Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bytte carwing bruker mulig?

Startet av Cheokeee, mandag 17. februar 2014, klokken 09:05

« forrige - neste »

stue

Normale norske biler klarer seg jo helt fint uten luftfjæring, så ser ikke helt behovet egentlig. Det kan være greit å ha, men personlig så frykter jeg at det kan bli en utgiftspost om 7 år.

Beachboy

Hei!

Tusen takk for svar. Tror jeg mest sannsynligvis velger bort smart luftfjæring.

Men alle feil med Smart luftfjæring vil jo bli dekket av Teslas 5 års garanti?
Bestilt sort 60 kwh med 21 " Grå turbin.
Bekreftet 02.04
Levering Juli

Vurderer P85D :P

stue

Ja, alle feil er dekket de første 5 årene. Så du får ta en vurdering på hvor lenge du planlegger å beholde bilen...

tjomswrx

Hvordan er erfaringene med pakking av snø i hjulbuen på biler uten luftfjæring? hjelper den lille ekstra klaringen kontra luft i standardmodus?
S85

Hyperstress


Sitat fra: tjomswrx på onsdag 02. april 2014, klokken 12:37
Hvordan er erfaringene med pakking av snø i hjulbuen på biler uten luftfjæring? hjelper den lille ekstra klaringen kontra luft i standardmodus?

Det er ingen ekstra klaring ift standard nivå på luft
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Cheokeee

En liten oppdatering siden jeg startet denne tråden. Vel 3 uker etter at jeg bekreftet bestillingen fikk jeg telefon fra Tesla hvor jeg fikk spørsmål om jeg ville forandre noe på bestillingen min, det skulle gå greit uten at det ville påvirke leveringstiden. Da grep jeg impulsivt muligheten til å legge til Tech pakken og aktiv luftfjæring, har også etter det fått lagt til parkeringsassistent og tåkelys.
Så det som var ment som et "lavbudsjett" bilkjøp, ble til en greit utstyrt Modell S :)
Nå er det bare å være tålmodig til slutten av Mai når bilen skal leveres.
S85 tech pakke, aktiv luftfjæring, sølv metallic, leveres mai 2014

hma

Sitat fra: Cheokeee på onsdag 02. april 2014, klokken 19:33
Da grep jeg impulsivt muligheten til å legge til ... aktiv luftfjæring...
Da er vi i samme båt, har endret bestillingen min tre ganger hvor luftfjæring ble endring nummer to :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

cstromme

Sitat fra: Cheokeee på onsdag 02. april 2014, klokken 19:33
En liten oppdatering siden jeg startet denne tråden. Vel 3 uker etter at jeg bekreftet bestillingen fikk jeg telefon fra Tesla hvor jeg fikk spørsmål om jeg ville forandre noe på bestillingen min, det skulle gå greit uten at det ville påvirke leveringstiden. Da grep jeg impulsivt muligheten til å legge til Tech pakken og aktiv luftfjæring, har også etter det fått lagt til parkeringsassistent og tåkelys.
Så det som var ment som et "lavbudsjett" bilkjøp, ble til en greit utstyrt Modell S :)
Nå er det bare å være tålmodig til slutten av Mai når bilen skal leveres.

Når bekreftet du? Jeg bekreftet for 7 uker siden (13. februar) og har fått beskjed om levering i juni.
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

akseln

Ble endringene synlig på "My Tesla"? La til luftfjæring og endret farge for litt over en uke siden, men har ikke sett eller hørt noe siden da selv om jeg ble lovet en bekreftelse.

Freddan

Sitat fra: akseln på torsdag 03. april 2014, klokken 09:12
Ble endringene synlig på "My Tesla"? La til luftfjæring og endret farge for litt over en uke siden, men har ikke sett eller hørt noe siden da selv om jeg ble lovet en bekreftelse.

Jeg endret også min ordre (fra 85 til P85) og det tok ca 2 måneder til de fikk endret My Tesla. Mytela har visst ikke toveiskomunikasjon med produksjonen, så endringen tok tid på siden fikk jeg bekdjed om.

Alt var dog riktig da jeg fikk bilen. Jeg ville bedt om en bekreftelse på at endringen er registrert med detaljer som pris og utstyr på epost så du har noe å vise til i tilfelle feilleveranse (selv om jeg tviler på at det blir feil).
P85, Brunt skinn, Panorama, Perf int, Tech, Parkass, Vinterpakke, Lydstudio, Luftfj, Lyspakke, Alarm, Hattehylle. Best okt 2013, levering Mars 2014.

hma

Sitat fra: akseln på torsdag 03. april 2014, klokken 09:12
Ble endringene synlig på "My Tesla"? La til luftfjæring og endret farge for litt over en uke siden, men har ikke sett eller hørt noe siden da selv om jeg ble lovet en bekreftelse.
Basert på egne erfaringer (tre endringer) kan det se ut som om Tesla normalt registrere endringer i en lokal "kundedatabase". Derifra kan det ta litt tid før saken overføres til "produksjonsdatabase", følgelig vil det variere hvor raskt Min Tesla oppdateres.
Min siste endring ble synlig umiddelbart i Min Tesla, det ble en hastesak og jeg antar Tesla-representanten var direkte inne i "produksjonsdatabasen".
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Cheokeee

Jeg bestilte og bekreftet 02 februar, fikk lagt til tech pakken og luftfjærer 23 februar, og sendte mail om å få parkeringssensorer og tåkelys den 17 mars. Den siste forandringen ble ikke synlig på my tesla før 01.04.
Jeg har fått antydet levering i slutten av mai.
Fikk faktisk mail idag hvor jeg ble bedt om å se over spesifikasjonene på bilen min på my tesla, og bekrefte at alt ser greit ut, for nå er det like før bilen går i produksjon.
S85 tech pakke, aktiv luftfjæring, sølv metallic, leveres mai 2014

Mippen

Skal etter hvert bestille meg en tms, men klarer ikke å bestemme meg i forhold til luftdempere. Slik jeg ser det så er det masse fordeler med luft og det funker også greit uten, men på dårlige hytteveier om våren og når det ikke er brøytet ennå er det en stor fordel å kunne heve en såpass lang bil litt. Har imidlertif hatt luftdempere før på en gammel bil og vet hvor dyrt og komplisert det kan være når noe ryker.

Spørsmålet er om det går an å konvertere til vanlige dempere og fjæring dersom det skulle ryke? Det gikk ikke an på den bilen jeg hadde.

Her er mine erfaringer fra den gamle bilen jeg hadde med luft. Grunnleggende så har alle biler med luftdempere en kompressor som styrer lufttrykket og pumper inn luft for å regulere høyden og slipper ut for å senke den. Det er sensorer som måler høyde mm. Luftdemperene har en belg som skal holde på luften. Det er som oftest kombinert et slags "gummimateriale og stål/aluminium)

Svakheter er kompressoren som kan ryke etter en tid. På min bil med ca 180000km på baken var den like fin. Ny kostet 10000kr Sensorene sitter som oftest under bilen og er utsatt for fukt og smuss. Etter hvert vil de ruste og slutte å virke. De holdt nær 160.000km før det ble et problem på min bil. Kostet ca 3000kr stykke å bytte de. Demperene kan punktere eller begynne å lekke etter en tid. Dels på grunn av slangene og dels på grunn av at materialene ikke holder mer. På min bil kostet de 10000kr stykket. På bilen min kom det på ca 60.000kr å bytte ut alt ikke medregnet jobb. Vanligvis ryker en del av gangen og demperene kunne vist byttes ut en og en. På noen nyere biler har jeg hørt at man kan bytte ut luftbelgen og ikke hele demperen, men vet ikke om det alltid lar seg gjøre.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Sakset fra broom!

"Luftfjæring er merkelige greier. Bransjen får liksom ikke noe særlig skikk på dette. Her er det ikke bare Audi Allroad som sliter, det gjelder faktisk de fleste bilene som er utstyrt med dette. Mercedes har også problemer med luftfjæringen. Ikke en gang Toyota - som har luftfjæring på Landcruiser - slipper unna problemer her."

http://www.tv2.no/underholdning/broom/luftfjaering-nydelig-aa-kjoere-men-det-kan-koste-skjorta-3756603.html
Fremtiden er elektrisk.

sisc1337

Sitat fra: Mippen på tirsdag 15. april 2014, klokken 12:41
Grunnleggende så har alle biler med luftdempere en kompressor som styrer lufttrykket og pumper inn luft for å regulere høyden og slipper ut for å senke den.
Har ikke peiling på dette emnet selv, men vil tro det er ventiler som slipper ut luft-trykket for å senke bilen og ikke kompressoren. Kan jo muligens bli et problem dersom denne / disse ventilene begynner å lekke. Lekkasjepunkter generelt må jo være en stor svakhet med luftfjæring siden dette trossalt er et dynamisk system og ting vil begynne å lekke etter hvert uten å bytte pakninger etc.
Perlehvit P85, 21" grå turbine, vinterpakke, panoramatak, ultra Hi-Fi lydsystem, smart luftfæring, techpakke, sikkerhetspakke, dobbeltlader, parkeringsassistent, premium interiørbelysning, hattehylle og karbonfiber interiør.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA