Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Oppgraderte bremser kommer!

Startet av Hyperstress, mandag 17. februar 2014, klokken 22:37

« forrige - neste »

tlauri

1300 bestillinger på 9 timer av e-golf, jepp det blir en hitt :)

Vind

#31
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 25. februar 2014, klokken 19:33

Er dette kvote for hele året? I så fall har ikke Nissan stort å frykte fra VW i år.

Egentlig tror jeg uansett at e-Golf salget kommer i tillegg til Leaf-salget, ikke i steden for.
Som med andre merker så har alle landene en kvote.  Norge har fått tildelt en kvote med biler, men el-bil har jo stoppet helt opp i bla. Frankrike pga endringer i støtteordningene.  Det viser litt hvor sårbart det er.  Blir det mange bestillinger så kommer det helt sikkert en større kvote til Norge.  Det skjedde jo f.eks med BMW i3, hvor snart halve produksjonen går til Norge for tiden.

Jeg tror Leaf har noe å frykte - om de ikke kutter pris drastisk.  Har ikke prøvd eGolf (det har vel ikke mange), men byggekvalitet og utstyr er langt bedre i eGolf allerede uten ekstrautstyr.  Det er også mere plass i bilen, spesielt i bagaserommet.  Kjøreegenskapene til en vanlig Golf overgår Leaf veldig.  Ikke helt i3 nivå, men det er en helt annen bil.

Det eneste ankepunktet jeg ser er den litt spesielle regenereringen - med gearspak, men ser at den har sine tilhengere.  Jeg falt ikke for den når jeg prøvekjørte eUp, men dette er detaljer.  Ellers er innredningen ikke så spennende - men i daglig bruk betyr nok ikke det allverden.  Ikke alle liker "romskipet" i Leaf heller hvor kvaliteten på betjeninger o.l er jo ikke spesielt bra.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

BOStrand

Har kjørt e-Up en del. Setter du den i B-modus kjører du den som en BMW i3. I tillegg har du de andre alternativene (smaksak). Golfen er ikke like innovativ og spennende som en i3, men mer praktisk og rimeligere - en folkebil. Antakeligvis det mest fornuftige el-bil valget i denne klassen til el-utgaven av Mercedes B klasse kommer på markedet. Nissan kommer helt sikkert til å sette ned prisen på Leaf.

Vind

Sitat fra: BOStrand på onsdag 26. februar 2014, klokken 08:03
Har kjørt e-Up en del. Setter du den i B-modus kjører du den som en BMW i3. I tillegg har du de andre alternativene (smaksak). Golfen er ikke like innovativ og spennende som en i3, men mer praktisk og rimeligere - en folkebil. Antakeligvis det mest fornuftige el-bil valget i denne klassen til el-utgaven av Mercedes B klasse kommer på markedet. Nissan kommer helt sikkert til å sette ned prisen på Leaf.
Tror nok Golf vil lede tronen også etter Mercedes B-Klasse.  Den bilen tilfører desverre ikke nok nytt.  Mange hadde håpet på større batteripakke, men det blir faktisk en ganske tung bil.  Utstyr blir nok bra, men rekkevidden blir som Leaf og Golf.  Det litt større batteriet kompenseres av litt høyere vekt.

Så jeg tror eGolf blir Norges mest solgte elbil i 2014, om de klarer å levere nok biler, og om ikke Leaf setter ned prisen med mer enn 50 000 kr.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Espen Hugaas Andersen

Ikke undervurder verdien av å ha hatt et godt utprøvd produkt på markedet i flere år. "Elbil" er til en stor grad synonymt med "Nissan Leaf", da nesten 50% av elbilene i Norge er Leaf. Disse bilene er overalt i Norge, og de fornøyde eierne er enormt god reklame for Leaf.

e-Golf har så klart også noen fortrinn. Det er så klart en bedre bil på mange måter, og det er en bil fra VW, som veldig mange har kjennskap til og er fornøyd med - men det er fortsatt en veldig ny bil fra et selskap som ikke har mye erfaring med elbil. Det er nok ikke få potensielle kjøpere som vil sitte på gjerdet inntil de føler e-Golf har bevist hva den klarer.

Jeg tror vi vil se en moderat prisreduksjon på Leaf, kanskje 25 000 kroner. Dette vil gjøre Leaf stort sett konkurransedyktig med e-Golf, og Nissan vil fortsatt tjene penger, da dette er jo allerede prisnivået i resten av Europa.

Og vi vil garantert se begrenset leveringsevne fra VW. Batteri-produksjonen blir en begrensende faktor, der Nissan har hatt flere år på å skalere opp produksjonen. I tillegg har jo Leaf et forsprang på nærmere 1000 biler, og forspranget øker. Jeg ville forvente at det leveres 3000-4000 eGolf i år, 5000-6000 Leaf og 4000-5000 Model S. Om dette slår til vil e-Golf få tredjeplassen.

2015 derimot - der har e-Golf store sjanser om VW ikke gjør noen store feil i år.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Rio

Sitat fra: emil på tirsdag 25. februar 2014, klokken 20:46
Sitat fra: Sølve på tirsdag 25. februar 2014, klokken 20:07
At 1200 bestilte eksemplarer av den nye folkebilen VW e-Golf før lunsj første dagen er helt utrolig!

http://www.abcnyheter.no/motor/2014/02/25/pa-35-timer-solgte-de-1200-eksemplarer-av-el-golfen

At ~1200 personer bestiller en bil de aldri har prøvd synes jeg er helt utrolig...

Ja den kan sikkert på en del områder sammenlignes med en vanlig Golf, og det er sikkert noen av de som har prøvekørt eGolf også, men tror langt de fleste bestiller kun på grunn av navnet.

I tillegg til at jeg eier 2 VW Golf CityStromer (elektrisk, fra fabrikk) så har jeg prøvekjørt e-Golf VI i 2012 i Tyskland, og det var en deilig bil å kjøre.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Stikkkontakt

Sitat fra: BOStrand på onsdag 26. februar 2014, klokken 08:03
Har kjørt e-Up en del. Setter du den i B-modus kjører du den som en BMW i3.

Jeg kjører ofte e-up!-en vår uten regenerering. Det som er viktig da er å følge med power-meteret når du bremser. Det er nemlig en sterk regen-effekt på vanlig fotbrems også. Så lenge du ikke "bunner" måleren vil all bremsing gå rett tilbake til batteriet.
Jeg klarer for øvrig å kjøre den forbausende billig. På en 130 km tur for noen uker siden brukte jeg 10,9 kwh/100 km.(Totalt)
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

Gordon Retriever

Tja, hva skal man si?

I land som Tyskland er e-Golf for dyr til å være noen hit på salgsstatistikken, men i Norge lå alt til rette for at 2014 skulle bli e-Golfens år.

Etter en noe famlende start, kan salget i 2015 bli spennende å følge med på. 8)

Råde

Norge og USA er vel land som e-golf vil selge, kanskje i nivå med leaf. Når vi er i gang med Leaf så blir det spennende hvordan e-Golfen tar de asiatiske markedene hvor leaf selger bra.

I resten av verden (inkl Tyskland) er vel elbil fremdeles litt hippie-aktig :)

Så, mitt svar til trådstarter er: e-golf blir nok et hit.... (mens produsenten og importøren ikke er det (men det et en annen historie - med ca 90.000 visninger på dette forumet)  :P)
e-Golf | X75D

Golfen

El. biler er fortsatt på utviklingsstadiet, men e-golfen er kanskje det nærmeste volkswagen har vært på å folkeliggjøre noe nytt siden folkevogna. E-golfen kan bli ei folkevogn dersom volumet øker og prisen synker, slik at de forskjellige lands regjeringer kan få legge på litt avgifter.  Salgsprisen bør ikke økes, og fordelene ikke fjernes, om man ønsker frisk byluft. Elbil markedet bør få noen få år på å lage volumselgere på strøm, nå som det ser ut til å løsne.

Radiobil1

Hvis eGolf følger de andre VAG produktene i kvalitet og driftsikkerhet så blir det trangt på verkstedene.....

Nordmenn er dessverre konservative med bil. Svart, grå og sølv står for 90% av salget. Det gjør vel snart VAG også. Boring as hell!
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

Råde

Sitat fra: Golfen på lørdag 03. januar 2015, klokken 00:22
El. biler er fortsatt på utviklingsstadiet, men e-golfen er kanskje det nærmeste volkswagen har vært på å folkeliggjøre noe nytt siden folkevogna. E-golfen kan bli ei folkevogn dersom volumet øker og prisen synker, slik at de forskjellige lands regjeringer kan få legge på litt avgifter.  Salgsprisen bør ikke økes, og fordelene ikke fjernes, om man ønsker frisk byluft. Elbil markedet bør få noen få år på å lage volumselgere på strøm, nå som det ser ut til å løsne.
Som det er nå så lager ikke produsentene elbiler for å tilfredsstille kundene (bortsett fra Tesla). De lager slike biler fordi de må. Hvis de ikke kan vise til nullutslippsbiler, så kan de ikke selge bilene sine i noen markeder (les California). Det er ikke lenge siden vag uttalte at de ikke hadde tro på batterier.

Så, du har litt rett. De må få press på seg til utvikling og vi må få incentiver til å kjøpe. Det må flere i verden også. For i Norge blir det aldri snakk om volum...
e-Golf | X75D

elektrolux

Sitat fra: Hyperstress på søndag 09. februar 2014, klokken 18:05
Skulle tro at den blir det, samtidig er det synd at den ikke har bedre rekkevidde. Slik det er nå så er den 100 000kr dyrere enn e-up, men har bare 20% bedre rekkevidde :( . Skulle vært en variant med dobbelt så stort batteri, selv om den hadde kostet 60 tusen ekstra.

Betyr det at der er betalingsvilje på opp til 60 000 kr for en mobil DC semihurtiglader på 11-22 kW?

Foreløpig koster slike fra 130 000 kr og er kun tilpasset TN nett, men det er mulig å bygge IT versjon for under halve prisen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Hyperstress


Sitat fra: elektrolux på lørdag 03. januar 2015, klokken 09:04
Sitat fra: Hyperstress på søndag 09. februar 2014, klokken 18:05
Skulle tro at den blir det, samtidig er det synd at den ikke har bedre rekkevidde. Slik det er nå så er den 100 000kr dyrere enn e-up, men har bare 20% bedre rekkevidde :( . Skulle vært en variant med dobbelt så stort batteri, selv om den hadde kostet 60 tusen ekstra.

Betyr det at der er betalingsvilje på opp til 60 000 kr for en mobil DC semihurtiglader på 11-22 kW?

Foreløpig koster slike fra 130 000 kr og er kun tilpasset TN nett, men det er mulig å bygge IT versjon for under halve prisen.

Kan aldri forestille meg at private vil betale for det.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Golfen

Folk flest kommer ikke til å bruke en bil som betyr masse ladepauser. E-golfen er en fullverdig bil, men den har rekkeviddebegrensninger som gjør at den og konkurrentene neppe kommer til å passere 20% av bilsalget totalt sett.  Først må man ha en bil som har god plass og ubegrenset kjørelengde, så kommer de som bor et stykke fra det meste til å si at elbiler er bybiler. Men e-golfen (og el. bilene) kommer sannsynligvis til å redde store norske byer fra miljøbegrensninger i trafikken. Hvis frisk luft virkelig bety noe for folk flest, så må elbilsalget økes kraftig. Det kan gjøre e-golfen til en slags møller hit.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA