Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Biler bygget etter prisøkningen i oktober

Startet av D.O, fredag 14. februar 2014, klokken 13:51

« forrige - neste »

Li-Ion

Ankom Leka nå i kveld med 50 km. rekkevidde igjen :)
Puster lettet ut mens bilen nå skal stå i 24+ timer med 13A og forberede hjemreisen på lørdag.

Snittforbruk ble 191 wh/km og intet behov for lading underveis...
Be afraid...

OddB

Sitat fra: Li-Ion på mandag 04. august 2014, klokken 22:27
Ankom Leka nå i kveld med 50 km. rekkevidde igjen :)
Puster lettet ut mens bilen nå skal stå i 24+ timer med 13A og forberede hjemreisen på lørdag.

Snittforbruk ble 191 wh/km og intet behov for lading underveis...
Se der ja :D Da bommet jeg med en mil på anslaget, men 5 mil er GOD margin :D Blir nok ikke noen pusteproblemer på returen... hvis det ikke styrtregner da.... ;)
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Li-Ion

Sitat fra: Charlie på mandag 04. august 2014, klokken 20:47
Når jeg sitter og leser disse innleggene, om hvor lite wh/km den ene eller den andre bruker, så lurer jeg hele tiden på om hva slags dekkdimensjon folk har på bilene sine. Jeg har nettopp lagt om fra Continental til Michelin PS, og først i dag kom jeg ned på 176 på en strekke på 200 km. Tidligere hadde jeg i snitt alltid 200+
Jeg har 21", så jeg tenker at alle dere med lavere forbruk kjører med 19", jeg klarer iallefall ikke å kjøre noe mer økonomisk - og samtidig ha det komfortabelt.
Viktig poeng ja... Jeg kjører med 21" Continetal (nettopp byttet bakdekka, da de var helt utslitt etter 600 mil), og kjørte omtrent i fartsgrensen hele veien...og var MEGET forsiktig på pedalen... jeg klarte 191 wh/km og tror det skal mye til å klare noe bedre enn dette. Det er nok ingen tvil om at de mest "økonomiske" sjåførene kjører 19" eller Michelin...
Be afraid...

Amoss

Sitat fra: Li-Ion på tirsdag 05. august 2014, klokken 11:15
... (nettopp byttet bakdekka, da de var helt utslitt etter 600 mil) ...
jeg klarte 191 wh/km og tror det skal mye til å klare noe bedre enn dette. ...

På tide med en hjulstillingkontroll?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

jkirkebo

#49
Sitat fra: Li-Ion på tirsdag 05. august 2014, klokken 11:15
Sitat fra: Charlie på mandag 04. august 2014, klokken 20:47
Når jeg sitter og leser disse innleggene, om hvor lite wh/km den ene eller den andre bruker, så lurer jeg hele tiden på om hva slags dekkdimensjon folk har på bilene sine. Jeg har nettopp lagt om fra Continental til Michelin PS, og først i dag kom jeg ned på 176 på en strekke på 200 km. Tidligere hadde jeg i snitt alltid 200+
Jeg har 21", så jeg tenker at alle dere med lavere forbruk kjører med 19", jeg klarer iallefall ikke å kjøre noe mer økonomisk - og samtidig ha det komfortabelt.
Viktig poeng ja... Jeg kjører med 21" Continetal (nettopp byttet bakdekka, da de var helt utslitt etter 600 mil), og kjørte omtrent i fartsgrensen hele veien...og var MEGET forsiktig på pedalen... jeg klarte 191 wh/km og tror det skal mye til å klare noe bedre enn dette. Det er nok ingen tvil om at de mest "økonomiske" sjåførene kjører 19" eller Michelin...

Tja, vi har jo P85+ med 21" PS2 og kjørte 8019km på norgesferien vår. Vi kjørte ikke med tanke på rekkevidde overhodet. Snittforbruket på hele turen ble 189Wh/km, og da har det vært veldig mye opp og ned, hårnålssvinger, grusvei og lignende som jager opp forbruket. Spesielt høy fart har det dog ikke vært, var vel aldri oppe i mer enn ca. 110km/t over tid.

Flere av deletappene var nede på 165-170Wh/km. AC på hele tiden, ikke Range Mode.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Li-Ion

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 05. august 2014, klokken 11:47
Sitat fra: Li-Ion på tirsdag 05. august 2014, klokken 11:15
Sitat fra: Charlie på mandag 04. august 2014, klokken 20:47
Når jeg sitter og leser disse innleggene, om hvor lite wh/km den ene eller den andre bruker, så lurer jeg hele tiden på om hva slags dekkdimensjon folk har på bilene sine. Jeg har nettopp lagt om fra Continental til Michelin PS, og først i dag kom jeg ned på 176 på en strekke på 200 km. Tidligere hadde jeg i snitt alltid 200+
Jeg har 21", så jeg tenker at alle dere med lavere forbruk kjører med 19", jeg klarer iallefall ikke å kjøre noe mer økonomisk - og samtidig ha det komfortabelt.
Viktig poeng ja... Jeg kjører med 21" Continetal (nettopp byttet bakdekka, da de var helt utslitt etter 600 mil), og kjørte omtrent i fartsgrensen hele veien...og var MEGET forsiktig på pedalen... jeg klarte 191 wh/km og tror det skal mye til å klare noe bedre enn dette. Det er nok ingen tvil om at de mest "økonomiske" sjåførene kjører 19" eller Michelin...

Tja, vi har jo P85+ med 21" PS2 og kjørte 8019km på norgesferien vår. Vi kjørte ikke med tanke på rekkevidde overhodet. Snittforbruket på hele turen ble 189Wh/km, og da har det vært veldig mye opp og ned, hårnålssvinger, grusvei og lignende som jager opp forbruket. Spesielt høy fart har det dog ikke vært, var vel aldri oppe i mer enn ca. 110km/t over tid.

Flere av deletappene var nede på 165-170Wh/km. AC på hele tiden, ikke Range Mode.
Mitt poeng ja... Continental er ikke de beste hverken på slitestyrke eller rekkevidde...
Be afraid...

Li-Ion

Sitat fra: Amoss på tirsdag 05. august 2014, klokken 11:43
Sitat fra: Li-Ion på tirsdag 05. august 2014, klokken 11:15
... (nettopp byttet bakdekka, da de var helt utslitt etter 600 mil) ...
jeg klarte 191 wh/km og tror det skal mye til å klare noe bedre enn dette. ...

På tide med en hjulstillingkontroll?
Litt OT - men hjulstilling er ok (sjekket av Tesla). Det er Continentaldekkene som er dårlige (finnes annen tråd på dette).
Be afraid...

OddB

Om bakdekkene er jevnt slitt over hele banen kan vi kanskje snakke om dekkvalitet, men om de er kantslitt på innsiden er det helt klart en feiljustering.
Jeg skal inn å få sjekket det, og jeg kommer til å be om å få tallene på målingene , både før og etter justering.

Å slite ut et sett med dekk på 6000 km må da være reklamasjonsgrunnlag, enten overfor Tesla eller dekkleverandøren ?  Lest litt på forum i USA og der kjører mange 50 000 km på standard 19", så det ER mulig å beholde dekkene like lenge som på andre biler. (Dette forutsetter selvsagt normal kjøring med TC på...)
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Li-Ion

Sitat fra: OddB på tirsdag 05. august 2014, klokken 15:01
Om bakdekkene er jevnt slitt over hele banen kan vi kanskje snakke om dekkvalitet, men om de er kantslitt på innsiden er det helt klart en feiljustering.
Jeg skal inn å få sjekket det, og jeg kommer til å be om å få tallene på målingene , både før og etter justering.

Å slite ut et sett med dekk på 6000 km må da være reklamasjonsgrunnlag, enten overfor Tesla eller dekkleverandøren ?  Lest litt på forum i USA og der kjører mange 50 000 km på standard 19", så det ER mulig å beholde dekkene like lenge som på andre biler. (Dette forutsetter selvsagt normal kjøring med TC på...)
Mine var jevnt slitt og bar ikke preg av å ha blitt kjørt spesielt hardt. Etter en liten diskusjon med Tesla fikk jeg nye bakdekk....samme type fra Continental...men fryker disse kun holder ut sesongen...
Be afraid...

Muffinman

#54
Mine bakdekk holdt 7000 km og 8 uker, stort sett med langkjøring. Etter gode 9000km og et par uker til måtte jeg bytte framdekkene også. Da var de nemlig slitt til det ulovlige helt på innsiden. Tipper at et par hundre mil til ville blottlagt korden, mens det ville vært noen mm igjen på resten av dekkene.

Kjenner jeg blir litt irritert når jeg har fått normalforklart slitasjen på framhjulene og standardsvar om tung bil og mye krefter osv generelt i forhold til dekkslitasjen - når jeg leser at de samtidig driver og erstatter dekk for andre kunder. I tillegg mente de at det ikke var noen grunn til å foreta hjulinnstilling. Jeg var uheldig og fikk ikke dokumenterte hjuldata før innstillingen jeg fikk gjort for egen regning, men når framhjulet som ble slitt verst på innsiden kom ca. 12mm bakover og sluttet å ta borti innerskjermen ved rattutslag etterpå er det vel ingen tvil om at noe var feil.

Originaldekkene ble montert i april, og var utslitt i juni. Har vel svidd av nærmere 15.000 kr i sommer på dekk og hjulinnstilling for å hindre at også de nye dekkene ble ødelagt. Jeg er ikke imponert.

Muffinman

#55
Sitat fra: Li-Ion på tirsdag 05. august 2014, klokken 16:38
samme type fra Continental...men fryker disse kun holder ut sesongen...
Om disse skulle vise seg å være vesentlig mer slitesterke skulle det indikere at mange har kjøpt feilvare. Det blir spennende å se.

EDIT: Men det har vel lite med spisesteder i Nord-Trøndelag å gjøre. Beklager OT, ble en aldri så liten popoff fra frustrasjonsventilen her.

Li-Ion

#56
Det er ingen tvil hos meg at dekkene som ble levert med bilen ikke holder mål. At bilen er tung og har kraftig motor spiller ingen rolle. Jeg betalte Tesla 35.000,- EKSTRA for å få bilen levert med 21" i stedet for 19" - og da forventer jeg at med normal kjøring skal dekkene holde mer en 2-3 mnd. Mer 2-3 sesonger... Det tror jeg nok Forbrukerrådet også mener...

Her er det Tesla sitt ansvar å levere bilen med holdbart utstyr (dekk) i henhold til bilens vekt og spesifikasjoner. Greit at Tesla er en ny bil-produsent, men jeg akspterer ikke en middelmådig standard på varen jeg kjøper av den grunn... Jeg vil også tro at Tesla på sin side vil reklamere ovenfor Continental dersom de har lovet dekk til Model S som ikke fungerer...

Når det er sagt, så vil jeg rose min Tesla forhandler som har vært meget løsningsorientert og imøtekommende med mine problemer med bilen. Dette er bra for meg, men dog litt synd dersom det er ulik praksiss på reklamasjoner rundt om i landet...

Det var vel siste på OFF T....   ;)
Be afraid...

Muffinman

#57
Må presisere at jeg ikke har reklamert direkte, men sendt inn bilder og beskrivelse av slitasje (og vanvittig sporing, samboeren nektet å kjøre bilen) for at de skulle vurdere om det var normalt. Det ble i første runde oppfattet som en reklamasjon, og den ble avfeid kontant. Tror ikke de leste mailen, for de ba meg ta det opp med dekkforhandleren. Jeg hadde jo kjøpt dekkene sammen med bilen...uansett klargjorde jeg at dette ikke var for en reklamasjon å regne på det tidspunktet, jeg ønsket bare en vurdering på om det som var i ferd med å skje var normalt. Da løsnet det, og teknikerene hadde vurdert bildene. Svaret var at denne typen slitasje ikke var uvanlig på Model S, og de hadde også sett lignende på tilsvarende biler. Og de mente at det ikke skulle være nødvendlig med noen hjulinnstilling. Kunne skjønt svaret hvis dekkene var gått 20-30.000, men ikke ved bare 5-6000. Da burde det ringt ei bjelle om at noe var galt.

For å sette det litt i perspektiv; om dette var normalt ville jeg i skrivende stund være i gang med å bestille det tredje settet dekk til bilen i sommer, medregnet de som ble levert med bilen. Heldigvis er PS2-dekkene mer slitesterke, og selv om de viste tydelige tegn til skjevslitasje (f.eks 2mm mer slitasje på innside vs midten foran etter 6000km) før jeg fikk tatt hjulinnstilling vil de nok holde mangedobbelt så langt som de som ble levert med bilen.

TKL

Sitat fra: Li-Ion på mandag 04. august 2014, klokken 22:27
Ankom Leka nå i kveld med 50 km. rekkevidde igjen :)
Puster lettet ut mens bilen nå skal stå i 24+ timer med 13A og forberede hjemreisen på lørdag.

Snittforbruk ble 191 wh/km og intet behov for lading underveis...

Jeg er nok litt sent ute på denne tråden Li-ion er nok vel hjemme i Trondheim for lengst. Men jeg kan bare bekrefte at turer i den regionen han kjørte er "piece of cake" Jeg har kjørt Trondheim - Rørvik og retur 18 ganger de siste 11 månedene. Det er nesten samme turen, lengde 345 km. Og jeg ender gjerne opp med en reserve på 40 til 80 km. Det avhenger litt av vær og temperaturforhold. Normalt har jeg forbruk i området 180-190 Wh/km.Beste tilfelle er 176. Verste forbruk vinterstid er 209 på en dag med bare veier og -4 grader.

Tesla har rimelig god dekning for rekkevidde på over 400 km på norske veier sommerstid. Vinterføre eller regn og lave temperaturer setter nok rekkevidden til mer omkring 350 km. Blir det skikklig kaldt dvs under -10 blir rekkevidden enda lavere.

Og så venter jeg med spenning på om det blir SC på Heia Gjestegård. Det ville passe meget bra for turer til Namdalen, inkludert ytre deler, videre nordover til Mosjøen, og Sverige-tur over Nordli-Gäddede.
S85, VIN18145, levert 27.sept. 2013, hvit "godlukt nummeret" - Solgt
X100D levert sept. 2017

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA