Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla Stavanger servicenivå

Startet av Frosta Leaf, tirsdag 18. februar 2014, klokken 10:02

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: MindViruz på tirsdag 11. februar 2014, klokken 08:14
Slå av hovedsikring og mål spenning mellom inngående faser og jord. Er denne lik, rundt 130v, er det ikke jordfeil utenfra. Hvis det er feil må everket søke.

Så må din egen installasjon sjekkes for jordfeil. Da trenger du en isolasjonsmåler / megger.
Dersom du har jordfeilbryter vil jeg si at det er tilstrekkelig om du har testet denne. Noe som skal gjøres noen ganger i året uansett.

Det er heller ikke nødvendig å måle spenning mot jord. Den kan være hva som helst uten at det nødvendigvis er noe galt.
Dette er en USA bygget kladd, og sansynligvis ikke helt tilpasset vårt nett.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Kjell Leaf

jeg valgte å avbestille ladekabelen da jeg er redd for at det ikke går å stole på den, kutter den ladingen gjør den en driftsikker Leaf om til en ustabil Tesla på et øyeblikk, det ønsker jeg ikke.
Ender nok opp med å bestille den med justering uten kladd, amerikansk kabel vil jeg ikke ha pga strømnettet.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Knotten

Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 11. februar 2014, klokken 10:13
jeg valgte å avbestille ladekabelen da jeg er redd for at det ikke går å stole på den, kutter den ladingen gjør den en driftsikker Leaf om til en ustabil Tesla på et øyeblikk, det ønsker jeg ikke.
Ender nok opp med å bestille den med justering uten kladd, amerikansk kabel vil jeg ikke ha pga strømnettet.

Anbefaler den..
Det svei godt i pungen når jeg kjøpte den, men nå har den verste svien gitt seg, ladelivet er bra å leve, jeg slipper 'lure' løsninger for å henge opp kladden rundt forbi.. 8)
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

Mippen

Jeg er på jakt etter en 16a lader til min leaf også. Betyr dette at denne ikke er helt til å stole på og hva kan dere anbefale for en grei pris såfall?
Fremtiden er elektrisk.

StineLeaf

Jeg har også en bestilling inne, men har lenge vært i tvil om jeg heller skal investere i en UM-EVSE, tross prisforskjellen. Det er jo veldig greit å kunne velge andre ladestyrker når man er på besøk hos folk. Nylig ladet jeg hos noen venner på 10A med den originale kabelen, og da gikk strømmen titt og ofte. I slike tilfeller kan man velge 6A, ikke sant? Jeg har reservert en UM-EVSE for en stund siden sånn i tilfelle, men har enda ikke hørt noe. Noen som har fått levert kabler fra de i 2014? Når bestilte dere i så fall?
Rød Nissan Leaf Acenta som eneste bil.
Registrert 13.01.2014
Oslo/Kristiansand.

MindViruz

#20
Sitat fra: Griffel på tirsdag 11. februar 2014, klokken 09:07
Sitat fra: MindViruz på tirsdag 11. februar 2014, klokken 08:14
Slå av hovedsikring og mål spenning mellom inngående faser og jord. Er denne lik, rundt 130v, er det ikke jordfeil utenfra. Hvis det er feil må everket søke.

Så må din egen installasjon sjekkes for jordfeil. Da trenger du en isolasjonsmåler / megger.
Dersom du har jordfeilbryter vil jeg si at det er tilstrekkelig om du har testet denne. Noe som skal gjøres noen ganger i året uansett.

Det er heller ikke nødvendig å måle spenning mot jord. Den kan være hva som helst uten at det nødvendigvis er noe galt.
Dette er en USA bygget kladd, og sansynligvis ikke helt tilpasset vårt nett.

(Dette er jobb for elektriker eller person med relevant fagbrev innen elektro)

Når jeg finner skjevspenning mellom faser og jord rapporterer jeg dette inn til installatør som kontakter det lokale e-verket. Deretter sender de ut noen for å søke etter feilen, som kan komme fra nett eller ett annet anlegg. Hvis trafoens nullpunkt er forskjøvet og du måler feilspenning skyldes dette sannsynligvis jordfeil utenfor anlegget ditt. På IT-nett setter everket en grense på +-40V for å søke etter jordfeil. I TT- og TN-nett er nullpunktet fastlåst til jord.

Test av jordfeilbryter med testknapp er for å hindre at en komponent går i metning som kan føre til at den ikke vil løse ut ved evt. jordfeil. Testes ikke jordfeilbrytere ofte nok kan det hende at de ikke reagerer på jordfeil. Spesielt Chint automater må ofte "trimmes" hvis de har stått lenge uten å bli testet. For å teste jordfeilbryterene skikkelig må man bruke en installasjonstester som måler utkoblibgstid og -strøm. Da får man samtidig opp berøringsspenning som forteller deg mye om overgangsmotsanden til jord.

Ofte måler jeg isolasjonsresistans ned til 0,1 Mohm uten at jordfeilbryter er løst ut. Selv i TN-nett. Det defineres som jordfeil ved 250kohm, 0,5 Mohm eller 1Mohm alt etter alder på anlegget.

Så for å utelukke jordfeil bør man sjekke for skjevspenninger mot ett godt jordpotensiale på IT-nett, og megge sitt eget anlegg. Megg også ladekabelen, men kun på 250V i stedet for 500V for å beskytte elektronikken. OG IKKE HA BILEN TILKOBLET VED MEGGING!

Amerikansk nettsystem har jeg ikke satt meg inn i.

Griffel

#21
Sitat fra: MindViruz på tirsdag 11. februar 2014, klokken 12:11
Så for å utelukke jordfeil bør man sjekke for skjevspenninger mot ett godt jordpotensiale på IT-nett, og megge sitt eget anlegg. Megg også ladekabelen, men kun på 250V i stedet for 500V for å beskytte elektronikken. OG IKKE HA BILEN TILKOBLET VED MEGGING!

Dette er jobb for elektriker.

Dette er jeg enig i. Men det er du som skriver:

Sitat fra: MindViruz på tirsdag 11. februar 2014, klokken 08:14
Slå av hovedsikring og mål spenning mellom inngående faser og jord. Er denne lik, rundt 130v, er det ikke jordfeil utenfra. Hvis det er feil må everket søke.

Så må din egen installasjon sjekkes for jordfeil. Da trenger du en isolasjonsmåler / megger.
Her står det da ingen ting om elektrikker, jeg leser dette som en anbefaling om å skaffe seg et voltmeter og en megger. (det står heller ikke noe om +/- 40V, og beskrivelsen slå av hovedsikring og mål inngående faser mot jord er vel heller ikke en anbefaling jeg vil gi til folk flest) 

Å tilkalle elektrikker fordi en ladekladd fra en USA leverandør feiler er etter min mening "å rette baker smed". Ladekladden må tilpasses nettet med de egenskaper dette har, ikke omvendt.

Fra de førset spørsmålene om å få tak i EVSE utstyr fra USA dukket opp her på forumet for noen år siden har jeg advart mot egenimport på grunn av mulige feilfunksjoner på utstyr som ikke er tilpasset vårt nett.
USA har helt andre regler om jording, og bruker tildels andre mekanismer for å detektere jordfreil. Her er det nok en leverandør som ikke har gjordt hjemmelekse, og de som får problemer med slik utstyr skal ikke behøve å tilkalle elektrikker så lenge alt annet utstyr fungerer normalt, men overlate dette problemet til importøren/forhandleren.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

MindViruz

Sitat fra: Griffel på tirsdag 11. februar 2014, klokken 13:00

[Her står det da ingen ting om elektrikker, jeg leser dette som en anbefaling om å skaffe seg et voltmeter og en megger.

Å tilkalle elektrikker fordi en ladekladd fra en USA leverandør feiler er etter min mening "å rette baker smed". Ladekladden må tilpasses nettet med de egenskaper dette har, ikke omvendt.]


Ja, det er sant. Jeg har forandret litt på førsteposten, sånn at ikke folk som ikke har relevant fagbrev tar det som en oppfordring å tulle med strømmen sin.

Jeg tolker EVI sitt svar som at de ikke kommer til å gjøre noe med ladekabelen sin før det er konstatert at det ikke er jordfeil i anlegget ladekabelen blir brukt. Da må man vel i så tilfelle sjekke det først.

Men er det ikke TN-anlegg i USA da, for det meste? Det er vel likt TN anlegget vi har her hjemme?

Powerflux

Da har jeg også kansellert min bestilling av EVI kabelen!
Jeg håper egentlig at kabelen til EVI sjekker ut OK for det er jo litt kjedelig for dem hvis situasjonen svartmales totalt.
Grunnen til at jeg kansellerer er at det ikke er første gang jeg har bestilt ting som ikke har virket som det var tenkt og denne gangen gidder jeg rett og slett ikke ta sjansen på det.
Jeg vil ha noe som beviselig funker 100% rett ut av boksen.

Det eneste som mangler nå er at det er lang leveringstid på Charge Amps kabelen også slik at bortimot hele vinteren der jeg virkelig kunne ha trengt 16A er gått :o
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

bruisepristine

Sitat fra: Griffel på tirsdag 11. februar 2014, klokken 13:00

Å tilkalle elektrikker fordi en ladekladd fra en USA leverandør feiler er etter min mening "å rette baker smed". Ladekladden må tilpasses nettet med de egenskaper dette har, ikke omvendt.


+1
Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

Bergenseren

Sitat fra: Powerflux på tirsdag 11. februar 2014, klokken 14:46
Det eneste som mangler nå er at det er lang leveringstid på Charge Amps kabelen også slik at bortimot hele vinteren der jeg virkelig kunne ha trengt 16A er gått :o

Denne kjøpte jeg. Fikk den etter noen dg. Virker som den skal hos meg.
(Ladekabel til biler med Type 1 kontakt, med justerbar ladestrøm. kr 4500,-
http://elbilshop.no/type1.html
Grå Leaf 2013 Tekna fra september-13.

Powerflux

#26
Hvis det er den orange du mener så er det akkurat den kabelen jeg ser etter. Tenkte å bestille den fra Sverige til 4700 SEK og få den sendt Poste Restante til Strømstad!
Er i Sverige med jevne mellomrom så hvorfor ikke!!

*Edit* Ser nå at det er 4700 SEK UTEN Mva. som gjelder innenfor EU.
Så spørs det da om de selger den uten Mva. til en nordmann som plukker den opp Poste Restante i Sverige :o
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Bobbulf

Tenkte jeg kunne repetere litt for nye brukere av Charge-Amps kabelen som gjerne ikke har fått med seg at pistolen ikke blir låst fast av den innebygde låsefunksjonen som Leaf fra juni 2013 har fått.  Det går an å trekke pistolen rett ut av ladekoplingen selv om man har slått på låsefunksjonen med knappen på dashbordet. Mulig dette også kan gjelde andre typer ladekabler, det har jeg ikke prøvd.
Her er en løsning jeg fant på hvordan man kan fikse pistolhåndtaket så det blir låst fast;
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9070.msg132380.html#msg132380

Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Gordon Retriever

Sitat fra: Powerflux på tirsdag 11. februar 2014, klokken 16:33
*Edit* Ser nå at det er 4700 SEK UTEN Mva. som gjelder innenfor EU.
Så spørs det da om de selger den uten Mva. til en nordmann som plukker den opp Poste Restante i Sverige :o

Den momsfrie prisen gjelder nok kun hvis kabelen sendes til en adresse utenfor EU. ;)

StineLeaf

Bobbulf: Fantastisk løsning! Har prøvd å maile Charge-Amps om dette, men får aldri noe svar. Fungerer alt annet som vanlig? Da tenker jeg på timer og varme (mulig dette ikke har noe med kabelen å gjøre, men det skader ikke å spørre...)
Rød Nissan Leaf Acenta som eneste bil.
Registrert 13.01.2014
Oslo/Kristiansand.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA