Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Blir Tesla de første med drive-by-wire?

Startet av chaglen, mandag 17. februar 2014, klokken 19:45

« forrige - neste »

chaglen

Er det noen som allerede har prøvd å oppgradere programvaren i bilen? Dette gjør man tydeligvis her: http://bmw.com/upgrade. Man fyller inn VIN-nummer til bilen (7 tegn) og trykker OK. Da kommer det opp en liste med programvare man kan laste ned, avhengig av når bilen ble produsert. Har prøvd å legge inn VIN-nummeret på bilen min, men det kommer opp med en feilmelding, "The Vehicle Identification Number you entered is not correct. Please check your entry.".

Noen som har gjort dette allerede eller som kan teste og se om det fungerer med deres VIN-nummer?

Thx!
2017: Tesla Model S 75D 2017
2016: Tesla Model S 2013 Signature 85 kWh (solgt)
2014: BMW i3 2014 (solgt)
2010-2013: Buddy Pluss BAES 2010 (solgt)

LMOR

Den siden du refererer til er til en side for oppgradering av "communication and entertainment".
Her ligger det nok ikke noe på i3 VIN's enda, fordi de er såpass nye.

Vi har en annen tråd der vi har kranglet om hvordan oppgradering av i3 vil fungere... Det er det ingen som vet enda.

Fint hvis noen som har fått, skriver ned versjonsnummeret du kan få frem i menyen, og så ser etter noen uker, om den har endret seg, eller om en må laste ned manuelt. Frem til noen har "bevis", så gjetter jeg på at mindre ting/kritiske ting kommer automatisk, men større oppgraderinger skjer via nedlasting for å sikre at kommunikasjonen/strøm ikke faller ut under oppgradering.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

chaglen

Hei LMOR,

Jeg testet faktisk en av VIN-nummerene som vises i produksjonsvideoen av BMW i3 i Leipzig (VU98852) - og den fungerer. Sjekk 14:46 her:

Så det er tydelig at noen i3er er registrert i dette systemet, men kanskje ikke nyere versjoner?

LMOR

Interessant, men som du ser så er det bare ""communication and entertainment" type oppgraderinger.

Og dette er en gammel bil, siden den første oppgraderingen er: "Update for vehicles with production date from November 2012 to February 2013".

Dette er nok en av de første demo-bilene.

Samtidig er min konklusjon ut av dette, at andre oppgraderinger IKKE kommer på denne siden, da det er usannsynlig at bilens SW ikke er oppgradert i samme periode.

Det viser også at biler produsert etter oktober 2013 har siste versjon, så din VIN kommer ikke opp før det kommer en ny oppgradering.
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

chaglen

Ok, da er det bare å vente til det kommer noen spennende oppgraderinger etterhvert.

Takk for gode tilbakemeldinger - fortsatt fin søndag!

LMOR

Til info, så har jeg sjekket at oppgradering av kart må gjøres på gamlemåten via USB. Samme kart som andre BMW pro systemer. 2014-1 versjonen tar ca 24GB!

Jeg har ikke funnet ut om det koster penger pr oppgradering på i3, som på de andre modellene. Men er redd for at det gjør det...
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Sitat fra: LMOR på lørdag 15. februar 2014, klokken 15:13
Til info, så har jeg sjekket at oppgradering av kart må gjøres på gamlemåten via USB.

Dette er helt sikkert riktig når det gjelder "komplett oppdatering". Men fremdeles avskriver ikke dette muligheten (eller evt. fremtidige muligheter) for å kunne gjøre en delvis oppdatering av et begrenset geografisk område OTA. Kom gjerne med dokumentasjon fra BMW som avkrefter at det skal være mulig...

LMOR

Sitat fra: bromm på lørdag 15. februar 2014, klokken 15:56
Sitat fra: LMOR på lørdag 15. februar 2014, klokken 15:13
Til info, så har jeg sjekket at oppgradering av kart må gjøres på gamlemåten via USB.

Dette er helt sikkert riktig når det gjelder "komplett oppdatering". Men fremdeles avskriver ikke dette muligheten (eller evt. fremtidige muligheter) for å kunne gjøre en delvis oppdatering av et begrenset geografisk område OTA. Kom gjerne med dokumentasjon fra BMW som avkrefter at det skal være mulig...
Det vil jo fremtiden vise :-)
Men de bruker dessverre NavTech som ikke er så gode på det. Tvilsomt at de bytter kartleverandør. Atlas har oppdatert nye veier rundt meg for lenge siden og gjør dette løpende til f.eks. Tom-Tom. NavTech oppdaterer kartene sjeldnere, og siste kart fra 2014-1 har ikke nye veier på kartet enda, og f.eks. Navigon som bruker samme kart er heller ikke oppdatert på mobilen, og kan heller ikke kan oppdateres "dynamisk".

Du kan selvfølgelig få rett til slutt bromm, men jeg er ganske sikker på at dette ikke kommer til å skje. Online ConnectedDrive eller Nav Pro er ikke noe nytt med i3, så de har flere biler å tenke på enn i3. Dette er enklere for Tesla. De kan tenke nytt.

MEN, i3 har mange innovative løsninger inkl.online ruter/trafikk/forbruk, som Tesla ikke har :-)

BMW vurderer å bytte til et annet OS og kartleverandør, de har de tenkt på siden 2010 (eller før), så en ny modell har kanskje Google eller Apple.

Men mye av logikken i bilen som er koblet til kart må da bygges om...
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: LMOR på lørdag 15. februar 2014, klokken 16:56
MEN, i3 har mange innovative løsninger inkl.online ruter/trafikk/forbruk, som Tesla ikke har :-)

Det er lovet vesentlige oppdateringer på dette området i neste hovedrelease, v6.0. Denne er ventet i løpet av et par "Tesla-uker" ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

østfolding

Noen som vet om det har kommet en progamvareoppdatering til i3 nå - som kan løse enkelte bugs?

Oisuri

Er der en side hvior vi kan laste nye software og få info om dem? Jeg også trodde den bmw.com/upgrade var for dette, men får bare opp at ikke vin stemmer.
1988 Range Rover, 1990 BMW E30 325ix touring, 2014 BMW i3

LMOR

Det er ikke lagt ut noe enda, for de fleste bilene. Du må på verksted, så sjekker de nøkkelen din, og du får beskjed om noe bør oppgraderes.
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Oisuri

Sitat fra: LMOR på lørdag 10. mai 2014, klokken 16:34
Det er ikke lagt ut noe enda, for de fleste bilene. Du må på verksted, så sjekker de nøkkelen din, og du får beskjed om noe bør oppgraderes.

Ok:)

Takk for svar. Får svinge innom BMW å sjekke
1988 Range Rover, 1990 BMW E30 325ix touring, 2014 BMW i3

Vind

Jeg hadde litt problemer med noen feilmeldinger som også koblet ut funksjoner (bla bremseservo), og bilen var på verksted noen dager rett før påske.  Etter en del feilsøking fikk den siste versjon av programmvaren og problemet er borte. 

Det er ingen oppgradering av funksjonalitet, men er noe som gjøres på biler som har problemer.  Dette er ikke noe man kan gjøre selv enda.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

østfolding

Vet ikke om dere har fått med dere dette allerede, men uansett;

Et par småbugs i iDrive har blitt løst på min i3 ved å oppdatere "multimedia-softwaren". Den ligger litt skjult. Man gjør det ved å gå inn på ConnectedDrive -> Dra iDrive-hjulet to ganger til høyere -> Update.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA