Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Oppgraderte bremser kommer!

Startet av artemiss, tirsdag 18. februar 2014, klokken 13:31

« forrige - neste »

artemiss

Jeg ladet bilen min til 100% i dag for å kjøre 80km(tur/retur) i dag. Jeg ble skuffet da guess-o-meter viste bare 115km! Likevel måtte jeg ta en hurtiglading for å komme meg hjem. Er det andre som opplever å ha så dårlig rekkevidde? Jeg kjørte fra Åros til Holmlia gjennom oslofjordtunnelen. Jeg har hatt bilen i litt under et år og føler at jeg har tatt være på batteriet (lader nesten bare til 80%, kjører den ikke helt tomt, bruker svært sjelden hurtiglader), bortsett fra da jeg en gang la bilen stå i 3 uker med fulladet batteri mens jeg var på ferie (fordi jeg ikke visste at dette var skadelig for batteriet). Hva mener dere, har batteriet mitt blitt (unnskyld språket mitt) føkka?  :-[
Bor i Åros i Røyken kommune, pendler til Drammen med en svart Nissan Leaf 2012/13. Har kjørt cirka 12800km med bilen så lenge. Engelsk som morsmål, fra New York City.

TorC

GOM endres utifra kjøremønster. Har du kjørt hardt siste tur, og i tillegg kanskje brukt godt med varme i bilen så blir GOM lav.  Mange lange bakker gir økt forbruk. Og hvis du i tillegg har hatt det godt og varmt i kupeen, så er nok 80 km ikke noe mer enn det du kan forvente.

For å sjekke om batteriet har fått reduksjon kan du bruke LeafSpy (søk på forumet). Du kan få en viss pekepinn ved å se på den ytre raden på batteristatusen for se om den har alle strekene. Hvis du har mistet en av disse kapasitetsstrekene har du et problem....
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Powerflux

Jeg kjører nesten samme strekning som deg(Nordstrand-Røyken) og nå på vinteren er tur/retur en umulighet.
Oslofjordtunnelen er et h... som suger MYE fra batteriet. Har du i tillegg på varme så er løpet helt kjørt.
Forferdelig skuffende men sånn er det :-\

Hvor på den strekningen hurtigladet du??
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

artemiss

Jeg brukte hurtiglader på Mcdonalds i Vinterbro. Takk for svarene, jeg kommer til å prøve den Leaf Spy greie :)
Bor i Åros i Røyken kommune, pendler til Drammen med en svart Nissan Leaf 2012/13. Har kjørt cirka 12800km med bilen så lenge. Engelsk som morsmål, fra New York City.

bjorn_2390

Ser du akter å teste LeafSpy. Selv har jeg funnet den litt for teknisk, men mange har stor glede av den.

Men:
Som TorC også sier, erfarer også jeg at kjøremønster og -stil er helt vesentlig for å oppnå god (les: bedre) rekkevidde. Jeg trodde først ikke at dette var noe å henge seg opp i, syntes det virket helt sprøtt og at det tenderte til oppspinn og fantasi. Der tok jeg skammelig feil, gitt. Jeg er blitt helt tatt på senga, av hvor stor forskjell det kan utgjøre.

Så ikke undervurdér dette: Prøv å gå aktivt inn for å være en særdeles "myk" trafikant et par dager i strekk, hvis du ikke har forsøkt dette før. Du kan bli overrasket over både rekkevidde, og også bedre regenerering, opplever jeg. Jeg bruker dette ganske bevisst, for jeg er vanligvis ingen utpreget lettvekter på "gassen". Men hvis jeg virkelig trenger god rekkevidde en dag, går jeg bevisst inn for å få det  :)

God tur.
Blå Euro-Leaf (2012)

Belloq

Sitat fra: bjorn_2390 på mandag 10. februar 2014, klokken 20:04
Ser du akter å teste LeafSpy. Selv har jeg funnet den litt for teknisk, men mange har stor glede av den.

Men:
Som TorC også sier, erfarer også jeg at kjøremønster og -stil er helt vesentlig for å oppnå god (les: bedre) rekkevidde. Jeg trodde først ikke at dette var noe å henge seg opp i, syntes det virket helt sprøtt og at det tenderte til oppspinn og fantasi. Der tok jeg skammelig feil, gitt. Jeg er blitt helt tatt på senga, av hvor stor forskjell det kan utgjøre.

Så ikke undervurdér dette: Prøv å gå aktivt inn for å være en særdeles "myk" trafikant et par dager i strekk, hvis du ikke har forsøkt dette før. Du kan bli overrasket over både rekkevidde, og også bedre regenerering, opplever jeg. Jeg bruker dette ganske bevisst, for jeg er vanligvis ingen utpreget lettvekter på "gassen". Men hvis jeg virkelig trenger god rekkevidde en dag, går jeg bevisst inn for å få det  :)

God tur.
hehe ja det virker helt sprøtt.
Fatter ikke at det kan stemme, at batteriet får mer lagringskapasitet hvis man kjører roligere noen dager. Jeg skjønner at guessometert vil øke fordi du kjører mer effektivt ,  men er ikke med på at man får noe lengre kjøre lengde av den grunn. Merkelige greier hvis det stemmer, må prøves ut ja:)
P85 2014

Villaterje

Jeg kjører Drammen-Langhus(6 mil) hver dag gjennom Oslofjordtunnellen og har mellom 40 og 50% kapasitet igjen(en vei) når jeg kommer frem. Har riktignok Euroleaf kjøpt i november, men syntes rekkevidden din var litt kort.
Nissan Leaf Acenta 2013

Knotten

Sitat fra: Belloq på mandag 10. februar 2014, klokken 21:17
Sitat fra: bjorn_2390 på mandag 10. februar 2014, klokken 20:04

Fatter ikke at det kan stemme, at batteriet får mer lagringskapasitet hvis man kjører roligere noen dager. Jeg skjønner at guessometert vil øke fordi du kjører mer effektivt ,  men er ikke med på at man får noe lengre kjøre lengde av den grunn. Merkelige greier hvis det stemmer, må prøves ut ja:)

Gjettometeret forteller ingen ting om hvor mye du lader eller hvor stor lagringskapasitet du har til enhver tid.
Det gjetter jo bare hvor langt du kommer utifra endel parametere, de 2 viktigste:
Hvor mye energi batteriet i øyeblikket inneholder.
Hvordan du har kjørt de siste kilometrene, har du kjørt litt hardt, eller i oppoverbakker gjetter det på kortere rekkevidde utfra at det gjetter at 'slik vil det fortsette' framover.

Om gjettometeret f.eks øker fra 110 til 120km betyr det ikke at du har regenerert nok til å være garantert å kjøre 10 km lengre.
Det er endel fossilbiler som også har gjettometer, jeg tviler på at de 'fyller bensin på tanken'.. ::)

MEN - Energy Econometeret, som kan vises under Power meteret, 'husker' hvor mye du har regenerert f.eks. i siste nedoverbakke. Her kan du følge med på hvor lang tid (kort..) du kan kjøre på renenerert energi f.eks. etter en lang unnabakke..

Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA