Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hjemmelading av Leaf - strømproblemer

Startet av ravn, lørdag 15. februar 2014, klokken 10:33

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: ravn på lørdag 08. februar 2014, klokken 11:49
Sitat
I hht. standard skal EVSE kutte 230 V. Dvs, når hovedbatteri er ferdig lada vil ingen lading av 12V skje.

Dette stemmer vel ikke? Slik jeg har forstått det så vil 230 volt være på så lenge bilen står tilkoblet (frakobles først når knapp på håndtak trykkes inn/kabel fjernes). Hvis ikke hadde man ikke hatt mulighet til å kjøre varmeapparat fra strømnett som leaf gjør.

Det står aldri spenning inn på bilen når lading ikke pågår, det er en kontaktor i EVSE som slår den av og på etter kommando fra bilen. Så om bilen skal forvarmes gir bilen signal om at den vil ha strøm, og kontaktoren i EVSE slår inn. Lading av 12V fra 230V kan derfor kun foregå når hovedbatteriet også lades, hvis ikke må 12V lades fra hovedbatteriet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

Sitat fra: svingen på fredag 07. februar 2014, klokken 11:49
det er kun 30a batteri så skal ikke så mye til før det her går tomt,vet ikke hva som tar strøm men 30a er ikke mye.
Er det mulig å få tak i et batteri med flere amperetimer som har samme ytre dimensjoner?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

TB

Sitat fra: tomrh på lørdag 08. februar 2014, klokken 18:49
Sitat fra: svingen på fredag 07. februar 2014, klokken 11:49
det er kun 30a batteri så skal ikke så mye til før det her går tomt,vet ikke hva som tar strøm men 30a er ikke mye.
Er det mulig å få tak i et batteri med flere amperetimer som har samme ytre dimensjoner?

Så lenge som batteriet er i orden / ikkje har vore tappa langt ned og bilen blir brukt regelmessig skal 30 Ah vere nok.

Men, klart: Skal det fyrst bli bytta så kan det lønne seg og finne eit litt større. Bør velge forbruksbatteri, ikkje typisk startbatteri.

Eit mulig alternativ vil vere eit 12V Litiumbatteri. Desse har høg kapasitet i forhold til fysisk størrelse, lettare enn bly og toler betre utlading. Bly bør vel aldri bli lada meir enn 50% ut? Dvs, 30 Ah har 15 Ah som kan bli brukt. 20 Ah Litiumbatteri vil dermed vere bra nok?

At bilprodusentar ikkje nyttar litiumbatteri originalt har truleg med kostnader og gjere.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

svingen

litt spesielt intrisert han her,men er nok kanskje litt info her du kan lese om

http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=694
det er 48a 12v Litiumbatteri.

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Haahov

Sitat fra: TB på fredag 07. februar 2014, klokken 18:44
Sitat fra: ravn på fredag 07. februar 2014, klokken 11:41
Var hjemom i lunsjen og sjekket, batteriet var flatt (10.1 volt). Så lader det og håper det er problemet.

Men selger mente at den kun ladet under kjøring ikke under lading, hva er korrekt?
Kan bekrefte at 12V blir lada både under kjøring og samtidig som hovedbatteri i bilen blir lada.

Har montert kombinert klokke, ute/inne temp og 12V display. Viser normalt ca 11.5 V med nøkkel i posisjon 1, (lys osv på). Så snart bilen er "på" vises 14,3 V.

Dvs, når bilen er "på" skal normalt ikkje svakt 12V føre til at bilen oppfører seg "merkelig" pga. DC-DC normalt skal vil levere 14,3 V.

Etter ca 10 dagar parkering har eg observert ned mot 10,5 V med OVMS aktivt. Dvs om denne bilen har vore parkert lenge kan 12V batteri vere svekka og det tek ikkje lading som det skal. Feilen vil mulig skje igjen om det er tilfelle.

Har opplevd ein gong under kjøring at alle lampar blinka + pipelyd. Forsvant etter eg slo av/på - ikkje komme igjen etter dette.

Hvor har du fått tak i den kombinerte 12v/klokke/temperatur måleren? Er den koblet til via sigarettenneren?
E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"

svingen

via 12v sigarett tenneren ja,har samme selv er litt info her :)
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7006.msg82791.html

tok vel 2 uker fra bestiling til den var i posten,jeg la den bare ut døra selv men junior dro med seg mange kabler så har nå (akuratt får 1 time siden) bare lirka ned kabelen så langt inn som mulig på passasjer siden,vet ikke hvor nøyaktig tempraturen blir får se om noen dager,men har klokke og inne tempratur som er 100% korrekt i det minste :)

hvis du ikke har med deg "gjester" eller små barn hver dag så ville jeg anbefalt og bare ha den ut døra på passersjer siden.

kom på under 200 kr og så ingen tull/moms etc.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

tomrh

Det kan fort bli trøbbel om 12V batteriet svikter ser jeg, kan være greit å vite om mulighetene til å erstatte det med et nytt (og kanskje større?). Eksisterende 12V batteri har typebetegnelsen 34B19L, og har dimensjoner 185x125x202 (lxbxh). Jeg fant ikke noe batteri på Biltema som har disse dimensjonene, noen som vet om det finnes tredjeparts batteri å få tak i om det skulle bli nødvendig?

Alternativ Energi har et 30 Ah lithiumbatteri med dimensjoner 175x175x129 som kanskje kan brukes om det settes på høykant?  ::)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

svingen

vet ikke om du har lyst på nytt batteri eller om saken egetlig er løst?
hvis du bare vil ha et "nytt" batteri jo sende en mail til dem her http://www.finndel.no/bilinfo.aspx?bnr=756&f=056&bk=3728 kanskje dem har 12v batteriet :)
bilen er kjørt 48 tusen ser jeg så kan ikke ta stort får batteriet? :)

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

TB

#23
Sitat fra: tomrh på søndag 09. februar 2014, klokken 21:15
Det kan fort bli trøbbel om 12V batteriet svikter ser jeg, kan være greit å vite om mulighetene til å erstatte det med et nytt (og kanskje større?). Eksisterende 12V batteri har typebetegnelsen 34B19L, og har dimensjoner 185x125x202 (lxbxh). Jeg fant ikke noe batteri på Biltema som har disse dimensjonene, noen som vet om det finnes tredjeparts batteri å få tak i om det skulle bli nødvendig?

Alternativ Energi har et 30 Ah lithiumbatteri med dimensjoner 175x175x129 som kanskje kan brukes om det settes på høykant?  ::)

Nyttig info - for at det skal vere enkelt og finne igjen kan det vere nyttig og samle på http://www.elbilwiki.no/
Kan gjerne oppdatere / legge det ut. (Må be om bruker pr. e-post, sjå hovedsida.)
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

svingen

Hvordan gikk det her da?
Fikk du kjøpt nytt batteri eller?

tenkte på det når jeg skulle ta bensinbilen i dag,og fikk ikke start helt flatt batteri....slik går det når man lar bilen stå 1 mnd uten bruk,skulle bare hente i barnehagen som er 2 km unna så tok sykkelen (tenkte og ta bensinbilen siden jeg var hjemm fra jobb pga ikke helt i form)
Ringte dama og ba hun ta med seg en 12v lader hjemm,hun bare lo "ja nå ler dem godt her på jobben du ringer meg og sier du har tomt batteri på en bil som aldri blir brukt en gang"

nå er vel det dårlige bly batteriet helt sikkert ødelagt og,noe skrot
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Mr.Zero

Bare sånn for ordens skyld - når bilen er tilkoblet nettspenning og lader hovedbatteriet, lades også 12V-batteriet. Ladespenning på min Zero i skrivende stund er 14.45V, noe som er rimelig ideelt!  Når jeg så trykker inn knappen på "ladepistolen", kuttes all lading ut. :)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

ravn

Ja ladet batteriet med ekstern lader, har fungert fint etterpå :)
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

TB

Sitat fra: tomrh på søndag 09. februar 2014, klokken 21:15
Det kan fort bli trøbbel om 12V batteriet svikter ser jeg, kan være greit å vite om mulighetene til å erstatte det med et nytt (og kanskje større?). Eksisterende 12V batteri har typebetegnelsen 34B19L, og har dimensjoner 185x125x202 (lxbxh). Jeg fant ikke noe batteri på Biltema som har disse dimensjonene, noen som vet om det finnes tredjeparts batteri å få tak i om det skulle bli nødvendig?

Alternativ Energi har et 30 Ah lithiumbatteri med dimensjoner 175x175x129 som kanskje kan brukes om det settes på høykant?  ::)

Har fått bruker på wikien, har oppdatert info om batteritypen: http://elbil.no/wiki/IMiEV:Tilbehor
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA