Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Første dager i en i3, og litt om utstyret

Startet av østfolding, fredag 14. februar 2014, klokken 21:33

« forrige - neste »

Ronny

Jeg synest det er rart at når noen sier at kun 9% av elbileierene har en bil, så får de det til å høres ut som om at hadde det ikke vert for elbiler, så hadde alle bare hatt en bil. Sannheten er jo at de fleste hadde 2 biler fra før, og byttet den ene i en elbil.
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Hamiso

#76
For min del blir eg ganske opprørt og oppgitt.
Ein ting er at Spetalen er heilt på jordet. Men det som er i ferd med å skje, er at alle unøyaktige og feil talmaterial og argument verkar å setja seg fast i opinionen.

Hauge gjorde ein mesterleg jobb. Han er svært flink og var akkurat så pågåande som han måtte, i forhold til alle dei absurde argumenta til Spetalen.
Eg håpar at Bellona eller andre i tillegg kan ta for seg alle tala og argumenta til Spetalen punkt for punkt. Gå gjennom alt han har sagt i det siste, og tilbakevisa dei punkt for punkt i lesarinnlegg i avisene.

Men det ser ut til å ha etablert seg ein ganske massiv misunnelseskultur blant fossilistane. Dette utnyttar Spetalen og andre. Og det største problemet er sannsynlegvis sure og gretne bilistar som står i kø kvar morgon og som ser elbilane susa forbi i kollektivfeltet. Me er ikkje lenger få, små, søte og "ufarlege". Nå når me har blitt langt fleire, større og står meir i vegen for andre bilistar, så blir det hosta opp det eine argumentet verre enn det andre. Og så har til og med bensin og dieselforbrukarane tatt på seg rolla som forkjemparar for miljø og kollektivtrafikk. Tragikomisk.

Eg trur me må stå fram som dei me er. Blide (eg har ennå til gode å møta ein sur elbilist), optimistiske, og løysingsorienterte, få med oss vidare dei som er viktige å få med oss (særleg politikarane), og heva oss over den gørra som blir produsert i køen ved sida av.
Den politikaren som eg er mest usikker på akkurat nå, er den viktigaste; samferdselsministeren frå frp. Han var mildt sagt vag under debatten i går. Så der trur eg det bør førast den mest aktive lobbyverksemda, med smil, optimisme og ei orientering mot løysingar.
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, sidan desember 2012
-Tesla Model 3 sidan mars 2019
-Pendlar med sykkel

fws

Denne debatten vil jeg si at elbilen generelt kom godt ut av. Men det er jo noen ting jeg la merke til.
Som mange her har nevnt så stemmer ikke tallene til Spetalen. De tallene blir fiktive. Jeg vil tro at de fleste som har kjøpt Tesla hadde kjøpt en annen bil til ca. 600k hvis Teslaen hadde hatt store avgifter. Og en bensinbil til 600k kr har ca. 200-300k i avgifter. Spetalen snakker egentlig bare om samfunnsøkonomi, og ikke miljøfordeler. Jeg tror at samfunnsøkonomisk, vil vi på langsikt også spare store beløp i helsesektoren på færre luftvei skader og sykdommer. Når Spetalen kom med det siste innlegget lurte jeg på om han ble foret på janteloven intravenøst.

Kan også si at de som har kjøpt en elbil som bil nr. to, har i utgangspunktet hatt to biler hele tiden. Den stor forskjellen er at elbilen har blitt bil nr. en i stede. For min del har jeg bare en bil. Og jeg kan på ingen måte gå inn i kategorien som velstående i Norge. Men jeg oppdaget at jeg har lavere bilkostnader i dag, enn når jeg kjørte seks år gammel dieselbil (selv om lånesummen er vesentlig høyre).
Jeg snakket med en kollega som har to biler. Han sa at kollektivt ikke er et reelt alternativ når du skal levere unger i barnehagen, og kjøre til trening og korps samtidig som man skal rekke å jobbe. Den store forskjellen nå er at han bruker elbilen til dette fremfor den "store" familiebilen som har blitt degradert til bil nr. 2. Han har alltid hatt to biler, så forskjellen nå er at har kjører miljøvennlig (spesielt i forhold til lokalutslipp).

Et annet poeng er hvor mye energi som brukes for å produsere drivstoff. Så et sted på forumet at noen sa at det var i overkant av 2kwh for å produsere 1 liter bensin (vet ikke om tallet stemmer). Tenk hvor langt en elbil kommer på denne mengden energi framfor å bruke den på drivstoff. Elbilen har kjørt opp imot 2 mil før fossilbilen har kommet en meter på samme energien. I logistikken arbeider man for å få færre ledd i prosessen. Elbilen er et godt eksempel på å korte ned på antall ledd.



Elbilen er ikke perfekt, men den har så mye større potensiale enn alt annet på markedet.

Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

krister461

Sitat fra: fws på fredag 07. februar 2014, klokken 09:34
Jeg vil tro at de fleste som har kjøpt Tesla hadde kjøpt en annen bil til ca. 600k hvis Teslaen hadde hatt store avgifter. Og en bensinbil til 600k kr har ca. 200-300k i avgifter.
Selv det er et for høyt tall. De fleste som kjøper Tesla strekker budsjettet fordi de sparer mye inn igjen på drivstoff.

For min del var alternativet å beholde eksisterende bil eller kanskje kjøpe bruktbil til rundt 300k. Da ville staten fått veldig mye mindre avgifter.

fws

Sitat fra: krister461 på fredag 07. februar 2014, klokken 09:40
Sitat fra: fws på fredag 07. februar 2014, klokken 09:34
Jeg vil tro at de fleste som har kjøpt Tesla hadde kjøpt en annen bil til ca. 600k hvis Teslaen hadde hatt store avgifter. Og en bensinbil til 600k kr har ca. 200-300k i avgifter.
Selv det er et for høyt tall. De fleste som kjøper Tesla strekker budsjettet fordi de sparer mye inn igjen på drivstoff.

For min del var alternativet å beholde eksisterende bil eller kanskje kjøpe bruktbil til rundt 300k. Da ville staten fått veldig mye mindre avgifter.

Det har du helt rett i. Jeg vil tippe at de som har kjøpt toppmodellen av model S har kjøpt den fremfor en stor SUV/bensinsluker, og de som har kjøpt den vanlige modellen er de som har strukket seg litt opp i pris (Kun min teori).
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

cra

Hauge gjorde i det minste et (noe puslete) forsøk på å få fram at Spetalen sitt regnestykke forutsetter at alle som har kjøpt Tesla hadde kjøpt en Panamera eller tilsvarende i stedet for Tesla. Det stemmer jo åpenbart ikke. Hvorfor hyler ikke Spetalen om alle disse snylterne som har kjøpt seg bensingjerrige små bensinbiler? Eller disse svina som ikke har kjøpt bil i det heletatt? Hvor mye snyter ikke de staten for??

Spetalen klager også over at 50.000 elbiler "bare vil spare ca 1% av oljeforbruket her til lands". Flott at Raja da påpeker at disse 50.000 bilene bare er et lite skritt på veien. Når vi er oppe i 500.000 elbiler har vi plutselig spart ca 10% av forbruket. Og det er jo ikke slik at vi ikke kan spare inn på personbilsektoren; det ble jo bl.a. nevt av Hauge at også busene burde bli mer miljøvennlige, så det er enda flere prosenter å hente.

Han sokken med dongerijakka og cowboyskjerfet (tror initialene hans var OBB) var også noe for seg selv. Han burde spørre seg selv om hvorfor folk kjører elbil i stedet for å ta buss; de som kjører kollektivfeltet står jo i den samme køa som bussen. Og han beskylder elbilforeningen for å jukse?

Sitat fra: fws på fredag 07. februar 2014, klokken 09:44
Jeg vil tippe at de som har kjøpt toppmodellen av model S har kjøpt den fremfor en stor SUV/bensinsluker, og de som har kjøpt den vanlige modellen er de som har strukket seg litt opp i pris (Kun min teori).

Her tror jeg du treffer spikeren noenognitti prosent på hodet! :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ronny

Jeg passerte en buss i dag, der satt det minst 40 stk, teoretisk sett har jo staten tapt 66 mill bare på den turen + at bussen er subsidiert. Jeg regner jo med at alle hadde kjøpt seg en Panamera dersom bussen ikke hadde gått.  ;D :o ::)
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Thornado

Som mange andre har skrevet før meg på dette glimrende forumet, er det trist å se at El-biler blir fremstilt på en så negativ måte. Alle som vet litt om virkningsgrad på bensin/diesel kontra elmotorer vet at sistnevnte er totalt overlegne. Så fort batteriproduksjonen blir gjort mer bærekraftig har Spytalen ingen argumenter igjen. Her synes jeg faktisk Frederic Hauge hadde et godt poeng som ikke ble tatt skikkelig tak i. Norge har et vann(;D)vittig stort potensial når det gjelder produksjon av batterier, hvis myndighetene legger skikkelig til rette for det.
Jeg tar det for gitt at regnestykker med korrekte tall blir lagt frem i tiden fremover, så får vi bidra til at den informasjonen spres raskest og bredest mulig. De jeg kjenner som har kjøpt seg elbiler er helt vanlige folk, som stort sett har gjort det pga. økonomiske fordeler. Derfor tror jeg at utviklingen vil fortsette i minst like høyt tempo, til tross for medienes negative oppslag. Så fremt politikerne beholder dagens avgiftspolitikk!
+1 Abid
+1 NAF
+1 Frederic
+1 Jens (jeg er i lettere sjokk...!)
+1 NTNU
-1 Ove Bengt Berg
-1 Spytalen
'14 BMW i3
'91 BMW 735i
'02 BMW 745i
'87 Toyota Hilux
'02 KTM 640 LC4 SuperMoto

sn0le

Vil nevne at jeg fant ut en del om Spetalens økonomiske interesser i oljebransjen.
Fant og salgsstatistikk som direkte motbeviser at TMS er kun for de rike i Oslo Vest, Asker og Bærum.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12259.0.html

Spetalen minner meg om en gammel KLM-sketsj, der de intervjuer en mann som "beviser" at kaffedrikking er direkte helsefarlig ved å vise til helt ville statistikker.
Bla annet at av 84 tyskere som skled og datt på bananskall så var hele 83 stk kaffedrikkere.  ::)
På slutten av intervjuet viser det seg at mannen driver et importfirma, og importerer te.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Sjøhyene

#84
Sitat fra: fws på fredag 07. februar 2014, klokken 09:44
Sitat fra: krister461 på fredag 07. februar 2014, klokken 09:40
Sitat fra: fws på fredag 07. februar 2014, klokken 09:34
Jeg vil tro at de fleste som har kjøpt Tesla hadde kjøpt en annen bil til ca. 600k hvis Teslaen hadde hatt store avgifter. Og en bensinbil til 600k kr har ca. 200-300k i avgifter.
Selv det er et for høyt tall. De fleste som kjøper Tesla strekker budsjettet fordi de sparer mye inn igjen på drivstoff.

For min del var alternativet å beholde eksisterende bil eller kanskje kjøpe bruktbil til rundt 300k. Da ville staten fått veldig mye mindre avgifter.

Det har du helt rett i. Jeg vil tippe at de som har kjøpt toppmodellen av model S har kjøpt den fremfor en stor SUV/bensinsluker, og de som har kjøpt den vanlige modellen er de som har strukket seg litt opp i pris (Kun min teori).

Det er blitt bekrefta gjennom undersøkelser i tesla forumet at de fleste som kjøper tesla kjøper det istedenfor en bil til 300k-500k (og ofte bruktbil sådan).
Selv hadde jeg maks brukt 300k på bensin hadde ikke tesla eller ebil generelt vært et alternativ.
De fleste strekker seg langt nettopp fordi de sparer store summer i driftskostnader.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

jkirkebo

Sitat fra: fws på fredag 07. februar 2014, klokken 09:44
Det har du helt rett i. Jeg vil tippe at de som har kjøpt toppmodellen av model S har kjøpt den fremfor en stor SUV/bensinsluker, og de som har kjøpt den vanlige modellen er de som har strukket seg litt opp i pris (Kun min teori).

Tja. Jeg kjøpte toppmodellen med alt utstyr, alternativet var å beholde den 9 år gamle Touranen i 9 år til...(og ha Leafen som nr.1 bil)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

janmb

Sitat fra: kjølholdt på torsdag 06. februar 2014, klokken 22:24
NAF dama med godt og balansert innlegg

+1

Også ekstremt imponert over samferdselsministeren. Han er den mest nyanserte og avbalanserte politikeren jeg har hørt i mediedebatt på mange år. Saklig og stødig - veldig positivt overrasket.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

fws

Sitat fra: Knut Øygard på torsdag 06. februar 2014, klokken 22:52
Endelig en balansert og konstruktiv debatt!
Liker at man diskuterer ulike klimatiltak opp mot hverandre i stedet for å diskutere om det er vits med klimatiltak.

Hverken Spetalen eller Hauge gjorde noen god figur(det er tydelig at politikerne er proffere i media) men elbilen kom klart seirende ut av debatten.

Det er mulig at politikerne gjorde god figur, men det eneste de fikk frem, og kranglet om var hvilket parti som skulle få æren for elbilpolitikken. Jeg synes at zero, Hauge og ntnu fikk frem fakta i debaten. Noe de andre deltakerne manglet. Jeg vil faktisk si at Hauge går "seirende" ut av debatten, selv om det ble opphetet.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

Anders Heibø

Det viktigste med elbil debatten (for min del) er det langsiktige målet om å få ned utslipp. Politikere opp igjennom har vært alt for opptatt av hva som kan gjøre dem mest mulig populære frem mot neste valg og jeg finner svært få eksempler på tiltak som er gjort for neste generasjon. Oljefondet er ett av få eksempler jeg kommer på.

Det finnes nok av spørreundersøkelser her på Elbilforum som beskriver hvem som kjøper Tesla, hvilken bil den eventuelt erstatter, hvilken prisklasse de hadde kjøpt ICE bil, og så videre. Som Stoltenberg så fint sa det så driter han i hvem som kjøper så lenge det får ned utslippene. Jeg er en av de som strakk meg litt mer enn jeg burde økonomisk sett, og langt over hva jeg hadde kjøpt en ICE bil for. Gratis bompenger og parkering gjorde det mulig for meg å støtte Tesla i deres plan om å lage en folkebil (gen3) mest mulig. Jeg håper jeg kan ha bilen langt lengre enn det Spetalen anslår før den blir kondemnert og jeg er 100% sikker på at jeg ikke må bidra til enda flere økte utslipp ved å bytte ut eksospotter og andre slitedeler som hører til fortidens biler.

Uten å gå nermere inn på regnestykket om 50.000 elbiler reduserer produksjonen med 1000 fat olje, har han helt rett i at det bare er en dråpe i det store havet og på den måten indirekte inviterer til en enda større satsning på transport via fornybar energi. Det er først når transportnæring kommer over at den virkelige store gevinsten kommer. Men mange glemmer at for å få det til må ny teknologi utprøves og forbedres før det kan implementeres. Det var vel Bob Geldof som så kjekt sa at Norge har "Fuck You Money" og vi kan gå foran som ett godt eksempel for å redde verden.

Det at staten sponser elbileiere er helt rett. Diskusjonen kommer riktignok en generasjon for tidlig. Når Tesla kommer med sin 3 generasjon bil og andre Tyske premiumbiler er på markedet vil det være naturlig å ha på plass et avgiftssystem for elbiler. 25% moms vil være naturlig. Svevestøv var nevnt. Noe av dette dekkes inn av piggdekkoblat. En form for engangsavgift vil være naturlig da det koster en del Co2 å produsere bilen. Bomringer er geniale og rettferdige i den form at det er de som bruker veiene som betaler for utbedringer, selv om det er sure penger. Men alt dette må politikere bli enige om og legge seg på en linje for å få byttet ut bilparken raskest mulig.

Jeg er enig i at det er leit det ikke er en elbil produksjon i Norge. Think har vært ett verdig forsøk på å få til noe. Mange vil nok være enig i at det er svært få andre en Elon Musk og kjernen i Tesla som kunne få til dette. De har skjønt at hvis en elbil skal konkurrere med ICE biler må den være bedre på alle områder. Og nå ser det endelig ut til at tyske bilprodusenter har skjønt dette. Det å si at jorden er rund er heldigvis ikke god nok grunn lengre for å bli brent på bålet, men så mye lengre har vi heller ikke kommet. Med Spetalen som fyrbøter håper jeg elbil debatten slik han fører den slukner ganske raskt og kommer seg over i litt mer konstruktiv diskusjon.
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

kjellan

Tesla Model S P85 Mars 2014 (Solgt)

Tesla Model S P85D  Mars 2015

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA