Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Første dager i en i3, og litt om utstyret

Startet av østfolding, fredag 14. februar 2014, klokken 21:33

« forrige - neste »

Anew

Sitat fra: thawi på torsdag 06. februar 2014, klokken 22:09
Eksempelet fra bussjåføren handler jo også om Mosseveien, og ikke veien ut til "rikingene i oslo vest". Er dette virkelig et så strot problem på E18 vestover som det fremstilles? Jeg har ihvertfall ikke opplevd det, men kanskje jeg kjører litt for tidlig til å merke den største tyngden ...
Jeg står hver morgen og venter på bussen ved E18 på Strand, hvor el-biltettheten presumptivt er på sitt høyeste (siste strekket før folk begynner å ta av mot Fornebu, Ring 3 og Lysaker). Det er aldri noenting som ligner på kø. Worst case er at bussen blir hindret noen få sekunder i utkjøringen fra holdeplassen.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

orjan

NAF og han fra NTNU gjorde det absolutt bra. Hauge var ok, han fikk iallefall Spetalen til å oppføre seg nokså arrogant rundt mattekunnskapene sine iallefall. Den som gjorde verst figur var nå han litt skjeggete karen som snakket om at så og si alle elbiler stjal kunder fra kollektiv.
Molde
2014 Model S P85 - Solgt
2016 Model S 90D
2019 Model ≡ LR AWD

Tarpoon

Synes debatten kom ut positivt for elbil.

Da var det ikke mye negativt igjen for desk'en i Nettavisen som har frontet dette hele uka.

Men de klarte det uansett; "DIREKTE: - Det bryr jeg meg ikke om" og et bilde av Stoltenberg. Med undertoner om skatte og avgifts unndragelse.
Think City 2011. Zebra. 2-seter. Sort.
Brun Tesla Model S85.

MyTess

Savnet tydeligere formidling av et resonnement ala dette:

At regnestykket er helt hypotetisk fordi folk flest som kjøper Tesla allerede har strukket budsjettet lenger en de normalt ville gjort, og at priser over det hadde gjort at de kjøpte fossilbiler innenfor samme eller lavere budsjett. Millionbiler eller tapte skattemillioner er dermed helt urealistisk i det oppgitte omfanget.

Hauge nevnte Panamera, men du må være godt over snittet bilintetessert både for å vite hva det betyr og hva den koster.



Sent from my iPhone using Tapatalk

Maartensommer

All ære til Hauge for hva han har fått til mtp elbil de siste 30 årene, men han er neppe den rette personen til å representere elbilister i debatter.

Birger

Både NAF,  NTNU og Zero var bra.

NAF fikk frem mange punkter, også det at Det ikke bare er Oslo vest.

Han statsviteren virket ikke helt balansert i hodet. Kollektivt er viktig, men det er utopisk langt frem til at det blir det eneste saliggjørende.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

ebbrey

#36
Var ålreit å se denne debatten.

Synd at Spetalen har kjørt seg fast i grøfta på de "2 milliardene" i "skattelette" eller hva han liker å kalle det. Avgiftspolitikk var et bedre ord på hele greia. Uansett.. Utrolig at han med sine gode mattekarakterer kan glemme alle de som ikke hadde bladd opp summen til denne bilen om ikke avgiftspolitikken lå der. Og dermed ikke vært med på å skape disse avgiftene uansett.  Man må jo ta med dette i regnestykket for de "manglende pengene" han her skal frem til. "Mangler 1 million per bil" Er det mulig. Hadde staten sent ut faktura på hver bil pålydende 1.million så hadde det ikke rulla ut 2500 Tesla Norge i 2014. Sikkert mange som fortsatt hadde kjøpt. Men det hele er en ikke-sak. Helt sikker på at uten Tesla hadde denne summen vært så ufattelig mye lavere. Så liten at kassa ikke hadde merka det en gang.

Syns jeg selv er et godt eksempel som strakk meg 200.000,- for å kjøpe meg en Tesla og nå pendler mange km med denne. Og for min del er det ingen andre alternativ, fordi Tesla Motors er det eneste selskapet som kan gi meg en bil som dekker det behovet for antall KM pr døgn av det som er tilgjengelig. Uten avgiftspolitikken måtte jeg ha gått ned 2-300k og brukt dette på bensin istedenfor. Miljøfordeler og andre fordeler som fin bil for pengene osv er jo bare bonus.

Var artig han skrua som satt å rista ved siden av hu Zero dama. Han lever jo i en boble der alle bor i oslo og kan ta trikken. Burde tatt seg en bolle og blitt hjemme.

Ellers var det bra de hadde med Jens i panelet.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Knut Øygard

Endelig en balansert og konstruktiv debatt!
Liker at man diskuterer ulike klimatiltak opp mot hverandre i stedet for å diskutere om det er vits med klimatiltak.

Hverken Spetalen eller Hauge gjorde noen god figur(det er tydelig at politikerne er proffere i media) men elbilen kom klart seirende ut av debatten.
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

DaX

Så han er sur for at REC ikke fikk penger til fabrikk i Asia. 110% sikker på at han short i TSLA + har en hard on for Eton Musk som han så fint liker å kalle han.
Let's imagine we're in the early 1900s, there are no paved roads, no gas stations, and you've just been introduced to the Model T. What do you think? It sure is difficult to travel as far as you can by horse and buggy. Food for the horse is everywhere and the bumpy roads aren't a problem. So, do you dismiss the T as a folly? Many did. Some recognized it for not merely what it was (which by existing standards was pretty slick), but what it could be. So, when the next revolution in transportation begins, will you recognize it?
Konnerud, Drammen

krister461

Mye fornuftige folk i debatten. Savnet at noen satt Spetalen skikkelig på plass. Disse 50 milliardene finnes jo ikke. Tenk på alle pengene som staten taper i alkoholavgifter når folk kjøper brus...

Foleson

Sitat fra: Birger på torsdag 06. februar 2014, klokken 22:46
Han statsviteren virket ikke helt balansert i hodet. Kollektivt er viktig, men det er utopisk langt frem til at det blir det eneste saliggjørende.

Hvis man hadde tatt utgangspunkt i at absolutt alle bodde i svært tett befolkede byer, og bare der, så kunne han vært i nærheten av å ha et poeng. Men legger man til grunn at Nordmenn bor i Norge, så må man lure på hva i alle dager som surrer rundt i toppen på ham. Skal hver person som bor i distriktene ha sin egen buss?
Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

krister461

Også fascinerende at Solvik-Olsen i ene setningen kan si at vi bør ha lave avgifter på alle biler og ikke bare elbiler, for så i neste setning klage på at Stoltenbergs elbilinsentiver har ført til at det er for mange biler på veiene.

Og når han ble spurt om hvorfor hans regjering hadde satt opp avgiftene på hybridbiler så svarte han at det var viktig å ha lave avgifter på både elbiler og hybridbiler :-\

Tai

Spetalen liker å referere til hva 10 000 Model S vil "koste" det norske samfunnet. Jeg synes det er ganske uinteressant for hvis en Model S hadde kostet like mye som en Panamera ville den vel solg omtrent like mye. Og hvor mange Panamera ble det solg i 2013? Tipper det er mindre enn 100....


Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Avh

EL-Fossil 10-0
NAF-dama +10p
Hauge (has left the building) +10p
Abid Raja +10 p
Spetalen  -10p
And that concludes the votes of the Norwegian jury!
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

ellholt

Disse 50 milliardene finnes jo ikke. Tenk på alle pengene som staten taper i alkoholavgifter når folk kjøper brus...


lol Kongekommentar , rister i stolen enda
Grønn S85 med alt untatt luftfjæring og Alarm.
Finalized 15/9-2013, in production 9/1-2014, in transit 15/1-2014. Utlevert 27/2-2014 MED elektriske foldbare. speil :-). gamle S`en er solgt, ny S75D perlemorshvit med det meste av utstyr. utlevert 14 juni 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA