Drammen er å redusere servicenivået. Og man betaler fremdeles det samme for bilen. Ingen effektivisering av Teslas organisasjon og reduserte logistikk-kostnader som kommer kunden til gode.
Ikke glem at det bor noen utenfor Oslo sentrum også da. For min del så betyr henting i Drammen at jeg får mange mil kortere reisevei. Drammen er fullt forståelig da det er dit "alle" biler kommer til landet. Forutsatt at man bor i nærheten riktignok men der er ikke 5 mil noen grunn til å skrike.
S85 | Grå | 19" | Alt utstyr minus luft, hylle og 7-seter.
Bestilt 06.09.13 | Bekreftet 09.09.13 | VIN 24.09.13 | I produksjon 03.01.14 | Levering 21.02.14

Balrog

Jeg tror det er viktig å huske på en ting, og det kommer oss forbrukere til gode. Tesla opererer som egen forhandler, det er ingen mellomledd som også skal ha grov fortjeneste. Det er et pluss i boka for Tesla for sin del. At jeg slipper 10 000 kroner billigere unna (ref. BMW) mot levering i Drammen (jeg bor i Telemark - den er ennå lenger enn lillestrøm) er jeg også superhappy for.

Tesla har ikke trua på forhandlere og varierende priser i forskjellige markeder. Det er transparent og i mine øyne veldig bra. Det er ikke sikkert alle føler det sånn, men akkurat den servicen med likhet for "alle" er like viktig som mange andre ting for meg.

At Tesla opererer som "sin egen forhandler" er selvsagt ikke for å spare forbrukerne for penger i form av lavere priser. Det er kun for å sikre seg også forhandlerleddets fortjeneste slik at de selv sitter med hele fortjenesten selv, akkurat slik Apple, Microsoft, Dell etc gjør når de selger "direkte til kunde".

Som profesjonelle selgere selger selvsagt dette som at kunden "sparer penger", når sannheten er at Tesla tjener mer.

Jeg tror Tesla hadde fungert langt bedre om de hadde kjøpt opp en eksisterende forhandlerkjede og derved fått kompetanse, fungerende bemanning og geografisk dekning i løpet av langt kortere tid. På meg har flere av Teslas ansatte gitt inntrykk av at de ikke ante noe som helst om elbil, kundebehandling og knapt nok hvordan en bil fungerer.

Aller best hadde vi forbrukere vært tjent med at Tesla solgte til bilforhandlere slik at hvilken som helst bilselger også kunne selge deg Tesla. Da hadde det blitt priskonkurranse på Teslaen og "forhandlermarginen" hadde blitt en fungerende markedspris.

Dessverre fungerer bilbransjen stort sett som monopoler med faste priser. Eller kanskje heldigvis. Høyere bilpriser betyr mindre utslipp av miljøgifter og klimagasser.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Bent

Sitat fra: Balrog på tirsdag 11. februar 2014, klokken 12:28
At Tesla opererer som "sin egen forhandler" er selvsagt ikke for å spare forbrukerne for penger i form av lavere priser. Det er kun for å sikre seg også forhandlerleddets fortjeneste slik at de selv sitter med hele fortjenesten selv, akkurat slik Apple, Microsoft, Dell etc gjør når de selger "direkte til kunde".
Når Tesla velger å kun selge direkte så er nok det tildels fordi bilforhandlere er nærmest universelt forhatt i USA og Tesla ønsket å gå en annen vei, dels fordi å inngå avtaler med forhandlere i USA er en ren dødsdom over muligheten til å selge direkte selv pga spesiell lovgiving rundt akkurat dette, og dels fordi tradisjonelle bilforhandlere vil ha svært dårlig motivasjon for å selge en kompromissløs type elbil som en Tesla og den ville derfor måtte forvente å få svært stemoderlig behandling der.

Noe av dette er lite relevant i Norge men de har nå allikevel tatt med seg mye av tankegodset fra Musk & co når de etablerte seg her. Når det er sagt så selges jo Tesla i Norge av andre også da, som f.eks. CarPoint i Trondheim, tilsynelatende med Teslas velsignelse. Tror ikke man ser mye av dette i USA.
Tesla Roadster, 25Mm

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA