Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dekkdimensjon vs rekkevidde?

Startet av getor, søndag 16. februar 2014, klokken 21:44

« forrige - neste »

getor

Jeg har innerst inne håpet på at bensinstasjonskjedene skulle våkne opp å innse at det er en forretningmodell i å betjene el-bilfarende landet over. De har en infrastruktur klar for fremtidens "energistasjoner" med bensin/diesel, el, LNG, hydrogen etc.
Dessuten, vi el-billadere blir jo hengende rundt en times tid eller mer mens vi lader. Siden det er kioskvarer stasjonene tjener penger på og ikke bensinen som sådan, så burde det være motivasjon for stasjonseierne å få størst mulig trafikk inn blandt hyllene.

Jeg forespørsel til de tre store, Statoil, Esso og Shell. Alle skal ha kudos for å ha tatt seg tid til å gi svar kjapt. Saken er vel at alle stort sett sitter på gjerdet. Transnovas engasjement kan gjøre at man er avventende selv om tilsynelatende tiltaket prises, for det er vanskelig å konkurrere mot gratistjenester.
Okkesom, her er responsen:

A) Takk for henvendelsen. Esso Norge følger utviklingen i behovet for ladestasjoner tett. Vi er ikke negative til etablering av ladestasjoner på vårt stasjonsnett. Imidlertid må installering av ladestasjoner tilpasses plassforholdene, spesielt med hensyn til sikker trafikkavvikling på stasjonsområdet.

B) Takk for din henvendelse vedrørende ladestasjoner på Statoil.
Statoil kan allerede, som første og eneste bensinstasjonkjede, tilby hurtiglading fra fem av våre stasjoner. Disse er på Majorstua, Fornebu, Økern, Minnesund og Sekkelsten. Det er over to år siden det første hurtigladeren åpnet på Statoil Økern.
For tiden kan vi kun tilby Chademo-lading (japansk standard) på våre ladere, men laderne vil i løpet av det neste halvåret bli utvidet til også å kunne lade med CCS-standarden for europeiske biler (VW og BMW), samt AC-lading for Tesla.
Som du selv skriver så er markedet for elbiler og ladestasjoner i vekst. Vi har pt ingen planer om ytterligere ladere på våre stasjoner, men vi følger dette markedet nøye. Dersom vi ser at det er et marked for ladestasjon på flere av våre stasjoner, vil vi vurdere å sette opp ytterligere ladere.

C) Vi i Shell registrerer det økende salget av el-biler og ser på hvordan dette passer inn i vår portefølje. Hurtigladingsmarkedet er fremdeles prematurt, men vi gjennomfører tester i flere land allerede. I Norge har Staten tatt en ledende rolle gjennom Transnova, og flere selskap er opprettet for å starte etablering av et godt nettverk, som i fremtiden kan være lønnsomme. Statens støtteordninger for slik etablering er naturlig ettersom det kommersielle aspektet fremdeles er usikkert med høye etableringskostnader for hurtigladepunkter, og ennå relativt få kunder. Dermed reduserer man risikoen ved høye investeringer, og lav inntjening og kan likevel starte oppføring av et nettverk. Den fremtidige kundetilgangen på hurtiglading er heller ikke entydig, da det finnes få studier som ser på hvor el-bil eiere primært velger å lade sine biler (betalt hurtiglading vs. lading hjemme).
Hurtigladestasjonene i Norge etableres gjerne i forbindelse med kjøpesenter eller kafeer, men også på bensinstasjoner. Selv har Shell ingen egne ladestasjoner i Norge, men har ved flere anledninger stilt områder på våre stasjoner til disposisjon for hurtigladere. Blant annet deltar vi i et prøveprosjekt sammen med Grønn Kontakt hvor det er etablert en hurtiglader på vår stasjon i Kongsberg.
Når det gjelder Shells fremtidige strategi på dette området, er dette opplysninger jeg ikke kan gi, men jeg kan forsikre deg om at vi følger med på markedet, slik vi også ser på utviklingen av andre energikilder, og hvordan vi kan gjøre våre etablerte energikilder mer effektiv. Om du vil lese litt mer om Shells tanker om fremtidig energi finner du det her: http://www.shell.com/global/future-energy.html.
Ønsker deg masse lykke til med din nye el-bil, og håper den gir deg stor kjøreglede!

sn0le

Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Amoss

Sitat fra: getor på lørdag 08. februar 2014, klokken 11:55
A) Takk for henvendelsen. Esso Norge følger utviklingen i behovet for ladestasjoner tett. Vi er ikke negative til etablering av ladestasjoner på vårt stasjonsnett. Imidlertid må installering av ladestasjoner tilpasses plassforholdene, spesielt med hensyn til sikker trafikkavvikling på stasjonsområdet.

Her er det verd å merke seg at Esso aktivt har gått inn og direkte motarbeidet etablering av ladestasjoner på i det minste ett par Esso stasjoner så langt. Husker spesielt ett tilfelle i Moss, som ble diskutert her på forumet for en tid tilbake. Mener også bestemt å ha hørt om flere tilfelle(r), uten at jeg i farten husker hvor det var.

Her er i alle fall saken i Moss:  http://www.moss-avis.no/nyheter/esso-sier-nei-til-ladestasjon-i-moss-1.7977328?localLinksEnabled=false
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

brynjar

Flott tiltak! Ikke overrasket over at Esso trenerer.

Det er jo en veldig god ide at man kunne få til en overgang til "energistasjoner" i stedet for bensinstasjoner. Jeg har alltid ment det burde være ulovlig å selge forurensende drivstoff dersom man ikke samtidig kan tilby et miljøvennlig alternativ. ("På våre restauranter er røyking tillatt og ja, det glemte jeg å si, vi serverer BARE røkere!!").

Jeg har foreslått for elbilforeningen at de fremmer et passende forslag til myndighetene om f eks et statlig pålegg om at alle, eller en viss prosent av, bensinstasjonene må tilby elbillading innen f eks utgangen av 2015 og at man sukrer pillen ved å lansere en tilskuddsordning for å installere hurtigladestasjoner.

Har også nevnt dette for flere av rikspolitikere. Kanskje flere kunne foreslå dette eller fått elbilforeningen med på et mer skreddersydd forslag...?
Lykkelig eier av Tesla Model S P 85. Sort med beige interiør. Panotak. Lys-, lyd-, vinter- og techpakke. 8 års serviceavtale.

Amoss

Sitat fra: brynjar på lørdag 08. februar 2014, klokken 12:59
Det er jo en veldig god ide at man kunne få til en overgang til "energistasjoner" i stedet for bensinstasjoner. Jeg har alltid ment det burde være ulovlig å selge forurensende drivstoff dersom man ikke samtidig kan tilby et miljøvennlig alternativ. ("På våre restauranter er røyking tillatt og ja, det glemte jeg å si, vi serverer BARE røkere!!").

Er helt enig i at bensinstasjonene bør kjenne sin besøkstid. De har i dag en (relativt) god infrastruktur for å hjelpe bilister på veien - servere mat/kioskvarer, toalett, vindusvask, dekktrykksensorer, bilvask, div. bilutstyr/rekvisita etc. Mangler egentlig bare ett litt bedre spise/ventetilbud for de som skal lade en stund.

Men er generelt ikke tilhenger av å lovpålegge noe. Blir litt som "Du får ikke lov å selge Cocke uten å også selge Pepsi!". Men, sitter de på gjerdet stort lengre så faller de ned på feil side (om det ikke alt er for sent). Siden de ikke gjør jobben sin, så blir det stadig etablert ladestasjoner andre steder. Så den dagen de ser lyset så kanskje bilistene føler at behovet alt er dekket, og ikke ser behovet for disse i tillegg?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

OddB

Hvorfor henge en time eller to ved pølsedisken, mellom spylevæske og motorolje på en illeluktende bensinstasjon ?
Ville heller foretrekke ei koselig veikro med god mat, med gratis AC lading inkludert.
Trenger ikke "stasjoner", på tide å tenke nytt.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

sn0le

Noen bensinstasjoner er jo mini-veikroer.
Hadde ikke hatt noe mot å chille på en sånn mens man surfer på padda
og spiser litt mat og nyter en kald Cola.

Men kjøpesenter er nok å foretrekke. Spesielt hvis man har med resten av
familien.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Amoss

Sitat fra: OddB på lørdag 08. februar 2014, klokken 13:23
Hvorfor henge en time eller to ved pølsedisken, mellom spylevæske og motorolje på en illeluktende bensinstasjon ?
Ville heller foretrekke ei koselig veikro med god mat, med gratis AC lading inkludert.
Trenger ikke "stasjoner", på tide å tenke nytt.

Problemet med veikroene er at de ikke har vindusvaskebøtter stående fremme eller dekktrykkmålere eller vaskehaller for biler. Ei heller får du kjøpt spylerveske på veikroa :p

Tror at selv EL-bilister vil savne dem den dagen alle bensinstasjoner er lagt ned fordi ingen lengre fyller fossilt brensel.  Men ja, stasjonene bør tenke nytt, og utvide med mini-veikro eller lignende med tanke på at folk kommer til å bruke mer tid der.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

brynjar

Amoss:
Enig at man bør være tilbakeholden med nye lovpålegg. Men både elbilbransjen og drivstoffbransjen er jo allerede så gjennomregulert av en justering av regelverket for drivstoffleverandørene i riktig retning må kunne være på sin plass. :)
Krav til leverandører om å tilby miljøvennlige alternativ når de finnes er jo ganske vanlig...
Lykkelig eier av Tesla Model S P 85. Sort med beige interiør. Panotak. Lys-, lyd-, vinter- og techpakke. 8 års serviceavtale.

Lunde

Hvis "bensin" stasjonene selv ikke innser at verden forerandrer seg er det ikke rett å rimelig at noen skal tvinge dem til det. Hvorfor skal "vi" på død og liv fylle energi side om side med bensinpumper? Av hensyn til infrastuktur på strømnettet er det mer naturlig å sikte seg inn på steder høy effekt er lett tilgjengelig. Det er nok desverre sjeldent at en bensinstasjon er stedet i med tanke på den lille viktige detaljen. Jeg tror og antar at energibransjen våkner i løpet av få år og ser sitt snitt til å bli en aktør i bransjen ;-) 
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

brynjar

I byer med god ladedekning er jo bensinstasjonene ikke det mest naturlige stedet å lade, men på langturer, spesielt øde strekninger der det knapt nok er en butikk eller kafe i milevis omkrets ville bensinstasjonene gjort nytten sin og vel så det (om det hadde kunne tilby lading.) Om de bare hadde satt opp røde industriuttak på ytterveggen så ville det hjulpet mye.
Lykkelig eier av Tesla Model S P 85. Sort med beige interiør. Panotak. Lys-, lyd-, vinter- og techpakke. 8 års serviceavtale.

OddB

SitatAmoss said:
Sitat fra: OddB på I dag kl. 13:23

SitatHvorfor henge en time eller to ved pølsedisken, mellom spylevæske og motorolje på en illeluktende bensinstasjon ?
Ville heller foretrekke ei koselig veikro med god mat, med gratis AC lading inkludert.
Trenger ikke "stasjoner", på tide å tenke nytt.



Problemet med veikroene er at de ikke har vindusvaskebøtter stående fremme eller dekktrykkmålere eller vaskehaller for biler. Ei heller får du kjøpt spylerveske på veikroa :p

Tror at selv EL-bilister vil savne dem den dagen alle bensinstasjoner er lagt ned fordi ingen lengre fyller fossilt brensel.  Men ja, stasjonene bør tenke nytt, og utvide med mini-veikro eller lignende med tanke på at folk kommer til å bruke mer tid der.
Spyleveske, vindusvask, sjokolade og brus får du kjøpt billigere i dagligvarebutikker. Luftrykkmåler og en liten kompressor får du kjøpt på Clas Ohlson.  Eksosklemmer, motorolje og kondensfjerner har vi ikke et stort behov for    :-)
Da er det vel bare bilvasken igjen ?

Sent from my GT-I9100 using Forum Fiend v1.1.5.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

brynjar

Det perfekte må ikke stå i veien for det gode. Mitt inntrykk er at elbilparken vokser raskere enn utbyggingen av ladestasjoner. Det blir fort "ladekø" på de få hurtigladerne som finnes. Og det er flere ganske store hull på hurtigladekartet! (spesielt i Østerdalen  :'(). Derfor bør vi vel jobbe for alle tiltak som fører til flere ladeuttak.

Mange bensinstasjoner er døgnåpne. Det er ikke matvareforretningene eller Clas Ohlson.

Et poeng til: det er sikkert bedre å ha bensinstasjonene med på laget. Flere "Spetalener" nå vil bare forsure hele elbildebatten og skape populistisk elbilhat.

Lykkelig eier av Tesla Model S P 85. Sort med beige interiør. Panotak. Lys-, lyd-, vinter- og techpakke. 8 års serviceavtale.

Amoss

Sitat fra: OddB på lørdag 08. februar 2014, klokken 14:03
Spyleveske, vindusvask, sjokolade og brus får du kjøpt billigere i dagligvarebutikker. Luftrykkmåler og en liten kompressor får du kjøpt på Clas Ohlson.  Eksosklemmer, motorolje og kondensfjerner har vi ikke et stort behov for    :-)
Da er det vel bare bilvasken igjen ?

Sant nok, men ikke alltid dagligvarebutikken har varm mat til salgs, eller toalett. Ja, slett ikke alltid de har hverken spyleveske eller vindusvask. Eller isskrape eller en passendes kost til å børste av snø med, sikringer til biler, reservepærer til biler eller ...  Dessuten er få av dem døgnåpne, mens det finnes en del bensinstasjoner som er det.

Joda, dersom man tenker godt nok på forhånd er nesten alt dette ting man kan få tak i billigere andre steder. Men har selv mer enn en gang kommet sent på kvelden/natten og hatt behov for en eller flere av disse tingene.

Joda, jeg kjører fortsatt fossilt, men er oftere innom bensinstasjoner for å låne toalettet, vaske vinduene/lykter eller kjøpe noe mat eller annet enn jeg er der for å fylle bensin. Ser mange her, og på andre forum jeg titter innom, snakker stort om det at de slipper å stoppe på bensinstasjoner. Personlig er jeg ikke enige med dem, men ser frem til den dagen jeg kan slippe å måtte stoppe der for å fylle fra pumpa :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

OddB

Det er 1600 bensinstasjoner i Norge, og det er nok ganske mange som trenger dem om 20 år også, så jeg tror ikke vi trenger å bekymre oss:)  Poenget mitt er at nå er nisjen med energipåfylling  på biler åpen for alle.
Som du ser i svarene fra bensinselskapene er inntjening et viktig poeng, da relatert til de rådyre hurtigladerne. Det er en lang vei å gå for å få dem til å innse at å tilby AC-lading er billigere enn å tilby toaletter for besøkende, både i installasjon og drift.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA