Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla Stavanger servicenivå

Startet av Frosta Leaf, tirsdag 18. februar 2014, klokken 10:02

« forrige - neste »

Powerflux

Sitat fra: Gordon Retriever på tirsdag 11. februar 2014, klokken 17:55
Sitat fra: Powerflux på tirsdag 11. februar 2014, klokken 16:33
*Edit* Ser nå at det er 4700 SEK UTEN Mva. som gjelder innenfor EU.
Så spørs det da om de selger den uten Mva. til en nordmann som plukker den opp Poste Restante i Sverige :o

Den momsfrie prisen gjelder nok kun hvis kabelen sendes til en adresse utenfor EU. ;)
Mnjaaa, i så fall blir jo ikke pris diffen så veldig stor!
Syntes vel at 6500+frakt er latterlig dyrt men.........
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Gordon Retriever

Ja, man betaler i praksis flere tusen kroner for miniatyrisering - dvs. at kladden bygges inn i håndtaket.
Å være pioner har sin pris; jfr. at i-MiEV kostet 240.000 kroner da den ble lansert.  :)

Bobbulf

Sitat fra: StineLeaf på tirsdag 11. februar 2014, klokken 18:01
Bobbulf: Fantastisk løsning! Har prøvd å maile Charge-Amps om dette, men får aldri noe svar. Fungerer alt annet som vanlig? Da tenker jeg på timer og varme (mulig dette ikke har noe med kabelen å gjøre, men det skader ikke å spørre...)
Ja alt virker ok  :)
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Powerflux

#33
Sitat fra: Gordon Retriever på tirsdag 11. februar 2014, klokken 18:41
Ja, man betaler i praksis flere tusen kroner for miniatyrisering - dvs. at kladden bygges inn i håndtaket.
Å være pioner har sin pris; jfr. at i-MiEV kostet 240.000 kroner da den ble lansert.  :)
Spørs vel om den øverste er verd 2000 mer enn den under??
http://www.elbilshop.no/type1.html
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Gordon Retriever

Sitat fra: Powerflux på tirsdag 11. februar 2014, klokken 18:57
Spørs vel om den øverste er verd 2000 mer enn den under??

I utgangspunktet synes jeg ikke det. På den annen side er den dyreste kabelen 7,5 meter lang, mens den rimeligste bare har 4 meters kabel. Og siden jeg trenger 6 meter kabel for å rekke fra der bilen parkeres til nærmeste stikkontakt, framstår den dyre kabelen som bedre enn å bruke skjøteledning - og rimeligere enn å få elektriker til å montere en ny stikkontakt. :)

StineLeaf

Hvis man bestiller direkte fra http://charge-amps.com blir det vel omtrent 1000 kr billigere enn hvis man tar det via Elbilshop. Har sett et regnestykke på en annen tråd hvor det endte opp med ca 5700 NOK (inkludert frakt og avgifter ved innførsel) fra Charge-Amps. 6500 NOK fra Elbilshop er uten frakt.
Rød Nissan Leaf Acenta som eneste bil.
Registrert 13.01.2014
Oslo/Kristiansand.

Gordon Retriever


Med dagens vekslingskurs tilsvarer SEK 4700 pluss 25% moms ca. NOK 5590.
Frakt og fortollingsgebyr kommer i tillegg. Likevel endel billigere enn å kjøpe fra Elbilshop.

Samtidig må man gjøre seg opp en mening om hvor mye fem års norsk reklamasjonsrett, samt det å slippe å fylle ut tollpapirer ved eventuelle reklamasjoner er verdt når det kommer til stykket. :)

StineLeaf

Reklamasjonsretten, ja... Den hadde jeg glemt. De har vært så behjelpelige når det har vært noe feil har jeg skjønt her på forumet, men det kan jo fort snu. Elbilshop svarer jo faktisk på mail også.
Rød Nissan Leaf Acenta som eneste bil.
Registrert 13.01.2014
Oslo/Kristiansand.

TB

Tråden om EVI kabelen har endra seg til Charge-Amps tråd  ;D

Henger meg på:
Eg opplevde feil på min Charge-Amps kabel. Ingen tollpapir var nødvendig og fylle ut. Eg pakka ned kabelen, og FedEx henta pakka på døra. Etter ei tid kom det ny kabel frå Charge-Amps, med FedEx på døra.

Men, det tok litt tid - pga. Charge-Amps hadde ingen nye kablar inne. Min erfaring er svært god, sjølv om det tok ein del tid.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

emil

Sitat fra: TB på tirsdag 11. februar 2014, klokken 21:50
Tråden om EVI kabelen har endra seg til Charge-Amps tråd  ;D

Henger meg på:
Eg opplevde feil på min Charge-Amps kabel. Ingen tollpapir var nødvendig og fylle ut. Eg pakka ned kabelen, og FedEx henta pakka på døra. Etter ei tid kom det ny kabel frå Charge-Amps, med FedEx på døra.

Men, det tok litt tid - pga. Charge-Amps hadde ingen nye kablar inne. Min erfaring er svært god, sjølv om det tok ein del tid.

Egnetlig samme opplevelse, fikk ferdige utfyllte tollpapirer i esken med den nye kabelen.

Litt ventetid på å få erstatningskabel, og mye ventetid på å få svar angående reklamasjon. Men for kablene som ble levert i september/oktober i fjor hadde de vel vært uheldige med leverandøren av noen av komponentene så kablene ikke fungerte som de skulle.

Største problemet var at FedEx ikke har egne biler der jeg bor, så pakken ble levert ut av Bring, og de ville ikke ta returpakka tilbake siden den var FedEx og ikke posten. Det løste seg ved at jeg fikk en posten sendingslapp fra FedEx og så gikk på posten for å levere inn pakka.

Men spørsmålet er helt klart hva som skjer om kabelen får problemer om et år eller tre. For min del har den allerede betalt seg, så det er ikke noen krise om jeg må kjøpe ny kabel om noen år. Da er det kanskje Mode3/Type2 stolper "alle steder" så det holder med en Type2-Type1 kabel.

Knotten

Sitat fra: Gordon Retriever på tirsdag 11. februar 2014, klokken 19:42

Med dagens vekslingskurs tilsvarer SEK 4700 pluss 25% moms ca. NOK 5590.
Frakt og fortollingsgebyr kommer i tillegg. Likevel endel billigere enn å kjøpe fra Elbilshop.

Samtidig må man gjøre seg opp en mening om hvor mye fem års norsk reklamasjonsrett, samt det å slippe å fylle ut tollpapirer ved eventuelle reklamasjoner er verdt når det kommer til stykket. :)

Samt å bidra til at det finnes en NORSK leverandør av duppeditter til våre kjære elbiler.. 8)
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

Powerflux

Til en viss grad enig men det bør ikke bli en unnskyldning for å holde prisene skyhøye!
Blir prisgapet for stort så handler folk fra andre land, enkelt og greit!!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Griffel

Sitat fra: MindViruz på tirsdag 11. februar 2014, klokken 14:16
Men er det ikke TN-anlegg i USA da, for det meste? Det er vel likt TN anlegget vi har her hjemme?
USA er så stort at jeg ikke vil påstå at det er slik overalt, men jeg tror dette er vanlig
(Jeg har bare vært i USA et års tid, og ikke i mange stater):
For boligdistribusjon benyttes enfase distribusjonstransformatorer, 240V med midtuttak.
Da får en enfas 120V for vanlige forbrukskurser, og enfas 240V til større forbrukere. Enfas TN anlegg her hjemme vil ha N på ene pinnen. USA vil istedet ha det på en midtpinne.
(En fase med midtutak kalles ofte feilaktig 2fas, men siden disse er forskjøvet 180 grader blir det bare en fase alikevell)

Næringsdistribusjon: delta koblet transf. hvor ene vikling har midtuttak. Så helt likt TN Europa er det ikke.

I tillegg finnes noen lokale forskrifter som avviker fra IEC 61851-1 (Ladestandarden), blant annet på jorfeilbeskyttelsesmekanismen, det er ulike krav til ledningene som kan benyttes++. Det er jo tydelig her på forumet at kladder fra Japan og Europa virker men at i et hvertfall endel USA kladder oppfører seg rart har. Nå har jo EVI CE-merket denne, men det er jo ting som tyder på at de kanskje ikke har studert det Norske distribusjonsnettets krav.

På et av de første spørsmålene her på forum om en USA veggboks noen ønsket å importere privat var vi så heldige at bruks og montasjeanvisningen lå på nettet og at det ut fra disse var tydelig at den ikke ville virke her, eller i resten av Europa for den saks skyld, men stort sett går det ikke an å lese i dokumentasjonen om disse modellene er greie i Norge eller ikke.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

MindViruz

Så i praksis reagerer elekrtonikken annerledes på fasevinkelen (vi har vel 120 grader her) og muligens hva som skjer med en evt. jordfeil i nettet vårt?

Frosta Leaf

Etter at jeg i sommer fikk min EVI nr er alle problem borte. Ser helt lik ut, eneste forskjell er at den virker hele tiden og alltid. ;D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA