Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bytte carwing bruker mulig?

Startet av Cheokeee, mandag 17. februar 2014, klokken 09:05

« forrige - neste »

Bjoris

Er ikke mye av poenget med luft bedre komfort? Det nytter ikke at folk uten syns bilen er fantastisk og folk med luft syns bilen er fantastisk. Men er det ikke en amerikaner som har to stk en med og en uten? Husker ikke hva han mente om forskjellen
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

laumb

Han mente at han, på tross av fordelene (heve/senke), likte stål best.

Forøvrig vil jeg påpeke at alle meninger som kommer fram om emnet er subjektive. Noe annet går ikke i "hva et best?"-spørsmålet.

For meg er dette ikke en sportsbil, men en stor faniliefrakter med voldsom kraft. Komfort og stillegående fjæring er helt genialt på denne.

Jeg sto lenge med tanken å velge standard framfor luft. Etter å ha kjørt stålfjærsaaben over noen ujevnheter i veien, for så å passere de samme ujevnhetene med en luft-Model S 10 min etterpå endret det synet.

SIS

Støtter det som blir sagt av flere her. Stålfjær skal gi bedre følelse av kontakt med hjul/vei og er sånn sett kanskje mer "sportslig". I daglig bruk, og komfortmessig er nok luftfjæring best.

RoadRunner

Vil gjerne gjøre oppmerksom på fordelen med å kunne heve bilen i høy stilling når man kjører ombord på ferge. Det kan være vanskelig å passere lemmen med normal høyde, spesielt på vinteren med mye dårlig vær og stor forskjell på flo og fjære. Det er stort sett problemfritt med hevbar bil :-), ble testet senest i helga.

Det er også verdt å merke seg at deler til luftfjæring er inklusive i service-kostnaden. Ihvertfall så lenge man benytter Tesla til service (og forhåpentligvis så lenge Tesla yter tjenesten...).

Men det kan jo hende du ikke tar så mye ferge, da er dette ikke et argument å tenke så mye på. (Legg heller pengene i ekstra lader om du må velge!)
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Lacaixxa

Er det noen som kjenner til forskjell i rekkevidde i low vs standard/stål?
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d
2016 e-golf
2019 Model 3 bestilt

bblomst

Synes bilen er så pass lav i standard at man å være observant i visse situasjoner. Har selv fastnet på passering fra vei over fortau til min arbeidsplass med bilen. Eneste måte å komme meg av var å justere med luftfjæringen! Angrer ikke et sekund på mitt valg av ekstrautstyr!

mgarm

Hvor stort er dette problemet med at den er så lav med standard fjæring?
Kan da ikke være så sinnsykt for jeg så en med Ferrari i går og en med Labo i dag i Oslo området. Skulle tro disse superbilene er en god del lavere. Alle spoilere var på plass :-)

erot

Sitat fra: Lacaixxa på mandag 10. februar 2014, klokken 17:50
Er det noen som kjenner til forskjell i rekkevidde i low vs standard/stål?

Tror ikke det finnes noen skikkelige data på det, men kan i alle fall si en ting: I moderat fart vil det være nær null, og i høy fart nok til å utgjøre en nyttig forskjell. Tipper 5-10% er realistisk når du bikker 100 km/t.

Hyperstress

#23
Sitat fra: erot på mandag 10. februar 2014, klokken 18:58
Sitat fra: Lacaixxa på mandag 10. februar 2014, klokken 17:50
Er det noen som kjenner til forskjell i rekkevidde i low vs standard/stål?

Tror ikke det finnes noen skikkelige data på det, men kan i alle fall si en ting: I moderat fart vil det være nær null, og i høy fart nok til å utgjøre en nyttig forskjell. Tipper 5-10% er realistisk når du bikker 100 km/t.

Hvor mange cm forskjell er det på standard og low? Om det er en tomme så vil en skjule et område på 15x15cm fra luftstrømmen, noe som skulle ha ganske bra innvirkning på luftmotstanden. Tipper 3% reduksjon der i motorveihastighet. I tillegg endrer senkingen muligens på luftstrømmen over/under bilen som kan slå heldig ut (?).
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

kennethl


Sitat fra: mgarm på mandag 10. februar 2014, klokken 18:30
Hvor stort er dette problemet med at den er så lav med standard fjæring?
Kan da ikke være så sinnsykt for jeg så en med Ferrari i går og en med Labo i dag i Oslo området. Skulle tro disse superbilene er en god del lavere. Alle spoilere var på plass :-)

Hvis du tror at alle eiere av lave biler ikke drar på seg kostnader i løpet av vinteren så kan jeg fortelle deg noe annet. Selv med det beskjedne snøfallet som har vært har jeg allerede dratt av listen foran og kjørt nedi en isvull med sideskjørtet, estimert rep kostnad er 2000 bare i deler! Og jaggu skjedde ikke noe av det samme forrige år også :) så for meg var luftfjæringa et enkelt valg. Ikke bare kost/nytte men også å slippe å lure på om man slår nedi på dårlig brøytede veier, fortaustkanter ved parkering, brøytekanter osv.

erot

Sitat fra: Hyperstress på mandag 10. februar 2014, klokken 19:36
Sitat fra: erot på mandag 10. februar 2014, klokken 18:58
Sitat fra: Lacaixxa på mandag 10. februar 2014, klokken 17:50
Er det noen som kjenner til forskjell i rekkevidde i low vs standard/stål?

Tror ikke det finnes noen skikkelige data på det, men kan i alle fall si en ting: I moderat fart vil det være nær null, og i høy fart nok til å utgjøre en nyttig forskjell. Tipper 5-10% er realistisk når du bikker 100 km/t.

Hvor mange cm forskjell er det på standard og low? Om det er en tomme så vil en skjule et område på 15x15cm fra luftstrømmen, noe som skulle ha ganske bra innvirkning på luftmotstanden. Tipper 3% reduksjon der i motorveihastighet. I tillegg endrer senkingen muligens på luftstrømmen over/under bilen som kan slå heldig ut (?).

Før var det ca en tomme, men etter SW-versjonen som tok vekk auto low er den omtrent halvert. Hvis ikke skikkelig low kommer tilbake med SW 6.0 blir jeg alvorlig skuffet. Da blir jeg nødt til å få tak i senkestag fra USA i protest (lolachampcar på teslamotorsforum lager de).

Stiania79

+ at bilen rent visuelt ser bedre ut i low enn med standard :-)

Blir litt som å velge 21' felger isteden for 19'...

Jeg sier LUFT er å foretrekke, men it all comes down to budget... kan man ikke velge i pose og sekk så er sikkert ikke dette det minst fornuftige å sløyfe. Tech pakken derimot... ikke lurt.

Slik jeg ser det:

Tech pakken - must have
Metallic lakk - veldig lurt å ha mtp hvordan lakken ser ut om et par år
Pano tak - var nødvendig mtp skistativ men ikke nå lengre - nice to have
Hifi - var must have før prisøkning - nå nice to have + smak/behag
lyspakken - nice to have
barneseter - tja... spørs helt på behovet
sikkerhetspakke - dropp
vinterpakke  - nice to have
21' felger - nice to have, men ikke noe must have - evt kjøp 20' fra 3 part slik som jeg har gjort
luft - nice to have
performance vs standard - nice to have - igjen hva er viktig for deg?
skinnseter - vel, must have i min bok mtp bilen, men hørt mye bra om stoff også

...

var noe på en tirsdag :-)

S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

janmb

Enig, low må tilbake - og det er jo nå for alle praktiske formål 100% bekreftet.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Lanber

Det jeg savner minst like mye som individuel høydejustering er en justeringsmulighet for komfort.
Selv om du har bladd opp mange laken for P+ er det ikke sikkert du ønsker sitte på en 2x4 planke hele tiden

erot

Sitat fra: janmb på tirsdag 11. februar 2014, klokken 10:56
Enig, low må tilbake - og det er jo nå for alle praktiske formål 100% bekreftet.

At vi kan kontrollere den ja, men ikke at den blir like lav som før de tok vekk automatikken. For alt vi vet kan det bli "halv low" vi får full kontroll over. Håper det ikke er tilfelle.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA