Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Oppgraderte bremser kommer!

Startet av Lena82, søndag 16. februar 2014, klokken 18:54

« forrige - neste »

Lena82

Hei.

Hentet min nye Leaf idag, og prøvde å sette på ladetimeren så den skulle lade i natt opp til 80%. Men, i følge Carwingsappen står bilen og lader nå.

Jeg tror jeg gjorde ting i feil rekkefølge, jeg satte først i ledningen og så stilte jeg timeren. Skulle det vært omvendt?

Hva skjer nå? Vil bilen stå og lade til 100% og så slutte å lade? Eller er den "forhåndsinnstilt" til kun å lade til 80%? Det er en 2014 Acenta. Vil jo helst ikke lade den til over 80%..

Helt grønn på dette området, lærer nok etterhvert.
Nissan Leaf Acenta 2014
Bergen

Bobbulf

Hvis det ikke er gjort noen endringer på dette på 2014 mod, kan du sette både start og end time til 0:00, og sette til 80%, da vil den umiddelbart begynne å lade direkte til 80%.
Det er bedre å bruke timeren til dette enn den faste instillingen til 80% som er i en annen meny, for du har da muligheten til å enkelt manuelt overstyre til 100% ved behov ved å trykke på timerknappen til venstre for rattet.
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Trig8

Du må gjøre innstillingene først og så sette i ladekabelen, ja.
2013 Nissan Leaf Acenta
2018 Nissan Leaf bestilt
Stjørdal

Lena82

Nå gikk jeg ut og koblet fra ladekabelen, stilte inn timeren på nytt tidspunkt, skrudde av bilen og så satte i ladekabelen. Et grønt lys med bilde av en ledning begynte å blinke på dashbordet, det blå lyset framme til høyre ved frontruta (sett innenfra) lyser konstant, blå lyset i midten blinker. Og nettopp oppdatert Carwings på mobilen viser at den lader.....

Hmm......hva gjør jeg galt?

Nissan Leaf Acenta 2014
Bergen

knnygar

Sitat fra: Lena82 på fredag 07. februar 2014, klokken 22:08
Nå gikk jeg ut og koblet fra ladekabelen, stilte inn timeren på nytt tidspunkt, skrudde av bilen og så satte i ladekabelen. Et grønt lys med bilde av en ledning begynte å blinke på dashbordet, det blå lyset framme til høyre ved frontruta (sett innenfra) lyser konstant, blå lyset i midten blinker. Og nettopp oppdatert Carwings på mobilen viser at den lader.....
Dei tre blå lysa verkar som fylgjande:
1 blink: 0-33% lading
1 fast-1 blink: 33-66% lading
2 faste-1 blink: 66-100% lading

Har du slått på timeren, det er ikkje nok å programmere tidene?
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

Lena82

Sitat fra: knnygar på fredag 07. februar 2014, klokken 22:15
Sitat fra: Lena82 på fredag 07. februar 2014, klokken 22:08
Nå gikk jeg ut og koblet fra ladekabelen, stilte inn timeren på nytt tidspunkt, skrudde av bilen og så satte i ladekabelen. Et grønt lys med bilde av en ledning begynte å blinke på dashbordet, det blå lyset framme til høyre ved frontruta (sett innenfra) lyser konstant, blå lyset i midten blinker. Og nettopp oppdatert Carwings på mobilen viser at den lader.....
Dei tre blå lysa verkar som fylgjande:
1 blink: 0-33% lading
1 fast-1 blink: 33-66% lading
2 faste-1 blink: 66-100% lading

Har du slått på timeren, det er ikkje nok å programmere tidene?

Gikk gjennom alle stegene med godkjenning og sånt, og når jeg skrudde av bilen stod det på dashbordet at timer var slått på.
Nissan Leaf Acenta 2014
Bergen

Starfox

Min lyser også blått på midtlyset og husker ikke om det blinker men står på Leaf appen til Android Tilkoblet lader ikke. For å få den til å lade da må jeg trykke på knappen ved siden av rattvarmen eller starte på appen.

Vår bil er innstilt til å starte lading 2350 hver kveld. Dette pga vi ikke pr. idag har så store hovedsikringer så når varmtvanstank, vaskemaskin, tørketrommel og oppvaskemaskin samt varmepumpe så går hovedsikringen :D

BE

Sitat fra: Lena82 på fredag 07. februar 2014, klokken 22:08
Nå gikk jeg ut og koblet fra ladekabelen, stilte inn timeren på nytt tidspunkt, skrudde av bilen og så satte i ladekabelen. Et grønt lys med bilde av en ledning begynte å blinke på dashbordet, det blå lyset framme til høyre ved frontruta (sett innenfra) lyser konstant, blå lyset i midten blinker. Og nettopp oppdatert Carwings på mobilen viser at den lader.....

Hmm......hva gjør jeg galt?
Det høres ut som om alt er rett! Så lenge du har start og slutt på samme tidspunkt, vil ladingen starte umiddelbart uansett når du putter kabelen i og ladestatus er under 80%. Bilen lades så til 80% og så stopper ladingen.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Lena82

Sitat fra: BE på fredag 07. februar 2014, klokken 23:09
Sitat fra: Lena82 på fredag 07. februar 2014, klokken 22:08
Nå gikk jeg ut og koblet fra ladekabelen, stilte inn timeren på nytt tidspunkt, skrudde av bilen og så satte i ladekabelen. Et grønt lys med bilde av en ledning begynte å blinke på dashbordet, det blå lyset framme til høyre ved frontruta (sett innenfra) lyser konstant, blå lyset i midten blinker. Og nettopp oppdatert Carwings på mobilen viser at den lader.....

Hmm......hva gjør jeg galt?
Det høres ut som om alt er rett! Så lenge du har start og slutt på samme tidspunkt, vil ladingen starte umiddelbart uansett når du putter kabelen i og ladestatus er under 80%. Bilen lades så til 80% og så stopper ladingen.

Men hadde ikke start og slutt til samme tid, satte den fra 0300AM til 1000AM..
Nissan Leaf Acenta 2014
Bergen

BE

Du må også huske å sette f.eks timer 1 eller 2 på de dagene den skal benyttes. Dessuten, pass på at du bruker rett AM/PM, fort gjort å bomme her.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Lena82

Bilen ladet kun til 80% i natt, så den delen ordnet seg.

Er det uskadelig for bil/batteri/ladekabel at kabelen står tilkoblet i bil i mange timer uten at den skal lade...? Bilen var ferdigladet i to-tiden i morges så jeg gikk ut og koblet den fra med en gang jeg våknet... Har aldri hatt helt ny bil før, er en smule nervøs for alt som eventuelt kan gå galt  ;D :P
Nissan Leaf Acenta 2014
Bergen

Starfox

Det går bra den står i til du skal bruke bilen med mindre du skal 3 uker på ferie. Da sies det at det er bedre å lade til 50-60% og koble ifra.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk


BE

Du kan bare la kabelen stå i bilen. Bilen stopper selv ladingen. Det høres ut som om alt funker som det skal nå. Nå er det bare å lade så ofte du kan, ikke la noen forlede deg til å tro at klatt lading er skadelig, det var i gamledager :-)
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Lena82

#13
I går  kveld skulle jeg teste timeren på nytt.

La inn start og stopptid (0200AM til 1100AM). Godkjente og OKet alt jeg skulle. Skrudde av bilen og plugget i ladekabel. Bilen laget pipelyder og blinket med samme lys som tidligere.

Oppdaterte Carwingsappen når jeg kom inn, den viste at kabel var koblet i men at den ikke ladet. Så da tenkte jeg at jeg hadde fått det til.

Men når jeg tilfeldigvis våknet inatt, så sjekket jeg appen igjen (etter ny opdatering), og den viste fremdeles at bilen ikke ladet. Heldigvis kunne jeg aktivere lading fra appen...

Skjønner ikkenoe jeg. Har enda ikke mottatt instruksjonsboka på norsk av forhandler,  finnes den på nett en plass på norsk? Har bare funnet på engelsk.

Ellers kan jeg nevne at jeg tok meg en lang kjøretur i går kveld for å teste bilen litt, og den er bare helt topp  :D :D


Red: Jeg har foreløpig ikke noe bruk for timeren, men vil gjerne forstå hvordan den virker likevel.

Nissan Leaf Acenta 2014
Bergen

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA