Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bytte carwing bruker mulig?

Startet av Cheokeee, mandag 17. februar 2014, klokken 09:05

« forrige - neste »

Mippen

Var innom tesla i Bergen for å få noen svar på hva som er lurt å velge. Alle teknikerene sa at de ville ha valgt luft. Det er så mange fordeler framfor ulemper sa de. I forhold til hva det vil koste å fikse luft demperne kunne ikke de svare meg på på grunn av at det ikke har vært et tema å bytte ut på noen biler ennå. Mente det ville holde lenge og de brukte teknologi fra mercedes.


Fremtiden er elektrisk.

laumb

Kjørte faktisk på en meter lang 2x2 trebit som lå på tvers på E18 i dag. Alt for mye biler til å svinge unna.. :(

Har luftfjæring, kjente det nesten ikke. Var litt som en "thomp"-lyd.

Nysgjerrig på om noen med stålfjærer gidder å gjøre lignende i 100km/t og fortelle om lyden som kom ut av situasjonen. :P

Teslanewbie

Jeg fikk luftfjæring med bilen da dette var standard i performancepakken men jeg hadde definitivt bestilt dette som ekstratilbehør etter de erfaringer jeg har så langt . Muligheten med å regulere høyden av  bilen kan være behendig ved mye snø/ vinterføre . Den høyer seg nok så høyt på den høyeste innstillingen.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

ellholt

Jeg har stålfjærer og synes det er helt topp. Prøvde selvfølgelig med luft under de første prøveturene i august/sep 2013, og syntes det også var helt topp :-)). Men siden jeg har dårlig erfaring med luft på diverse andre biler( bla Mercedes), så ønsket jeg ikke å sitte med eventuelle dyre reperasjonskostnader når garantien går ut.
Grønn S85 med alt untatt luftfjæring og Alarm.
Finalized 15/9-2013, in production 9/1-2014, in transit 15/1-2014. Utlevert 27/2-2014 MED elektriske foldbare. speil :-). gamle S`en er solgt, ny S75D perlemorshvit med det meste av utstyr. utlevert 14 juni 2017

Lokführer

Vi klager gjerne høyt og mye om funksjonaliteten til luftfjøringa, men etter å ha prøvd en Audi Allroad 2.7 biturbo, potensielt et av verdens desidert dyreste bruktbilkjøp, så kan jeg bekrefte av den ikke tillater kjøring i "very high" over en viss hastighet. Kan det være slik at det er vanlig av bilprodusenter å bestemme kjørehøyden i forhold til fart?
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Diravi

Sitat fra: Lokführer på mandag 31. mars 2014, klokken 17:52
Vi klager gjerne høyt og mye om funksjonaliteten til luftfjøringa, men etter å ha prøvd en Audi Allroad 2.7 biturbo, potensielt et av verdens desidert dyreste bruktbilkjøp, så kan jeg bekrefte av den ikke tillater kjøring i "very high" over en viss hastighet. Kan det være slik at det er vanlig av bilprodusenter å bestemme kjørehøyden i forhold til fart?

Ja, selv Citroën (hydraulisk, ikke luftfjæring) gjør dette på sine nyere modeller. På de eldre er det ingen fysisk sperre, men det står en tydelig formaning i instruksjonsboken om å ikke bruke høyere bakkeklaring i mer enn en viss hastighet. I praksis har jeg ligget i 120 på Autobahn med en gammel DS i stillingen over standard høyde, og det gikk helt fint.  8) Men det er ikke så veldig overraskende at det legges sperrer på dette, for bilen får vel annen fjæringskarakteristikk (kortere fjæringsvei) med hevet bakkeklaring.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Mippen

Sitat fra: ellholt på mandag 31. mars 2014, klokken 17:02
Jeg har stålfjærer og synes det er helt topp. Prøvde selvfølgelig med luft under de første prøveturene i august/sep 2013, og syntes det også var helt topp :-)). Men siden jeg har dårlig erfaring med luft på diverse andre biler( bla Mercedes), så ønsket jeg ikke å sitte med eventuelle dyre reperasjonskostnader når garantien går ut.

Hvor kjører du med bilen din? Hvordan er den over fartsdumper, dårlig vei og ujevnt underlag? Har du opplevd å skrape nesen nedi?
Fremtiden er elektrisk.

ellholt

Hei!

Jeg har ingen problemer over fartsdumper og har ikke kommet nedi med noe som helst til nå. Bilen er like høy som en VW Passat eller Ford Mondeo. Kjører for det meste i Kristiansands området, + turer til Brokke, Hovden, Rauland . Synes fjærene virker stivere enn luft, og hull i vegen kjennes "bedre" med standard fjærer. Skulle gjerne hatt luft, men tokk ikke sjansen pga dårlig erfaring fra tidligere biler:-/
Grønn S85 med alt untatt luftfjæring og Alarm.
Finalized 15/9-2013, in production 9/1-2014, in transit 15/1-2014. Utlevert 27/2-2014 MED elektriske foldbare. speil :-). gamle S`en er solgt, ny S75D perlemorshvit med det meste av utstyr. utlevert 14 juni 2017

SK901

Jeg husker engang en kommentar angående denne diskusjonen. Jeg husker den ikke ordrett, men gikk noe som:

"Du velger bort en velkjent og velprøvd teknologi hentet fra Mercedes, av redsel for feil - men du velger å kjøpe en TMS?"

Det fikk meg i tenkeboksen. Det er tross alt mye annerledes i bil V2.0. Personlig ble det luft, da det er praktisk i visse situasjoner.

OddB

Det er vel forskjell på fjærer og dempere.   
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway


Beachboy

Hei!

Da har jeg også latt meg friste til å kjøpe en Tesla Model S.

Jeg kommer til å gå for 60kwh selvom P85 frister som bare.

Nå er det slik at jeg er litt usikker på om jeg bør inkludere "Smart Luftfjæring" på min TMS.

Anbefales dette tilleggsutstyret mtp værforholdene i Norge?

Gleder meg som en liten unge til Juli, da bilen er forventet å være i Oslo:) 
Bestilt sort 60 kwh med 21 " Grå turbin.
Bekreftet 02.04
Levering Juli

Vurderer P85D :P

cstromme

Hei, og velkommen! :)

Det er mange mange emner om akkurat dette her på forumet. Øverst i høyre hjørne er en søkeboks hvis du ikke finner noen på de første sidene. :)
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

Gusse

Anbefaler deg et forumsøk, da det er en del tråder som dekker dette temaet fra før.
Når det er sagt, så anbefaler jeg personlig luftfjæringen. Dette med tanke på mulighetene på vinteren med mye snø, der du kan nå kjøre opp til 35km/t på very high setting, og 55km/t på high. Kjekt når veiene bli sporete, sånn at man slippe å bruke TMS som brøytebil. Det er også kjekt å kunne kjøre den i Low over valgfri fart. Hvem vet hva fremtidig software/firmware vil gi deg mulighet til å kontrollere  ;)

Hyperstress

Jeg personlig anbefaler deg å bruke disse pengene på oppgradert stereo i stedet. ;)

Det er like mange meninger som det er folk, så du får kjenne på hva som er viktig for deg ift ditt budsjett. :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA