Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bjørns Model S P85 videoer

Startet av Cowboystrekk, lørdag 15. februar 2014, klokken 15:34

« forrige - neste »

Cowboystrekk

"50 000 elbiler vil koste 50 milliarder."

Forutsatt at man hadde regna elbilene ut ifra pluginhybridenes avgiftsregime (som er det mest nærliggende) så hadde de færreste elbilene blitt voldsomt mye dyrere.

En Tesla til 500.000 ville blitt 160.000 dyrere, en Tesla til 700.000 ville blitt 240.000 dyrere. En Nissan Leaf ville blitt omtrent 60.000-80.000 dyrere. En vanlig besparelse for en elbileier i året tipper jeg er i størrelsesorden 15.000-40.000, la oss gå for et snitt på 30.000 uavhengig av hvilken biltype.

La oss si at det i slutten av 2015 er 10.000 Teslaer og 40.000 Leaf og tilvarende biler på vegene:
Tapte avgifter til bensin, årsavgift, bom etc i året 1,5 milliarder.
Tapte engangsavgifter på alle elbilene blir 2 milliarder for Teslaene og 2,8 milliarder for Leaf og co.
Tilsammen 6,3 millirder på 1 år om alle elbilene ble kjøpt da. Over et 10 årsperspektiv vil det koste 19,8 milliarder, dvs milevidt unna Spetalens regneferdigheter. Så var det dette med bedre luftkvalitet i byene som vil føre til mindre sykefravær hos astmatikere, allergikere og faktisk mindre kreft da partikler fra eksos er assosiert med f.eks lungekreft. Jeg er usikker på om disse besparelsene tilsammen utgjør nok til å dekke opp 20 milliarder, men om man tar med at man slipper å kjøpe like mange CO2-kvoter og ikke trenger gjøre like store miljøinngrep andre steder ift CO2 (selv om de bør gjøre det) så kan det hende vi kommer ut i pluss.

Et annet regnestykke som kanskje er viktigere er at mange som f.eks kjøper Tesla og noen av de som kjøper Leaf ikke hadde kunne kjøpe en så kostbar bil om de hadde hatt fulle avgifter og dermed heller kjøpt en Toyota prius, Skoda octavia etc og sånn sett bidratt med mindre avgifter enn Tesla og ofte Leaf ville gitt i innkjøpspris, men det regnestykket er litt for vanskelig så skal ikke spekulere på det.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

olehelge

Bompenger og parkering er ikke tapte inntekter for staten -  bompengene går ikke til statskassa men til bompengeselskaper (som oftest er eid av kommuner/private/fylker) og parkering er kommunal/privat
Ole Helge  - Molde
P85  -black - black - black - tech -pano
Reservert 25.06.13, Levert Lade 19.12.13

Cowboystrekk

Ja, ser den, uansett så er dette er verste-fall-scenario :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

nofuelno

Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

K

Hegnar skriver:
"Nå er ikke alle elbiler som selges like kostbare som Tesla Model S, som Arbeiderpartiet betalte 700.000 kroner for, men for enkelthetens skyld kan vi bruke Tesla i regnestykket."

Så ganger han en mill. pr. bil med 50 000 elbiler, og vips har vi 50 mrd. tapte offentlige inntekter. Utrolig. ;D

cra

Sitat fra: K på onsdag 12. februar 2014, klokken 01:33
Hegnar skriver:
"Nå er ikke alle elbiler som selges like kostbare som Tesla Model S, som Arbeiderpartiet betalte 700.000 kroner for, men for enkelthetens skyld kan vi bruke Tesla i regnestykket."

Så ganger han en mill. pr. bil med 50 000 elbiler, og vips har vi 50 mrd. tapte offentlige inntekter. Utrolig. ;D

For en tufs! Hadde han sagt at for enkelhets skyld bruker vi Nissan Leaf hadde han kanskje kunen sluppet unna med det. Da kunne de dyre Teslaene veie litt opp for de rimeligere trillingene etc, og han ville kanskje fått et resultat i nærheten av en eller annen virkelighet.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA