Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Syklister og forurensning

Startet av Lena82, fredag 14. februar 2014, klokken 23:09

« forrige - neste »

Lena82

Hei!

Jeg skal hente min første elbil i morgen, en 2014 Acenta med 3, 3kw lader. Har lest mye på forumet her, men syns ikke jeg har funnet direkte svar på de spørsmålene jeg har.

1. Har kun mulighet til å lade fra 10amp hjemme. Har lademulighet hver dag på jobb men usikker på om det er 10amp eller 16amp uttak der. Trenger jeg to forskjellige ladekabler, en til 10 og en til 16?

2. Har en vanlig daglig kjørelengde på ca. 1,8 mil tur/retur bhg, jobb, hjem. Hvor ofte vil det være behov for å lade bilen med dette forbruket? Vil såklart ha dager med litt lengre kjørerute.

Blir innmari spennende med ny bil, både jeg, min mann, svigerbror og svigerfar gleder seg til å prøve :D
Nissan Leaf Acenta 2014
Bergen

knutgrr

1. Ja, medfølgende kladd lader bare 10a

2. Lad når du kan. Klattladning er toppers. Hold batterinivået mellom 20% og 80%.
Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

olemorten76

Gratulerer med bil!
1. Skal du lade med 16 amp må du ha en kabel til. Du kan kjøpe en 16 amp kabel, men det mest anvenlige vil være en justerbar kabel, som kan justeres eksempelvis mellom 6-10-16 amp. De selger en på charge-amps.com som jeg sikker på, men den har vært utsolgt lenge nå. Finnes også andre alternativer eks. elbilshop.no.
2.rekkevidde er avhengig av mange forhold, men kanskje viktigst er temperatur. Med dagens temperatur regner jeg 90-100km på 80% lading, 110-130km med full tank. Noe lenger med forvaring på nettstrøm. God rekkevidde må nødvendigvis gå på bekostning av comfor (temperatur) i kupeen. Har selv ikke hatt min bil på sommer enda, men har skjønt at dette er en annen historie, man bør kunne forente 160km. På vinter vil mange stopper forkorte kjørelenge, dersom kupeen rekke å bli litt nedkjølt for hver stopp. Klattlading er ikke noe problem, snarere tvert i mot, så du kan gjerne lade når du har mulighet på jobb, så slipper du dette hjemme, selv om det uansett ikke ruinerer deg.
2019 Tesla Model 3 LR awd
2018 BMW i3 FC LCI

Lena82

Takk for svar :)

Et oppfølgingsspm....trenger jeg da enda en kabel for hurtigladestasjonene?
Nissan Leaf Acenta 2014
Bergen

Trig8

Med så kort kjørelengde pr dag vil 10A kabel som følger med holde lenge for å lade opp over natta. Du kan fint bruke 10A kabel i 16A uttak (kurs). Det blir samme prinsipp som å bruke samme stikkkontakt til lampe eller vifteovn - vifteovnen trekker mer men lampa vil ikke lyse kraftigere selv om det er mulig å få mer strøm igjennom ledningen til kontakten.

Nå på vinteren trekker varmeapparatet mye strøm, så med mange korte turer blir også rekkevidden kortere. Kanskje du må lade hver 3/4. dag eller noe sånt hvis du kjører fra fullt til tomt hver gang, men det er ikke noen grunn til å gjøre det. Plugg i hver kveld så trenger du ikke tenke på rekkevidde.
2013 Nissan Leaf Acenta
2018 Nissan Leaf bestilt
Stjørdal

Kjell Leaf

Sitat fra: Lena82 på torsdag 06. februar 2014, klokken 23:38
Takk for svar :)

Et oppfølgingsspm....trenger jeg da enda en kabel for hurtigladestasjonene?
Nei, kabelen henger på hurtigladestasjonen.
Gratulerer med ny bil, er sikker på at du blir fornøyd.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Elbil fundamentalist

Gratulerer med Leaf! Lad gjerne til 100% om vinteren. Dype utladinger er verre enn toppladinger. Bruk gjerne tidsur på stikkontakten du lader fra slik at lading starter ved midnatt. Da er den ferdig lader til morgen, og har lader miljøvennlig strøm som ellers hadde blitt dumpet av termiske kraftverk eller gir avsetning for dansk vindkraft.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Belloq

Gratulerer:) En ting du bør gjøre med denne bilen er og lese bruksanvisningen, her står det mye kjekt om timer innstilling. Da kan du sette avreisetidspunkt på ladningen slik at den passer på selv og lade tidsnok:) 
P85 2014

kristmara

Ser ut som du stort sett har fått svar, men jeg vil i tillegg nevne at rekkevidden blir mye kortere med mange småturer enn en lang, spesielt når det er kaldt ute. Med så kort vei til jobb hadde jeg nok stort sett satt den til å lade til 80 %, med mer når du trenger, og bare plugge i noen timer omtrent hver andre til tredje dag hvis du er i nærheten av en stikkontakt. Og, ikke kjøp ekstra ladekabel før du har prøvd og føler at du trenger det. Da vi kjørte 200 km per dag med iMiev og Lief og måtte lade begge to fra samme kurs i løpet av kveld og natt trengte vi at den ene hadde 16A, men det høres ikke ut til at du kommer til å føle behovet før du reiser langt der det ikke er hurtiglader. Gratulerer med ny bil =)

Bobbulf

Sitat fra: Elbil fundamentalist på fredag 07. februar 2014, klokken 07:27
Gratulerer med Leaf! Lad gjerne til 100% om vinteren. Dype utladinger er verre enn toppladinger. Bruk gjerne tidsur på stikkontakten du lader fra slik at lading starter ved midnatt. Da er den ferdig lader til morgen, og har lader miljøvennlig strøm som ellers hadde blitt dumpet av termiske kraftverk eller gir avsetning for dansk vindkraft.
Jeg vile vært forsiktig med å bruke tidsur i stikkontakten til elbil. Mange av tidsurene er av en kvalitet som ikke egner seg til langvarig høyt strømtrekk. Det oppstår lett gnist inni ved kontaktflatene når strømmen brytes.  Etterhvert vil kontaktflatene inni bli svidd og det kan blir varmeutvikling.
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Lena82

Sitat fra: Bobbulf på fredag 07. februar 2014, klokken 23:43
Sitat fra: Elbil fundamentalist på fredag 07. februar 2014, klokken 07:27
Gratulerer med Leaf! Lad gjerne til 100% om vinteren. Dype utladinger er verre enn toppladinger. Bruk gjerne tidsur på stikkontakten du lader fra slik at lading starter ved midnatt. Da er den ferdig lader til morgen, og har lader miljøvennlig strøm som ellers hadde blitt dumpet av termiske kraftverk eller gir avsetning for dansk vindkraft.
Jeg vile vært forsiktig med å bruke tidsur i stikkontakten til elbil. Mange av tidsurene er av en kvalitet som ikke egner seg til langvarig høyt strømtrekk. Det oppstår lett gnist inni ved kontaktflatene når strømmen brytes.  Etterhvert vil kontaktflatene inni bli svidd og det kan blir varmeutvikling.

Jeg bor i et veldig gammel "hjemmelaget" hus, så her blir det ingen tukling med noe som har med strømmen å gjøre (jeg er litt overforsiktig der..). Er bare glad jeg i det hele tatt har et uttak i en av bodene så jeg får koblet meg på  :P
Nissan Leaf Acenta 2014
Bergen

Elisabeth


Hei og gratulere med ny bil! Jeg har hatt min bil i litt over en mnd nå, og begynner å bli kjent med forbruk og kjørelendge. Jeg har omtrent samme daglige kjørelenge som du. Jeg setter bilen til lading hver natt selv om den ikke er utladet. Jeg lader til 80 % til vanlig og til 100 % på dager jeg vet det blir mange kjøreturer. De dagene jeg kun kjører til og fra jobb bruker jeg bare ca 20 % av kapasiteten men lader den opp til 80 % allikevel sånn at jeg starter dagen med full pott hver morgen :-) hvor langt jeg kan kjøre varierer alt etter temperatur, vind og føre, men regner grovt sett ca 1 % pr km når det er minusgrader ute. I det siste har det vært mildvær (+5) og jeg ser da at forbruket er ca 8% pr km.
Å kjøre elbil krever litt mer planlegging enn kjøring av fossilbil, men i det store og hele er jeg kjempefornøyd med Leafen min :-) i går f.eks: jeg visste at det kom til å bli endel kjøring og satte lading til 100 % natten før. Kjørte til jobb (10 km), så ett ærende midt på dagen (20 km tur-retur jobb), hjem (10 km). Så en tur til sentrum og tilbake (40 km tur retur). Da hadde jeg 36% igjen på batteriet og siden jeg måtte ta turen til sentrum enda en gang satte jeg bilen på lading i 1 1/2 time. Fikk da 17 % til og kjørte turen (40 km) igjen. Kom hjem med 22 % igjen. Hadde jeg da ikke planlagt en lading mellom kjøringene hadde jeg ikke hatt nok strøm til å komme meg hjem den siste turen.  Så planlegging av kjøring og lading blir viktig for å få full utnyttelse og glede av elbilen. Lykke til!


Nissan Leaf Acenta. Registrert 02.01.14. Bodø

Elmo

#12
Sitat fra: Lena82 på torsdag 06. februar 2014, klokken 23:09
Jeg skal hente min første elbil i morgen, en 2014 Acenta med 3, 3kw lader.
1. Har kun mulighet til å lade fra 10amp hjemme. Har lademulighet hver dag på jobb men usikker på om det er 10amp eller 16amp uttak der. Trenger jeg to forskjellige ladekabler, en til 10 og en til 16?
Sitat fra: olemorten76 på torsdag 06. februar 2014, klokken 23:23
Gratulerer med bil!
1. Skal du lade med 16 amp må du ha en kabel til. Du kan kjøpe en 16 amp kabel, men det mest anvenlige vil være en justerbar kabel, som kan justeres eksempelvis mellom 6-10-16 amp.

Jeg tror olemorten og flere missforstår spørsmålet til Elisabeth !!!
Du kan lade med den medfølgende 10A kabelen både på 10A og på 16A kurs (stikkontakt). Ladeledningen tar bare 10A uansett om kontakten kan gi mere.
Men din korte daglige kjørelengde kan jeg ikke se at du har behov for å kjøpe 16A kabel. 

Men hvis du ønsker raskere lading fra kontakter på 16A kurs, først da må du ha 16A (evt 6, 10 16A) kabel.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Bobbulf

Sitat fra: Elisabeth på lørdag 08. februar 2014, klokken 09:50

Hei og gratulere med ny bil! Jeg har hatt min bil i litt over en mnd nå, og begynner å bli kjent med forbruk og kjørelendge. Jeg har omtrent samme daglige kjørelenge som du. Jeg setter bilen til lading hver natt selv om den ikke er utladet. Jeg lader til 80 % til vanlig og til 100 % på dager jeg vet det blir mange kjøreturer. De dagene jeg kun kjører til og fra jobb bruker jeg bare ca 20 % av kapasiteten men lader den opp til 80 % allikevel sånn at jeg starter dagen med full pott hver morgen :-) hvor langt jeg kan kjøre varierer alt etter temperatur, vind og føre, men regner grovt sett ca 1 % pr km når det er minusgrader ute. I det siste har det vært mildvær (+5) og jeg ser da at forbruket er ca 8% pr km.
Å kjøre elbil krever litt mer planlegging enn kjøring av fossilbil, men i det store og hele er jeg kjempefornøyd med Leafen min :-) i går f.eks: jeg visste at det kom til å bli endel kjøring og satte lading til 100 % natten før. Kjørte til jobb (10 km), så ett ærende midt på dagen (20 km tur-retur jobb), hjem (10 km). Så en tur til sentrum og tilbake (40 km tur retur). Da hadde jeg 36% igjen på batteriet og siden jeg måtte ta turen til sentrum enda en gang satte jeg bilen på lading i 1 1/2 time. Fikk da 17 % til og kjørte turen (40 km) igjen. Kom hjem med 22 % igjen. Hadde jeg da ikke planlagt en lading mellom kjøringene hadde jeg ikke hatt nok strøm til å komme meg hjem den siste turen.  Så planlegging av kjøring og lading blir viktig for å få full utnyttelse og glede av elbilen. Lykke til!
Du mener ver kanskje 0,8% her
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Elisabeth

Nissan Leaf Acenta. Registrert 02.01.14. Bodø

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA