Hovedmeny

lading mellom 80 og 100

Startet av lifern, fredag 07. februar 2014, klokken 23:22

« forrige - neste »

lifern

Er det skadelig å lade mellom 80 og 100%?
Jeg kjører barna til skole og bruker da under 20%.
Et par timer  senere skal jeg strekninger som krever
fullt batteri.
Har hørt forskjellige meninger, men er det noen som faktisk vet?
2016 Leaf 30 kwh
Gått under 20k på 8 år.
2013 Leaf.Kjørt 242000 km.(Solgt)

BE

All bruk at batteriet medfører slitasje. Det er å anbefale å holde statusen mellom 20 og 80%, men om du trenger mer enn dette er det bedre å lade til 100% enn å lade den lengre ut enn 20%.

Husk at vi uansett sannsynligvis snakker om veldig små forskjeller, men om 10 år vil det sannsynligvis være forskjell alt etter hvordan du har brukt batteriet.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

eledille

Det er ikke skadelig å tømme til under 20 % så lenge bilen ikke blir stående lenge med lite strøm. Det som kan ødelegge batteriet helt er å tømme langt ned og så la bilen stå lenge (dagevis). Da tømmes batteriet sakte av seg selv (selvutlading), og når spenningen går under en viss terskel så korroderer kobberet inni cellene og forurenser kjemikaliene, og da er batteriet ødelagt.

Opplading til høy ladestatus sliter, men det å stå med høy ladestatus sliter også.

Ikke vær redd for å bruke 100 % når det trengs, det er dyrere å kjøre fossilt enn å slite litt på batteriet!

Det er bra å ikke lade opp mer enn man trenger pluss god margin.

Det ideelle er å lade opp nærmest mulig avgang, sånn at batteriet står med lav og middels ladestatus mest mulig av tiden. Batteriet tar ingen skade av smålading.

Husk at det skal være praktisk å bruke bilen, så ikke bli hysterisk påpasselig. Men det hjelper å vite hva som er det beste, så kan man være snill med batteriet når det passer.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

BE

Sitat fra: eledille på søndag 09. februar 2014, klokken 09:34
Det er ikke skadelig å tømme til under 20 % så lenge bilen ikke blir stående lenge med lite strøm.
Link gjerne til dokumentasjon på dette annet enn instruksjonsboka til Nissan. Dette stemmer nemlig ikke med normale anbefalinger for Li-Ion batterier.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

eledille

Se Figure 1 i PDF'en i denne posten, f. eks.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10942.msg152076.html#msg152076

Legg merke til at lading mellom 25 og 75 % ga dårligere levetid enn mellom 0 og 50 %.

Hvis du har teknisk eller vitenskapelig dokumentasjon som kan tyde på at jeg tar feil så blir jeg veldig glad for å få vite det, jeg prøver selv å passe på batteriet i både Leafen og Teslaen vår best mulig. Artikler på Battery university teller ikke :)
Oslo

BE

Det var jo superinteressant lesing :) Men det nærmer seg "information overflow", må nok studeres.

Det kommer tydelig frem at temperatur på cellene er den store dødaren, dessuten blir cellene ladet mye raskere enn det vi gjør på normallading (Nesten hurtiglading). Veldig mye interessant informasjon, synd de ikke har datert dokumentet.

Veldig interessant at de faktisk ladet ut med 1.0 A helt ned til 2.5V, hvilket er veldig lav spenning på cellene. Skulle alt dette være overførbart til våre biler, må jeg vurdere å flytte arbeidsområdet på SOC lengre ned på min bil også  ;)
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

eledille

Ja, veldig interessant, og adskillig mer nyansert enn den infoen man finner over alt på nettet. Det er masse rykter og myter ute og går. Det er ingenting som er som empiriske data... :)

Det finnes flere slike rapporter hvis man søker litt.

Leaf har vel ganske tradisjonell batterikjemi basert på mangan, tror jeg, så det er vel ikke noen grunn til å tro at det ikke skulle gjelde Leaf også. Har bare hatt Leafen noen dager enda, så jeg har ikke rukket og lese meg opp på Leaf enda.

Ut fra denne undersøkelsen ser det i hvert fall ut til at kjølig klima og klattlading rundt og under 50 % er bra, og det stemmer med andre undersøkelser jeg har sett. Men man må passe seg for å bli for opphengt i dette, det skal jo være lettvint å kjøre elbil også :)
Oslo

eledille

Nå har jeg sjekket litt mer rundt batteriene til Leaf. De er LiMn2O4-basert med grafittanode, og denne typen er svært utsattt for slitasje fra høy temperatur. Det strir vi jo ikke akkurat med i Norge, heldigvis. Men de aldres som andre Li-ion-kjemier mht antall ladesykler og gjennomsnittlig ladestatus.

Anbefalt ladestatus for langtidslagring er 30 %, så dette må være det som gir minimal slitasje. Sammen med den PDF'en som viste mer slitasje for 25 til 75 % enn for 0 til 50 %, pluss det at man bør ha litt margin ned til 0 og snarlig batteridød, så tenker jeg at det må bety at idealet er smålading mellom 10 og 60 %.

Da kommer jeg til å la være å forte meg å lade opp igjen, oftere la den lade nær avgang, skru ned ladestoppgrensen, klattlade når det passer, og fortsatt lade langt opp når det trengs eller er mest praktisk.
Oslo

Knotten

Sitat fra: eledille på søndag 09. februar 2014, klokken 09:34

Husk at det skal være praktisk å bruke bilen, så ikke bli hysterisk påpasselig. Men det hjelper å vite hva som er det beste, så kan man være snill med batteriet når det passer.

Nemlig..

Jeg tenker litt på det og prøver å ikke gjøre 'de helt store feilene', men man skal jo leve et liv utenom det å være batteripasseekspert.. :P

Jeg tenker også (håper, hm..) at innen batteriene i min halvt år gamle Leaf er blitt for dårlige så er vel flere leverandører av billigere (myyye billigere) og bedre batterier på banen.
Med så mange biler av samme type ville noe annet vel være underlig..?
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

Haahov

Sitat fra: lifern på fredag 07. februar 2014, klokken 23:22
fullt batteri.

Vet at i instruksjonsboka til trillingene (Ion) så står det at man skal unngå å lade bilen fra over 80% til 100%. Om batterikjemien er identisk som Leaf er jeg ikke helt sikker på. Noen som vet?
E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"

Kjell Leaf

Sitat fra: Haahov på mandag 10. februar 2014, klokken 18:10
Sitat fra: lifern på fredag 07. februar 2014, klokken 23:22
fullt batteri.
Det står i Leaf's håndbok også at man bør unngå å lade mellom 80 og 100 %.

Vet at i instruksjonsboka til trillingene (Ion) så står det at man skal unngå å lade bilen fra over 80% til 100%. Om batterikjemien er identisk som Leaf er jeg ikke helt sikker på. Noen som vet?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA