Kjøre mest økonomisk, hvordan virker varmeapparatet?

Startet av D.O, søndag 09. februar 2014, klokken 21:15

« forrige - neste »

D.O

Vi har valg for Rangemodus som setter maks effekt til varmebatteriet i kupe til ca 1000w. Vi kan også velge AC av/på og inneluft eller uteluft. Eller sette alt i auto.
I tillegg henter bilen spillvarme fra drivverk og batteri for å varme kupe når dette er over driftstemperatur.

Hvis vi sier ute temp er 0'C.
Hvis jeg setter temp på 20'C og AC står i auto, kjøler bilen ned kupe med AC hvis temp blir høyere enn 20'C? og dermed bruker unødvendig energi?

Hvis jeg setter temp lik forrige eksempel med AC av. Bruker bilen da uteluft for å kjøle ned bilen hvis temp blir høyere enn 20'C?

Hvis bilen har for høy temp på batteri eller drivverk og jeg har satt temp til minimum for å spare strøm, da vil AC starte for å kjøle batteri. Og da brukes unødvendig energi samtidig som det er ukomfortabelt kaldt i kupe.

Hvordan løse dette? Ønsker høyest oppnåelig kupe temp uten å bruke unødvendig energi, og savner derfor muligheten til å slå av elvarmen til kupe.

Jeg har heller ikke fått svar fra en tesla representant om bilen bruker AC til kun kjøling eller også varme, men vet enkelte her inne har svart at den kun kjøler.

Prøvde litt forskjellige instillingee og havnet på 157wh/km med temp på 17,5'C og alt i auto, men etter jeg parkerte gikk AC og trolig kjølte batteriet, så istedet for å fryse kunne jeg trolig hatt det varmere og spart strøm?
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)

Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

D.O

Hadde ranger på besøk, skulle gjerne hatt pc'n hans :D der var det mye info som dukket opp på skjermen i bilen i det han plugget seg til under panelet til venstre for rattet. Her stod soc i form av reel totalverdi på batteripakke, tilgjengelig soc til kjøring, total batteri kapasitet, spenning og temp på alle komponenter. Skulle tatt bilde, men tenkte ikke så langt.
Men fikk i allefall bekreftet at der sitter en veksler som henter varme fra batteri/inverter/motor/ladere når der er spillvarme tilgjengelig. Slår man av ac så skal ikke det virke inn på spillvarme veksleren, kun kjøling.
Var fler foldige sider med service informasjon på skjermen i bilen, og enda mere på pc'n til rangeren, men utrolig nok, så var der ikke all info som kunne sees uten å sende data over til USA... Så han kjørte noen tester og lastet ned data fra bilen for å sende tover dammen . Og alt dette for å forske på hvorfor en parksensor periodisk fusker  :)
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)

Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

hma

En CAN-bus monitor (light-versjon av SW rangeren hadde med seg) er nok til å vise de basis-parametere fra batterikontrolleren som du er på jakt etter.

Det kreves en kartlegging av meldingene på CAN-bussen, samt hvilke busser som eksisterer. Så langt har jeg ikke sett en komplett oversikt, men jeg antar at "noen" har gjort noen funn.

Derifra er det nokså enkelt skrive kode som presenterer data til en skjerm.
Se eksempel fra "Nikometeret", som jeg selv bruker i min Th!nk, hvor CAN-bussen leses ved bruk av en mini-PC kalt "Duinomite". Det finnes flere andre HW-moduler som kan gjøre samme jobb, men denne kjenner jeg i alle fall godt til.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4890.msg101706.html#msg101706

Du kan begynne med å lage deg en kabel som passer i datakontakten til Tesla'n:
https://github.com/openvehicles/Open-Vehicle-Monitoring-System/blob/master/vehicle/Car%20Module/v2-base/20120811-teslacable.png
Så kan du koble det til din PC via et PCAN-USB adapter
http://www.peak-system.com/PCAN-USB.199.0.html?&L=1
og lese av meldinger med progammet Pcan-View
http://www.peak-system.com/PCAN-View.144.0.html?&L=1

Det vil gi vise fram alle "synlige" meldinger og deres innhold (i hex)

Her er noen innledende tips til å komme i gang, sakset fra et medlem på OVMS-developement listen:
"When reading the bus be sure to attach CAN HIGH, CAN LOW and CAN GROUND (you can use normal GND, see image). If you don't use CAN GROUND, the car will get confused. The Roadster doesn't care if you use CAN GROUND, but Model S seems to be a bit >sensitive on this topic. Also be careful with the +12V pin. If you produce a short your instrument panel screen will eventually go black as they seem to share the same fuse (which is the 5A fuse #49 in fuse box #2).
Ok, once all wires are in place and the car is still running, it's time to read some data. Bus speed is 500 Kbit/s (vs. 1Mbit/s in the Roadster)."

Når du har funnet ut hvilke meldinger som er batterispenning og batteristrøm, kan du skrive en liten programsnutt til Duinomite-enheten (brukt i "Nikometeret").
Du kan se kildekoden for Th!nk her:
https://sites.google.com/site/theevmonitor/think-ev-monitor/download/AUTORUN.BAS?attredirects=0&d=1

Når jeg får min bil kommer jeg til å se litt på dette.

- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

sisc1337

Perlehvit P85, 21" grå turbine, vinterpakke, panoramatak, ultra Hi-Fi lydsystem, smart luftfæring, techpakke, sikkerhetspakke, dobbeltlader, parkeringsassistent, premium interiørbelysning, hattehylle og karbonfiber interiør.

petersv

Thor2014

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA