Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Blir Tesla de første med drive-by-wire?

Startet av rojohan, mandag 17. februar 2014, klokken 11:52

« forrige - neste »

nortrahof

Jeg hadde i vinter en del problemer med "tanklokk" og ladekontakter grunnet is.
På Sørlandet var det en periode med underkjølt regn, snø og minusgrader. Jeg opplevde flere ganger at snø/is la seg rundt ladekontakten og denne frøs fast. Man måtte bruke temmelig "rå makt" for å få rikket den.
- Selvfølgelig hadde jeg verifisert at låsing av kontakten var først åpen - og det er ingen merker på kontakten som sider at det er brukt utilbørlig makt på den.
Samtidig oppsto et problem med å lukke tanklokket. Det ble stående i delvis åpen posisjon. Årsaken til dette, er at snø legger seg bak hengslet og kommer i knip med den lommen hengslet beveger seg i.

Problemet er tatt opp med Harald Møller som ikke hadde noen løsning. De har derfor videresendt erfaringen til VAG i Tyskland.

- Kanskje dette problemet kunne vær løst med å hengsle tanklokket i overkant? Da kan ikke snøen pakke seg inn i lommen for hengslet - og selve lokket vil virke som et "tak" over ladeuttaket.
"Fossilbil-løsningen" som er kopiert her, passer ikke for Norge.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

rojohan

Da har eg hentet bilen, og fekk følgende tilbakemelding. Dei har demontert skjermen og sjekket alle kontakter og ledninger, fann ingen brudd eller feil. Neste gang det skjedde så skulle eg notere ned hendelsesforløpet, eventuelt ta bilde/video og gje dei beskjed. Dei har fått beskjed av ekspertisen i Tyskland om å prøve å skaffe litt meir info om problemet, med andre ord er eg ikkje aleine om dette problemet.......


Sent from my HTC Desire S using Tapatalk 2


TB

Sitat fra: rojohan på tirsdag 11. februar 2014, klokken 13:38
Fekk tilbake bilen samme dagen, ifølge selger gjorde dei egentlig ingenting. Han var med meg ut og såg at det ikkje virket når eg leverte bilen. Seinere fekk han med seg ein fra verkstedet, som ifølge selger berre trykket på noen knapper (antakelig det samme som eg gjorde, nøkkel/dørlås i førerdøren/nødopning funksjon). Mens verkstedfyren gjorde det, sto selger og lirket på plastlokket. Og etter ei stund fekk dei den opp, og siden har den virket.

Opplevde samme problem. Ikkje mulig og lade bilen på fleire dagar.

Plastlokket var ikkje mulig og ta ut. Forsøkte metoden som er beskrive over, eg var inni bilen og trykka på "lade knappen" (bak girspaken) og "låsopp" knappen i døra samtidig som far stod og lirka på plastlokket. Dermed løsna det. Sjekka etter merker på plastlokket, men ingen merker her. Virker som låsen går i "vranglås" - og dermed ikkje opner opp ved normal opning?

Er det andre enn trådstarter som har opplevd dette? Er det nokon kjent sak for VW?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Gus1

rojohan: -Ser du klagde på "smelle-/dunkelyd" ved rygging. Det gjør min også. Fikk du svar på hva dette var?
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

Lurvine

Hadde problem med ladelokket som ikke ville låse seg opp. Dermed ble hele ladekontakten byttet ut hos Møller nå nylig. Nå er problemet løst!

:)
VW e-up (aka Snowflake)
Oslo - Sandvika

Schled

Har nesten motsatt problem.
Selger sa at jeg måtte trykke to ganger på lås-opp knappen på nøkkelen for å få ut plastdekselet. Det holder med en gang har jeg funnet ut.
Det som plager meg mer er at hvis jeg låser bilen opp igjen etter å ha låst den (fordi jeg f.eks har glemt mobilen i bilen) så stopper ladingen OG det er mulig å ta ut ladekontakten av bilen selv om jeg har låset bilen igjen.
Først når jeg tar kontakten ut og plugger den inn igjen hører jeg at den låser og ser at den starter lading på nytt.
2014 VW e-up
2018 Hyundai Kona Electric

d386yv

Sitat fra: Schled på onsdag 09. juli 2014, klokken 13:55
Har nesten motsatt problem.
Selger sa at jeg måtte trykke to ganger på lås-opp knappen på nøkkelen for å få ut plastdekselet. Det holder med en gang har jeg funnet ut.
Det som plager meg mer er at hvis jeg låser bilen opp igjen etter å ha låst den (fordi jeg f.eks har glemt mobilen i bilen) så stopper ladingen OG det er mulig å ta ut ladekontakten av bilen selv om jeg har låset bilen igjen.
Først når jeg tar kontakten ut og plugger den inn igjen hører jeg at den låser og ser at den starter lading på nytt.

Ett klikk fungerer vel bare hvis bilen  har vært låst. Hvis du låser opp bilen med ett klikk, venter for lenge slik at ladekabel blir låst igjen, men bilen fortsatt er åpen må du trykke to ganger for å låse opp. Dette skjer veldig sjelden i praksis, men i utstillingslokalene til bilselger er det nok slik hele tiden.

Videre, hvis du starter lading, låser bilen, og så låser opp igjen stopper lading som du sier, men kun midlertidig. Hvis du tar ut det du skal fra bilen, låser igjen og gidder å stå å vente vil lading starte igjen. (Skal i hvert fall det, og gjør det for meg). Ladekabel låsen skal også låses etter litt tid. Hvor lenge har du ventet?

Colin

Sitat fra: Gus1 på tirsdag 08. juli 2014, klokken 23:05
rojohan: -Ser du klagde på "smelle-/dunkelyd" ved rygging. Det gjør min også. Fikk du svar på hva dette var?

Jeg har også det samme problemet. Har vært i kontakt med Møller, som sa at dette kunne skje ved ny bil, men at det ville forsvinne etterhvert. Nå har jeg kjørt 300 mil med bilen og er storfornøyd, men den dunke/klakkelyden som kommer er noe jeg ikke er så happy med.

Så alle forslag mottas med takk.

odahle

Sitat fra: Colin på onsdag 09. juli 2014, klokken 22:25
Sitat fra: Gus1 på tirsdag 08. juli 2014, klokken 23:05
rojohan: -Ser du klagde på "smelle-/dunkelyd" ved rygging. Det gjør min også. Fikk du svar på hva dette var?

Jeg har også det samme problemet. Har vært i kontakt med Møller, som sa at dette kunne skje ved ny bil, men at det ville forsvinne etterhvert. Nå har jeg kjørt 300 mil med bilen og er storfornøyd, men den dunke/klakkelyden som kommer er noe jeg ikke er så happy med.

Så alle forslag mottas med takk.
Jeg har selv hatt dette siden jeg fikk bilen. Regner med det er vanlige lyder som blir forsterket i mangel på motorlyd. Mener dette er diskutert tidligere på forumet også? Skal søke litt.
Elbilist siden 2013, kjører nå 2018 Tesla Model X75D og 2016 VW e-golf.

Tidligere 2013 e-up! og 2017 BMW i3.

darthy001

Min e-up, snart 14dager "gammel", har ingen lyd overhodet ved rygging.... Så stille at det nesten er skummelt..

Schled

Sitat fra: d386yv på onsdag 09. juli 2014, klokken 21:04

Ett klikk fungerer vel bare hvis bilen  har vært låst. Hvis du låser opp bilen med ett klikk, venter for lenge slik at ladekabel blir låst igjen, men bilen fortsatt er åpen må du trykke to ganger for å låse opp. Dette skjer veldig sjelden i praksis, men i utstillingslokalene til bilselger er det nok slik hele tiden.

Videre, hvis du starter lading, låser bilen, og så låser opp igjen stopper lading som du sier, men kun midlertidig. Hvis du tar ut det du skal fra bilen, låser igjen og gidder å stå å vente vil lading starte igjen. (Skal i hvert fall det, og gjør det for meg). Ladekabel låsen skal også låses etter litt tid. Hvor lenge har du ventet?

Ja den starter vist lading etter en stund igjen. Oppdaget også at hvis jeg trykker to ganger på låse knappen så starter den lading igjen med en gang.
2014 VW e-up
2018 Hyundai Kona Electric

TB

Sitat fra: TB på tirsdag 08. juli 2014, klokken 18:41
Opplevde samme problem. Ikkje mulig og lade bilen på fleire dagar.

Plastlokket var ikkje mulig og ta ut. Forsøkte metoden som er beskrive over, eg var inni bilen og trykka på "lade knappen" (bak girspaken) og "låsopp" knappen i døra samtidig som far stod og lirka på plastlokket. Dermed løsna det. Sjekka etter merker på plastlokket, men ingen merker her. Virker som låsen går i "vranglås" - og dermed ikkje opner opp ved normal opning?

Er det andre enn trådstarter som har opplevd dette? Er det nokon kjent sak for VW?

Låsen går i "vranglås" dei fleste gonger her. Var innom VW forhandler der bilen er kjøpt, som ikkje kjente problemet frå før. Lot forhandler prøve, som etter ein del prøving klarte og opne - på samme måten som eg har erfart. Det var einigheit om at det må vere noko feil. Låsen vart smurt med "smørning på boks".

Så langt har det ikkje låst seg igjen, men dette var i går, så er for tidleg og uttale seg.

Etter det eg har erfart hjelper det meir og forsiktig banke mot plastloket med handa enn å dra/slite/vri. Det er og smart og høyre etter lyden som kjem når loket blir låst opp. Så snart lyden kjem er plastloket opent. Det er ikkje nødvendig og kjenne etter før lyden kjem.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TB

Sitat fra: TB på lørdag 12. juli 2014, klokken 10:41
Låsen går i "vranglås" dei fleste gonger her. Var innom VW forhandler der bilen er kjøpt, som ikkje kjente problemet frå før. Lot forhandler prøve, som etter ein del prøving klarte og opne - på samme måten som eg har erfart. Det var einigheit om at det må vere noko feil. Låsen vart smurt med "smørning på boks".

Så langt har det ikkje låst seg igjen, men dette var i går, så er for tidleg og uttale seg.

Etter det eg har erfart hjelper det meir og forsiktig banke mot plastloket med handa enn å dra/slite/vri. Det er og smart og høyre etter lyden som kjem når loket blir låst opp. Så snart lyden kjem er plastloket opent. Det er ikkje nødvendig og kjenne etter før lyden kjem.

"Smørning på boks" var ingen permanent løysning. Dermed er det satt opp time 6. august for nærmere kontroll, mulig skift av ladekontakt. Samtidig skal bilen oppgraderes med programvare, som skal gjere Car-Net / 3G meir stabilt.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Ronnien77

Jeg fikk det samme problemet på min e-up. Ringte møller service, og de vil sende NAF  :o
Nødløsning funket ikke (brukermanual)
Løste problemet med å trykke på åpne knapp på nøkkelen helt til den åpnet seg. 5-6 ganger. Virket ut så den trengte et par åpne impulser så kom den.  ;D

corvette

Min bil har gått 8000 km og problemet med lokket har nylig oppstått, akkurat som for mange andre. Får ikke av (det unødvendige??) plastlokket, men må prøve massevis av ganger etter å ha fjernet det lille tanklokket med makt først.....
Bilen var hos Møller forrige uke (svært bra service i Asker!!) og de mente å ha reparert det, men nei.....
Skal inn igjen til uken. Irriterende problem som åpenbart går igjen hos mange.

mvh John
VW e-Up! kjørt 17100 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA