Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Oppdatert garanti og serviceavtale - tilbakevirkende kraft

Startet av Olemann, mandag 17. februar 2014, klokken 19:40

« forrige - neste »

Olemann

Tar dette som en generell kommentar i egen tråd:

Jeg har enda ikke fått min i3, men gleder meg og leser med interesse de fleste av trådene.  Er det tråder jeg finner unødvendige etc.  så dropper jeg bare lese dem.  Ser det ikke som min oppgave å opplære andre i hva som er en passende tråder.   Noen liker moren og noen dattera (eller faren og sønnen, for å være politisk korrekt)

Hadde en erfaring fra Tesla forum jeg vil dele.   En tråd der handlet om verdifall på Model S.  Jeg skrev da at jeg hadde observert en normalisering, nemlig at det de siste ukene er solgt endel biler på FINN til under listepris.  Både brukte/leverte og kontrakter.  Dette falt ikke i god jord.  Jeg oppdaget fort at trådens hensikt ikke var en faktabasert diskusjon av verdifall, men heller at Tesla-eiere bedrev en slags gjensidig stimulans av hverandre der akseptert og ønskelig budskap var noe i retning av:   Vi har alle gjort et kjempe-kjøp, vi har en bil som er mer verdt enn vi ga for den, og slik vil det antagelig være lenge, og kommer MVA så blir det bare enda bedre osv.
Jeg trakk meg ut, dette ga meg lite. Jeg ville bare dele en observasjon jeg hadde gjort, men den falt ikke i god jord.

Jeg håper i3 forum skal tåle de fleste saklige og faktabaserte innlegg, også bruker"feil".   Det jeg mener kan ødelegge mest er om vi får en sensur på at man skal ligge lavt med negative inntrykk, og at vi alle har et ansvar som bør ligge hos BMW's markedsavdeling, nemlig skryte av bilen.  Skryt gjerne om man har lyst, men dette er et Forum der brukere kan stå fram,  slik virkeligheten er for den enkelte av oss. Uten sensur og uten sideblikk til hva BMW's salgsapparat gjerne hører.

Ofte erfarer vi det samme, og kan derfor hjelpe hverandre.

Mvh Ole

Øyvind.h

Merkelig at det skal være så galt å være uenig? Jeg observerer mye rart her på forumet. Er man positiv er man blind. Er man negativ er man sutrete.
Ikke lett å gjøre folk til lags....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Tinhlevan

Likedan er det når en oppretter en tråd og starter med å be folk "ligge unna", så er det noe ruskende galt. Hadde forumet vært forbeholdt kun for de som "vet hva de snakker om", så er det en annen sak. Men det er det ikke, og da må alle tåle at det blir skrevet feil og kanskje t.o.m faktafeil uten at man skal gå i strupene på hverandre. Først og fremst har alle forskjellige meninger og erfaringer, og det må respekteres. Og hvis barnehagementaliteten ikke blir borte kan det jo hende sensur blir aktuelt? Og det vil ingen her inne på forumet ha vil jeg tro!

Sirka

Er veldig enig i at det bør være takhøyde her, og at jeg håper folk fortsetter å fortelle om både negative og positive erfaringer med i3'ene sine. Det jeg synes jeg lærer mest av her inne, er jo nettopp når noen beskriver feil og pussigheter som selgerne aldri ville fortalt oss om! Mest mulig av alle typer beskrivelser av bilen vil vel gi et riktigst mulig bilde av den?

(Og samtidig; selvfølgelig er det slik at man helst ikke vil høre noe veldig bekymringsfullt eller negativt når man først har investert mye i noe, det er vel en menneskelig reaksjon man kan kjenne seg igjen i. Jmf. reaksjonene i Tesla-tråden om prisnedgang.)
Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

i3_X5_730

Sitat fra: Sirka på søndag 09. februar 2014, klokken 16:21noen beskriver feil

Vi har en EGEN tråd for dette og derfor trenger ingen å lage en separat tråd på dette:  http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12149.0.html.

... og BRUKERFEIL fortjener ingen egen tråd, slik jeg ser det ... !

Olemann

Nettopp det som var mitt poeng også.  Og skjønner selvsagt at man intuitivt vil forsvare sin store investering, og dermed ikke liker faktum som påpeker at det kanskje ikke er verdens beste investering.
MEN; denne psykologiske mekanismen, som er helt forståelig, blir likevel ødeleggende for Forums verdi, og som voksne mennesker bør vi jobbe for å heve over slike enkle selv-suggererende mekanismer.

Jeg har selv bestilt i3, og gleder meg, men er den 1. til å  innrømme at bilen gjerne skulle gått 25 mil og ikke 10-15 mil. 
Så alle erfaringer er velkomne, gode som mindre gode, det viktigste er at det er noe av verdi for fellesskapet. 
Ikke alt er det, f.eks. kommer jeg ikke til å engasjere meg i en tråd der debatten går om sort eller hvit bil er finest :D
Tråden om Tesla verdifall eksponerte det jeg vil kalle barnslig motvilje mot faktum som ikke smører egne oppfatninger, og trådene her skal, slik jeg ser det,  ikke være til mental selvpleie, men til å øke kunnskap om den bilen mange av oss venter på.

Mvh Ole

Sitat fra: Sirka på søndag 09. februar 2014, klokken 16:21
Er veldig enig i at det bør være takhøyde her, og at jeg håper folk fortsetter å fortelle om både negative og positive erfaringer med i3'ene sine. Det jeg synes jeg lærer mest av her inne, er jo nettopp når noen beskriver feil og pussigheter som selgerne aldri ville fortalt oss om! Mest mulig av alle typer beskrivelser av bilen vil vel gi et riktigst mulig bilde av den?

(Og samtidig; selvfølgelig er det slik at man helst ikke vil høre noe veldig bekymringsfullt eller negativt når man først har investert mye i noe, det er vel en menneskelig reaksjon man kan kjenne seg igjen i. Jmf. reaksjonene i Tesla-tråden om prisnedgang.)

LMOR

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på søndag 09. februar 2014, klokken 17:38

Vi har en EGEN tråd for dette og derfor trenger ingen å lage en separat tråd på dette:  http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12149.0.html.

Jeg kjører BMW fordi det er den mest intuitive bilen jeg har kjørt. Gassresponsen og bremseresponsen er en forlengelse av min enkle hjerne :-), samme er oppførselen på vinterføre, samt plassering av knapper og hvordan disse virker. MB representerer for meg en implementasjon som ikke er intuitiv. Det er sikkert smak og behag.

Poenget er at jeg ØNSKER å finne ut av ting som ikke er så intuitivt enkelt og forstå.  Det er jeg rimelig sikker på at BMW ønsker også. De ønsker at kundene skal oppleve at de har kjøpt "The Ultimate Driving Machine".
(At jeg ikke på 2 forsøk får varmen til å komme på om morgenen er et eksempel på noe som ikke burde forekomme på en BMW)

Dermed er jeg uenig i at brukerfeil ikke er viktig å diskutere. Og jeg har fått kjeft for å lese for mye i manualen av noen av de samme som kjefter på de som ikke leser manualen.

I en BMW bør det ikke være behov for å lese manualen... Da er målet om "The Ultimate Intuitive Driving Machine" nådd :-)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Elmo

Sitat fra: Olemann på søndag 09. februar 2014, klokken 12:48
Hadde en erfaring fra Tesla forum jeg vil dele. . . . Jeg oppdaget fort at trådens hensikt ikke var en faktabasert diskusjon av verdifall, men heller at Tesla-eiere bedrev en slags gjensidig stimulans av hverandre der akseptert og ønskelig budskap var noe i retning av:   Vi har alle gjort et kjempe-kjøp . . . .

Jeg syns det er sterke tendenser til det her på i3 forum også. Tenker da ikke på pris, men type "i3 er verdens beste bil og et kjempekjøp" og de som ikke er enig for holde seg unna.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Det å ha én tråd for "Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?"  blir faktisk ekstremt rotete i lengden.
Bedre å ha flere tråder med spesifikk heading. 
Men at stor sett alle tråder sporer av før eller siden, er vel noen vi dessverre må leve med.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.

Elmo

Sitat fra: LMOR på søndag 09. februar 2014, klokken 17:56
Dermed er jeg uenig i at brukerfeil ikke er viktig å diskutere. Og jeg har fått kjeft for å lese for mye i manualen av noen av de samme som kjefter på de som ikke leser manualen.

I en BMW bør det ikke være behov for å lese manualen... Da er målet om "The Ultimate Intuitive Driving Machine" nådd :-)

Enig. Brukermanualer er for  pyser  (og det var IKKE ironi)

i3_X5_730

Sitat fra: Elmo på søndag 09. februar 2014, klokken 18:53
Det å ha én tråd for "Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?"  blir faktisk ekstremt rotete i lengden.

Så la den gå den veien en stund. Jeg personlig har vanskelig for å tro den skal bli like mye rotete som TMS sin ... hvis det er den du sikter til. Resultatet med nye tråder for hver gang du åpner døren på i3, blir at viktige, nyttige og informative tråder forsvinner fra førstesiden(!) ... og da har nye medlemmer en tendens til å spørre om samme temaet igjen som nettopp har "forsvunnet".  ;)

MortenH

"... og BRUKERFEIL fortjener ingen egen tråd, slik jeg ser det ... !"
Makan til arroganse skal du lete lenge etter.

Vi må ha en ny tråd for hvert problem vi opplever, og la de kverulerende trådene om amper (eller hva det nå heter) komme på side to.
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

Sirka

Jeg skrev "beskriver feil og pussigheter", og brukerfeil kan vel fort havne i pussig-kategorien. Ikke desto mindre nyttig å lese om, etter min mening - så slipper man kanskje å gjøre samme feilen selv. :-)

For øvrig enig i at det gjerne kan lages egne tråder med gode beskrivelser i emnefeltet, det gjør det mye lettere å finne det man leter etter når man kommer som ny bruker inn her. (Det tar laaaang tid å lese seg gjennom de lengste trådene her, og det ligger mye nyttig og viktig info "gjemt" der som gjerne kunne hatt egne tråder.)
Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

LMOR

Vi klarte å rydde opp i feil-tråden sist det ble diskusjon, så vi kan å holde den ren for diskusjon. Så kan vi ta diskusjonene i egne tråder. Fint å ha en liste med reelle feil etter hvert. Så langt har vi bare funnet 1 :-)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Vind

Jeg støtter færre tråder, men noen ganger må trådstarter se at det går feil vei og stenge tråden.  Det er ingen aktiv moderator, så vi må gjøre det litt selv.  Noen ganger tar diskusjonen i en tråd av, og da er det lurt å lage en ny.

Einstein utrykte en gang:
SitatEverything should be made as simple as possible - but not simpler.

Og det gjelder vel for tråder også.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA